2.845 visninger
|
Oprettet:
Lovforslag {{forumTopicSubject}}
Hvem skal man tage kontakt til i folketinget, som har lidt forstand?
Jeg er ved at være træt af at man ikke kan sætte sig på en ubegrænset scooter uden at få en bøde. De må da også selv kunne se det ville være bedre at ændre loven så de måtte køre ubegrænset og så skal køre på vejen i stedet for cykelstierne :).
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
mar 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Scootere: 5 Emner: 8 Svar: 300
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jul 2011
Følger: 42 Følgere: 41 Scootere: 7 Emner: 183 Svar: 341
Christian Simonsen, du kan godt køre på motorcykel som 16 årig i DK, du skal bare tage kortet i Tyskland eller Sverige
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
Der er folk på cykler der kan køre hurtigere?
Folk på cykler køre i forvejen med hovedet under armen når de cykler rundt på de små snoede cykelstier, og self. skal vi fortsat køre på cykelstierne er der heller ingen grund til at scooteren kan køre mere end 30 km/t
Men face it, en scooter høre overhovedet ikke til blandt cyklister. De er uforudsiglige og har oftest musik i ørene så de ikke kan høre os når vi køre..
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
Synes også det er pinligt at blive overhalet af en cykel på en std scooter. Men man har jo muligheden at køre std eller skam tune scooteren til at kunne køre alt alt for hurtigt. Hvis man ikke vil overhales af cykler, er man jo tvunget til at tune den så meget at man også har en chance i forsøget på at stikke af fra panserne.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
T det er godt tænkt hvis de ikke gider høre på os kan det måske være de gider høre på medierne
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jan 2012
Følger: 39 Følgere: 42 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
jun 2011
Følger: 44 Følgere: 43 Scootere: 4 Emner: 2 Svar: 22
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
16 år = knallert
18 år = bil
okt 2012
Følger: 1 Scootere: 2 Emner: 29 Svar: 225
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Der skal være en eller anden form for "syn" inden man kunne få den "opgraderet"
okt 2012
Følger: 1 Scootere: 2 Emner: 29 Svar: 225
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
- vi skal evt. finde nogle der kan stille op til et interview!
dec 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 3 Emner: 64 Svar: 252
Btw min pik er hoar
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
dec 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 3 Emner: 64 Svar: 252
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
Nogle af de regler de laver er simpelthen for langt ude. nordjyllands politi vil f.eks. gøre så unge fra 18 - 25 ikke må køre bil når det er mørk.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Så de skal ikke sige at det er fordi bremserne på nutidens knallerter ikke kan stoppe maskinerne...
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
http://www.skrivunder.net/underskriftindsamling
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 245 Svar: 1.396
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
Men igen. Dem kan vi ikke bruge til ret meget da det er taget i betragtning i at scootere skal opholde sig mest muligt på cykelstier (Der er jo sjovt nok cyklister, som ikke kan finde ud af at køre cykel)
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
- Ogiesel@live.dk
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
Men sender du hvad du får skrevet til mig her engang? Så opretter jeg den. Har skrevet omkring det økonomiske, kontrueringen af en knallert og dårlige undskyldninger
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jun 2006
Følger: 58 Følgere: 60 Scootere: 13 Emner: 158 Svar: 842
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
Der er også folk i bil der kører med hovedet under armen!
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
Har snakket med Baddi, og han kan ikke skrive indlæg her pga. sin computer eller noget i den stil
- men jeg tror helt sikkert at i kan skrive til ham ang. whatever
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jeg skal så lige sige i min by er det alle de gamle der køre 60 ned gennem byen UDEN hjelm så ikke spil for hellig....
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
Måske kunne man eksperimentere med TO forskellige knallert-klasser.
En klasse, som den der er nu. 30 km/t, med begrænsninger osv. Så er du ikke "tvunget" til at købe en knallert, der kan rende 60.
OG en anden klasse, som man f.eks. kan få lov til at køre, hvis man har kørt "klasse 1" i et bestemt stykke tid, f.eks. 1 år. Disse kan køre uden begrænsninger, lovligt. Disse burde så have nogle specielle regler, såsom, de må ikke køre hurtigere end fartgrænserne, osv. Bøderne HER ville jo så være væsenligt højere end normalt.
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
sep 2007
Følger: 179 Følgere: 176 Scootere: 14 Emner: 156 Svar: 6.110
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Ser ingen grund til at trafikanter skal kunne se hvilken kategori ens maskine er i, det er noget der burde indgå når man slår nummerpladen op.
- Martin, det er derfor vores nuværende maskiner skal gennem et syn, så de kan vurdere om din maskine er "kraftig" nok til at køre 60km/t
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
jul 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 60 Svar: 703
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 21 Scootere: 7 Emner: 10 Svar: 1.262
Og vil også gerne have det ændret.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
"Vi får så mange henvendelser, at vi desværre ikke kan sende et personligt svar på dem alle, men alle bliver læst og i så høj grad som muligt, forsøger vi at sende et personligt svar. Har du ikke hørt noget indenfor få dage, skal du derfor ikke forvente at få en tilbagemelding."
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
Jeg vil i hvert fald gerne have det her til at kunne ske. For der må da være nogle politikere der har lidt hjerne og kan se fordelen i det her
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
En google søgning hjalp ikke med svaret.
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
Tror det folk, er mest træt over (udover farten), er larmen. Mange mennesker gider ikke kører på ''Brian på 16år'', som kører med knæk og powerfilter osv osv. Så et syn ville ikke være tosset. Jeg er selv blevet stoppet af borgere, som klager over larmen, og ikke farten.
