{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Monark Compact 1252 1975

18.420 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Monark Compact 1252

Årgang:
1975
Motor:
Sachs 3 LFS, 3 fodgear, 5.5 HK originalt Sachs trim, gearing 15:30. GPS logged til 73 km/t.
Lamelkobling i oliebad. Renolds kæde. Hærdede kædehjul.
Støbejernscylinder. Motorgods i Magnesium. Bosch svinghjulsmagnet, 6V/17W.
Hestekræfter
5.5 ved 7250 RPM. 17 mm. Bing "Kirkeport" karburator, stilbar strålespids.
Fælge
Egrede, chromede stålfælge, hvad ellers?
100 mm. selvcentrerende Simplex bremser.
Dæk
20 x 2½. Whitewalls. 4 ply rating. Max. 120 km/t.
Styling
Sort, pulverlakeret, selvgjorte dekaler. Rustfri skærme ab fabrik.
Rustfri, polerede bagsvingerskærme, rustfri kabelkasse, Forchromet lygtehus.
Ekstra tilbehør
Det fede trim som spiser mange plasticbidét'er.
Batteridrevet bremselys. 2 high-bright dioder i baglampen til bremselyset.
Bemærkninger
Egenvægt 51 kg. Tankindhold 2.6 liter, indeholdt i stelrøret.

I daglig tale, PornoCompacten, også tiltalt som Det Sorte Svin.

I alle varianter er Compacten fremstillet i ca. 100.000 eksemplarer, mellem 1967-1983.
Ejeren har 30 års erfaring med Compact. 6 kørende eksemplarer: BarndomsCompacten, FlintaCompacten, PornoCompacten, Gårdhunden, Gamle No. 5 og Madam Blå.

Fik som barn diagnosticeret latent plasticallergi, som er en af årsagerne til at jeg kører Compact. De sagde at jeg ville vokse fra det, men tværtimod, det er blevet værre....
Kommentér på:
Monark Compact 1252
  •   25. jan 2013 flot maskiner du har

  •   6. okt 2011 hej.
    er det en særlig en når den er med fod gear. jeg har lige fået en med fod gear. den kan ikke køre men jeg skal nok få liv i den.


  •   27. okt 2010 stumper
    er der nogen der ved hvor man kan købe dele til en monark som lejer og så nået


  •   22. jun 2009 smiley
    flot saab 900 turbo smiley


  •   28. maj 2009 dæk?
    hey mand den er sku fin! hvor har du fået de hvide dæk henne?


  •   16. mar 2009 hej
    du ligger vel ikke inde med nogle dele til den flotte maskine vel?


  •   23. jan 2008 flot knallert ! smiley
    check mine smiley


  •   14. maj 2007 x høj
    ga x høj giver du igen????


  •   28. apr 2007 ..
    Hej,! kunne godt tænke jeg at vide hvor du har fået fat i dine dæk, og om du evt. har en monark til salg smiley


  •   17. apr 2007 Hej
    Har købt en "ny" Monark med husqvarna motor, hvor er det bedst at købe dele til den?


  •   23. mar 2007 17 mm kaburator
    Har du ikke en ekstra 17 mm kaburator du vil sælge


  •   26. feb 2007 hej
    hvad tror du min dbs er vær (se min profi)l


  •   8. dec 2006 Et
    næsten vilkårligt kabel fra T. Svansen, med en skrueterminal på kan gøre det.

    Når man har en gammel sjælden knallert må man jo trylle lidt selv..


  •   6. dec 2006 reservedele
    hey ved du hvor man kan få dele til en monark, koblingskabel


  •   23. aug 2006 Jeg
    mener, at de længere skudsalver jeg affyrede er slettet igen...


  •   19. aug 2006 høj
    Smider du ikk li en stemme på min kl'er, og i min udfordring???


  •   12. aug 2006 ..
    Hej, er det sådan jeg kan få din mail måske? smiley
    Har lige et par spørgsmål til min Sachs, gerne msn hvis du ejer det


  •   4. aug 2006 jj
    ja


  •   4. aug 2006 Høj herfra smiley
    Genialt billede med knallerten i sengen.. hehe


  •   4. aug 2006 ??
    jeg vil have lavet min monark op hved du hvor man kan købe stumper den sårn en fin maskine henne ??


  •   6. maj 2006 Hejsa :o)
    Tak for bedømmelsen. Dejligt også at se noget seriøst metalarbejde her på galleriet.
    Med venlig hilsen, Torben.


