561 visninger
|
Oprettet:
Puch monza {{forumTopicSubject}}
For en måneds tid siden skilte jeg meget af min monza af for at male den, motormæssigt havde jeg ikke andet af end koblingsskjoldet, før kørte den fint!
Men nu da jeg står og skal samle den er der ingen gnist, der er helt ny tændrørshætte på og har prøvet med flere tændrør. Der går en gul og en sort ledning op fra tændingen, den gule er til lysspolen og den sorte har jeg prøvet på stel og prøvet hvor den ikke rører noget..
Hvad kan være galt og hvad skal jeg gøre?
mar 2012
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 13 Emner: 7 Svar: 118
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Hvis du har afmonteret den sorte ledning fra ledningsnettet, og der stadig ikke er gnist på tændrøret, så skal fejlen findes i tændingsanlæget.
1. Tjek platinafstanden, åbner platinerne?
2. Defekt tændspole.
3. Defekt kondensator.
4. Er den sorte ledning fra platiner og kondensator hel og uden skader? Det skal den være, ellers får platiner og kondensator stel, også er der ingen gnist.
Mvh
Henrik Thomsen
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 245 Svar: 1.396
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 245 Svar: 1.396
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Er det så krumtappen, som går stramt rundt i lejerne, eller er det svinghjulet, som går imod spolerne i tændingsanlæget, når det drejes rundt, eller er det noget helt andet?
Jeg kan i hvert fald garantere dig for, at grunden til at der ikke er gnist på tændrøret, det er fordi platinerne ikke åbner.
Da platinerne skal være åben når stemplet er i top, så skal du sørge for at stemplet er helt i topstilling, inden du begynder at justere på platinerne.
Platinafstanden justeres ved at løsne den skrue, som holder platinerne fastspændt på tændingsanlæget.
Platinafstanden skal være imellem 0,35-0,45mm, udmålt med et søgerblad.
Når den ønskede platinafstand er opnået, så spændes skruen godt fast.
Når platinerne er justeret således at de åbner når stemplet er i topstilling, så skulle der også gerne være gnist på tændrøret igen.
Hvis der stadig ikke nogle gnist, så kan det kun være fejl i kondensator eller tændspole.
Her kan man så kun bruge udelukkelsesmetoden, dvs at du er nød til at skifte komponenterne ud med nye, i nævnte rækkefølge.
Mvh
Henrik Thomsen
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 245 Svar: 1.396
Men hvis jeg sætter svinghjulet på så er kickstarteren næsten umulig at træde ned.
Hvis jeg tager svinghjulet på og drejer rundt er det også som om den rammer et hak.
Håber du forstod og kan hjælpe.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 245 Svar: 1.396
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Men når det så er sagt, så må der jo heller ikke være unødig modstand, når svinghjulet drejes rundt.
Hvis du ellers har monteret svinghjulet rigtig ind over noten, efter du har haft det afmonteret, og svinghjulsmøtrikken er ordentlig fastspændt, så må svinghjulet overhovedet IKKE gå imod/ramme spolerne på tændingsanlæget, og hvis tændrøret er afmonteret, så skal svinghjulet kunne dreje frit rundt, UDEN nogle form for modstand.
Jeg kunne godt få den mistanke, at du ikke har fået monteret svinghjulet rigtigt igen.
Hvis svinghjulet ikke sidder 100% rigtig ind over noten, så kan svinghjulet godt køre lidt skævt rundt, samt at magneterne i svinghjulet, godt kan gå imod spolerne på tændingsanlæget.
Da du tjekkede om platinerne åbnede, var det så MED eller UDEN svinghjulet monteret?
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 245 Svar: 1.396
- tjekkede platiner med svinghjulet påmonteret
Puch monza