Dog synes jeg, at i virker lidt realistiske ang, hvor hurtigt i gerne vil køre.
Tag f.eks jeres skema her:
kategori S "small" 30 km/t-50 km/t
kategori M "medium" 50 km/t- 70 km/t
kategori L "large" 70 km/t- 90 km/t
Man skal jo huske på, at: fordobling af hastigheden = 4gange længere bremse længde, så hvis de skal overholde lovkravet på 5m/s(lovkrav for 45'er scooter og MC), så bremserne også være gode.
Dog synes jeg også, at i virker lidt urealistiske ang, hvad i gerne vil køre. 90Km/t lyder af meget, hvis en politiker læser det. Synes at vi skulle sigte lidt lavere. Jeg tænker selv: 45-60 km/t.
I kunne evt lave en sammenligning, af hvordan reglerne er i andre europæiske lande.
Desuden synes jeg også, at de nye regler med første hjælp er et godt tiltag, men hvis vi skal ha lov til at køre hurtigere, så skal der ændres ved måden man tager scooterbevis.
Jeg synes selv, at man skal skulle hæve prisen for det,
mere teori hvor der er krav om hvor mange fejl og lign man må ha. For da jeg tog scooterkørekort, var der en, som havde 3 rigtige på en af de 3 teoriprøver, hvilket jeg synes er forlidt.
Ellers skal der også være mere køreprøve, for at være sikre på, at de unge mennesker kan håndtere.
Og straffene skulle være hårdere. Enten med en klippemetode, som bliver brugt i bilens verden, så hvis man få 3 klip, mister man KORTET og ikke scooteren,
højere bøder, hvis man f.eks kører uden lys, spritkørsel osv osv.
med hensyn til underskrift indsamling, kunne der jo oprettes en Facebook-gruppe, hvor vores synpunkter fremlægges, hvis man skal være 18år for at kunne skrive under på en underskrift indsamling.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
- Men et syn vil være en god idé, for kender også selv mange som køre på noget halvsmadret gammelt lort, hvor det eneste der virker er gashåndtaget, og motoren... og så stopper det der...
Men for at tage kørekortet skulle prisen sættes op til 1000,- og så skulle det gøres en tand sværere end de gjorde det d. 19/01-13
Og synet skulle hellere ikke koste for meget, for det skulle være sådanne at alle skulle og ville være villige til at betale for at få synet deres køretøj, for hvis synet er for dyrt, vil de der "hardcore-fuckers" være ligeglade, og køre videre på deres halvsmadret lort, fordi de ikke kan betale for synet.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
Synet skulle ikke koste så meget, som du selv skriver.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Den med bremser er der dog et godt argument til her: 45-scootere og mc'ere har samme krav til decelleration så enhver knallert 30 der også findes som 45 overholder allerede disse regler. Derudover er det normal praksis at bruge bremserne fra 125cc modellen til en 50cc model af samme scooter. To eksempler på disse er Kymco Agility 50 og 125 og PGO G-max 50 og 125 hvor bremser affjedring og næsten hele stellet (ikke motorophængets placering) er identiske på både den lille og den store model.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det betyder så at vi med et kan få viftet de støjende og larmende to-taktere af vejene og samtidig betyder det at man ikke kan tune en scooter ved bare at skifte udstødning, så forekomsterne af dem der kører stærkere end deres maskine er godkendt til vil falde dramatisk, da der ikke er nær så meget sofistikeret tuning til fir-taktere som to-taktere og det derfor er dyrt at fordoble hestekræfterne på sin fir-takter.
Mindre tuning, mindre støj og mindre fourening. Hvad venter vi på?
Forresten ville der skulle laves nye godkendelser på alle maskiner, så den med om i gider have nummerplade på en gammel maskine kan i næsten glemme med det samme, da den jo skal kunne overholde de regler der er den dag godkendelsen laves og gamle knallerter kun overholder de regler der var for knallerter da de blev godkendt.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
En realistisk topfart ville være omkring 50 - 60
Men så skulle de egentlig bare tage at fjerne 30 knallert fra landet, udover de gamle maskiner, og så bare opgradere alt til 45, hvilket så ville blive opgraderet til Miniture MC - Det vil sige, en motorcykel med en maks motorvolumen på 50cc men måtte køre uden begrænsninger, så ville stort set alle være tilfredse..
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
De er ganske rigtigt lavet til det, men de er ikke godkendt her i europa til det, så der skal vi enten have pænt meget bevis for at stel, bremser og affjedring er identisk (specielt stellet er dyrt at teste, 200.000 kr, resten er "billigt" omkring 10.000) eller vi skal have data fra fabrikanten.
Men ja, det er normal procedure at man for at spare penge bruger bremser og mange andre dele fra den model der har større motor, for hellere for gode sikkerhedsegenskaber end for dårlige, og det er altid billigere at fremstille 100.000 identiske bremser end at fremstille 50.000 af den ene slags og 50.000 der lige er lidt mindre.
Forresten, det med Sachs selv har sagt det, kan du finde dokumentation for det? For så har vi dokumentation for at både agility, G-max og Madass er 50cc maskiner hvis bremser og stel er diamentioneret til 125cc.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/45992-sachs_madass_125
Men se for eksempel den Madass her, og så sammenlign med min, de eneste forskelle er motor og udstødning..
Men vil da prøve at se om jeg kan finde noget dokumentation for Madass'en..
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
For jo flere vi kan finde sådan noget på, jo bedre. Ellers bliver vi nødt til at have rå data fra producenten om hvor meget hvert stel kan holde til, og det er de så vidt jeg har forstået ikke glade for at dele. De har i hvert fald ikke svaret mig inde fra Kymco af.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
Hvis du kører 30Km/t og 60km/t med en my på 0,8, så er bremselængden 4 gange så stor med 60kmt end med 30kmt.
