11.066 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Automatisk choker, hvordan styres den? Automatisk choker, hvordan styres den?

Jeg har en Typhoon med den gamle 12 mm dellorto som har el-choker.

Hvad bliver den styret af? Hvad giver den signal og hvor længe er den aktiv?

Når jeg starter min kværn fra kold af, så er det somom chokeren er aktiveret alt for længe, der går over ét minut før den begynder at tage bare en smule gas. Så den firetakter bare helt vild og ryger meget indtil den blir varm.

Det er min første knallert med automatisk choker. På mine tidligere brugte jeg kun chokeren i en ~20 sekunder om vinteren i tomgang, og så blev den slået fra og så begyndte jeg lige så stille at køre knallerten varm.
Men på min typhoon skal jeg stå i over et minut på støttefoden og lade den blive varm før jeg kan køre.

Det skal siges at jeg lige har renoveret hele maskinen, alt kører perfekt i motoren, karburatoren er fuldstændig renset, så der sidder ingen skidt i kanalerne til chokeren og alt er tæt. Så jeg tror ik der skal fejlsøges mere i den retning.

Hvordan er opstarten på jeres maskiner her i den kolde tid?

Nå ja, knallerten starter på under 1 sekund på elstarteren.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.
  • opsætning af 2 natlamper 700 kr.
  • Montering af termostat på radiator 800 kr.
  • Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • slibning og service af elektrisk plæneklipper 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Automatisk choker, hvordan styres den?
  • #2   31. dec 2007 den virker jo v at der en ting der blir varm og så åbner choker spjældet smiley

  • #3   31. dec 2007 da min ikk er så glad for el starteren i øjeblikket bruger jeg tit kicken for at få den ladet lidt... smiley

    for det som on den ikk lader... smiley


  • #4   31. dec 2007 Mon ik det er omvendt, det blir varmt og spjældet lukker.

    Men hvor sidder den temperatur føler så?

    Kunne være lækkert med nogle værdier (modstand) så man kunne checke en evt. temp. føler.

    Men hvis den autochoker ikke er bedre, så gider jeg da ikke at investere i en større senere, som også har det. Så hellere have en manuel.


  • #5   31. dec 2007 SachAss, øhm... Jeg har ingen problemer med mit el-system, hvad prøver du at fortælle mig? :o)

  • #6   31. dec 2007 nej den åbner for spjældet via en fjeder der udvider sig smiley
    der sidder ingen føler, den kan bar kun blive så varm som den blir


  • #7   31. dec 2007 Nu er jeg forvirret.

    Når motoren er kold skal den have choker.
    Når motoren er varm, skal den ikke have choker.

    Når spjældet er åben, kommer der mere benzin = choker.
    Når spjældet er lukket, trækker den kun benzin ud af hoveddysen.

    Kold motor = spjældet åbner.
    Varm motor = spjældet lukker.

    Hvorfor mener du at spjældet åbner når motoren er varm?

    Kan du forklare mere om den fjeder? Sidder den i selve el-chokeren og styrer en kontakt der sender strøm til el-chokeren så den trækkes op og ned. Eller er den i direkte kontakt med choker spjældet?
    Overvejer at sætte en kontakt på strømtilførslen til chokeren, så jeg kan styre den lidt manuel.


  • #8   31. dec 2007 nej nej den lukker for lufttilførslen smiley så får den mere benz når den lukket jo

    motor og choker varm=spjæld åben og luft ind
    motor og choker kold =spjæld lukket mindre luft ind
    såen smiley
    prøv med en ny chooker kan være den varmer hurtigere


  • #9   31. dec 2007 Er du sikker på at du har set en PHVA karburator?

    Den har ikke et spjældt der lukker for luft tilførslen, den har en ekstra dyse i svømmerhuset, og chokeren er et rundt spjældt i samme stil med gas spjældet - det åbner og leder ekstra benzin i forstøvningen. Der sidder en 45'er dyse kun til chokeren.

    Det er i hvert fald sådan jeg har forstået dens virkemåde.

    Kig evt. her:
    (link fjernet)


  • #10   31. dec 2007 my bad så smiley
    så skift til en mindre chokerdyse


  • #11   31. dec 2007 Godt så, ikke flere misforståelser smiley

    Nogen der har et ledningsdiagram til en Typhoon? En fra en anden hiper baseret scooter kunne også gøre det.


  • #12   31. dec 2007 men carsten nu har du en grundig forklaring i hvordan nogle chokerer fungerer smiley det os meget lettere på en 4gear

  • #13   31. dec 2007 Been there, for en del år siden. ;o)

    Gamle bing karburatorer er endnu lettere, en plade med et lille hul man skubber foran luftfilter tilslutningen, virker upåklageligt :o)


  • #14   31. dec 2007 hehe ja ik alt det nymodens pjat smiley

  • #15   1. jan 2008 Carsten vil anbefale dig at oprette en bruger på www.billig-scooter.dk - Du får mere hjælp da der er meget ældre brugere.

