{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.893 visninger | Oprettet:

30 eller 45, straf. {{forumTopicSubject}}

Hej SG smiley

Efterhånden ved at være mange år siden jeg sidst har været herinde!

Jeg er 20 år, og står og mangler et køretøj.

Jeg VED at jeg IKKE gider og køre lovligt, jeg nægter det simpelthen, motoren har ikke godt af det, og det går alt for langsomt, og jeg kan aldrig være sikker på, om den køre lovligt eller ulovligt, pga. alm slid på skiven.

- Jeg har et bil kørekort som jeg selvfølgelig er meget glad for, og jeg vil IKKE risikere at få et klip i kørekortet. Jeg har været både på politiets hjemmeside, rådet for sikker trafik, og søgt andre tråde men jeg kan ikke finde noget steder om man kan få et klip i kortet for at køre på en ulovlig knallert 30 ( her snakker jeg KUN uden begrænsninger, hvor alt andet ellers skal være lovligt, hjelm, lys, bremser osv)


Har i nogle links eller noget hvor der direkte står straf for hastighedsovertrædelse på både knallert 30 OG 45?


Mvh
Gammel scooter knægt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  30 eller 45, straf.
  • #1   26. mar 2014 ALDRIG kør tunet på en 45'er for der går straffen lige på dit kørekort!
    Men du kan tune en 30'er så meget som du nu vil uden det går ud over kortet.
    Men igen, reglerne er blevet MEGET strengere siden 2006-2011 hvilket jeg gætter på var tiden du kørte scooter.
    Jeg vil anbefale at du læser reglerne igennem inden du køre, for det er vigtigt at vide smiley

    Du kan se reglerne på Sikker Trafik's side.


  • #2   26. mar 2014 Ja, men jeg kan ikke finde noget steder på rådet for sikker trafik om man kan få klip!

    Og jeg ved ikke om jeg kan gå ud fra rådet for sikker trafik, hvis de nu ikke har fået ændret reglerne på deres side?


  • #5   26. mar 2014 - Det er de regler, som jeg også sagde er de blevet MEGET strammere smiley
    Har min bøde som jeg ikke har betalt af endnu pga. de regler smiley


  • #6   26. mar 2014 Og du er 100% at de er NYE og opdateret? For så piller jeg skive, tragt, luftfilter begrænsning, skærer cata og blindrør af, svejser hullet til, og svejser rørene på igen. Så ser den lovlig ud, og så bliver der sgu smidt 2 sidespejle og en boks på. Så BLIR JEG FANDME IKKE STOPPET...

    smiley


  • #7   26. mar 2014 Altså jo, du skal nok regne med at du bliver stoppet smiley
    Politiet går hele tiden efter knallerter, men det har de vel altid gjort.
    Gør som du har tænkt dig, og så sæt et politiværn på - så er du godt kørene og går lige igennem deres razzia uden problemer smiley
    Men hvis du bliver målt på rullefelt til over 43 KM/T tager de alle ulovlige dele + anden gang du bliver taget tager de hele maskinen smiley


  • #8   26. mar 2014 Er aldrig blevet stoppet i de 2 år jeg har kørt knallert.. det er så også 4 år siden, og har på fornemmeren at de virkelig bare at blevet obs på scootere.. Det kommer bare til at køre fuldstændig ubegrænset. Og så kan det værejeg montere sådan et politiværn og smider på det lange lys.. Langt lys på scootere er alligvel pisse elendigt!

    Tusindtak skal du have !


  • #9   26. mar 2014 Så lidt smiley

  • #10   26. mar 2014 Jeg forstår godt tanken, men jeg vil lige påpege en ting.
    Det du skærer af udstødningen udover blændrøret er ikke katalysatoren, men derimod det sekundære luftsystem der skal køle katalysatoren og sørge for at den fungerer optimalt.
    Katalysatoren er en fin bikube betrukket med møghamrende dyre metaller, hvor udstødningsgassen skal løbe igennem nogle fine kanaler så det kommer godt i kontakt med de dyre metaller.