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det er jo derfor at vi mener at en scooter hvis bremser er godkendt til 105 km/t må kunne stoppe passende selvom den kører ubegrænset på en 50cc motor.
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Men en hævning, til evt. som førnævnt: 125cc / 45 som 16 årig, ville være meget mere forsvarligt. Det er jo helt sindsygt at køre lovligt nogle gange. Billisterne hader en, og kører direkte i røven på en.
Skift til 45 og lad os være på vejen, det er meget mere sikkert!
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
okt 2012
Følger: 1 Scootere: 2 Emner: 29 Svar: 225
Nu når der er så mange der sender det samme forslag ind
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
okt 2012
Følger: 1 Scootere: 2 Emner: 29 Svar: 225
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det det er pointen er at loven ikke er fulgt med den tekniske udvikling. Tilbage til det bliver der nok svaret at problemet ikke er teknikken eller sikkerheden i maskinerne men i stedet at de mener at problemet er kørerenes evner. Nu er knallertkørekortet lige kommet på banen, så der er i mine øjne intet i vejen for at det skal indeholde det samme som et mc-kørekort og så koste noget mere. Så har vi nemlig også kørenes evner med, for ifølge alle de andre EU lande er det ikke alderen der er problemet.
Derfor beder vi kun om at få lov at køre ubegrænset på vores 50cc maskiner, årligt eller halvårligt syn samt ordenlig køreundervisning.
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Ellers kan jeg kun give dig ret. Det er for nemt og billigt at have kørekortet.
Hvis reglerne blev ændret, til at følge som du nævner, hvilket kunne være endnu mere fantastisk end min mening, så skulle bøderne også være noget højere for ulovlig kørsel.
Så vi ikke ender tilbage i samme situation som vi står i nu.
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
mar 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Scootere: 5 Emner: 8 Svar: 300
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
De får da svært ved at tale imod mindre støj og at køretøjerne på vejen kører langt på literen og forurener mindre, når vi endda tilbyder at gå med til at gøre kortet bedre og dyrere og få syn imod dette.
For der er jo kun to ting der begrænser hastigheden:
- Hvor hurtigt det teknisk er sikkert at køre.
- Kørerens evner.
Hvis vi så kan bevise at teknikken er til det og kan sørge for at den bliver ved med at være til det i hele køretøjets levetid ved hjælp af syn, så er det udelukkende kørerens evner der begrænser det. Hvordan forbedrer man kørerens evner? Bedre undervisning og tur på køretekniske anlæg.
Jeg ved ikke hvordan knallertkørekortet foregår nu, men dengang jeg tog knallertbevis trillede vi lidt rundt i en våd skolegård med 5 km/t og havde absolut intet træning i hverken kontrastyring, det med hvor blikket skal holdes under et sving eller hvordan man undviger ting og sager og så er det da klart at der vil ske uheld, men med bedre undervisning er den prut jo slået.
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
At fjerne begrænsningerne fra 50cc motorer og lade dem køre hvad de er bygget til er der mange flere fordele ved, så det er der nok større chance for. Så kan vi altid snakke om 125cc igen om et par år når vi har vist at vi kan styre det.
Trin nummer 1 i politik og al anden overtalelse: aldrig bed om for meget til at starte med og bestemt ikke når de i forvejen er fjendtligt stillet over for en og man ikke har nogen argumenter for 125cc andet end "orh det kunne være fedt".
Politikere har 3 ting i hovedet når de diskuterer trafik:
- Sikkerhed.
- Få trafikken afviklet så hurtigt som muligt.
- Miljø (forurening og støj)
og derfor skal vi fortælle hvordan vi kan forbedre på disse tre punkter.
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
- Sikkerhed.
- Få trafikken afviklet så hurtigt som muligt.
- Miljø (forurening og støj)
Evt en samlingning om hvordan andre landes regler er.
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Jeg må da ærligt indrømme, med 30km/t føler jeg mig ikke sikker i trafikken, pga andre trafikanter ikke tager hensyn, og køre det dobbelte af hvad jeg gør, og så er det også kedeligt, men det er underordnet, for det er politikerne ligeglade med..
Og en helt almindelig lovlig knallert 30, støjer af helvedes til, og skulle faktisk forurene 4 gange mere end en personbil med 5 personer i.
Hvis vi så fjerner skiven, så vil maskinen hvile mere, da den ikke køre i ligeså høje omdrejninger, og den vil hellere ikke blive lige så hurtigt slidt, og så vil det selvfølgelig forurene mindre, da maskinerne køre med lavere omdrejninger.
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 3 Emner: 40 Svar: 196
en anden ting er at cykler overhaler scootere og knallerter, det er værd at gå videre med.
Mit forslag ville være, tag et skridt af gangen.
forslå en højere hastighed på cykelstier på f.eks 40-45km/t - det er noget de kan forholde sig til, og er derved ikke utænkeligt at det kan komme op til diskussion.
men at forslå scootere og knallerter må køre 80 og 90 som biler, ender jo helt galt, flere uheld med biler og døde i trafikken. da der er mange unge i vores samfund der ikke bruger hovedet og tænkere mere end et par meter frem..
konklusion: hvis emnet overhovedet skal komme på tale, så forslå en højere hastighed (40-45km/t)med samme vilkår som nu. alt andet er urealistisk og naivt.
Mvh.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det vi vil foreslå hvis det er er jo heller ikke 90 km/t, da vi skal være noget realistiske og blot ønsker ikke at have begrænsningen i vario (og luftveje, hvor de findes), således at maskinerne kan køre hvad de fra producenten er tiltænkt at måtte køre.
