{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.160 visninger | Oprettet:

NY LOV! :D {{forumTopicSubject}}

Jeg er netop blevet færdig med at læse bilaget, til høringssvaret fra rådet for sikker trafik.

(link fjernet)

Aldersgrænser for knallertkørsel
- og anden lovgivning i relation til knallertkørsel

August 2010

Der er ingen tvivl om, at vi får en ny lov.
En lov der er meget anderledes, end den lov som er blevet vedtaget jf. L137.

Vi får den nye lov, takket være gruppen "NY LOV! -for folket"

Vi står for at banke fornuften ind i knolden, på folketingets trafikordførere.

De har haft for travlt med krig, økonomisk krise, terror og alt muligt andet til overhovedet at bruge 1 dag på at udarbejde en ny lov.

Det er noget vi er her for at ændre på.

Læs bare hvad rådet for sikker trafik skriver. F.eks.

<<<Betragter man forskellen i risiko mellem at køre hhv. lille og stor knallert, se figur 4 og 5 i kapitel 2 eller figur 17 på næste side, så peger disse i retning af, at en sænkning af aldersgrænse for kørsel på stor knallert vil forbedre 16-17 åriges trafiksikkerhed. Risikoen pr. kørt km forekommer at være 6-8 gange højere på lille knallert i forhold til stor knallert både for 16-17 årige og for 18-19 årige.>>>

Læs meget mere ved at klikke på ovenstående link, eller meld dig ind i gruppen for en "NY LOV! -for folket"

-hvis du er utilfreds med reglerne, og/eller ønsker at PÅVIRKE FREMTIDENS DANSKE REGLER.

Gruppen fremsender snart Emails til folketingets trafikordførere. Derefter påbegyndes et samarbejde om at udforme den nye lov.

I udformningen af den nye lov, er det vigtigt der er så mange medlemmer i gruppen på FB som muligt.

Her vil der nemlig blive afholdt afstemninger, om hvordan reglerne skal være.

Gruppen findes her på SG, men den findes også på Facebook, hvor det meste af aktiviteten foregår.

http://www.facebook.com/#!/groups/210461905656795/

Denne tråd har ikke til formål at sælge/reklamere/støde eller noget andet forbudt.

Denne tråd er til oplysning og påmindelse om, at reglerne vil blive ændret, og at alle nu har mulighed for at øve indflydelse på, hvordan reglerne bliver.

Udkastet er:

De nuværende kategorier erstattes med
"knallert" -14/15 år.
"lille scooter" -16 år.
"stor scooter" -17/17½/18 år.

Der skal desuden åbnes for muligheden for brug af passagersædet på en scooter, der skal indføres syn på scootere og knallerter, og det skal være lovligt at konstruktivt ændre sin scooter, hvis den kan synes med ændringerne og man har kørekort til at køre den efter syn.

Mange andre ændringer foreslås også, såsom at "store scootere" ikke må køre på motorvej, og at små scootere ikke må køre på veje med en fartgrænse på over 70 km/t.

Men intet ligger fast endnu. Derfor denne tråd.

Mvh, gruppens stifter, Max.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NY LOV! :D
  • #1   27. sep 2011 Kunne være fedt hvis det blev til noget, men hvis det gør kører jeg nok alligevel MC til den tid d:

• #2   27. sep 2011 lyder fedt.
    har lige sendt en anmodning om at blive medlem i facebook gruppen smiley

• #3   27. sep 2011 Jeg troede også jeg ville tage MC kørekort som 21 årig.

Men politiet tog alle mine penge, så har sku ikke haft råd til kørekortet smiley

• #4   27. sep 2011 You're in! smiley

• #5   27. sep 2011 tak tak smiley

• #7   27. sep 2011 Anmodning sendt smiley

• #8   27. sep 2011 hvad er forskellen på knallert og lille scooter?

• #9   27. sep 2011 det vil jeg også gerne vide. og hvor meget er fart grænsen på de forskellige "led" altså stor, lille osv.