    Hvis du fjerner SLS systemet kan du komme ud for at de fine kanaler i katalysatoren soder til og udstødningen stopper til eller at den overopheder og bikubeformen smelter og klapper sammen og dermed blokerer for udstødningsgasserne. smiley

    Lad SLS systemet sidde på og gøre sit arbejde, det er alligevel ikke åbent under fuld gas, hvor der ikke er betydeligt trykfald i studsen, så det stjæler ingen kræfter fra dig her. Det vil derimod når du kører med halv gas sørge for at katalysatoren fungerer ordenligt og brænder den værste sod af uden at overophede. smiley

    Angående de to sidsespejle og topboks, så er det jo, hvad der længe har været kendt som "det lovlige politiværn", men glem ikke den gule trafikvest, hvis du vil være helt sikker. Vil du være yderligere sikker fra politiet, så vælg en stor fir-takts scooter, da disse ofte har bremser fra 125cc modellen og dermed er sikrere til høje hastigheder og derudover kan fås op på respektable hastigheder uden modificering af udstødningssystemet så det ved lave hastigheder ikke kan høres det mindste at de er i stand til at køre speedometeret ud. smiley

    Jeg kørte halvandet år med en topfart på 72 km/t (gps) uden at blive stoppet, indtil jeg engang stødte ind i et razzia.


  • #11   26. mar 2014 Razzia er bare så træls... Især dem hvor de holder på stribe og bare venter på der er en som stikker af :V

  • #12   26. mar 2014 Baddi - Jeg har sådan lyst til at sige til dig, at det er en gang pis du fyrer af...

    MEN... Din meget fine beskrivelse, og ordforråd lader mig overtale til at jeg stoler på dig. smiley

    Men må dog sige jeg aldrig nogensinde har haft problemer på mine scootere hvor jeg har skåret katalysatoren af..?

    Ang. lovlig politiværn tror jeg også helt sikker det ville være en fordel at have sidespejle på .. smiley


  • #13   26. mar 2014 http://www.anklagemyndigheden.dk/nyheder/Documents/faktaark-om-knallerter.pdf

    Nederst på side 1 står det at du kun kan få klip/miste bil kort på ting der kræver et bil kort. En knallert 30 kræver intet kort overhovedet hvis du ellers er fyldt 18år før 19, januar 2013 , og er man fyldt 18 efter den dato kan du miste dit knallert kørekort, bil og andre kort kan ikke røres på knallert 30, den er i sin helt ejen kategori.


  • #14   26. mar 2014 Drop 30eren.
    Det går alt for langsomt hvis den er lovlig og du er tvunget til små stier, hvis du vil undgå panserne.

    Nap dig en lovlig PGO Big Max ( 45er ).
    Og hold så farten under 55kmt.
    Så er du godt sikret imod diverse bøder.

    Tuner du en 45 og du bliver pillet af en panser, så vink farvel til kortet og en smæk bøde.

    Og husk så at hvis du tuner, så ryger forsikringen.
    Det kan hurtigt blive mange mange tusinde danske kroner i skadesomkostninger.

    Nu du er 20 og hvis du altså har pengene, så få taget dig et MC kort.
    Du må køre på mellemcyklerne nu, så er det 48HK som max og det er rigeligt til hverdags hyggekørsel.

    Du kan få nogle fede 125ccm scootere inde på MC galleri.


  • #16   26. mar 2014 Ryger forsikringen ved konstruktiv ændring? Altså ved bare at fjerne begrænsningen?


  • #17   26. mar 2014 Jeg har ikke råd til en motorcykel eller et kørekort til den. Jeg skal bare have en billig knallert 30 der kører 50, som ellers er lovlig, så jeg kan køre småturer.:)

  • #18   26. mar 2014 JA.
    Fjerner du begrænsningen, så er det jo en konstruktiv ændring.

    Så køb da en PGO Big Max.
    De kører 58kmt på toppen og de er sindsygt pålidelige.
    Og så er reservedelene tæske billige.
    Se lige hvor mange Hot50 der kører rundt i Danmark.
    Brugte dele kan du få til ingen penge herinde og du kan få et komplet skjoldsæt til 699,- i fede farver, når de er på tilbud.