  •   11. apr 2006 ja undskyld
    at den ik ser så køn ud fandt den i denne sørvelig stand den havede været offer for et trafik uheld og nogle unger der ikke hviste hva de laved..................undskyld...........................


  •   29. mar 2006 ..
    Ikke nogle


  •   27. mar 2006 Nej,
    egentligt ikke. Det er en sløret tilkendegivelse af den degeneration der er sket for 50cc. motorkøretøjer gennem de sidste 20-25 år....

    I klart sprog: Jeg kan slet ikke have gearløse plasticscootere på 85-90 kg, specielt ikke når man ved at inde under alle disse bombastiske kåber gemmer der sig et minicykelstel.
    De er så grimme at det gør ondt helt ind i rygmarven. Har man set en, har man set dem alle.
    Hjulene er for små, tyngdepunktet er for højt, baghjulets uaffjedrede vægt er kolossal, de er komplet uegnede til off-road, en person af normal længde har svært ved at nå jorden fra sædet, de er giftige i glat føre, har startvanskeligheder når det er koldt.
    Sidst men ikke mindst: Føreren af et sådant tonstungt køretøj ligner til forveksling en der sidder og skider, han mangler bare et Anders And blad til underholdningen, mens han sidder der og skider.

    Se det var noget af en sang, men du spurgte jo selv....

    Hvis en scooter var det rigtige tohjulede køretøj, så vi jo 1200cc. scooters på motorvejene og Isle of Man blev kørt på scooters. Konceptet er altså dødfødt og den italienske scooter-æra var jo også ganske kort.

    At jeg selv røg på røven i teenageårene på en Lambretta 250, i regnvejr, har ikke gjort min modstand mod tohjulede køretøjer med kontorstolshjul mindre.


  •   26. mar 2006 Hey, fede maskiner
    Plastic allergi? Hva det helt præcist? Kan du ikke tåle at være i nærheden af plastic?


  •   2. mar 2006 Nå,
    åbenbart ingenting. Så er alt som det plejer. En Compact bruger forbløffende få reservedele..


  •   22. feb 2006 Ja.
    Hvad skal der bruges?


  •   21. feb 2006 hey
    ved du hvor man ka få reservedele til sådan en fætter??


  •   21. feb 2006
    Nå okay, Jeg er årgang 89 og kommer fra det store stolte Jylland.


  •   20. feb 2006 Jeg bor
    på Guds egen ø, Amager og er kun 45 år..


  •   20. feb 2006 Spørgsmål.
    Det kan godt være det lyder dumt, med hvor i landet bor og hvilken årgang er du.


  •   13. feb 2006 Takker.
    Takker


  •   11. feb 2006 Helt OK, Bjarne.
    Modellen er dog en Monark.

    De hvide dæk er købt hos www.alvars.com

    Old Steel har jeg gaflet et sted på nettet, husker ikke hvor.
    Kører flere gange om ugen, men om vinteren byder jeg kun min gamle orange raket salt.


  •   10. feb 2006 Beklager!
    Du må meget undskyde den lille misforståelse, jeg fik ikke kikket godt nok efter da jeg bedømte din Sachs.

    de hvide dæk du har på din monark, er de nye eller gamle og hvor kan man købe dem, jeg tro at min maxi ville kunne lide dem. he he.

    Hvor kan man få det klistermærke med OLD STEEL is bether than new plastic!
    Jeg vil normal ikke have klister mærker på mine med er et most på min maxi, så kan de scooter-hovder lære det, for gamle maskiner har være på vejen mange år før deres nye Tiwan skidt.

    Bruger du dine maskinener til daglig transport eller er det "bare " en hobby, og hvis Ja er det så hele året rundt?
    Jeg mine bruger mine to hver dag, og det er hver dag også nok "fandens kryddri" (salt) er på vejen, de får bare en ordtlig tur med vand og sæbe når de kommer hjem til den lune garege.

    De nav-bøster på den blå, styre maximum, ligesom på min PUCH!


  •   6. feb 2006 Gerne.
    Først lidt om bedømmelser herinde:

    Kammerater plejer kammerater og giver afpillede smådefekte skodder ekstra høj.

    Rene perler, nogengange flottere end original får lav, når stemmeafgiveren synes at den bedømte models ejer er et dumt svin.

    Det er en farce, og jeg har endda opfordret til at skyde lave af på mine modeller, blot for at indikere værdiløsheden i disse bedømmelser.
    Man ser f. eks. i Forum, at hvis en kan få adgang til Den Blå Avis, giver han x-tra høj, til et smårustent, afslebet, skævt Maxi-stel. Hvad er det så egentligt værd?