MEN MEN MEN jeg synes ikke vi skal køre på cykelstien. KUN de meget små knallerter for de 15 årige. da de ikke køre så hurtigt smiley

Hvis man ikke må køre 70 på vejen skal hvor skal man så køre :)? og

• #10   27. sep 2011 Kategorien "knallert" ville være en næsten direkte kopi af reglerne for "lille registreringspligtig knallert" som de er idag.
    • Droslet til 0,9 hk jf detailforeskrifterne.
    • Konstruktivt bestemt tophastighed på 30,00 kmt. (ingen sanktioner hvis scooteren er standard og kan køre mindre end 40,00 kmt)
    • Passager ikke tilladt
    • Knallertkørekort som det bliver i 2013 (stadig kun 100 kr)
    osv.

Kategorien "lille scooter" bliver så en ny kørekortkategori, som regeringen var tvunget til at vedtage pga. EUs 3. kørekortsdirektiv.
    • Den kørekortkategori træder i kraft januar 2013, ligesom alt andet regeringen har vedtaget
    • Istedet for at aldersgrænsen til AM kørekort (45er) er den samme som til bil, lastbil, bus og motorcykel, så skal den være 16 år.
    • Personer over 21, personer med A1/A2/A-kørekort, eller som har X antal år på 45er bag sig, må køre med passager.

Den helt nye kategori vi finder nødvendig er "stor scooter"

Den ville være en næsten direkte kopi af A1 kategorien jf EUs 3. kørekortsdirektiv

• Aldersgrænse 17/18 år.
    • Max 15 hk
    • Max 125 cc
    • Konstruktivt bestemt maksimalhastighed på 80 km/t. hvis føreren er under X antal år.
    • Giver tilladelse til at køre med 1 passager, også på 45er (AM)

• #11   27. sep 2011 En 125 cc med 15 heste og en passager bagpå lyder ikke helt ufarligt? smiley

• #12   27. sep 2011 Knallertkørekort kan tages som 15 årig fra 2013.

I holland henviser man 45 scootere til cykelstierne, hvis de ellers er tvunget til at køre på landevej. På cykelstierne må de køre 45, HVIS DER ER PLADS OG FRIT smiley -hastigheden skal bare tilpasses forholdene, og som altid må den ikke overstige 45 kmt smiley

-det at man skal have 500 kr i bøde for at køre 46 kmt, er heldigvis ikke noget der bliver håndhævet.

A1 kategorien (125cc) skal være tilladt at køre for folk som har haft kørekort til bil i X antal år.
    Evt kan det skulle kræve et kursus til ca 1000 kr.

Det vil løse mange af de pladsmæssige problemer i byerne, at man kan køre 50 kmt på scooter uden at bryde loven smiley simpelthen fordi voksne mennesker har et mere reelt alternativ til bilen, end 45 scooteren er.

• #13   27. sep 2011 Det kunne være dejligt vis den lov er NU!

• #14   27. sep 2011 Ikke mere farligt end 8000cc og 1500 heste med 8 passagerer, med 130 kmt og en alkohol promille på 0,4 for en 18årig pige lyder :D:D:D

Hvis man er 17 år og har taget en miniudgave af motorcykelkørekort, så er ikke så farligt som det lyder smiley

• #15   27. sep 2011 Og bilen må gerne være lastet til 3,5 tons smiley
    Og man må snakke i headset mens man gør det.

Men 6 måneder forinden er man kriminel hvis man vil køre 31 kmt.

Loven er vanvittig, intet mindre smiley

• #16   27. sep 2011 Jeg har traktor køre kort jeg må køre med en kæmpe vogn
    når jeg bliver 18 skal jeg have trailerkort til bil smiley

Det gir heller ikk mening

• #17   27. sep 2011 Nej præcis. Du må køre en sammenkobling på op til 48.000,00 Kg som 16 årig.
    Hvis man har taget kørekort.

Problemet indtil nu har været, at det kræver arbejde at reformere den del af færdselsloven.
    Vores folketingsmedlemmer har hverken haft tid eller motivation.

Det er dét vi er ved at ændre på smiley

• #18   27. sep 2011 tiden kunne de tage fra kage pauserne ;D

Kommentér på:
NY LOV! :D

Annonce