Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  dyse:)
  • #1   26. mar 2014 Absolut ingen grund til at køre med åbent filter på den motor.
    - Hoveddysen har desuden intet med tomgang at gøre.


  • #2   26. mar 2014 Karburator:

    Hoveddyssen:
    Når man skal have justeret sin karburator så starter man altid med hoveddysen.

    Men inden man kan begynde på karburator justering er der nogle indstillinger der skal være i orden: Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal 1½ gang ud, tomgangsskruen justere man bagefter så motoren lyder ordentlig.

    Hoveddysen er den der bestemmer fra ¾ gas til fuld gas. Man sætter en dyse i man ved er stor nok så motoren firtakter (hoster og sprutter og hakker når man kører. Oftest svær at få op i hastighed). Derefter prøver man at køre en tur, det er vigtigt at man kører med bundgas så meget som muligt når man indstiller dyse da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen.

    Man kører derefter en tur hvor man giver så meget bundgas som muligt, da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Det skulle gerne være tæt på farven i en Cocio kakaomælk inden man ryster den.
    Er den lysere skal der større dysse i
    Er den mørkere skal der en mindre dysse i (og måske mindre olie i benzinen, kør med 2% eller 2,5% og ikke andet end del- eller fuldsyntetisk)

    Det er sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får, nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger er at finde punktet hvor den kan tager flest omdr, men er lige præcis uden for en varmesætning.
    Og måden man holder den uden for en varmesætning er at sætte en større dysse i.

    Nålen:
    Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når den ikke får fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
    Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen.



    Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.
    Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.

    Luftskruen:
    Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er den mindste af skruerne på siden af karburatoren.

    Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så prøver man at skrue lidt ud og lidt ind (+/- en ½ omgang) så skulle motoren enten stige eller falde lidt i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så gør som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.


  • #3   26. mar 2014 behold den originale kasse og smid et malossi indlæg i hvis det er.. et åbent filter vil kun få den til at køre dårligere. du skal cirka ha en 78´er i hvis alle begrænsninger er væk og du har en malossi pude i den originale kasse.

  • #4   26. mar 2014 og husk at grundindstille både nål og luftskrue inden du dyser om.

  • #5   26. mar 2014 har ikk den originale kasse det er der problemet er smiley



  • #6   26. mar 2014 De kan findes billigt brugt hvis det er.. åbent filter gør intet godt for din motor desværre.

  • #7   26. mar 2014 men du siger ca 78 med original luftfilter kasse og mallossi red sponge smiley


  • #8   26. mar 2014 ja der omkring, men prøv først med en der er noget større og så stille arbejde dig ned..

  • #9   26. mar 2014 ja min er fra 2003 er det så ny eller gammel model smiley


  • #10   26. mar 2014 det aner jeg sgu ikk.. jeg købte en ny i 06 og det var en ny. mere ved jeg ikk

Kommentér på:
dyse:)

Annonce