{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 Takt Scooter
  • #1   8. okt 2014 Piaggio new zip 4t og Yamaha neos 4t smiley

  • #2   8. okt 2014 Kymco agility køre godt

  • #3   8. okt 2014 Jeps^^ har faktisk selv haft en smiley

  • #4   8. okt 2014 Kymco Agility er en rigtig fin en. Får den det service den skal have er den næsten umulig at slå ihjel. Udover at man godt kan komme ud for at ventilerne bliver utætte efter 10-15.000 km og lige skal slibes op. smiley
    Denne kan man få op på 70 km/t mens den stadig kører omkring de 50 km/l, rimelig billigt, hvis man bruger noget tid på den. smiley
    Vær dog opmærksom på at det er en stor og tung maskine i forhold til mange andre populære scootere.

    Ellers er der Yamaha Neos. Den har elektronisk indsprøjtning, hvilket skulle give nemmere koldstarte, længere på literen og lidt bedre acceleration, men være meget sværere at fjerne begrænsningerne på. smiley

    Der er rigtig mange gode fir-taktere. Hvis de får den forplejning de skal have kan stort set alt klare, så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad dine krav er. Søger du noget småt med lav vægt og kort afstand mellem hjulene eller noget tungere med længere afstand?
    Også, hvor stor er din pengepung og hvad har du kigget på i forvejen? smiley


  • #5   8. okt 2014 jeg køre sym orbit og den kørt 8000 uden problemer starter kører godt den køre super langt på litern smiley

  • #6   8. okt 2014 Sym laver også respektable fir-taktere, ja. smiley

  • #7   8. okt 2014 Baotian er nu heller ikke dårligt smiley kan jeg godt Anbefal

  • #8   8. okt 2014 Nej, Baotian er heller ikke dårligt. Man skal bare huske at give dem ordenligt service og holde dem godt. smiley

    70 % af alle problemer med manglende kræfter på en 4-takts scooter kommer af dårlig benzinblanding. 10% på at tændrøret skal udskiftes og de sidste 20 % på generelt slid.

    Folk skal også lære ikke bare at skyde skylden på mærket, så snart noget går galt. smiley


  • #9   8. okt 2014 Tak for svarene, hvad synes i om Giantco er det okay, eller noget værre lort? smiley

  • #10   8. okt 2014 Er helt enig baddi.

    Std ...

    Nu har jeg kun kørt med gy6 som de fleste kinser 4t køre med. Altså så vil jeg råde dig til at skift motorolie samt olie 1000-2000km og tjek ventiler for være 3000km. Det gør jeg på min baotian så ved jeg min motor har godt der. smiley

    Andre har nok en anden mening


  • #11   8. okt 2014 Giantco og baotian osv køre med sammen motortype men kender ikke rigtigt til kvalitet forskel men jeg bruger del fra goantco sprint på min baotian. smiley

  • #12   8. okt 2014 Jeg har også hørt om folk med Giantco der har rundet de 20.000 km uden problemer blot fordi de har serviceret den og skiftet småting ud når det har været nødvendigt. smiley

    Jeg anbefaler også at skifte olien ofte. Det er egentlig ikke nødvendigt at gøre det oftere end servicebogen skriver, men jeg har altid skiftet mit hver 1000 de første 10.000 km, så derefter hver 1500 eller 2000 alt efter hvornår jeg lige føler for det. Nu er jeg oppe omkring de 16.000 på en rimelig mishandlet motor, hvor cylindren bare nægter at give op så jeg kan få prøvet den nye jeg har købt, så den får ikke skiftet olie så ofte som tidligere. smiley


  • #13   8. okt 2014 Er det med original cylinder du har kørt de km med? smiley

  • #14   9. okt 2014 Ja det er det. smiley
    Holder man olien og luftfilteret fin er den cylinder næsten umulig at slå ihjel. Det er først når man begynder ikke at vedligeholde den eller virkelig at mishandle den at man kan komme ud for motorhaveri. Jeg har dog hørt om uheldige folk. Jeg knækkede engang en remskive, hvilket slog hul i motorblokken og en kammerat knak engang pejlstangen så den smadrede hul i motorblokken. Det har dog at gøre med materialefejl i produktionen og burde gå over garantien. smiley