    Jeg har selv haft 2 Big Max og var glad for begge.

    Skulle du få vand i karburatoren, så er den ultra nem at komme til, i forhold til Aprilia og Yamaha.

    Køb en lovlig 45er og kør lige hvor du vil og lige så tit du vil.
    Det er faktisk en god fornemmelse ikke at skulle føle sig skyldig, hver gang man ser en panser.


  • #19   26. mar 2014 Hvis den kører 58 på toppen så går der jo også kage i den mht. Forsikringen?

  • #20   26. mar 2014 Nej nej...

    Topfarten er 58kmt fra fabrikken, uden at der er ændret ved begrænsninger osv.

    http://www.dba.dk/scootere-og-knallerter/45-scooter-knallert-og-tilbehoer/maerke-pgo/?soeg=big+max


  • #21   26. mar 2014 Jamen så er der vel ingen begrænsninger i den hvis den kan rende 58 fra fabrikken? smiley

  • #22   26. mar 2014 En standard 45 knallert er først ulovlig når den kan køre 64.


    Derfor kan det godt betale sig at købe en lovlig 45er..

    Men så snart man kører på cykelsti eller har røget en lille pind så tager de så hele ens kørekort jo..


    Jeg er selv gået over til tunet 30'er efter jeg blev nakket. Har ikke kørekort de næste maaaaange år.

    Så regner med at køre 30er med topboks, spejle og topfart på over 90 de næste mange år.


    Det bliver dyrt når jeg bliver taget 3. Gang på 3 år, så må hellere bukke nogle søm og have klar smiley


  • #23   26. mar 2014 http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Boeder-og-straf/Boedetakster/Stor-knallert.aspx


    En PGO big max..Det kunne være idéelt... Men er dog lidt ked af, at jeg ikke må køre på cykelstier.

    Det rigtig ærgerligt, men er det ikke præcis samme motor som på en hot 50?


  • #24   26. mar 2014 Motoren er identisk som en Hot50.

    Derfor at den er så billig i dele.
    Den kører 58 fra fabrikken og du skal op på 63kmt eller mere, før du får bøde for konstruktive ændringer.

    Så behold den 100% lovlig og kør glad.
    Du kan evt skifte koblingen til en bedre.


  • #25   26. mar 2014 Altså hvis du er tilfreds med 50kmt så skal du da købe en 45 model...
    Min Big Max har jeg slebet 2mm af afstandsskiven og monteret en 15mm kraburator, kun fordi jeg skulle haven en ny, men en 12mm kostede 3 gange så meget smiley
    Og den kører nu præcis 55kmt og det er sgu fint til mig, og det burde aldrig give nogle problemer hos politiet, kørekortet kan i hvert fald aldrig komme i fare smiley


  • #26   26. mar 2014 Tommy, hvis jeg finder en PGO big max, og kun laver konstruktive ændringer, så den kører under 63, så "virker " forsikringen stadigvæk, du kan højst få en bøde? Det er helt præcist sådan jeg skal forstå, ikke?

  • #27   26. mar 2014 Ja og nej.

    Hvis du kører en person så grundigt ned, at de bliver uarbejdsdygtige og der vanker en stor erstatning, så splitter de din scooter ad, for at finde konstruktive ændringer, så de ikke skal betale.
    Hvis de kan sandsynliggøre at det er derfor.

    Hold den dog 100% lovlig. 58 eller 63 betyder ik en skid.


  • #28   26. mar 2014 Jamen det er sgu her jeg bliver forvirret, fordi hvornår VILLE de betale for det?

    Alt over 45 er jo ulovligt, og straffes med bøde indtil 63 km/t?


  • #29   26. mar 2014 Kun hvis du måles med laser i fart kontrol Giver det bøde mellem 45 og 63, du skal over 63 på rulle felt for at den er ulovlig, man høre uhyre sjællent om nogen der måles med laser på scooter.

  • #30   26. mar 2014 Om du har tunet din scooter betyder ikke at dit forsikringsselskab kan kræve regres i.f.t. Din lovpligtige ansvarsforsikring.

