{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Indstilling

20.016 visninger | Oprettet:

Her er en guide til hvordan man indstiller div. ting på en knallert.

Karburator:

Inden man begynder at indstille sin karburator skal man varme motoren op, så kør en lille tur på et par kilometer, så motoren lige er lidt varm.

Inden man begynder justere karburatoren, er der nogle indstillinger der skal være i orden: Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal 1½ gang ud, tomgangsskruen skal skrues så langt ind at motoren ikke er ved at gå ud hele tiden.


Hoveddysen:
Man starter altid med at indstille hoveddysen

Hoveddysen er den der bestemmer fra ¾ gas til fuld gas. Man sætter en dyse i man ved er stor nok (så gør det ikke noget at motoren hoster og sprutter og hakker når man giver fuld gas, og oftest svær at få op i hastighed, det betyder bare at den er for stor).

Man kører derefter en tur hvor man giver så meget bundgas som muligt, da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Nu skulle tændrøret gerne være sort.
Nu skal man så til at gå ned i dyse, indtil man finder den rigtige størrelse. Den rigtige størrelse har man når tændrøret er brunt.
Hvis det er hvidt/gråt er dysen for lille, og så er det vigtigt man skifter til en større dyse
Hvis den er sort skal der en mindre dyse i (og måske mindre olie i benzinen, kør med 2% eller 2,5% og ikke andet end del- eller fuldsyntetisk)

Det er sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får, nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger er at finde punktet hvor den kan tager flest omdr, men er lige præcis uden for en varmesætning.
Og måden man holder den uden for en varmesætning er at sætte en større dysse i.

Det skal lige tilføjes at når der er koldt, skal motoren bruge en lidt større dyse end når der er varmt.

Nålen:
Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når den ikke får fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen.



Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.
Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.

Luftskruen:
Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er den mindste af skruerne på siden af karburatoren.

Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så prøver man at skrue lidt ud og lidt ind (+/- en ½ omgang) så skulle motoren enten stige eller falde lidt i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så gør som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.

Guiden er taget fra stalkersone.dk og derefter redigeret lidt for at gøre den nemmere at forstå :)

Brugen af denne guide er på eget ansvar, og det er ikke min skyld hvis i bruger den (og gør noget forkert) hvorefter der sker skader på motoren.
______________________________________________

Tændrør:

Elektrodeafstanden skal være 0,4 - 0,5mm

Forklaring på tændrørskode:
De fleste LC motore er med langt tændrør (tændrørskoden er E)
De fleste AC motore er med kort tændrør (tændrørskoden er H)

Tallet i tændrørskodenkoden er varmeværdien. Lavt tal er varmest og er bedst til brug ved lave omdrejningstal.
Hvis glødetallet er for lavt, går motoren ud ved høje rpm
Hvis glødetallet er for højt soder motoren mere til og den får startproblemer

Hvis der står P i koden betyder det at det er platinelektroder.

B (14mm) eller C (10mm) er gevind diameteren.

S betyder at det er et standart type, altså ikke et specielt, tændrør (ikke at det er standart tændrøret til knallerter)
_________________________________________

Det var alt for nu, spørg hvis der i har flere spørgsmål. Håber i kan bruge det :D

Kommentér på:
Indstilling
Annonce