{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til maxi !!!
  • #1   16. jul 2013 Kan være dit tændrør er gået. Mit gik for noget tid siden, men kunne godt lige få liv i den og det var alt.
    Har du et reserve du kan prøve?


  • #2   16. jul 2013 sprint ny tændrør er på den

  • #3   16. jul 2013 det er bare et dokument jeg har liggende, hjælper mig nogle gange men her smiley

    Kan din knallert ikke starte, eller kører den bare ufatteligt dårligt, så følg disse gode metoder.


    Kendte motorproblemer

    Motoren kan ikke starte

    Se den gyldne læresætning. Hvis det ikke løser problemet kan det måske skyldes alt for meget slør i krumtappen.
    Prøv at:
    - Løbe den i gang
    - Give den snaps (smid olie/benzin-blanding direkte ind i karburatoren)
    - Tjek om tændrøret gnister (og er vådt)
    - Tjek om der er kompression på (kan gøres ved at mærke hvor meget modstand der er på kickstarteren eller lytte efter svup-lyden fra membranen )
    - Tjek om toppakningen er indtakt. Det kan eventuelt hjælp at udgløde den (varme den op med en gasbrænder og køle den hurtigt ned)
    - Tjek om benzinhanen er stoppet
    - Tjek om den får falsk luft fx mellem indsugningspladen og krumtaphuset
    - Tjek om membranen slutter tæt
    - Rens udstødning og udstødningport for sod.
    - Rens og indstil karburatoren
    - Indstil tændingen. Ved længere tids stilstand kan platiner være rustet sammen og startproblemet kan som regel løses ved at skift platiner.

    Motoren køre dårligt/sætter ud på toppen

    Prøv at:
    - Give mindre dyse (se afsnit om inddysning)
    - Give større dyse (se afsnit om inddysning)
    - Rens benzinhane og karburator
    - Tjek for falsk luft
    - Indstille tændingen


    Indstilling af karburator

    Dysen styre benzinmængden ved fuld gas og det er som regel ikke nødvendigt at stille på andet. Nålen derimod styrer benzin mængden på bund og i mellemområdet

    Ved for stor dyse
    - Trækker dårligt
    - 4-takter
    - Vil ikke tage fuld gas
    - Mørkt og tilsodet tændrør
    - Rimelig let at starte
    - Trækker rimeligt under hård belastning

    Ved for lille dyse
    - Sætter ud på toppen (føles næsten som motorbrems)
    - Lyst tændrør
    - Motoren trækker godt ubelastet (læs: i frigear)
    - Kan være svær at starter
    - Køre bedre med choker

    Nålens betydning
    Hvis du har fundet den (mest) rigtige dyse, men motoren ikke går helt rent alligevel skal du til at stille på nålen. Hvis nålen sænkes får din motor lidt mindre benzin under optrækket og omvendt hvis du hæver nålen. Ved en original mikuni karburator er det næsten aldrig nødvendigt at indstille på nålen.
    Hvis det stadig ikke passer 100% kan det være nødvendigt at anskaffe sig en anden nål.

    Ved en original 16mm mikuni karburator med 16mm boreplade og original membran er en dyse 140-170 somregel det der skal til næsten uanset anden opsætning.

    Kopi 15,5mm karburatoren af mærket "Mokini" (mener jeg) som blandt andet sælges gennem protuna plejer at bruge lidt større dyse som regel 160-180

    En 10mm mikuni med 10mm indsugning plejer at ligge i området 120-140

    En 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120

    Tændings problemer

    Hvis din knallert ikke kan starte og du mener det er tændingen det er galt med kan du nemt undersøge det.
    Start med ar skrue dit tændrør ud og læg det på stel. Hvis du nu træder et par gange i kickstarteren skulle det gerne gnistre, hvis den ikke gør det er det tændings systemet den er gal med.

    Pil nu tændrør og tændrørshætte af og læg tændrørskablet direkte på stel. Hvis det gnistre nu skal du bare skifte tændrør, hvis problemet fortsætter skal du checke om platin afstanden er 0,3-0,4 mm. Det kan du gøre med et søgerblad.
    Hvis der stadig er problemer skal du checke om kondensator og tændspole virker.
    Undgå kendte problemer

    Stemplet sætter sig

    Hvis din motor er meget tunet vil du sikkert opleve at dit stempel varmesætter sig på et tidspunkt. Det er træls selvom at ødelægge både cylinder og stempel på denne måde, men det kan forebygges:

    Det er vigtigt at:
    - Køre med en god fuldsyntetisk 2-taktsolie som fx castroil TTS olie eller lignende .
    - Din motor ikke får for mager benzinblanding
    Desuden er der et gammelt trick der kan afhjælpe problemet meget. Hvis du tager et tyndt metalbor (ca 3mm) og bore nogle små fordybninger i siden af stemplet (lad være med at bore helt i gennem). Dette resulterer i at olien ligger sig i hullerne og smører bedre.

    Koblingen glider

    Det er et kendt problem at koblingen kommer til at glide med tiden hvis man kører tunet. For det meste kan problemet undgåes ved at vedligeholde sin kobling og koblingssnegl ordenligt.

    Det er vigtigt at:
    - Bruge en god gearolie uden friktionsnedsættende midler
    - Vedligeholde og rense koblingsnegl og kobling
    Problemet kan afhjælpes ved at sætte strammere koblingsfjedre på og udskifte belastede dele. Det bedste man kan gøre er at ombygge sin kobling til en trepladet version som i denne guide.

    Hvis det er koblingssneglen det er galt med er der 2 ting at gøre:
    1) Køb en ny original snegl - Det er det eneste der dur.
    2) Køb en snegl til en yamaha RD50 - Den kan rimeligt let tilpasses og den er en del stærkere konstrueret en standarten på en FS1'er. Se evt denne guide

    Spar motoren ved tuning

    Rigtig mange FS1'ere kører ekstremt tunet og det slider selvfølgelig på motoren, men mange problemer der opstår af tuning kan afhjælpes

    Hovedreglen er at hvis du ikke ønsker at skille blokken ad hver anden måned skal du lade hver med at tune din motor med mere end 16mm karburator, 16mm indsugning og evt 5,3 hk udstødning. Denne opsætning svarer nemlig nogenlunde til hvad yamaha'en blev født med i andre lande.

    Hvis i har erfaringer med andre problemer må i meget gerne skrive.
    Jeg håber dette hjælper smiley

    Desuden er det vigtigt at bruge sin sunde fornuft når man tuner. Selv om mange scooterfolk påstår at det giver flere heste at save skørtet af cylinderen, er det en meget dårlig ide da stemplet derved opnår mindre støtte og giver ekstremt slid på motoren. Det samme gælder om tricket med at fjerne toppakning for at opnå højere kompression.

    En god regel er også at det meste "hjemmetuning" ikke dur. Rigtig mange gode 10mm mikuni karburatorer er blevet ødelagt fordi folk har prøvet at bore dem op med et bor. Det samme gælder for højkomprimeret topstykker. Det er langt bedre at købe et højkomprimeret topstykke i god kvalitet i stedet for selv at plane det med smerdlærred.

    Hvis du køre med en meget tunet motor er det også en rigtig god ide at investere i gode lejer.


  • #4   16. jul 2013 tak skal nok kig men det er kompresion men kabo er i dårligt stand smiley måske falsk luft ? smiley

Kommentér på:
Hjælp til maxi !!!

Annonce