2.539 visninger
|
Oprettet:
Topstykke skift på 4-takt - Giantco Stealth {{forumTopicSubject}}
Hey
Er ved at skifte topstykke på min stealth men jeg kan umiddelbar ikke se hvordan jeg kan få kæden af knasthjulet så jeg kan afmontere knastakslen.
Ventilerne holder knastakslen fast, men det eneste knastakslen holder fast i nu er kædetrækket.
Skal jeg ikke også skrue på en kædestrammer et sted?
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 37 Svar: 152
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
Så fjern knastkædestrammen så er kæden så løs som den kan blive og når du afmonteret knastakselholderen (med de 4 skruer på pindboltene) så kan du tage knastakselholderen af også er knastakslen løs og kan vippes til siden og kæden er lige til og få af.
Når du har sat det hele på så skal fjederen ud af knastkædestrammeren og den skal nulstille (dimsen skal trykkes ind) så skrue knastkædestrammeren på og som det sidste sætter du fjederen i og skruen oven på. I det du trykker fjederen ned kan du høre den siger klik klik klik fordi så tilpasser den sig alt efter hvor slidt kæden er.
Husk at mærker på knastakseltandhjul og svinghjul skal passe sammen.
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 37 Svar: 152
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 4 Emner: 322 Svar: 1.556
Nu har jeg fået skruet hele kædestrammer huset af, så drejede jeg lidt på svinghjulet og så hoppede kæden af tandhjulet.
Fandt så også ud af at der lå en smule metal spåner inde i cylinder. Så jeg burde sku nok tage den af og tjekke hvordan det ser ud:(
Jeg er bare lidt i tvivl om hvordan jeg skal få cylinderen på igen, da jeg kun har gjort det på 2taktere. Skal jeg bare smøre stemplet i motorolien for at få cylinder og stemplet til at glidesammen? Og ikke andet at tage hensyn til mht. når man har cylinderen af?
En anden ting...
Nu er hele lårtet skildt ad til atomer. Jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg skal have styr på og hvad der skal stå rigtigt når det hele skal samles engang igen.
Jeg ved hvordan knastakseltandhjulet skal med de 2 parallelle streger, ligge vandret med motoren. Og at knastakseltandhjulet skal være i synkronisation med "TOP" mårket på svinghjulet ikke?
Er det alt der skal tages hensyn til, eller er der mere?
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
Det er nok en meget god ide og smøre stempelringene med motorolie når du sætter cylinderen på det står der ved i diverse serivemanualer at man skal gøre.
Også skal stempelringenes åbninger helt vende på en bestemt måde sådan at åbningerne ikke er lidt over hinande.
Ja svinghjulet skal stå på ved T mærket. Når du har sat kæden på så checker du at alle mærkerne står som de skal inden du spænder det fast, det kan godt være kæden lige skal have et hak til siden før det passer helt.
Hvis du skal have stemplet af så skal låse ringen sidde helt rigtigt og åbningen af ringen skal vende ned eller op ikke til siderne. Der er nogen som har skrevet om at deres låsering er røget ud og ødelagt cylinder og stempel.
Udover at de 2 streger/huller på knastakseltandhjulet så være parrallel med topstykket så skal det store hul også vende væk fra motorblokken. Så hvis det store hul ikke er synligt så skal akslen lige drejes en halv omgang.
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/adskillelse_og_samling_af_giantco_motor_cylinder_topstykke.pdf
Topstykke skift på 4-takt - Giantco Stealth