    Folk nærmest samler på gode bedømmelser, og det er det oftest diskuterede emne herinde. Skide nu være med om modellen fortjener det, bare der gives høj eller mere.

    Før du lavede din stemme om til høj, fik jeg middel for min gamle orange Monark, som optræder allerøverst i Sachs-afdelingen, hvad fanden knallerten nu ellers laver dér, da det jo ikke er en Sachs knallert.

    Knallerten er komplet, velpasset og ikke rusten, efter 30 år i trafikken. Den opfylder til fulde de kriterier du har opstillet i din profil for at få høj. Det gør din Maxi absolut også, men jeg har opbrugt min kvote af ekstra høj.

    Efter devisen: Som man råber i skoven får man svar, gav jeg således også din Maxi middel, omend den fortjener højere.

    Jeg har nu, som du, ændret til høj. Din fortjener mere, men min gamle skøjte er i alle tilfælde over middel, når man ser bredt på de Compacter, som optræder i Sachs afdelingen, hvor halvdelen af dem mangler stumper, har kabelføring der ligner lort, øldåser på udstødningen osv. osv.


  •   5. feb 2006 Middel
    vil du lige begrunde din bedømmelse på min maxi.


  •   3. jan 2006 Næhh,
    Desværre ikke.
    En prop koster 115 danske dask + fragt, i Sverige.


  •   2. jan 2006 hey mester
    Fed Monark.. Det sku nodet, der rykker....
    du skulle vel aldrig ha et stempel??
    For det det eneste der mangler før min køre : )


  •   29. nov 2005 hey
    det er nogle flotte maskiner du har der.. specielt den sorte!

    smid lige en stemme tilbage...


  •   6. nov 2005 .-
    jeg tror der er et originalcylinder på min for den køre kun 30-40km/t men det er også fint nok til mig.


  •   5. nov 2005 tak.
    bagsvingerskærmene er jeg ved at få lavet. for der manglede 1 til den ene side, da jeg købte den. Jeg ved ikke om der er Jofrab cylinder eller tyskercylinder på. hvordan an man se hvilken cylinder der er på?


  •   31. okt 2005 n
    giv lige en bedømmelse igen


  •   22. okt 2005 Jeg
    har monteret et originalt tysk Sachs/Mahle tuningssæt på 5.5 HK på den, og gearet den 15:30. 32 mm. afgangsrør og Sachs-Jamarcol potte.


  •   20. okt 2005 hurtigt.
    hvorfor køre din så hurtigt? hva har du gjordt ved den ? smiley


  •   25. sep 2005 Hey du
    prøv lige at se på min monark.


  •   7. sep 2005 Nu
    Står der sgu en 4 gears Sachs med tysk 5.5 tun og blæserkøling og venter på modellen, hjemme på værkstedgulvet. Den kommer til at gå som en skoldet rotte. Den trak en 15 kg. tungere knallert op i 80...

    Ud og spise nogle plasticscootere.....


  •   21. aug 2005 Tak
    skal du have. Det er sgu da godt at der andre end mig sæl' som kan lide mine gamle tøseknallerter....


  •   19. aug 2005 fine gamle knallerter du har
    hilsen tyren


  •   19. aug 2005 Ja, det
    er mærkeligt. Pisseflink fyr, han driver shoppen alene. Mærkeligt nok kan man ikke maile. Kun snail-mail og tlf.
    Jeg skrev til ham. Jeg er jo moderator i "Compactforum", på Speedriders.com, Sveriges største veteranknallertsite, så jeg skriver "flydende" svensk.
    Jeg skulle bruge den trekantede hærdede klods, som sidder i bunden af støttebensrøret, for at styre støttebenets op og ned stillinger. Klodsen kom 3 uger efter, for 50 pisk. Meget fair.
    Han har både billigere cylindre og karburatorer end de andre svenske netsites.

    Når vi taler tun, er www.stuvstamopedservice.com suveræne. Niltan, chefen, er en sand Sachs guru. Jeg har 6 Compacter, 5 kørende og 1 på bedding. De 4 af de 5 er trimmede, 2 med kraftigt trim, hhv. 73 på den 2 gears, 71 på den 3 gears. De 2 andre er hjemmetrimmede og går rundt 55 og 60.
    Ja, min moral er lidt flosset i den henretning. Har haft Compact i 30 år, så jeg ved godt hvordan de er skruet sammen. Jeg har kørt ulovligt i samme 30 år, og er aldrig blevet busted.