Men det at cyklister overhaler knallerter er ganske rigtigt en fare, hvis ikke man har sidespejle på (burde også være lovpligtigt) eller hvis man er uopmærksom på bagfrakommende trafik, men udover det er det ikke et særlig godt argument, når vi skal fremhæve de ting der betyder noget for dem og ikke for os. Køreglæde er ikke noget man lovgiver efter, men det er sikkerhed og miljø i høj grad.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Lovændringen fra 19. januar 2013 står her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=142490
Og spejle er ikke nævnt.
Er du i tvivl, så kig i detailforskrifterne: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Detailforskrifter/DetailforskrifterForK%C3%B8ret%C3%B8jer2013.ashx
Det eneste der står er at motorcykler og store knallerter skal opfylde punkterne 10.03.021 (1) og (2), som siger at der skal være et indenvendigt førerspejl (hvor vil de have det på en to-hjuler?) og et venstre førerspejl. Såfremt det indenvendige førerspejl ikke giver tilstrækkeligt udsyn.
Det betyder i praksis at stor knallert og motorcykler skal have både højre og venstre spejl, men der er absolut ingen bestemmelser for lille knallert herom.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Så stor knallert skal bare have i venstre side, da den skal følge reglerne for mc, som siger at man kun skal have i venstre, hvis man højest kan køre under 100 km/t.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
Synes også sidespejle skal være lovkrav.
Jeg var ved at køre en gammel mand ned, fordi jeg havde drejet hovedet bagud for at kigge efter mine kammerater. Heldigvis nåede jeg at opdage det i tide.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 175 Svar: 966
Jeg vil helst ikke da
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
Tror hvis der bliver lavet nogle stylingsspejle, så de unge ''brian'er'' kan føle sig seje, så skal det nok gå :).
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
- Begrænsningerne væk, eventuelt med inddeling i kategorier eller få 50cc maskiener til at ligge ind under som mc, som man så må køre som 16-årig under mc regler.
- Hvor hurtigt maskinen kan køre er så angivet på en typegodkendelse og man kunne sige at 16-årige kun må erhverve maskiner der ud fra denne godkendelse har en tophastighed på op til 60-75 km/t, da dette er hvad de fleste 50cc maskiner klarer når de er ubegrænsede.
- Køre ude på vejen, hvor forholdene er til en højere hastighed.
- Fyldestgørende køreundervisning for at kørene kan styre en højere hastighed, jo mere det ligner mc kørekortet jo bedre. Stigning i pris gør ikke noget, hvis det giver bedre undervisning og mulighed for at køre ubegrænset.
- Tvungent syn, årligt eller halvårligt, for at sørge for at maskinerne fortsat er i teknisk forsvarlig stand.
- Lovpligtige sidespejle, for at sikre at hæve sikkerheden så højere hastighed er muligt.
- Højere bødestraffe for ulovlig kørsel og maskiner der er tunede eller misvedligeholdte så de ikke er i overensstemmelse med godkendelsen og gældende regler.
- Samme krav til bremser som stor knallert og motorcykler har idag (5,0 m/s^2 imod nuværende 4,2 m/s^2).
- Måske hæve til euronorm 3?
Jeg kan ikke lige umiddelbart finde flere forslag. Så nu vil jeg begynde at skrive de argumenter jeg kan komme på for hver af dem.
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 24 Scootere: 16 Emner: 29 Svar: 268
hvad skal du bruge en bill eller vejen til ?
indstil knallerten så den ikk larmer fjern de skide begrænsninger og smid et værn på.... har kørt 7 år uden bøde i københavn! og aldrig kørt på noget lovligt.... det handler jo bare om at du kan køre ordenligt de steder hvor der er andre så skal du sku nok kunne køre i fred, hav respekt for andre .. selv de cykelister du overhaler.
Kører forbi politistationen to gange alle hverdag! og har arbejdet hos politiet mc værksted hvor jeg kom på ulovlig knallert.... det kun fordi du flabet eller ikke kører ordenligt de giver dig en bøde...
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 24 Scootere: 16 Emner: 29 Svar: 268
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Og hvis de bliver vedligeholdt, så holder de mindst lige så godt som en 2 takter, hvis ikke bedre...
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Der er tre ting der betyder noget i forbindelse med trafikal lovgivning og det er at trafikken skal afvikles så nemt og hurtigt som muligt, at trafikken skal afvikles så sikkert som muligt og at luftforurening som følge af trafikken skal minimeres.
Ved at begynde at betragte de små to-hjulere som aktive spillere i trafikken og arbejde mod at forbedre forholdene for disse kan man gøre dem til et reelt alternativ til bilen for mange, da de er væsentligt billigere. Derudover fylder disse meget mindre i trafikken og kapaciteten på vejene kan øges ved at flere billister der ellers kører alene i bil bruger dette transportmiddel, hvilket vil gøre det muligt at afvikle trafikken hurtigere i tættere bebyggede områder. For unge i yderområderne der i forvejen benytter sig af knallert 30 som deres primære transportmiddel vil dette gøre det muligt at øge rækkevidden hvori de kan bevæge sig, hvilket betyder at disse hurtigere vil kunne ankomme til skole og arbejde selvom disse ligger inde i byerne, hvilket der er tendens hen imod.
Størstedelen af moderne køretøjer af den nuværende type knallert 30 er i stand til at opnå hastigheder på 60 til 70 km/t i ubegrænset tilstand, hvilket vil betyde at disse kan medvirke til en flydende trafik i byerne uden at billister vil være blive aggressive og overhale farligt eller køre faretruende tæt samtidig med at de er i stand til at holde en respektabel fart på landevejene.
