2.902 visninger
|
Oprettet:
CDI BEGRÆNSNING {{forumTopicSubject}}
Hvor meget giver en Ubegrænset cdi?
hvor meget effekt giver det? kommer den til at accelerer hurtigere? eller er det kun topfart? og hvor meget giver den på toppen?
- Har pillet næsten alle begrænsninger på min scooter?
Der er ingen ulovlige dele på scooteren det er bare små ting og sager der er fjernet fx skiven og begrænsningen i luftfilter og udstødningen
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 24 Svar: 261
CDI begrænsning påvirker kun din topfart
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
- 55 cirka speedometeret passer ikke men den er målt til cirka 50-55
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Andre scootere, specielt fir-taktere, er begrænset ekstremt lavt nede i omdrejniner og nogle gange er de begrænset sådan at de adrig kan ramme deres effektbånd og så vil det give en del. Eksempelvis er forskellen mellem 7500 og 11.500 omdrejninger for mig 36 km/t og næsten 60 km/t.
Forskellen mellem 7500 og 9000 omdrejninger har dog kun oftest været 5-10 km/t.
Så et kommer helt an på hvordan din maskine er.
Efter du har fået en ubegrænset CDI, så tjek også om din rem går helt ud til kanten af remskiverne. Det gør du ved at tegne med en tush og så køre en tur. Jeg kunne en gang få den 5-8mm længere ud ved at skifte til en rem der var 2% længere, hvilket gav 5 km/t ekstra på toppen.
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
- Remmen sidder virkelig stramt, skal bruge alle mine muskler for at få den af
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
men ville helst ikke klippe en ledning og så smadre min scooter
- og ville ikke betale 380 kr for en ubegrænset cdi
apr 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 21 Svar: 148
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
apr 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 21 Svar: 148
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
mar 2013
Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 4 Emner: 10 Svar: 87
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
- Har politiværn på, og kommer aldrig til at køre 30!
og bor ude på larstyndskids mark, du skal være heldig hvis du møder en betjent!
Har haft scooter i snart 3 år og har aldrig været udsat for at blive stoppet, har også kørt forbi en kontrol uden at blive vinket ind
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Du behøver ikke tage remmen af, men tag kickstarterskjoldet af og tegn med en sprittusch en streg fra midten af remskiven og hele vejen ud til kanten både på forreste (ved vario) og bagerste (ved kobling) remskiver. Det er nemmest at tegne på de inderste remskiver, altså på den flade der peger ud mod dig. Så aflæser du som herunder:
- Stregen er helt væk helt ind til akslen ved bagerste remskiver men ikke helt ud til kanten ved forreste remskiver. Din rem er ude af stand til at komme helt op i gearing fordi den er for kort.
- Stregen er helt væk ud til kanten af forreste remskiver (måske få mm tilbage) men ikke helt væk indtil akslen ved bagerste remskiver. Din rem er for lang så den ikke sidder stramt om akslen ved bagerste remskiver når den er helt ude ved forreste.
- Stregen er ikke helt væk på nogen af dem. Din maskine mangler kræfter til at komme op i topgearing så begynd at tune (finjustere) motoren ved at få den rigtige dyse i, de rigtige ruller samt sørg for at det mekaniske er tæt og olien er frisk.
Metoden med stregerne duer kun hvis din rem eller ruller ikke er for slidt. Er det det vil det se ud som om din motor mangler kræfter idet stregerne ikke forsvinder. Din rem skal skiftes senest når den er 1,5mm smallere end en ny.
Husk også at en kortere/længere rem ændrer på udvekslingsforholdet mellem forreste og bagerste remskiver, så hvis du har finjusteret rullevægten skal du gøre det forfra. En kortere rem kræver højere rullevægt for at give samme omdrejninger som før mens en længere kræver mindre vægt.
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
jeg kikker på det her senere
Hvordan gøre man så min scooter ikke tager for mange omdrejninger? min ven siger den tager sindsygt mange omdrejninger men synes jeg ikke?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Grunden til dette er at rullernes centrifugalkraft skal overvinde fjederens kraft (og friktion). Centrifugalkraften er afhængig af rullevægt, omdrejningstal og radius på den cirkel rullerne bevæger sig rundt i. Fjederens kraft er afhængig af fjederkonstanten og hvor meget fjederen er trykket sammen.
Radiussen på den cirkel rullerne bevæger sig rundt i og hvor meget fjederen er trykket sammen holdes fast sammen og forholdet mellem disse ændres kun når ruller eller rem slides eller hvis man vælger en længere/kortere rem.
Fordi tungere ruller har en højere centrifugalkraft behøver de så lavere omdrejningstal for at overvinde fjederkraften og på samme måde skal lettere ruller have højere omdrejninger for at overvinde kraften. Formlen for at der geares op er groft sagt som herunder:
Rullevægt * radius * omdrejning >= fjederkonstant * fjederens sammentrykning + friktion.
Altså der geares op når rullernes centrifugalkraft er højere end fjederens kraft plus friktionen.
Dine omdrejninger vil dog altid stige så meget du har kræfter til (eller til du rammer begrænsningen) når du har kørt gearingen i CVT'en helt ud da det så er lidt ligesom et fast gear, så så snart remmen er helt ude er rullerne uden betydning.
CDI BEGRÆNSNING