    Hvordan? Hold lyset i ulastelig orden, altid hjelm på, ingen mærkelige trimudstødninger á la cross typen, ingen karburatorer siddende på bøj ud fra motoren og sidst men ikke mindst: Se dem før de ser dig og kør ordentligt i trafikken, gas ned når man ikke har overblik, og i tæt trafik.


  •   18. aug 2005 reservedel.....
    Hej igen, jeg vil lige høre dig om du har nogle erfaring med at handle med http://www.eklundsmopedomotor.com/ ? mener hvordan gør man er den eneste mulighed at ringe til dem ? for det ser ikke ud til de haver en mail adresse....
    mvh Thomas


  •   16. aug 2005 Næhh,
    har desværre ingen stumper til salg, det jeg har er i brug, eller skal i brug.
    Jeg har været meget tilfreds med at handle med Alvars.com. Efter mindre end en uge ligger stumperne på posthuset.
    Her er lidt copy/paste fra siten:

    SACHS
    STD CYLINDER 1 HKR fartvindkyld
    Standardcylinder passande
    Sachs fartvindkylda motorer
    Kpl kolv men ej packningar medföljer
    38 mm kolv 50 cc
    ART.NR.....1032 730.00

    TRIM CYL. ca 3.5 HKR
    Trimcylinder passande fläktkylda
    Sachsmotorer. Kpl kolv men ej
    packningar medföljer.
    38 mm kolv 50 cc.
    ART.NR.....10324 795.00
    Samma cyl som ovan passande till bl. a
    Shopper Membran och platta medföljer ej
    Obs detta är en
    ART.NR.....10325 700.00

    TRIM CYL. 60 cc ca. 7.5 hkr
    Trimcylinder passande fartvindkylda
    Sachsmotorer. Kpl kolv men ej
    packningar medföljer.
    41 mm kolv 60 cc insug 14 x 17 mm
    ART.NR.....1027 895.00


    Kolv= Stempel. Træk 20% fra priserne, så har du prisen i klingende dansk mønt.
    Bemærk at cyllepriserne er med prop, men uden bundpakning og pakning/varmeisolator ved karbonaden. En Sachs bruger ikke toppakning.


  •   16. aug 2005 reservedel.....
    Hej igen, lækkert med alle de links du sendte.... Jeg mangler cylinder og stempel tum- 155... er det evt. noget du har i brugt ?


  •   16. aug 2005 Der findes flere:
    www.alvars.com
    www.eklundsmopedomotor.com
    www.mixab.com
    www.stuvstamopedservice.com

    Fortæl hvad du skal bruge, og jeg ved med stor sandsynlighed hvor man skaffer det.

    Om 14 dage kører rødderne og jeg 600 km. op til Värmland i Sverige, medbringende 6 Compacter, for at deltage i Sveriges største veteranknallertræf. Det er så fedt, ingen panzere, kun ulve..........


  •   15. aug 2005 reservedel.....
    Hej, ser ud til du gør en del i de monark'er der.... ved du noget om hvor man kan få reservedele henne... har selv en jeg er igang med....


  •   29. jul 2005 Den dér med at svare her og der
    er jeg helt pas på. Jeg har aldrig set sådan en rodebutik som dette galleri, og dette syndige uoverskuelige rod skal jeg absolut ikke bidrage til.
    Stemplet er det samme på 2 og 3-gears motorer. Det fås bl. a. hos alvars.com og koster 140 svenske pix.
    Artikelnummer:1961, stempeldiameter 38.0

    Stempel hedder "kolv", på svensk.


  •   28. jul 2005 Stempel ?
    Har du et stempel eller ved hvor man kan købe et til en Monark stellet ligner dit, men motoren har 2 håndgear. Skriv venligst i min proil.


  •   14. jun 2005 min zündapp
    Hej, så din kommentar på min zündapp roller, om at det umuligt kunne være originalt med en sachs motor, jeg undersøgte sagen og fandt ud af det var den originale zündapp motor som den blev født med der stadig sidder på. Det var den tidligere ejer (en gammel tysker), der sagde det var en sachs motor den kørtem med fra standart.


