{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.980 visninger | Oprettet:

Hvad sker der hvis... {{forumTopicSubject}}

Hey!


Jeg har jo (som mange af jer efterhånden måske ved) en SFX, som jeg lige har fået op at køre igen. Jeg vil smide begrænsningerne i variatoren i den igen, men er bange for, at den kører omkring de 40 km/t.

Derfor vil jeg høre, hvad der sker, hvis den bliver rullet til under 43 km/t, men over 30 km/t. Får man så ikke stadig en bøde?


På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad sker der hvis...
  • #1   20. nov 2012 Synes bare, jeg hørte i Station 2, at man får bøde alligevel :S Men har lige fået to link i PB, så skal læse smiley

  • #2   20. nov 2012 Ah, okay, er man over 18 behøver man hverken kørekort eller knallertbevis, og man må bare ikke rulles til 43 km/t eller over smiley

  • #3   20. nov 2012 På min bøde fra politiet stod der at min bøde på 1500 var for at kunne køre "mindst 20% over de lovlige 30 km/t, idet den blev målt til 63 km/t og derfor kar kørt mindst 62 km/t og maksimalt 64 km/t idet fejlmarginen er +/-1 km/t" smiley

    Selvfølgelig formuleret meget længere men det var essensen i det der stod i mit brev. Hvis nogen er i tvivl om hvor meget 20% af 30 er, så er det 6, hvilket gør at bøden kommer når man bliver rullet til 37 km/t og der så bliver trukket 1 km/t fra. smiley


  • #4   20. nov 2012 Nu tog jeg mit bevis her i Juni, der fik vi afvide at loven siger:

    Hvis den kan kører 39 eller under er den fuldt lovlig

    Kører den 40-42 får du en bøde

    Kører den 43 eller derover får du en bøde + 1 advarsel

    Dog sagde han at det er meget få steder de håndhæver den med 40-42, så han sagde vi bare skulle holde dem under 43 så burde vi være sikre


  • #5   20. nov 2012 Hvis man er over 18 inden den nye lovs ikræfttræden kræves intet knallertbevis eller kørekort for at køre knallert 30.
    Fylder man 18 efter lovens ikrafttræden men har allerede erhvervet et knallertbevis vil knallertbeviset fortsat være gyldigt indtil man bliver 18, hvorefter der kræves kørekort. smiley


  • #6   20. nov 2012 Baddi hvad fabler du om? En knallert må kunne køre 43 km/t, du kan ikke have fået en bøde for at kører 37.

  • #7   20. nov 2012 Hehe... Derfor oprettede jeg emnet, for der er godt nok delte meninger om det. Men på sikkertrafik siger loven ang. de nye regler, at der er bøde, hvis du kører 43 km/t eller over smiley

  • #8   20. nov 2012 Jeg fabler ikke om noget, men fortæller kun hvad der står på min bøde, som jeg har betalt i starten af denne måned. smiley
    Der står højt og tydeligt at jeg har fået en bøde på 1500 kroner for at min scooter kunne køre mindst 20 % hurtigere. At den kunne køre 110% hurtigere ændrer åbenbart ikke på straffen, idet jeg blev straffet for at kunne køre 20% hurtigere.


  • #9   20. nov 2012 Det er også 43 km/t eller over smiley Er faktisk ikke sikker på det, men det kan godt være at den med de 40-42 er blevet fjernet smiley Det var noget vi havde i vores Teoriprøve B tror jeg det var smiley

  • #10   20. nov 2012 20% af 30 er altså ikke 43. Det er 36. smiley

  • #11   20. nov 2012 Jeg holder mig til, hvad der står på sikkertrafik smiley

  • #12   20. nov 2012 30 + 20% = 36

  • #13   20. nov 2012 men det er nu 42.5 den er på 43 = bøde plus advarsel

  • #14   20. nov 2012 Ja, altså, der står stadig kun max 43 km/t på Sikkertrafik:

    http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Nye-regler-2013/Boeder-og-straf-lille-knallert-2013.aspx


  • #15   20. nov 2012 Det du kigger på dér er regler der ikke er trådt i kraft endnu idet du kigger på grænsen for betinget frakendelse. smiley

    Jeg har ikke fået nogen betinget frakendelse af kørekortet idet jeg ikke har noget kørekort (det eksisterer først om 2 måneder), jeg har derimod fået en bøde for konstruktivt ændret knallert til en maksimalhastighed på over 20% samt er blevet skrevet ned i deres register over syndere af denne forbrydelse, således at de destruerer min scooter hvis det sker igen. smiley


  • #16   20. nov 2012 Det er disse: http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Lille-knallert/Boeder-og-straffe-for-lille-knallert.aspx

    Men underligt nok står der også dér det du siger, selvom det ikke er det jeg er blevet straffet for. smiley


  • #17   20. nov 2012 Hvad fanden er så pointen i at begrænse sin scooter, hvis man alligevel får bøde, hvis man er så uheldig som mig at min SFX kører over 30 km/t selvom begrænsningerne er i? Åndssvagt. Men tag for linket smiley

  • #18   20. nov 2012 Rolig nu Povl .. Fart grænsen er 30 og har været det altid deter derfor gas håndtaget findes det er trinløst.

