3.174 visninger
|
Oprettet:
4 Takt Scooter {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Går med tanken om og bytte min scooter med en 4 takt. Men hvilke 4 takt scooter kan i anbefale?
apr 2011
Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 523
sep 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 17 Svar: 342
apr 2011
Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 523
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Denne kan man få op på 70 km/t mens den stadig kører omkring de 50 km/l, rimelig billigt, hvis man bruger noget tid på den.
Vær dog opmærksom på at det er en stor og tung maskine i forhold til mange andre populære scootere.
Ellers er der Yamaha Neos. Den har elektronisk indsprøjtning, hvilket skulle give nemmere koldstarte, længere på literen og lidt bedre acceleration, men være meget sværere at fjerne begrænsningerne på.
Der er rigtig mange gode fir-taktere. Hvis de får den forplejning de skal have kan stort set alt klare, så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad dine krav er. Søger du noget småt med lav vægt og kort afstand mellem hjulene eller noget tungere med længere afstand?
Også, hvor stor er din pengepung og hvad har du kigget på i forvejen?
jan 2011
Følger: 18 Følgere: 17 Scootere: 3 Svar: 1
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
70 % af alle problemer med manglende kræfter på en 4-takts scooter kommer af dårlig benzinblanding. 10% på at tændrøret skal udskiftes og de sidste 20 % på generelt slid.
Folk skal også lære ikke bare at skyde skylden på mærket, så snart noget går galt.
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 75
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
Std ...
Nu har jeg kun kørt med gy6 som de fleste kinser 4t køre med. Altså så vil jeg råde dig til at skift motorolie samt olie 1000-2000km og tjek ventiler for være 3000km. Det gør jeg på min baotian så ved jeg min motor har godt der.
Andre har nok en anden mening
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Jeg anbefaler også at skifte olien ofte. Det er egentlig ikke nødvendigt at gøre det oftere end servicebogen skriver, men jeg har altid skiftet mit hver 1000 de første 10.000 km, så derefter hver 1500 eller 2000 alt efter hvornår jeg lige føler for det. Nu er jeg oppe omkring de 16.000 på en rimelig mishandlet motor, hvor cylindren bare nægter at give op så jeg kan få prøvet den nye jeg har købt, så den får ikke skiftet olie så ofte som tidligere.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Holder man olien og luftfilteret fin er den cylinder næsten umulig at slå ihjel. Det er først når man begynder ikke at vedligeholde den eller virkelig at mishandle den at man kan komme ud for motorhaveri. Jeg har dog hørt om uheldige folk. Jeg knækkede engang en remskive, hvilket slog hul i motorblokken og en kammerat knak engang pejlstangen så den smadrede hul i motorblokken. Det har dog at gøre med materialefejl i produktionen og burde gå over garantien.
Denne cylinder har oplevet omdrejninger op til 12.500, temperaturer mellem -10 og 100 grader (på ventildækslet efter lang kørsel på varme dage) samt blandingsforhold mellem 10 og 20 AFR (altså helt derude, hvor den har svært ved at antænde både fordi det er for fedt eller mager).
Det har selvfølgelig sat sine spor i at tomgangen er lidt dårligere når den er kold end den var tidligere og at kræfterne ikke er, hvad de plejede at være, men den kører stadig fint og accelererer fra de fleste ved lyskryds, men det er muligt at det er indsprøjtningen der er god her.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
GY6 motoren er dog billigere lavet end en bilmotor. Blandt de ting der er skåret ned på i denne motor er de ting der sørger for at olien er god. Der er ikke noget rigtigt filter. Oliefilteret på biler og andre olieforbrugere sidder ofte uden på motoren og giver derfor en kølende effekt, samtidig med at det filtrerer olien så der ikke kommer så meget slid.
Olien er også sådan at den bliver nedbrudt af varme og af ubehagelige kemiske forbindelser som svovldampe og uforbrændt benzin der suser forbi stempelringene. I vores små motorer er stemplerne ikke helt så avancerede som i biler og andre dyre motorer og derfor suser der flere uhensigtsmæssige dampe forbi stempelringene.
I biler klarer man dette ved at have et såkaldt PCV system der suger disse dampe ud af krumtapshuset og ventilerer frisk luft ned i, men i vores motorer er der kun én slange fra motoren til luftfilteret, hvilket gør at den godt nok kommer af med dampene, men der kommer ikke frisk luft ind, så luften omkring motoren er stadigvæk tæt på 100% af de dårlige gasser. Disse optages i olien og nedbryder olien.
Derfor skal man sørge for at købe god olie og skifte den ofte. De kilometertal der står i servicemanualen er dog allerede ofte, hvis man sammenligner med en bil, men det skader bestemt ikke at skifte endnu oftere end det.
Selv bruger jeg 5W40 fuldsyntetisk long-life olie og har derudover monteret en oliekøler, men det er noget der er kommet på inden for de sidste 3-4000 km.
Man skal også huske på at når man fordobler omdrejningerne vil sliddet nogenlunde fir-dobbles, primært på grund af højere stempelhastighed.
Så 20-25.000 km som en GY6 cylinder ofte holder er jo meget mindre end de 300.000 man normalt siger med en bilmotor, men det er stadigvæk meget mere end de 6-10.000 som folk her åbenbart tror at de holder og så er en cylinder altså ikke så dyr, hvis man kun skal købe en hvert 4. eller 5. år.
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 160
jeg glemte så og fylde olie på og smadrede lige hele scooteren og cylindere
nu har jeg så en bil og en smadret scooter?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Den kunne sikkert have fortsat længere, hvis ikke du havde dummet dig med olien, men jeg tillader mig lige at stille nogen spørgsmål.
Hvor lang en periode var de 17.000 kørt over?
Kørte du den slemt på nogen måde?
Havde du inden da skiftet nogen store dele?
Har du mærket et uforventet stort fald i kræfter på grund af slid i forhold til ny?
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 75
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 75
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 75
hvor den har fået service, og så har anden ejer cirka kørt 3000km
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Hvis det er således vil du sikkert få den billigt, men vær dog opmærksom på at dens kræfter og levetid nok er forkortet en hel del så. Hvis du køber den, så sørg for at skifte olie (motor og gear), tændrør, luftfilter, rem og ruller med det samme samt stil ventilerne.
Derudover skal du være opmærksom på at der efter 10.000 km kan være kommet skidt i karburator eller benzinfilter samt at vakuumslangerne kan være mørnede, men det skal du først kigge på når du har lavet service på den og hvis den så derefter ikke kører tilfredsstillende.
Husk at du på fir-taktere ikke må bruge stempelstop. I hvert fald ikke medmindre du er 100% sikker på at det er langt nok og at du er i den rigtige takt, hvor ventilerne er lukkede, for åbner ventilerne mens stempelstoppet er i vil du ødelægge ventilerne.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det kunne være at jeg skulle investere i sådan et stykke snor til når jeg fikser andres maskiner.
4 Takt Scooter