  •   12. maj 2005 det dælme en flot monark
    den er fanme holdt godt smiley god original stil hehe.... en høj/lækker for mig for den fede originale stil/Den kraftige motor... det er en fed kværn smiley smid gerne en stemme og en kommentar på mine knallerter/knallert smiley


  •   25. mar 2005 Den anden fik 5. Det kan desværre ikke
    blive højere. Jeg er jo en mand på 44, vokset op med rigtige knallerter.
    Jeg røg engang grusomt på røven på en Lambretta 250 scooter og har siden haft et indædt had mod scootere af enhver art, disse køretøjer, som ikke har det fjerneste med en motorcykels egenskaber at gøre, med alt for små hjul og et alt for højt tyngdepunkt. Når man kører på dem , ser det iøvrigt ud som at man sidder på locum og skider.
    Har man set én af de moderne, har man set dem alle. Intet personligt. Designet er dødfødt, og som de "rigtige" scootere fra gamle dage, er det en døgnflue. De bliver forhåbentligt ikke ved med at være scootere, men bliver knallerter med store hjul igen engang.


  •   25. mar 2005 Jo, da, så gerne...
    Eftersom modellen ikke er komplet, kan det desværre bare blive til et 5-tal, hvilket jo også er udmærket.
    Det må lige indsparkes at jeg ikke er original-freak, de helt urørte, originale står på museum. Men når der mangler reservedele kan det umuligt blive 7.


  •   24. mar 2005 Meget gerne!
    Sachs fremstillede motorer til over 50 knallertmærker i gamle dage. Det er nok det motormærke som er mest dominerende på de gamle knallertfabrikater, som ikke selv fremstillede deres motorer. Sachs har ikke en skrupskid med knallertfremstillingen at gøre. Fabrikken i Varberg i Sverige, Monark Crescent Bolaget, MCB, har tegnet og konstrueret knallerten.
    Motorerne kom i store trækasser fra Sachs fabrikken i Schweinfurt i Tyskland og blev så anbragt i stellet, som jo var fremstillet til at passe til Sachs motoren. Man kunne også sende trækasserne til DBS i Norge, Hercules i Tyskland, KTM i Østrig osv. Motorerne passer også i disse knallerter, uden modifikationer.
    Denne model fra Monark Crescent Bolaget hedder Compact, fordi den er lille og fiks. Har sågar hørt det på jobbet, dette "Sachs Monark". Der findes ingen knallert der hedder sådan, så please, hold nu for helvede op med at kalde den dette latterlige navn, som ikke eksisterer. Det er en Monark Compact, intet andet.
    Hvad så med min blå knallert her på Veteraner? Den har jo en Husqvarna motor. Hedder den så Husqvarna Monark? To store konkurrerende svenske virksomheder som nu er slået sammen, eller hvad?
    Fedt, så lad os få det slået fast: Monark hedder fabrikken, Compact hedder modellen. Visse modeller hedder Crescent Compact. Der er ingen forskel, kun dekalerne.
    Hvis jeg var så åndssvag at ændre stellet, så det kunne tage f. eks. en Puch motor, er det så en Puch Monark?
    Nej, lad os tage os sammen og kalde knallerten for dens rette navn: Monark Compact, model 1252. 1252 fortæller at den er 3gears. 1248 er en 2 gear med Sachs motor, 1247 er en 2gears med Husqvarna motor.
    Ahh, det var godt at få fjernet dette dødssyge navn, Sachs Monark, for det eksisterer jo som sagt ikke.
    Tak, gutter.


  •   23. mar 2005 hvorfor
    hedder motoren sachs og der står os monark på den så den må jo hedde monark sachs ik prøv lige og forklare det


  •   15. jan 2005 gav dig 7
    nice kværn der´smider du lige en stemme tilbage


  •   8. dec 2004 eY U:D
    hva saa... jeg skal nok tilføje doY på msn, men U har jo egentligt nok ret ik, at folk ikk gider og svare, osv:D


  •   3. dec 2004 nyss!!
    min knallert er ikk til salg endnu, men hva vil du byde på den... du skal jo tænke på at den er helt original, og har støttefoden i en kasse...


  •   18. nov 2004 hjemmesider??
    kender du nogle hjemmesider, hvor man kan få dele til en monark??


  •   15. nov 2004 Altså en Compact
    til salg? Hvad skal den koste?


  •   17. okt 2004 Tak for besøget - og respekt!
    Ja der er ikke noget der slår en spisestue som vinteropbevaring. Det skulle da lige være 5 Sachs'er. 7 herfra - keep up the collection speed!


  •   29. sep 2004 Korrektion....
    Nu har jeg 5. En 2 gear '73er er netop tilflydt samlingen.


  •   2. aug 2004 Tak
    Jeg har 4 af slagsen. 1 m. Husqvarna motor, 2 m. 2g Sachs og 1 m. 3g Sachs.


  •   2. aug 2004 The king!
    Hvor mange monarker har du egentlig?? Du er bare Monark kongen!!


Annonce