{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Top hastighed
  • #1   1. nov 2012 Hvad er væk på den? smiley

• #2   1. nov 2012 Der er intet væk på den - Den er helt ny - Lige kommet over fra selve Yamaha smiley
    -Jeg vil bare godt have den til at køre lige præcist det den må smiley

• #3   1. nov 2012 Der er jo nok ikke fjernet noget når den er sprit ny

• #4   1. nov 2012 Det gør den, hvis intet er væk på den smiley

• #5   1. nov 2012 Jamen fra helt ny, så kører den jo kun 35 km/t...
    Hvis man bliver stoppet af politiet og den bliver rullet på feltet, så må den jo køre 42.5 / 43 km/t ?? smiley

• #6   1. nov 2012 43,2 tror jeg vidst det er, nej! Det hedder en 30' knallert, men da jeg fik min hot, kørte den 40-42.:)

• #7   1. nov 2012 Nå, men så må vi(jeg) jo håbe, at den kører lige omkring de 40 når jeg får den hentet om ca. 30 min smiley

• #8   1. nov 2012 Det nemmeste vil jo være at montere en tyndere skive i vario som passer til den hastighed du gerne vil have.

• #9   1. nov 2012 Hvis det er en plastik skive som sidder i den, så kan du slibe lidt af den og så vil den rende de 40-42.
    Tillykke med dyret! smiley

• #10   1. nov 2012 Slibe lidt af skiven af afgangen, indtil du blive tilfreds smiley

• #13   1. nov 2012 Grænsen for en STD "lille knallert" går ved 42,99/43,00 kmt på politiets rullefelt.

Men hvis man foretager nogen som helst konstruktive ændringer, så må den ikke kunne opnå mere end 30,00 km/t på rullefelt.....

Det er heldigvis ikke en regel der bliver håndhævet, da der stort set ikke er nogen der fjerner begrænsninger uden at fjerne ringen i varioen, hvorved den jo allerede kører over 42,99 km/t...

Så hvis ikke du har GG på, eller bare du ikke bliver stoppet og målt på felt af nogen der ved noget om scootere...
    Så er det sikkert nok at indstille den ordentligt, med en topfart på 41-42 km/t.

Min 45'er kører 62 smiley
    Med jævnt godt optræk! Har fjernet alle begrænsninger undtagen lyddæmperen INDE i min GG, som man skal have svejset den åben for at få ud, og så bare dysset den til str 70, og smidt nogle tunge ruller i...
    Så den accelerer hurtigere end bilerne til 50, den kører langt på literen, den larmer ikke og den kører lige præcis 62 på et rullefelt.

Bare jeg ikke møder en æggeskal en dag der både er regelrytter og tidligere scootermekaniker :S

45'ere må nemlig som STANDARD, have en topfart på 63,99 km/t.

Da jeg har foretaget konstruktive ændringer med henblik på hastighedsforøgelse (både acceleration og topfart) må dens topfart ikke overstige 45,00

• #14   1. nov 2012 Siden hvornår er det blevet lovligt at lave konstruktiv ændring ???

• #15   1. nov 2012 slib lidt af din skive

husk og slib lige

• #16   2. nov 2012 Mungomash - Det er det jo næsten allerede -.-'

• #17   2. nov 2012 Nej det mente jeg heller ikke at det var, men der er jo mange kloge hoveder her inde smiley
    Det med laser har jo været 30kmt alle dage, men at det også bliver 30kmt på rullefelt lyder sku vildt, det er jo umuligt at overholde selv med en 100% lovlig scooter.

