534 visninger
|
Oprettet:
Olieskift på lodret mina {{forumTopicSubject}}
Hej sg står og skal til at have skiftet cylinder på min slider og ville lige høre hvor man skifter motorolie geringsolie osv på lodret Mina
- Anders
aug 2003
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 5 Emner: 10 Svar: 270
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 142
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 50 Svar: 273
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 50 Svar: 273
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 56 Svar: 403
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 50 Svar: 273
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 56 Svar: 403
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 142
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 56 Svar: 403
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Jo hurtigere du kører, jo mere udsættes reduktionsgearingen for og derfor skal olien skiftes oftere jo hurtigere du kører. Dengang jeg selv havde en topfart på langt over det tilladte blev alt olie skiftet hver tusinde km for at sænke friktionstabet men med en hastighed på det halve kan gearolien skiftes efter dobbelt så lang tid.
Man behøver ikke skifte hver tusinde km, men det skader bestemt heller ikke!
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 56 Svar: 403
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Som minimum bør man overholde, hvad der står i servicebogen.
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 142
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 56 Svar: 403
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 142
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Når tandhjulene kører rundt vil olien blive mast mellem tænderne og blive udsat for et stort tryk. Derudover giver friktion en varme, hvilket sammen med tryk er meget godt til at nedbryde komponenter i en olie. Olien består af lange kæder af kulhydrater, som efterhånden går i stykker til mindre kæder, hvorved smøreevnen lige så stille mindskes.
På en normal firtakts scootermotor bliver motorolien hovedsageligt dårligt nedbrudt fordi varmen og trykket er meget højt og idet det fortyndes af benzin fra den evigt fede blanding.
Gearolien holder derimod meget længere idet den ikke bliver udsat for så meget, men det at det bliver klemt imellem tænderne har dog en stor virkning.
At der ikke er særlig meget gearolie i en scootermotor gør blot at det skal skiftes oftere, og derfor anbefaler man at det skiftes en gang imellem, netop så intet går i stykker.
Det er jo meningen at en scooter skal kunne køre mindst 100.000 km uden at du behøver skifte andet end tændrør, ruller, rem, cylinder/stempelringe og vario i løbet af den tid og det er gjort mange gange før, når bare de får den service de skal have.
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 142
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Med det samme når man begynder at bruge olien vil disse kulhydratkæder begynde at knække over og over tid ville en olie uden additiver få en lavere viskositet og nemt blive trykket væk af det høje tryk og temperatur og man ville få metal mod metal kontakt.
Additiverne har alle forskellig virkningsgrad, men nogle additiver gør det at de knækker løs i den ene side og indgår i en additionsreaktion, hvor en dobbeltbinding på en anden kæde bliver opløst til fordel for at de to kæder nu bindes sammen til en længere og mere kompleks kæde med bindeled om additivet og andre additiver gør det at de efterhånden når kæden bliver nedbrudt bliver frigivet og opløst i olien, hvorved det ændrer væskens egenskaber, så trykmodstanden og viskositeten holdes så konstant som muligt i så lang tid som muligt.
Motorolie skal gøre nogle af de samme ting, men også have additiver der er iltningshæmmende og syrehæmmende, for at mindske dannelsen af syrer og andre uønskede stoffer i oliesumpen.
Hvis du har haft motorolie og gearolie i hånden samme dag vil du dog kunne se at viskositeten på helt ny olie ved 15-20 grader ikke er specielt meget forskellig på eks en 10W40 motorolie og en 75W90 gearolie.
Dette skyldes at man har lavet to skalaer, én for motor- og en for gearolie, hvor viskositeten stiger lige meget med tallene, men hvor gearoliens tal er meget højere end motorolien, for at man kan kende forskel på de to olier.
Det er sjovt du skulle sige det med mekaniker, for jeg har overvejet det, læst grundforløbsmaterialet og snakket med mine mange venner der er under uddannelse som mekaniker og jeg har vurderet at det er for lavt niveau for mig, og jeg tager derfor en teknisk gymnasiel eksamen for at læse videre som maskiningeniør, så jeg kan få lov at fordybe mig meget mere i det tekniske og rent faktisk få lov at konstruere noget.
Olieskift på lodret mina