Falsk luft // utæt motor/blok
21.405 visninger
|
Oprettet:
Falsk luft kan være mere/andet end en defekt pakning eller simmering.
Problemet ligger et af disse steder:
Mellem blokdelene.
Mellem cylinder og blok.
Mellem cylinder og topstykke (denne laver ikke helt samme beskrivelse).
Mellem membran og blok.
Mellem membran og studs.
Og lidt andre:
Mellem kaburator og studs. Hvis det er gummistuds er der ikke altid papirpakning her. Kaburatoren skal være skubbet helt ind i studsen og spændebåndet strammet godt.
PGO og Peugeot bruger altid pakning her, da studsen er af aluminium.
Vaccum på studs og kaburator. Dem der ikke bruges skal blændes af. Vaccumslanger skal sidde fast og være uden revner osv.
Studs. Hvis den er af gummi og mørnet/revnet af ælde laver det "utæt pakning".
Vrid og bøj den, så skal eventuelle revner nok vise sig.
Nogle lange Minarelli-blokke har et vaccumindtag bag på krumtapshuset (modsat cylinder). DEN kan lave ballade hvis der ikke er blændet af.
Mellem kaburator og luftfilter. Ikke en decideret utæthed, men tingene før kaburator skal stadig være spændt fast og være spændt sammen.
Revnet/knækket blok, hvor defekten rammer krumtapshus, skyllekanaler i blokken eller der hvor membranen sættes i.
"Opskriften" på hvordan man rent faktisk kan finde stedet hvor den falske luft tages ind:
1. Brug en dåse dieselstart (kan købes på enhver tankstation til ~70 kr).
2. Start motoren.
3. Sprøjt på samlingerne og steder som beskrevet ovenover.
4. Når det utætte sted rammes, så vil motoren enten gå op i omdrejninger, gå ned i omdrejninger eller gå i stå med det samme.
Selv har jeg kun oplevet motoren går i stå - aldrig at omdrejningerne stiger.
Symptomerne på en utæthed er ujævn tomgang, for høj tomgang, svært at justere karburator, svær at starte, skal have ganske stor hoveddyse.
Problemet kan ligge i en utæt, defekt eller manglende simmering:
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/96749-simmerring___utaet_eller_skudt_ud
Problemet ligger et af disse steder:
Mellem blokdelene.
Mellem cylinder og blok.
Mellem cylinder og topstykke (denne laver ikke helt samme beskrivelse).
Mellem membran og blok.
Mellem membran og studs.
Og lidt andre:
Mellem kaburator og studs. Hvis det er gummistuds er der ikke altid papirpakning her. Kaburatoren skal være skubbet helt ind i studsen og spændebåndet strammet godt.
PGO og Peugeot bruger altid pakning her, da studsen er af aluminium.
Vaccum på studs og kaburator. Dem der ikke bruges skal blændes af. Vaccumslanger skal sidde fast og være uden revner osv.
Studs. Hvis den er af gummi og mørnet/revnet af ælde laver det "utæt pakning".
Vrid og bøj den, så skal eventuelle revner nok vise sig.
Nogle lange Minarelli-blokke har et vaccumindtag bag på krumtapshuset (modsat cylinder). DEN kan lave ballade hvis der ikke er blændet af.
Mellem kaburator og luftfilter. Ikke en decideret utæthed, men tingene før kaburator skal stadig være spændt fast og være spændt sammen.
Revnet/knækket blok, hvor defekten rammer krumtapshus, skyllekanaler i blokken eller der hvor membranen sættes i.
"Opskriften" på hvordan man rent faktisk kan finde stedet hvor den falske luft tages ind:
1. Brug en dåse dieselstart (kan købes på enhver tankstation til ~70 kr).
2. Start motoren.
3. Sprøjt på samlingerne og steder som beskrevet ovenover.
4. Når det utætte sted rammes, så vil motoren enten gå op i omdrejninger, gå ned i omdrejninger eller gå i stå med det samme.
Selv har jeg kun oplevet motoren går i stå - aldrig at omdrejningerne stiger.
Symptomerne på en utæthed er ujævn tomgang, for høj tomgang, svært at justere karburator, svær at starte, skal have ganske stor hoveddyse.
Problemet kan ligge i en utæt, defekt eller manglende simmering:
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/96749-simmerring___utaet_eller_skudt_ud
Falsk luft // utæt motor/blok
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Nej, det var en blok som en "amatør" havde delt med hammer og mejsel. Det giver grimme mærker - og så skal blokken have rigeligt for at være tæt.
Har nu ikke oplevet problemer på de motorer som det har været nødvendigt at samle med rigeligt flydende pakning, så mon ikke bare det som er for meget indvendigt bliver spist.
nov 2005
Følger: 10 Følgere: 14 Scootere: 10 Emner: 550 Svar: 2.666
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.143
Du har da brugt alt alt for meget flydende pakning.
Det er ikke meningen at den skal sejle i pakning.
maj 2012
Følger: 15 Følgere: 18 Scootere: 15 Emner: 7 Svar: 8
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Scootere: 7 Emner: 116 Svar: 1.223