Med hensyn til sikkerheden, så er der kun to ting der sætter grænser for hvor hurtigt det er sikkert at køre og disse er køretøjets tekniske egenskaber og førerens evner.
Idag findes langt de fleste knallert 30 modeller også som knallert 45 med samme udstyr og en del findes også som 125cc model med samme bremser, hjul og affjedring og hvor den eneste store forskel på stellet er motorophænget, som er placeret anderledes idet der er forskel på motortyperne. Dette understøtter at køretøjerne rent teknisk er i stand til at klare langt højere kræfter og hastigheder end de bliver udsat for på en 50cc maskine. Da størstedelen af moderne knallerter overholder kravet om en decelleration på mindst 5,0 m/s^2 bør dette også være den lovpligtige mindste bremseevne, da man på den måde sikrer sig høj sikkerhed for fremtidige køretøjer af denne kategori
For at sørge for at køretøjerne fortsat efter første indregistrering er i forsvarlig stand bør der indføres tvungen syn, som det kendes fra andre køretøjer, dog med højere frekvens, da serviceintervallerne på disse maskiner også er lavere og det oftere er relevant at tjekke at køretøjet er som det bør være. Halvårligt eller årligt syn ville være passende.
Endvidere for at øge køretøjets sikkerhed bør det være lovpligtigt med sidespejle i begge sider på disse køretøjer, som er meget styrevillige, for at overraskelser og behov for at vende sig om under kørsel minimeres.
Idet det for nyligt er blevet lovligt i flere andre lande at køre på motorcykler op til 125cc ved en alder af 16 år må vi konkludere at det ikke er alderen der er afgørende for sikkerheden men hvilke evner føreren har der er udslagsgivende.
Derfor foreslås det at det nuværende knallertkørekort gøres mere eller mindre identisk med motorcykelkørekortet, hvor forskellen blot er motorstørrelsen og fraværet af motorvejskørsel. For at betale for de højere udgifter hæves prisen på køreundervisningen sammen med kvaliteten heraf.
For at give nye kørere gradvist stigende ansvar efterhånden som deres erfaring på vejene kommer kan man inddele dette kørekort i to eller flere grupper, hvoraf én gruppe er begrænset i hastighed som den nuværende knallert 45 og en anden gruppe er ubegrænset og har en maksimal hastighed som angivet på køretøjets godkendelse.
At hæve hastigheden sammen med kørerens evner vil også i højere grad bringe førerens opmærksomhed på kørebanen, dens forløb og de andre trafikkanter, da der er en tendens blandt kørere til nemmere at lade sig distrahere når hastigheden falder.
For at højne sikkerheden og mindske antallet af personer der udnytter en lovlig hastighedsstigning til yderligere at tune deres køretøjer kan straffe mod ikke godkendte motorændringer samt overskridelse af køretøjets godkendte hastighed yderligere skærpes.
Der er en tendens blandt førere af knallert 30 til at give meget gas selvom den konstruktivt bestemte maksimalhastighed er nået, hvilket på grund af begrænsningen i transmissionen giver ringe udnyttelse af benzinen samt unødig forurening og støj. Ved at fjerne begrænsningen i transmissionen og have høje bøder for fartforseelser tvinges føreren af en 50 kubiks maskine uden begrænsning til at justere hastigheden til lokale fartgrænser ved at slække på gassen, og dette resulterer således i en mere økonomisk kørsel i højere gear med lavere omdrejninger og mindre gasgivning, således at både forurening og støj reduceres.
Hvis det viser sig at moderne fir-takts maskiner i ubegrænset stand kan overholde miljøreguleringen Euronorm 3 (mod Euronorm 2 idag) og at en to-takter med karburator i ubegrænset stand ikke kan vil det være muligt yderligere at reducere luftforureningen og støjen og samtidig drastisk mindske forekomsterne af tuning på offentlige veje, da der så kan skabes en stor forskel mellem de maskiner der i øjeblikket er populære at bruge til ræs på lukkede baner og de som så ville kunne indregistreres til at køre ubegrænset og det er meget usandsynligt at der vil være samme kultur i at tune 50cc firtaktsmotorer da udbudet af effektivt effektforøgende dele til disse (kompressorer og turboladere i passende størrelse) er yderst begrænset.
Derfor bør det være muligt at hæve tophastigheden på to-hjulede køretøjer med 50 kubik motorer og derved afvikle trafikken mere effektivt samtidig med at kørslen bliver mere miljøvenlig og sikkerheden holdes høj.
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
- Men tilbage til emnet, så igen, vil det være totalt dumt at forbyde 2 taktere, det vil jo både gå ud over os som god kan lide gode gamle klassikere, for de vil jo så automatisk også blive ulovlige? I mit hoved vil det være totalt nedtur og dumt.
-- Og det med spejle har jeg fået afvide op til flere gange allerede er lovpligtigt, af flere betjente, men syntes i sidste ende at det er ens eget valg om man vil have spejle på sin knallert..
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det betyder at man fortsat må køre på gamle puch og yamaha jog hvis man har lyst, men disse vil så ikke blive taget med i en ny kategori, men de maskiner der ikke produceres mere vil det jo ikke have nogen betydning for.
Veteranbiler skal jo også kun overholde de regler der var dengang de blev godkendt, og det vil være lidt det samme her.