• #18   2. nov 2012 Jeg ved ikke hvor folk ved alt det de skriver fra, men jeg går ud fra at det er kloge kammerater der har fortalt det.
    Nu er det jo så nemt lige at tjekke hvad reglerne er på nettet.
    http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Nye-regler-2013/Boeder-og-straf-lille-knallert-2013.aspx

• #19   2. nov 2012 Bødetakster
    http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Boeder-og-straf/Boedetakster/Lille-knallert.aspx
    Ja det er sku ikke helt billigt for en knægt på 16 uden fritidsjob

• #20   2. nov 2012 For mig vil det nu ikke være hurtigere med cykel, når man har 15 km i skole med en 8-12kg skoletaske her i gymnasiet, så ingen grund til at skifte over til det forfærdelige motionsapparat. smiley
    At kunne holde en stabil hastighed og ikke blive nødt til at svede som en gris på grund af modvind og bakker er jo hele grunden til at have en scooter. smiley

Men det i siger er, at straffene på rullefelt kommer ved alt over 30 km/t fra næste år? Så må jeg hellere rykke omdrejningerne en tusind stykker ned eller sådan noget. smiley

• #21   2. nov 2012 Nej læs nu lige det link igennem, der står at det er over 43kmt på rullefelt

• #22   2. nov 2012 Hovsa, jeg må lære at åbne øjnene smiley

• #23   2. nov 2012 Nå så ved du altså mere end de gør hos sikkertrafik, det er de nye 2013 regler der er linket til.

• #24   2. nov 2012 Bøder og straffe 2013

Fra 19. januar 2013 er der skærpede sanktioner for at overtræde færdselsloven på lille knallert.

Det betyder, at det kan få store konsekvenser, hvis man kører ulovligt. Man kan miste retten til at køre knallert, knallerten kan blive konfiskeret, og man kan få store bøder. Personer under 18 år kan få udskudt tidspunktet for, hvornår de må tage kørekort til bil.

Kørekortet til bil kan blive udskudt

Er man under 18 år og får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, får man samtidig udskudt tidspunktet for, hvornår man må tage kørekort til bil med 6 måneder. Dvs. at man først kan få kørekort til bil, når man er 18 ½.

Hvis man begår nye overtrædelser på lille knallert, i den tid førerretten er frakendt, kan tidspunktet for, hvornår man kan tage kørekort til bil, udskydes yderligere (op til 2 år).

Hvad er en ubetinget frakendelse?

En ubetinget frakendelse betyder, at man mister retten til at føre på lille knallert i en periode på mellem 2 og 10 år.

Man får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis man fx.:
    ¦kører spritkørsel med en promille over 1,20
    ¦kører med ulovlige stoffer i blodet (overtræder nulgrænsen)
    ¦forsætligt volder skade, fremkalder fare eller kører særligt hensynsløst
    ¦kører over 100 km/t
    ¦kører 100 % over den skiltede hastighedsgrænse
    ¦tidligere har fået en betinget frakendelse og får én igen inden for 3 år
    ¦begår flere overtrædelser, der hver især medfører en betinget frakendelse, samtidigt

Det er retten, der bestemmer, hvor længe førerretten til lille knallert bliver frakendt. Frakendelsen vil dog altid være på mindst 2 år.

Hvad er en betinget frakendelse?

En betinget frakendelse betyder, at man må fortsætte med at køre lille knallert på betingelse af, at man ikke overtræder loven igen.

Man får en betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis man fx:
    ¦kører spritkørsel med en promille på 0,50-1,20,
    ¦har voldt skade eller fremkaldt fare
    ¦flygter fra en trafikulykke uden at forsøge at hjælpe tilskadekomne
    ¦kører mere end 60 % for stærkt
    ¦knallerten er tunet eller kan køre 43 km/t eller mere (ejer/bruger).

Efter man har fået en betinget frakendelse, er der en prøvetid på 3 år, hvor den stadig ”tæller med”, hvis man overtræder loven på lille knallert igen.

Hvornår konfiskeres knallerten?

Knallerten konfiskeres fx:
    ¦3. gang inden for 3 år, man laver forseelser til ubetinget frakendelse
    ¦2. gang inden for 2 år, man kører med en promille på over 1,2
    ¦2. gang inden for 3 år, man kører på en knallert, der er tunet og/eller kan køre 43 km/t eller mere

Når en knallert konfiskeres, betyder det, at den overgår til statens ejendom, og man får den aldrig tilbage.

