1.636 visninger
|
Oprettet:
CABIZ - Vicepræsident af GearBros™.
Tilmeldt:
21. sep 2014 Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
Tilmeldt:
21. sep 2014 Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
Vinter = Rustne knallerter. {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg køber en Yamasaki YM50-GYS - og har hørt at disse asiatiske knallerter rustner mega nemt, hvordan plejer jeg den om vinteren? den kommer til at stå under et halvtag med et knallert betræk over den, men er der andet jeg kan gøre for at bekæmpe rusten? smøre motoren og delene ind i Hydraulik olie? eller WD40? må jeg høre nogen meninger? - TAK!
sep 2014
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 1 Svar: 7
Først og fremmest er det vigtigt at forstå hvad rust er. Rust er faktisk en "oxidation" af metallet. Det betyder at elektroner overføres til luft og evt vand. Elektronerne er negativt ladede og vandre i vandet. Vi ved jo alle fra folkeskolens fysikundervisning at saltvand er en bedre elektrisk leder en postevand. Det er derfor at salt er et kritisk element med hensyn til rust.
Det er kun "bart" metal der ruster. Den letteste rustbeskyttelse er derfor simpelthen at dække metaloverfladen med et beskyttende lag, fx maling. Det er dog ikke altid kosmetisk fordelagtigt. Derfor kommer der her en række tips til rustbeskyttelse.
Pulverlak
Alt krom, selv det originale, går til med tiden og det ser så træls ud med sortmalede skærme. Man kan give kromdelene klarlak, men det holder heller ikke evigt og kan gulne. Derfor er det fordelagtigt at bede sin lokale pulverlakør om at give delene pulverklarlak. Det kommer ind i alle revner. Ødelægger ikke kromen og holder meget længe. Den eneste ulempe er dog at emnet skal være helt rent. Med andre ord duer dette ikke optimalt med brugte dele.
Tectyl
Det kan være en fordel at give tectyl indeni skærmene og andre sårbare steder som ikke ses. Faktisk kan tectyl også fås i en "klar" version som man fx kan give udstødningen, og andre varmebelastede dele som ikke kan pulverlakeres, om vinteren.
Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.
Offermetal
Man kan også beskytte sine metaldele med et såkaldt "offermetal". Teorien her bag er kompleks kemi. I bund og grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.
Ved længere tids stillestand
Hvis din yamaha stilles væk i længere tid (1 år++) er det vigtigt at gøre det rigtigt så den ikke er en rustbunke når den findes frem igen. Alt krom skal fedtes godt ind i olie. Tanken skal evt tømmes og fyldes med petroleum eller olie. Batteriet skal fjernes og bolte skal sprøjte med WD-40 eller andet fedt.
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
apr 2013
Følger: 19 Følgere: 16 Scootere: 3 Emner: 6 Svar: 158
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
maj 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 58
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.459
Så holder den de næste 5-10 vintre uden at ruste istykker
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 35 Scootere: 31 Emner: 78 Svar: 336
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 35 Scootere: 31 Emner: 78 Svar: 336
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 35 Scootere: 31 Emner: 78 Svar: 336
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
sep 2014
Følger: 110 Følgere: 381 Scootere: 6 Emner: 76 Svar: 1.048
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Rustent jern fylder mere end normalt jern og derfor flager det af i modsætning til oxideret aluminium og oxideret rusfast stål der blot laver en beskyttende hinde over metallet. Dette gør jo at rust gør metal tyndere og dermed også rimelig hurtigt svagere, og det er det der gør det så vigtigt at fjerne al rust inden man giver det en form for belægning.
Det at det udvider sig er også hvad der gør at rustne bolte er så træls. Den ende der stikker ud er nemlig blevet svagere mens den del der sidder inde i har udvidet sig og sidder mere stramt.
Rustbeskyt AAAaaaalt hvad du kan komme til. Og skift gerne bolene ud med rustfaste, for disse kan man ikke rigtig komme til at male.
Vinter = Rustne knallerter.