{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
554 visninger | Oprettet:

Puch monza {{forumTopicSubject}}

For en måneds tid siden skilte jeg meget af min monza af for at male den, motormæssigt havde jeg ikke andet af end koblingsskjoldet, før kørte den fint!

Men nu da jeg står og skal samle den er der ingen gnist, der er helt ny tændrørshætte på og har prøvet med flere tændrør. Der går en gul og en sort ledning op fra tændingen, den gule er til lysspolen og den sorte har jeg prøvet på stel og prøvet hvor den ikke rører noget..


Hvad kan være galt og hvad skal jeg gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Puch monza
  • #1   1. apr 2014 Du kan teste dit tændrør og hætte ved at tage det af, og tage tændledningen og røre din motor med i spidsen, og se om der kommer en gnist. Hvis det gør så er det enten hætten eller røret. Hvis ikke, så tjek platin afstand, om den åbner korrekt, og grundpladen plejer jeg altid at sætte mod omløbsretningen, og en meget lille snas tilbage. Prøv det smiley held og lykke

  • #2   1. apr 2014 mindes da den sorte skal på stel?

  • #3   1. apr 2014 Den sorte ledning nede fra motoren, skal ikke have konstant stel. Da tændspolen så har konstant stel, og dermed går spændingen fra spolen direkte i stel, og der vil derfor ikke være gnist på tændrøret.
    Hvis du har afmonteret den sorte ledning fra ledningsnettet, og der stadig ikke er gnist på tændrøret, så skal fejlen findes i tændingsanlæget.
    1. Tjek platinafstanden, åbner platinerne?
    2. Defekt tændspole.
    3. Defekt kondensator.
    4. Er den sorte ledning fra platiner og kondensator hel og uden skader? Det skal den være, ellers får platiner og kondensator stel, også er der ingen gnist.

    Mvh
    Henrik Thomsen


  • #4   1. apr 2014 Henrik jeg må lige have tjekket platiner og tjekke om ledning er intakt, ellers må jeg prøve med ny kondensator og tændspole smiley

  • #5   2. apr 2014 Har haft svinghjulet af of den sorte ledning ser ikke ud til suværenitet beskadiget, svinghjulet er træls at dreje rundt og platinerer åbner slet ikke, hvad skal jeg gøre ? smiley

  • #6   2. apr 2014 evt. købe et nyt sæt platiner smiley

  • #7   2. apr 2014 Nu hvor du siger, at svinghjulet er træls at dreje rundt, hvad mener du så?
    Er det så krumtappen, som går stramt rundt i lejerne, eller er det svinghjulet, som går imod spolerne i tændingsanlæget, når det drejes rundt, eller er det noget helt andet?
    Jeg kan i hvert fald garantere dig for, at grunden til at der ikke er gnist på tændrøret, det er fordi platinerne ikke åbner.
    Da platinerne skal være åben når stemplet er i top, så skal du sørge for at stemplet er helt i topstilling, inden du begynder at justere på platinerne.
    Platinafstanden justeres ved at løsne den skrue, som holder platinerne fastspændt på tændingsanlæget.
    Platinafstanden skal være imellem 0,35-0,45mm, udmålt med et søgerblad.
    Når den ønskede platinafstand er opnået, så spændes skruen godt fast.
    Når platinerne er justeret således at de åbner når stemplet er i topstilling, så skulle der også gerne være gnist på tændrøret igen.
    Hvis der stadig ikke nogle gnist, så kan det kun være fejl i kondensator eller tændspole.
    Her kan man så kun bruge udelukkelsesmetoden, dvs at du er nød til at skifte komponenterne ud med nye, i nævnte rækkefølge.
    Mvh
    Henrik Thomsen


  • #8   2. apr 2014 Hvis jeg har tændrøret ude af topstykket og svinghjulet af kører det hele godt rundt, men sætter jeg en eller begge af tingene i så kører det dårligt. Hvis jeg sætter tændrøret i bliver den selvfølgelig hårdere pga kompression, men det er som om når man trykker på kickstarteren så kører den i sådan nogle hak på en måde. Altså når jeg træder er det som om den kører....|....|...|..

    Men hvis jeg sætter svinghjulet på så er kickstarteren næsten umulig at træde ned.

    Hvis jeg tager svinghjulet på og drejer rundt er det også som om den rammer et hak.

    Håber du forstod og kan hjælpe.


  • #9   2. apr 2014 Svinghjulet er forresten startet med at kører stramt efter jeg havde det af for at tjekke den sorte ledning

  • #10   3. apr 2014 Hvis svinghjulet er afmonteret, og du træder på kickstarteren. Så vil det altid kunne mærkes således, at bevægelsen nærmest foregår i ryk (hak) Dette er helt normalt, da svinghjulet udover at lave strøm (frembringelse af elektricitet, ved hjælp af magnetisme/ induktion) også virker som kontravægt i motorens konstruktion.

    Men når det så er sagt, så må der jo heller ikke være unødig modstand, når svinghjulet drejes rundt.
    Hvis du ellers har monteret svinghjulet rigtig ind over noten, efter du har haft det afmonteret, og svinghjulsmøtrikken er ordentlig fastspændt, så må svinghjulet overhovedet IKKE gå imod/ramme spolerne på tændingsanlæget, og hvis tændrøret er afmonteret, så skal svinghjulet kunne dreje frit rundt, UDEN nogle form for modstand.
    Jeg kunne godt få den mistanke, at du ikke har fået monteret svinghjulet rigtigt igen.
    Hvis svinghjulet ikke sidder 100% rigtig ind over noten, så kan svinghjulet godt køre lidt skævt rundt, samt at magneterne i svinghjulet, godt kan gå imod spolerne på tændingsanlæget.
    Da du tjekkede om platinerne åbnede, var det så MED eller UDEN svinghjulet monteret?


  • #11   3. apr 2014 Må lige prøve mig frem med at se om jeg kan se om den kommer rigtigt på noten:-)

    - tjekkede platiner med svinghjulet påmonteret


Kommentér på:
Puch monza

Annonce