Hvis man stadig holder på at ville køre to-taktere vil fremtiden så være direkte indsprøjtning, hvilket giver meget bedre udnyttelse af kræfterne og jo har MEGET ren udstødning i forhold til de nuværende køretøjer, men idet vi jo alligevel vil opgive tuning af køretøjer på vejen til fordel for at få dem ubegrænset i varioen, så gør det jo ikke noget at to-taktere med direkte indsprøjtning idag ikke gør et særlig godt grundlag for tuning.
Det vi skal arbejde hen imod er fremtiden folkens, men fremtiden sletter jo ikke fortiden, så gamle knallerter der er indregistreret før en lov bliver til bliver jo ikke skrottet af regeringen, der kan bare ikke godkendes flere der er sådan.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
(spejle går ind under udsyn og ruder)
Detailforskrifterne der trådte i kraft 1. april i år: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Detailforskrifter/DetailforskrifterForK%C3%B8ret%C3%B8jer2013.ashx
Søg ved at klikke <ctrl>+F for at søge og skriv så 10.03 så finder i alt hvad der omhandler den slags på alle køretøjer hvor der er lavet lovgivning om det.
Det med at Euronorm 3 enten vil presse to-takterene ud eller tvinge dem til at følge med udviklingen uden at gamle forbydes har vi jo set før. Vi har i øjeblikket Euronorm 2 på knallerter, men det er jo stadig lovligt at køre på dem der kun opfylder Euronorm 1, hvis det var det der krævedes dengang de blev godkendt.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Men jeg skal lige forstå det her rigtigt, det vi skal arbejde hen imod, er at ny-importerede knallerter (Primært 4 takt) Skal ind under den nye lov, og ikke dem vi har nu? Eller har jeg misforstået noget her?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Skal vi så have lov til at fjerne begrænsningerne er det et rigtig godt argument at vi kan køre længere per mængde dårlig gas, men derfor bliver vi jo stadig nødt til at udvikle os teknisk. De fleste scootermotorer er jo 30-40 år bagud i forhold til biler på de punkter hvor de er allermest moderne.
Anyway, det jeg har forsøgt at tilfredsstille i argumenterne er netop det med at vi er ude efter at få lov at køre ubegrænset og at politikerene er interesseret i hurtig, sikker og grøn transport.
Så må man sku gå på kompromis med nogle af de ting man synes om hvis det er man ønsker at få noget andet, og så kan vi jo ligeså godt vælge et kompromis der sker før eller siden, for bilerne er ved at forberede sig på Euronorm 5, motorcyklerne er ved at forberede sig på Euronorm 4 så mon ikke at Euronorm 3 kommer for knallerter om meget snart?
Jeg skrev det også i de forslag vi har med spørgsmålstegn bagefter, da alt jo stadig er til diskussion, men jeg tror bare at det er dumt ikke at foreslå det, for jo mere good-will vi viser, jo mindre ser de os som knallert bøller og i stedet som unge nemmesker der har gjort sig overvejelser om miljø, sikkerhed og økonomi inden vi har valgt et køretøj, men at vi stadig udover at være utilfredse med den lave hastighed er klar på at tage ansvar for både sikkerheden og de andre punkter der også betyder noget for os alle.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
- Vil det kun gælde for ny-importerede maskiner, eller vil jeg, kunne gå ud op proppe en ubegrænset CDI på min Madass, og så køre lovligt?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Hvis en maskine er godkendt som to forskellige typer kan man godt skifte fra den ene til den anden, som det er tilfældet med eksempelvis Yamaha FS1, der kan skifte identitet fra knallert til motorcykel fordi den opfylder begge godkendelser og så blot skal have et syn der tjekker at det hele passer med godkendelsen.
Det er nu engang, så vidt jeg har forstået, importørene (eller producenterne direkte) der søger om at få lavet en typegodkendelse og så er det Teknisk Institut der tester og laver godkendelsen. Hvis det som overstående blev vedtaget kunne importøren af sachs jo egentlig godt finde en ubegrænset CDI og få lavet en typegodkendelse med den CDI monteret og så er det udelukkende den CDI som den er blevet godkendt med at den er lovlig med.
På samme måde kan importøren også vælge at kan ikke vil lave nye godkendelser på dem men i stedet importere nye modeller som så bliver godkendt efter de nye regler.
Altså bare fordi noget er lovligt er det ikke lovligt. Det skal godkendes således at det står på et stykke papir at det er lovligt således at en synsmand kan kigge på papiret og kigge på maskinen og kontrollere at de to ting passer sammen.
Og nu er det ikke for at skyde det ned, men hvis vi sender det ind nu med det samme og det i samme sekund blev taget til debat, så ville der stadig gå et halvt til halvandet år før den endelige lov var på plads da det skal debatteres, undersøges, genforhandles, stemmes om og vedtages og først derefter kan de begynde at lave godkendelserne.
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Nu er jeg med igen..
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
- Må jeg fjerne begrænsningerne i min gamle knallert, for at følge de nye regler* eller skal jeg købe noget nyt?
*nye forslag
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Uden en typegodkendelse oprettet af enten importøren eller fabrikanten skal man lave en godkendelseserklæring der kun omfatter ét chassis, og sådan nogle er lidt dyre.
Det er dog også muligt at få synet og godkendt en maskine ud fra en data-erklæring lavet af fabrikanten, importøren eller et godkendt prøve-laboratorie. En data-erklæring gælder så vidt jeg har forstået alle køretøjer der har de data, men hvis man så ikke har de data går man ikke gennem syn.
Det betyder også at det er muligt at få lavet en data-erklæring på en knallert og få den indregistreret som motorcykel, men det kræver jo så bare at den overholder reglerne for motorcykel og at man har motorcykelkørekort, men det er jo ikke helt det vi er ude efter her, hvor vi gerne vil have 50cc maskiner tilladt i ubegrænset form for folk under 18 og håbe på at importørene så ansøger om de nødvendige godkendelser efter lovforslaget har været igennem maskinen og forhåbentlig ender med at blive på en måde som vi behager.