    Og hvis man bliver holdt ind i razzia MÅ DEN VÆRE I STAND TIL AT KØRE 42,9 max. Man må ikke køre 42,9 men den må være i stand til det.
    Jeg har for aldrig hørt om nogen der har fået fart bøder for at køre over 30km/t


  • #19   20. nov 2012 Så er det jo kun 4-taktere der kan være lovlige lige pludselig smiley

  • #20   20. nov 2012 Eller drop de forurenende og larmende to-taktere smiley

  • #21   20. nov 2012 Så får forhandlerne det fandme hårdt når de skal til at gøre dem alle sammen endnu langsommere xD

  • #22   20. nov 2012 Vest-Jysk

    Det passer ikke smiley Fart reglerne forbliver de samme. Smid et link hvis du vil kunne argumentere for din påstand


  • #23   20. nov 2012 Det passer ikke Vest-jysk. Slet ikke. Kan jeg sige med 100pct sikkerhed smiley

  • #25   20. nov 2012 To-takteres ekspansionspotte virker kun ved et snævert bælte af omdrejningstal og ved alle andre omdrejningstal smides store mængder uforbrændt benzin direkte ud i udstødningsrøret. Derudover giver olien i benzinen en dårligere forbrænding, hvilket giver mere CO i udstødningsgassen, og siden der ikke er en omdrejningsbegrænser i de basser og de tænder hver anden takt kan de blive meget varme og det giver højere udslip af NOx gasser, som sjovt nok også er noget man måler på. smiley

    Det er så sandt at det også er hul i hovedet at en 4-takter smider sin benzin direkte ud i udstødningen når man rammer omdrejningsbegrænsningen, men det har stadig resulteret i at en maskine som min er ekstremt tæt på at opfylde EURO3, mens en del nye 2-taktere har skullet have de hammer dyre 3-vejs katalysatorer bare for at kunne opfylde EURO2 som kravet til knallerter er. smiley


  • #26   20. nov 2012 Det er derfor at den nye Yamaha neos er med indsprøjtning, så lukker den for benzinen når den begrænser.

  • #27   20. nov 2012 Nemlig. smiley
    Det er også noget af det jeg godt kan lide ved mit indsprøjtningskit. Desværre er det pisse irriterende når man har skivebegrænsningen i og vil overhale nogen, for når man rammer omdrejningsbegrænsningen har den skiftevis en kraftig accelleration og slet ingen, hvilket gør at den hakker og lyder som man kender det fra en bil der giver bundgas i førstegear. smiley

    Det er dog ikke kun derfor at den neos er med indsprøjtning. Indsprøjtning har ingen begrænsende venturi og det tillader derfor mere luft at strømme ned, det har bedre dosering af benzinen og det giver både mere kraft og ifølge en rapport fra 2001 12% længere på literen og så ren udstødning at man slet ikke har brug for katalysator for at overholde EURO2. smiley


  • #28   20. nov 2012 Ja.. Jeg har nu sat anden vario på så den kører 48, venter på at Speedline får en 45km/t skive hjem til jog. Så skulle vi være nede lige under 40

  • #30   20. nov 2012 Jeg tænker nu mere på at downsize 4-taktere med nye teknologier, idet man sagtens kan få masser kraft ud af en 50cc'er. Hvis man monterede 4-ventilede topstykker, indsprøjtning og en kompressor kunne man da sagtens hive mere kræft ud af en 50cc end man i øjeblikket hiver ud af en 125cc maskine. smiley
    Hvis man så virkelig skulle have den allernyeste teknologi skulle kompressoren være drevet af en elektrisk motor og ventilstyringen skulle være med dobbelt overliggende og Valvetronic som BMW har lavet, så man kunne styre effektbåndet meget præcist.
    Desværre ville det hive prisen enormt langt op og siden små scootere er det billige alternativ til bil er det altid et spørgsmål om hvor meget det vil koste at producere og derfor hvor meget kunden vil give for det. smiley
    Havde det ikke været dyrt at lave havde scooterproducenterne jo allerede kopieret disse teknologier og gjort dem mindre for meget længe siden.


  • #31   20. nov 2012 For helvede. Håber den enkelte betjent ikke tager højde for over 30 men under 40 km/t. Det er jo ikke, fordi jeg vil bryde loven, men min SFX kører lige under 40 km/t med alle begrænsningerne.