    Om så i kører uden kørekort.


    De kan KUN kræve regres hvis du har "udvist en adfærd der kan betegnes som grov hensynsløshed".
    Eller har forårsaget skaden med fortsæt (med vilje).


    Hvis du for eksempel lukker øjnene og kører ned ad strøget og rammer nogen, så er det nok grov hensynsløshed at køre med lukkede øjne hvor der er proppet med mennesker.
    Uanset ol scooteren er lovlig eller ej.
    Det er farten der faktisk er kørt med, i forhold til stedet og omstændighederne der er kørt under.


    at der er konstruktive ændringer er langt fra nok.


  • #31   27. mar 2014 Det var godt nok interessant! Tusind tak for det!!!

  • #32   27. mar 2014 Allan R.
    Det passer altså ikke.
    Knallert 45 kører ude blandt bilerne og måles på lige fod med dem.
    Du bliver også målt af civile pansere osv på lige fod bilerne.

    Det er sjældent at 30ere bliver målt, for de med tun, holder sig oftere til mindre veje hvor der stort set ikke er pansere.

    Hvis du laver en skade med 55kmt på en lovlig 45er, så dækker forsikringen, medmindre at du har kørt på baghjul eller har været fuld.


  • #33   27. mar 2014 Max C.
    Læs lige dine vilkår når du modtager en police.


  • #34   27. mar 2014 Jeg er blevet tilbudt en aprillia sr 50, sådan en 45'er her... Fejler ingenting, til 1500 kroner, dog uden nummerplade. Det vel ikke helt tosset ?
    Den kører desværre 80-100, men så kan jeg jo få den drosler ned ..?


  • #35   27. mar 2014 Det er en fin scooter...
    Men vær opmærksom på at omregistrering og nummerplade render op i næsten 1000kr, Så måske du kunne finde noget nyere og bedre for 2500kr som er indregistreret smiley


  • #36   27. mar 2014 1500,- for en SR er en super fin pris.

    Bare sørg for at der er reg attest med og sammenlign den med stelnummeret og kontroller det hos panserne om den er varm.
    Det samme med motornummeret, hvis det ikke er det samme som stelnummeret.

    registreringen er inkluderet i nummerpladen.
    Det koster omkring 700,- for en knallert 45.

    En SR50 er en af de bedst kørende scootere, som du kan få.
    Jeg købte en sprit ny SR50 AC SD i 1998.


  • #37   27. mar 2014 Fantastisk, problemet er lidt at den er std men kører 80-100. Altså begrænsningerne er taget i den. Hvad ville den bedste måde være for at begrænse den ?

  • #38   27. mar 2014 Nikolaj, det er ikke alle der får problemer når de fjerner SLS systemet, men på den anden side er det de færreste der gør den slags som når at køre med den originale udstødning i så lang tid at man når at opleve at katalysatoren klapper sammen. smiley

    På en anden forumside om scootere, hvor befolkningen generelt er ældre og der stort set ingen er der kun lige skal have en scooter i to år fra de er 16 til 18, er der dog en eller to der har nået at opleve at en katalysator klapper sammen og har kunnet fortælle at en sådan udstødning er umulig at køre med. smiley

    Hvis du vil have noget dokumentation på hvad jeg siger om katalysatorer og SLS systemer, så er google en god ven, men vær opmærksom på at der er forskel på brugen i biler og i scootere.
    Ellers kan du altid kigge på www.scootergrisen.dk, hvis du er glad for at se billeder af ting, da den side er det mest veldokumenterede samlede værk angående scooteres dele der er på nettet. smiley


  • #39   28. mar 2014 du skal jo bare bo på landet, herude er vores politiværn marker og skove, som kan være et godt tilflugt´s sted for vores cross maskiner, og det der ellers bliver kørt på smiley

  • #40   28. mar 2014 En SR kører ikke 100 uden et decideret tun.

    Køb den evt og find ud af hvad der er ændret på den og lav det std igen.


Kommentér på:
30 eller 45, straf.

Annonce