Bødetakster

Du kan se de gældende bødetakster for overtrædelser på lille knallert her.

Hvor galt kan det gå?

Her kan du se 3 eksempler på, hvad der kan ske, hvis man kører ulovligt på knallert:

Eksempel 1

En ung mand på 16 år kører på sin tunede knallert. Han bliver stoppet af politiet, som måler knallerten til 46 km/t på et rullefelt. Han får en betinget frakendelse af retten til at føre lille knallert og en bøde. De ulovlige dele bliver konfiskeret. To måneder senere bliver han taget igen på samme knallert. Den kan stadig køre 46 km/t.

Han får nu en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år. Knallerten bliver konfiskeret og han får en bøde. Han må først tage kørekort til bil, når han er 18 ½.

Eksempel 2

En ung mand på 16 år kører på knallert efter at have drukket alkohol. Han bliver stoppet med en promille på 0,6. Han får en betinget frakendelse af retten til at køre på lille knallert og en bøde.
    Et år senere, da han er 17 år, kører han spritkørsel på knallert igen. Hans promille er 0,7.

Han får nu en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år og en bøde. Han må først tage kørekort til bil, når han er 18 ½.

Eksempel 3

En ung mand på 16 år har drukket alkohol og kører på sin tunede knallert. Han bliver målt i en fartkontrol til at køre 52 km/t (dvs. over 60 % for stærkt). Hans promille er 0,8.

Han får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år og en bøde. Han må først tage kørekort til bil, når han har 18 ½.

Senest opdateret: 23.10.2012

Bødetakster for lille knallert

Hastighed

Bøde

31-38 km/t:

1000 kr.

39-48 km/t:

1500 kr.

49-60 km/t:

2000 kr.

61 km/t eller derover

2000 kr.

Så meget koster det hvis du...

Forseelse

Bøde

Overtræder ubetinget vigepligt

1500 kr.

Kører uden hjelm/ikke har spændt hjelmen

1500 kr.

Kører over for rødt

1500 kr.

Kører uden lys i lygtetændingstiden

1000 kr.

Kører mod kørselsretningen

1500 kr.

Kører om kap/væddeløbskørsel

1500 kr.

Kører på fortov/gangsti

1000 kr.

Kører ulovligt på kørebane/cykelsti

1000 kr.

Kører på cykelstien i venstre side

1000 kr.

Placerer dig forkert før/mens du svinger

1000 kr.

Har passager med på tohjulet knallert (bøde til alle)

1000 kr.

Laver unødig røg eller støj

1000 kr.

Kører uden hænder på styret mv.

1000 kr.

Holder fast i andet køretøj

1000 kr.

Ikke giver tegn

1000 kr.

Kører/parkerer på motorvej eller motortrafikvej

1000 kr.

Kører knallert, når du er under 16 år (kan ikke nedsættes)

1000 kr.

Er 16 eller 17 og ikke har taget knallertbevis (kan ikke nedsættes)

1000 kr.

Er 16 eller 17 år og ikke har medbragt dit knallertbevis

500 kr.

Ikke har medbragt forsikringsbevis (på ikke registreringspligtig knallert)

1000 kr.

Har diverse fejl eller mangler på knallerten (ejer), pr. fejl

1000 kr.

Har diverse fejl eller mangler på knallerten (fører), pr. fejl

1000 kr.

Ikke respekterer færdselstavle eller pile

1000 kr.

Overlader føringen til person, der ikke lovligt kan køre knallerten

1500 kr.

Har konstruktivt ændret knallerten

1500 kr.

Hvis du laver flere forseelser samtidigt, bliver bøderne lagt sammen.

Bemærk: Ovenstående er vejledende bødetakster. De gælder ikke, hvis der er sket et færdselsuheld eller der er opstået situation, hvor din kørsel er til fare eller ulempe.

Hvis du har en særlig lav indtægt eller hvis du er under 18 år, kan du få nedsat bøden til det halve, dog min. 500 kr.

Senest opdateret: 24.10.2012

Kommentér på:
Top hastighed

Annonce