  • #16   2. jan 2008 Forklaringen er nu ikke så kompliceret igen:

    El-chokeren er "styret" af strøm fra tændingen og er strømløs når motoren er slukket.
    Chokeren er "til" når den er strømløs og "fra" når den får 12 volt.
    Omskiftningen mellem "til" og "fra" tager 2-4 minutter.
    "Spydet" bevæger sig cirka 5 mm.

    Selve chokerenfunktionen er bare en lille thermostat som udvider sig af varme når den får strøm.
    Dermed trykkes chokerens "spyd" nedad og lukker for chokerdysen.

    Når motoren startes er "spydet" oppe og den får fuld choker.
    Efter 2-4 minutters tomgang eller kørsel skal chokeren lukke helt i igen.

    Pil den evt. af kaburatoren og sæt den til et 12 volt batteri.
    Har "spydet" flyttet sig de cirka 5 mm efter nogle minutter er den i orden.

    Toppen af chokeren bliver varm når den får strøm.


  • #17   2. jan 2008 Mange tak for den fine forklaring, så har jeg noget at gå efter.

    Jeg går ud fra at den bruger samme tid til at trække sig tilbage når den har stået slukket i 2-4 minutter?

    En rigtig skidt løsning synes jeg. Hvis bare knallerten har stået 5-10 minutter har den smækket fuld choker på igen, og så står jeg der og kan ikke køre ordentlig før den har fået koblet den fra igen.
    Så kan jeg ikke engang pille strømmen fra den og køre uden choker smiley
    Havde ellers planlagt at sætte en kontakt på ledningen.

    Men nu har jeg bestilt en større karburator til tuning, også med automatisk choker, så må jeg se om den er hurtigere.

    Jeg synes 2-4 minutter er alt for lang tid choker, så meget har jeg aldrig brugt på mine "gamle" knallerter.


  • #18   2. jan 2008 Derfor jeg har fået smidt en anden karburator på min, var simeplethen træt af det der..

  • #19   2. jan 2008 Velbekomme smiley

    Den kører ikke med fuld choker i hele perioden på de 2-4 minutter.
    Faktisk begynder den at lukke med det samme den får støm - det sker bare glidende.

    Du kan køre uden choker ved at give den en klat flydende pakning oven i hullet i bunden. Det vil lukke helt af for chokerdysen og den vil ikke mere være aktiv.
    Skal tørre ordenligt inden du starter motoren igen og chokeren må (naturligvis) ikke sættes på igen før proppen er fjernet.

    Faktis kan sådan en el-choker justeres manuelt, hvis den er for længe om at lukke.
    Øverste og nederste del af den sorte plastic er skruet sammen og har fået en klat låselim.
    Skruer du den "længere ud" lukker den hurtigere eller giver mindre eksta benzin.


  • #20   2. jan 2008 Ja det med at stoppe chokerdysen har været overvejet smiley

    Det med at den kan justeres lyder spændende, jeg har dog ikke kigget så meget på chokeren, så jeg er ik helt med på din forklaring med skruerne endnu. Men det sker nok når jeg sidder med chokeren i hånden efter fyraften smiley


  • #21   7. jan 2008 Så fik jeg kigget på el-chokeren.

    Jeg fandt også dens samling, gevindet i plastikken.

    Den var ikke skruet helt i bund, den stod et par omgange over "at være skruet helt sammen". Jeg fik den skildt ad og checket, den gik lidt sejt, så derfor var den ret langsom når varmen skulle skubbe den ned.

    Jeg tror måske o-ringer har været hoppet af pladsen så den har klemt. Jeg fik sat den på plads og smurt de bevægelige dele med olie, så den går bedre nu.

    Du skriver at jeg kan give den mindre choker ved at skrue den længere ud, men den skal vel skrues længere sammen for at give mindst mulig choker?
    Det er i hvert fald sådan jeg ser dens virkemåde, og en test viste også at den går meget bedre. Dejligt...

    Nu går den kun få sekunder før den begynder at tage en smule gas. Før kunne jeg virkelig kun lige holde den i live i over 1 minut før den begyndte at tage bare ganske få omdrejninger ekstra, da den kørte med chokeren på fuld blæs.

    Helt tilfreds med autochokeren er jeg ikke endnu, her i det kolde vejr er den jo hurtig aktiveret igen, når man bare lige har været inde og handle, men det er til at leve med i første omgang. Nu vil jeg se hvordan den opfører sig i varme vejr, eller bruger jeg choker nålen til at kunne styre den manuel - på en eller anden måde - uden selve el/varme delen.


Kommentér på:
Automatisk choker, hvordan styres den?

Annonce