Hvis nogen der læser med her har nogen tilføjelser, forslag, tanker eller andet så er i velkomne til at skrive, så vi ved at der er opbakning om forslaget eller hvad der skulle til for at der var opbakning.
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
- Knallertkørekortet er rimelig nyt og har nok kostet penge at implementere. Er de penge tabte?
- Der er lige blevet lavet en uniform lovgivning i hele europa hvor alle lande har samme kørekort kategorier. Den europæiske aftale kan vi ikke bryde.
- Hvis i vil have 50cc motorcykler skal importørene bare lave godkendelserne. Så skal i bare være 18 og have motorcykelkørekort først.
- Højere hastighed giver større skader ved et eventuelt sammenstød.
- De tendenser der nævnes med at man nemmere bliver distraheret når man kører langsommere, er det lavet ved en stor rundspørge?
- Der nævnes at der er en tendens til at give meget gas selvom maskinen er begrænset, men det får jo maskinen over 30 km/t på stort set alle knallert 30, hvilket jo er ulovligt at køre med på offentlig vej.
- Er det ikke kun unge drenge der ikke kan overholde fartgrænserne der lader deres maskine gå så højt i omdrejninger uden at tænke på at de slider deres maskiner, kører uøkonomisk og bryder loven?
- Vil dette overhovedet få en betydelig mængde bilister til at vælge en to-hjuler frem for bilen, eller er det bare en undskyldning unge drenge kommer med for at få lov at køre stærkt?
- Hvad med dem der har valgt knallerten udelukkende fordi den var billig og ikke krævede kørekort og måske ikke har råd til at forsikringen bliver dyrere hvis hastigheden stiger?
Kan du komme på flere?
Og ja, jeg har et svar på de fleste af dem jeg selv har lusket ud af hovedet, men ikke alle sammen dog.
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 7 Emner: 42 Svar: 772
Du kan også bruge det som et med-argument at hvis syn bliver indført vil der blive flere arbejdspladser, og derved også bedre økonomi:-)
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Anyways, af simple ting, uden at gå i dybden, kan jeg komme på følgende:
(Modargumenter/spørgsmål)
- Hvad vil der blive gjort med alle de scootere/knallerter der i forvejen er begrænset til 30/45km/t (De vil med stor sandsynlighed kræve at alle begrænsninger på scootere før lovforslaget, skal ændres ved en autoriseret mekaniker, for at undgå noget af det du selv har nævnt)
- Hvad gøres der ved alle de kørekort der i forvejen er taget. Skal de automatisk opgraderes, eller skal alle unge tvinges til at tage kørekortet igen.
Tillæg: Skal 30/45 beholdes i et par år, til folk får skiftet over til ubegrænset, eller springes der direkte ud i det.
- Definer hvordan en ubegrænset scooter kan forsage mindre ulykker, end eksempelvis en 30 eller 45 knallert. Vi har i forvejen et stort dødstal om året på scootere.
Anyways, om det giver mening eller ej lige nu, kan jeg ikke svare på. Har lige sat mig hjemme, efter en 12 timers vagt
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Derefter skal den blot gennem syn og så er det i orden.
Kaasje: De kan ikke kræve at noget som helst gøres ved en autoriseret mekaniker, så længe den kan gå gennem syn.
Kørekort der i forvejen er taget til knallert 30 og 45 bør ikke kunne give tilladelse til at køre 60 km/t, da de ikke er tilstrækkelige. Man bør dog kunne opgradere dem til en mindre pris, hvis forskellen mellem dem og de nye kørekort bliver lille.
En ubegrænset scooter vil være sikrere, hvis spejle bliver lovpligtige og derudover vil kørere på grund af bedre undervisning være i stand til at vurdere fare bedre og på grund af højere hastighed vil de være tvunget til at holde fokus på vejen hele tiden i modsætning til på en 30-knallert hvor man ofte kan lade tankerne vandre uden at vejen foran en ændrer sig meget og man så kan overse vigtige elementer som eksempelvis vejens tilstand.
Dødstallet på scooter sidste år var vist 12-13 stykker og et par stykker skyldtes spirituskørsel, et par stykker skyldtes at det var drenge på 15 år uden nogen form for undervisning der kørte ud foran biler, en eller to skyldtes biler der med høj fart kørte en knallertkører ned og så var der vist også få soloulykker hvis jeg husker rigtigt. Men så længe man kører forsvarligt og overholder reglerne og har en teknisk dygtig maskine samt et godt kørekort skulle det ikke øge dødstallet at hæve hastigheden.
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Jeg håber at du vil stå fast ved det. Så har du min støtte under hele vejen.
Nævn endelig hvis du skulle støde på et problem. Kontakter til at blive hørt, omend det bare er af de mindste i kæden, burde ikke være et problem.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Er der nogen der har specielt lyst til at være den der står for at sende forslag ind og tage debatten med hvem der nu svarer tilbage?
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Selvom de siger nej første gang, gælder det om at stå ved, og vise at der rent faktisk er interesse for at få det igennem.
Første tilbage svar er som sagt med sikkerhed et nedslag. Vi skal bare stå ved.
Ellers er det bare at få al den støtte vi kan
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Umiddelbart ser det ud som om de mest tager sig af veje og sådan noget, men mon ikke det er dem der skal skrives til angående et forslag som dette?
