1.333 visninger
|
Oprettet:
4 takts vs 2 takts {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Mig og en venhar diskuteret i lang tid nu om en 4 takter er bedre en en 2 takter. Han siger at en 4 takter går bedre i motoren og den er lettere at tune. End en 2 takter, og at en 2 takter går pisse dårligt i forhold til en 4 takter. Hjælp mig med at få ret i at en 2 takter er bedre end en 4 takter i scooter/knallert
Tak på forhånd
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 31 Scootere: 3 Emner: 41 Svar: 149
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 56 Svar: 1.245
apr 2014
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 2 Emner: 24 Svar: 56
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Til to-taktere er det meget nemmere at få høj effektforøgelse fordi tun-dele er billigere og mere simple at producere og de derfor masseproduceres.
Skal man se lidt anderledes på det så har fir-taktere som regel en volumetrisk effektivitet (udnyttelse af cylindren) på 70-80% uden for effektbåndet og op til 95% i et effektbånd der er på ca. 1000 omdrejninger bredt.
To-taktere har generelt kun en volumetrisk effektivitet omkring de 50%, nogle gange under, men med den rigtige udstødning og en cylinder kan to-takteren opnå en effektivitet på omkring 110%-120% i et effektbånd der ofte ikke er bredere end 500 omdrejninger eller omkring 95% i et effektbånd der er lidt bredere hvis man tuner forskellige dele af motoren til forskellige omdrejningstal.
Fordi en standart to-takter er lavet som den er vil den have samme kræfter som en standart fir-takter men på grund af den ringe effektivitet vil den bruge tæt på dobbelt så meget benzin på det. Derudover er olien i benzinen dårligt for forbrændingen og dermed mister to-takteren også nogle kræfter i forhold til fir-takteren.
Hvis indsprøjtning og fir-ventilede topstykker blev normalt ville effekten på en to-takter være omkring 40 % højere og hvor udviklingen af to-takts benzinmotoren stoppede i 70-80'erne på grund af miljøreguleringer så er udviklingen af fir-takts motoren stadig i gang, hvor den nyeste teknologi der arbejdes på er at erstatte knastakslen med aktuatorer. Det skulle være på markedet inden for en overskuelig fremtid og ved at give en firkantet profil af åbningstiderne samt gøre motoren mindre og mindre mekanisk samt fjerne gasspjældet skulle det være muligt at hæve effekten yderligere 20 % samtidig med en 50 % forøgelse af benzinøkonomien. Hvorvidt vi ser den teknologi på scootere må vi dog lige vente 20 år og se på.
Jeg har regnet på de estimerede effektforøgelser af forskellige teknologier og blev de alle implementeret i en scootermotor som gy6 motoren ville en 50cc motor have 8-9 hestekræfter (uden trykladning) og køre noget der ligner 90 km/l. Og dertil skal regnes at der er en nyudviklet metode at producere bioethanol på, så vi muligvis i fremtiden kan køre rent på det, hvilket er godt da det har et oktantal på 108 uden oktanboostere, så man kan have mere kompression og dermed flere kræfter.
Den del af teknologien der er færdigudviklet og afprøvet på fir-takts scootere bliver dog ikke brugt så meget på grund af prisen og der er flere af de andre teknologier der ikke er færdigudviklet.
Såååå to-taktere kan tunes nemt og billigt mens fir-taktere er sværere og dyrere at tune med nutidens teknologi. Fir-taktere er dog meget mere effektive og det at udviklingen af disse stadig er i gang gør at fremtiden byder på kraftige og benzinøkonomiske fir-takts motorer der endeligt vil efterlade to-takterne i støvet.
maj 2012
Følger: 30 Følgere: 31 Scootere: 2 Svar: 1
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
På fir-taktere bruger man hellere oftest indirekte hvor indsprøjteren er placeret lige inden indsugningsventilen da dette system giver en homogen blanding og laves billigere.
Det er blandt andet det system der sidder på min.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Fuld kontrol, flere kræfter og længere på literen
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Indirekte indsprøjtning er bare at pille karburatoren af og sætte indsprøjtningen på og så slutte ledningerne sammen.
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 1.398
4 takts vs 2 takts