{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

4 takts vs 2 takts {{forumTopicSubject}}

Hej SG

Mig og en venhar diskuteret i lang tid nu om en 4 takter er bedre en en 2 takter. Han siger at en 4 takter går bedre i motoren og den er lettere at tune. End en 2 takter, og at en 2 takter går pisse dårligt i forhold til en 4 takter. Hjælp mig med at få ret i at en 2 takter er bedre end en 4 takter i scooter/knallert

Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 takts vs 2 takts
  • #1   19. maj 2014 altså jeg har altid fået af vide at 2 takts motor er bedre at tune og at en 4 takts motor er sundere for miljøet.

  • #2   19. maj 2014 2 takts motorer er nemmere at tune, men man kan jo altid diskutere hvad der køre bedst

  • #3   19. maj 2014 Ja. Han siger at en 4 takts er lettere at tune og køre stærkt

  • #5   19. maj 2014 Skal man tune en fir-takter skal det ske ved tuning af længde og diameter af indsugning og udstødning, tændingstidspunkt, ventiloverlap og ventilløft, hvis ikke man har mulighed for at putte trykluft på i form af turbolader eller kompressor. Det eneste der rigtig masseproduceres til fir-taktere er cylindre/stempler med større diameter og knastaksler men idet man ikke ved hvilket omdrejningstal knastakslerne er lavet til er det lidt et problem og man kan komme ud for at der skal meget beregning og finpusning til for en meget lille effektforøgelse.

    Til to-taktere er det meget nemmere at få høj effektforøgelse fordi tun-dele er billigere og mere simple at producere og de derfor masseproduceres. smiley

    Skal man se lidt anderledes på det så har fir-taktere som regel en volumetrisk effektivitet (udnyttelse af cylindren) på 70-80% uden for effektbåndet og op til 95% i et effektbånd der er på ca. 1000 omdrejninger bredt.
    To-taktere har generelt kun en volumetrisk effektivitet omkring de 50%, nogle gange under, men med den rigtige udstødning og en cylinder kan to-takteren opnå en effektivitet på omkring 110%-120% i et effektbånd der ofte ikke er bredere end 500 omdrejninger eller omkring 95% i et effektbånd der er lidt bredere hvis man tuner forskellige dele af motoren til forskellige omdrejningstal.

    Fordi en standart to-takter er lavet som den er vil den have samme kræfter som en standart fir-takter men på grund af den ringe effektivitet vil den bruge tæt på dobbelt så meget benzin på det. Derudover er olien i benzinen dårligt for forbrændingen og dermed mister to-takteren også nogle kræfter i forhold til fir-takteren. smiley

    Hvis indsprøjtning og fir-ventilede topstykker blev normalt ville effekten på en to-takter være omkring 40 % højere og hvor udviklingen af to-takts benzinmotoren stoppede i 70-80'erne på grund af miljøreguleringer så er udviklingen af fir-takts motoren stadig i gang, hvor den nyeste teknologi der arbejdes på er at erstatte knastakslen med aktuatorer. Det skulle være på markedet inden for en overskuelig fremtid og ved at give en firkantet profil af åbningstiderne samt gøre motoren mindre og mindre mekanisk samt fjerne gasspjældet skulle det være muligt at hæve effekten yderligere 20 % samtidig med en 50 % forøgelse af benzinøkonomien. Hvorvidt vi ser den teknologi på scootere må vi dog lige vente 20 år og se på. smiley
    Jeg har regnet på de estimerede effektforøgelser af forskellige teknologier og blev de alle implementeret i en scootermotor som gy6 motoren ville en 50cc motor have 8-9 hestekræfter (uden trykladning) og køre noget der ligner 90 km/l. Og dertil skal regnes at der er en nyudviklet metode at producere bioethanol på, så vi muligvis i fremtiden kan køre rent på det, hvilket er godt da det har et oktantal på 108 uden oktanboostere, så man kan have mere kompression og dermed flere kræfter.
    Den del af teknologien der er færdigudviklet og afprøvet på fir-takts scootere bliver dog ikke brugt så meget på grund af prisen og der er flere af de andre teknologier der ikke er færdigudviklet.

    Såååå to-taktere kan tunes nemt og billigt mens fir-taktere er sværere og dyrere at tune med nutidens teknologi. Fir-taktere er dog meget mere effektive og det at udviklingen af disse stadig er i gang gør at fremtiden byder på kraftige og benzinøkonomiske fir-takts motorer der endeligt vil efterlade to-takterne i støvet. smiley


  • #8   19. maj 2014 Tænk nu lige på kreidler og minarelli motorene de går satme stærkt. der kan 4 t sku ikke være med

  • #9   19. maj 2014 Det vil den ikke gøre. Grunden til at di-techen er så meget bedre end en karburatormaskine er at der ikke kommer andet end frisk luft ud i udstødningsrøret og så også at ECU'en kan styre tændingen mere præcist og anderledes så der kan komme flere kræfter end med CDI alene. Fir-taktere har ikke de samme problemer og vindingen ved direkte indsprøjtning er slet ikke stor nok i forhold til indirekte indsprøjtning, så man har ikke gidet at bruge penge på det, blandt andet fordi det kræver meget avancerede indsprøjtningsdyser for at få en nogenlunde homogen blanding. Er blandingen ikke homogen vil den være rigtig fed lige omkring indsprøjteren og meget mager ude ved kanten af cylindren og det giver stort udslip af dumme udstødningsgasser. smiley

    På fir-taktere bruger man hellere oftest indirekte hvor indsprøjteren er placeret lige inden indsugningsventilen da dette system giver en homogen blanding og laves billigere. smiley
    Det er blandt andet det system der sidder på min. smiley


  • #11   19. maj 2014 Det er ellers meget hyggeligt. smiley
    Fuld kontrol, flere kræfter og længere på literen smiley


  • #13   19. maj 2014 Ja hvis det er di-tech, der skal motorblokken og topstykket jo laves helt om. smiley
    Indirekte indsprøjtning er bare at pille karburatoren af og sætte indsprøjtningen på og så slutte ledningerne sammen. smiley


  • #15   19. maj 2014 Det bedste til at køre standard på vil nok være en indsprøjtet 2 takter eller en 4 takter, da de er bedre til at køre med de lave omdrejninger som en std. scooter kræver. 4 takteren har også mere bundtræk.

Kommentér på:
4 takts vs 2 takts

Annonce