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Ellers må jeg tage kontakt til nogle folk der ved lidt mere om det. Hvis bare der kommer omtale om det, burde det være noget nemmere at sende et forslag ind.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Fra 2014 må der ikke parkeres på offentlige veje mere..
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
http://www.justitsministeriet.dk/arbejdsomr%C3%A5der/f%C3%A6rdsel
Eller hvad?
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Scootere: 2 Emner: 43 Svar: 197
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Lad os samle størstedelen af scootere fra sjælland foran dem. Så må de da i det mindste kigge.
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
aug 2012
Følger: 1 Svar: 4
forvent et kørekort på den anden side af 5-7000, syn på 500kr per år eller andet år... og ved ulovlig tun mister man både kortet og knallerten.
skal det sælges til politikerne skal de have en del i deres fordel.
men forstår også godt at de ikke vil røre det her med en ildtang... for det første "barn" der bliver dræbt fordi politikeren har "tilladt" de højere hastigheder kommer til at gå ud over politikerne.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Det er bare super vigtigt at alle der er med i sådan noget, kører lovligt. Ellers modsiger vi lidt os selv, i det vi vil.
Man kunne jo lave 2 events. et i Jylland og et i Sjælland.
Så er det bare at finde et kort frem, og planlægge en fin rute med tankstationer i nærheden, og med slut/start ved folketinget. (ihvertfald med sjællands ruten)
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Men der er mange andre, hvor en scooter bare er mere praktisk, og tit også hurtigere.
apr 2013
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 540
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det vi skal have dem overbevist om er at der kan ændres på nogle få ting således at knallertkørere i alle aldre sagtens kan håndtere højere hastighed på en sikker måde.
Hovedargumenterne er jo at moderne scootere teknisk er i stand til at køre hurtigere end 30 km/t på en sikker måde og at der er meget få ting der skal ændres for at sikkerheden og miljøvenligheden af selve kørslen så også følger med, og det budskab bliver ret så svært at formidle med en megafon når der står 200 mennesker hvoraf der så uanset hvad vil være nogen der prøver at tiltrække opmærksomhed ved at køre rundt i cirkler.
aug 2012
Følger: 1 Svar: 4
antager det er mig du reagerer på, dog er navnet ikke David.
det som vil være vigtigt er at uddannelsen svarer til det kortet giver tilladelse til... og du får altså ikke en kørelærer til at give det der i praksis svarer til det lille A for 500-1000 eller hvor meget/lidt et knallert kørekort koster nu om dage.
vær især opmærksom på at loven er ændret
http://koerekort-guiden.dk/knallertkoerekort
det er rigtigt at mange istedet ville vente til bilen eller blot undlade at tage kortet... men hvor meget gavner det lige denne sag?
en ting er at knallerten kan holde til at køre hurtigere end de 30, man skal også huske at personen gerne skal uddannes så de kan gøre det sikkert.
glem det med at de skal kunne følge med bilerne på landevejene for det er oftest langt over de lovlige 80/90 km/t
baser de istedet på hvor hurtigt biler må køre i byerne
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
80-90km/t ville være absolut sindssygt
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
Ikke mange der vil det, det tror jeg simpelthen ikke, det kan godt være der er et par få stykker iblandt menneskeligheden der vil men jeg vil ikke!
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Altså en tur på køreteknisk anlæg ville være godt at have.
Teori og øvelse angående motorvej kan skæres fra, men ellers kan jeg ikke rigtig se noget der vil kunne spares væk. Forresten koster knallertkørekortet også kun det det gør idag fordi ungdomsskolerne får tilskud fra staten.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 8 Emner: 66 Svar: 495
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det er først hvis man skal have køreskolerne til at tilbyde det at det bliver dyrt fordi de ikke får den mindste form for tilskud. ;D
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
Syntes ikke det vi prøver på, skal koste mere end 2000,- for ellers er der ingen der giver ofre penge på det.
aug 2012
Følger: 1 Svar: 4
jeg skal ikke påstå at jeg er hellig hvad angår de knallerter jeg har haft, men her prøver i at skubbe et lovændring ind til afstemning og hvis ikke alt er i orden får i blot et rungende "afvist/nedstemt" som svar.
selv har jeg heller ikke kørekort til A1 endnu... men det kommer nok til næste år (som det har de sidste 4 år) men derimod har jeg B, C og CE.
kørekort er ikke billige og at kræve en bestemt pris uden at sætte sig ind i hvad det helt nøjagtigt kræver vil give bagslag.
ved en pris på 2000kr i alt går mellem 40% og 50% til køreteknisk anlæg alene, dvs. at der er 1000-1200 kr tilbage til de ekstra køretimer og lign.
samtidigt skal der strammes op således at det bliver langt svære at bestå teori prøven. evt et fejl procent på maks 5-20%
jeg ved ikke hvor meget støtte der kan trækkes fra kommunen men det er nok værd at undersøge
aug 2012
Følger: 1 Svar: 4
30 kmt 8.33ms
energien ved et styrt med 30 kmt og en masse på:
60 kg (personen) giver en energi på 2081,67J
7kg (hovedet plus hjelm) 242,86J
energien ved et styrt med 50 kmt og en masse på:
60 kg (personen) giver en energi på 5787,96J
7kg (hovedet plus hjelm) 675,26J
bare for at give jer en ide om de kræfter der er tale om, det er nemlig ikke bare småting der er tale om.
prøv at læse lidt i linket her under og husk at i deres beregninger har personen både airbag og sikkerheds sele
http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/bilsammenstoed/
det er noget af det i skal forsvare over for politikerne hvis det her emne bliver taget op til debat
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
Det kunne i måske bruge til noget :).
jan 2013
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 129
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.718
jun 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
Lovforslag