  • #32   20. nov 2012 Nej du har nok ret i at der stadig vil være forståelse for det, men min oplevelse af betjentene er dog at der nok også bliver slået lidt på dem i den forbindelse at de bliver bedt om at være strengere efterhånden som loven på dette punkt strammes mere og mere. Da jeg var relativt ny på scooter kørte jeg med 50 i Odense på vej hjem fra sport. Jeg overholdte alle andre regler end hastigheden, kiggede i spejlene og blinkede og de fulgte efter mig længe nok til at have set at jeg havde tænkt mig at køre 50 indtil jeg var helt ude af byen, så da de overhalede mig så jeg at de bare grinte over at jeg blev så panikslagen ved synet af dem.
    Her på det sidste har jeg oftere set at betjentene har ændret måden de kigger på mig og på andre knallertkørere på, så det er mere "dømmende" eller som om de leder efter noget at stoppe en for. Det virker for mig at se lidt som om landbetjent-mentaliteten hvor man blot fik en lille snak er blevet presset ud af et eller andet, så hvis reglerne blev strammet til 31 på rullefelt ville det nok også blive overholdt og mange bøder ville blive uddelt. smiley


  • #33   20. nov 2012 Ja, Danmark er et underligt lille land...

  • #35   20. nov 2012 Den kommer ikke ned på 31 km/t på rullefelt drenge, drop det nu..

    En knallert må kunne køre 42,9 km/t på rullefelt, og det er blandt andet grundet at den skal kunne køre minimum 30 op af bakke, med en person på 95kg på.


  • #36   20. nov 2012 Jeg har aldrig kørt på noget std knallert/scooter der kunne køre 30 op af bakke, min helt std jog r kunne køre 29km/t og min nye ikke oprettede Yamaha neos kører 31km/t og det er lige ud hastigheder målt med gps , op af kører de begge 25-27
    Jeg har også en std 1997 fz 50 der står som ny den køre 23-25 op af bakke.


  • #37   20. nov 2012 Og jeg vejer kun 80kg

  • #38   20. nov 2012 Men er helt enig det bliver aldrig 30.0 på et rulle felt..

  • #39   20. nov 2012 Det var dog ufatteligt så svage de motorer er, hvis den ikke engang kan holde den på den begrænsede topfart op af bakke. smiley
    Min agility vejer op mod 110 med det normale oppakning og fuld tank og så mig på 54 kg og giver man fuld gas på en der er som den kom fra fabrikken falder den ikke i fart når man rammer en bakke. Den er så begrænset til 30 km/t på speedometeret, hvilket er 28 km/t på gps som standart og det omdrejningstal den er begrænset til er også det der er opgivet til at være maks. effekt. Hvis jeg kører op af bakke på den som standart med fuld gas knalder den bare videre i udstødningen indtil den ryger ned lige under de begrænsede 7500, hvor den så antænder hver eneste arbejdstakt og har alle de kræfter den man mønstre. smiley


  • #40   20. nov 2012 Jamen, hvis reglerne siger 1000 kr., hvis du bliver rullet til mellem 31 og 38 km/t, så er det vel underordnet, om der nogensinde kommer nogen ned på 30 km/t. Bøden kommer vel alligevel...

  • #41   20. nov 2012 Hallo , reglerne siger IKKE at Man får en bøde for at blive rullet til 31-38
    Læs det igen det er fart bøder, fart bøder gives hvis du bliver målt på vejen med laser, bøder hvilket ingen jeg har hørt om endnu har fået ud delt.. Det er jo meningen at du skal slippe gassen og justere farten til 30km/t på vejen, på felt må den være i stand til at køre 42,9


  • #42   20. nov 2012 Der tror jeg vist ikke der er andet at gøre end at vente og se hvad folk får af straffe. For jeg tvivler lidt på at de anklager folk for konstruktive ændringer og destruerer knallerten hvis den kan køre 32 km/t. smiley
    Og lige for at understrege at der er nogen scootere der kan køre under 30 fra fabrikken, så er en kymco agility begrænset til 30 på speedometeret, hvilket er 28 km/t på gps. Ufattelig langsomt men lovligt. smiley


  • #43   20. nov 2012 Sådan havde jeg slet ikke forstået linket! Det har du sgu ret i, Allan R! Der står kun ved "alm. fartkontrol". På rullefelt, må den ikke komme op på, eller over 43 km/t. Stadig fredet! smiley

  • #44   21. nov 2012 Min SF3 RS kører 37-38 ud af lige vej MED MIG PÅ ! Knallerten vejer 110kg når den er fuldt tanket, og med mig på 110kg ovenpå (ja, jeg er ret stor) så vil sige det er ret godt klaret

  • #45   21. nov 2012 Mmmm ja, jeg fjernede skiven i min jog r så kørte den 38-40km/t gps. Stadig lovlig fart.

  • #46   21. nov 2012 Det lyder nu ikke helt umuligt idet det det kræver 4 gange så meget at køre dobbelt så hurtigt men kun dobbelt så meget at køre med dobbelt vægt. smiley

  • #47   21. nov 2012 Ufatteligt at folk ikke kan læse det forbandede bødeskema ordenligt.. Alle tror jo det er på rullefelt smiley

  • #48   21. nov 2012 daniel a: Tror det er en meget normal fejltagelse smiley Men ja, jeg burde nok bare have læst efter, hehe.

Kommentér på:
Hvad sker der hvis...

Annonce