    Denne cylinder har oplevet omdrejninger op til 12.500, temperaturer mellem -10 og 100 grader (på ventildækslet efter lang kørsel på varme dage) samt blandingsforhold mellem 10 og 20 AFR (altså helt derude, hvor den har svært ved at antænde både fordi det er for fedt eller mager).
    Det har selvfølgelig sat sine spor i at tomgangen er lidt dårligere når den er kold end den var tidligere og at kræfterne ikke er, hvad de plejede at være, men den kører stadig fint og accelererer fra de fleste ved lyskryds, men det er muligt at det er indsprøjtningen der er god her. smiley


  • #15   9. okt 2014 Cool så er gy6 motor ikke så dårlig som nogen tror smiley men tror ikke min kommer over 12000 km i den tid jeg har min smiley

  • #16   9. okt 2014 Altså de er lavet billige og de har en meget høj stempelhastighed. Stempelhastigheden giver mange kræfter i forhold til motorstørrelsen, men det er også den der slider på cylindren. Med god olie holder man dog sliddet nede.

    GY6 motoren er dog billigere lavet end en bilmotor. Blandt de ting der er skåret ned på i denne motor er de ting der sørger for at olien er god. Der er ikke noget rigtigt filter. Oliefilteret på biler og andre olieforbrugere sidder ofte uden på motoren og giver derfor en kølende effekt, samtidig med at det filtrerer olien så der ikke kommer så meget slid.
    Olien er også sådan at den bliver nedbrudt af varme og af ubehagelige kemiske forbindelser som svovldampe og uforbrændt benzin der suser forbi stempelringene. I vores små motorer er stemplerne ikke helt så avancerede som i biler og andre dyre motorer og derfor suser der flere uhensigtsmæssige dampe forbi stempelringene.
    I biler klarer man dette ved at have et såkaldt PCV system der suger disse dampe ud af krumtapshuset og ventilerer frisk luft ned i, men i vores motorer er der kun én slange fra motoren til luftfilteret, hvilket gør at den godt nok kommer af med dampene, men der kommer ikke frisk luft ind, så luften omkring motoren er stadigvæk tæt på 100% af de dårlige gasser. Disse optages i olien og nedbryder olien. smiley

    Derfor skal man sørge for at købe god olie og skifte den ofte. De kilometertal der står i servicemanualen er dog allerede ofte, hvis man sammenligner med en bil, men det skader bestemt ikke at skifte endnu oftere end det. smiley
    Selv bruger jeg 5W40 fuldsyntetisk long-life olie og har derudover monteret en oliekøler, men det er noget der er kommet på inden for de sidste 3-4000 km.

    Man skal også huske på at når man fordobler omdrejningerne vil sliddet nogenlunde fir-dobbles, primært på grund af højere stempelhastighed.

    Så 20-25.000 km som en GY6 cylinder ofte holder er jo meget mindre end de 300.000 man normalt siger med en bilmotor, men det er stadigvæk meget mere end de 6-10.000 som folk her åbenbart tror at de holder og så er en cylinder altså ikke så dyr, hvis man kun skal købe en hvert 4. eller 5. år. smiley


  • #17   9. okt 2014 min Giantco sprint holdte til 17.0000 km

    jeg glemte så og fylde olie på og smadrede lige hele scooteren og cylindere smiley

    nu har jeg så en bil og en smadret scooter? smiley


  • #18   9. okt 2014 Kickmyass12:

    Den kunne sikkert have fortsat længere, hvis ikke du havde dummet dig med olien, men jeg tillader mig lige at stille nogen spørgsmål. smiley

    Hvor lang en periode var de 17.000 kørt over?
    Kørte du den slemt på nogen måde?
    Havde du inden da skiftet nogen store dele?
    Har du mærket et uforventet stort fald i kræfter på grund af slid i forhold til ny? smiley


  • #19   10. okt 2014 Hej igen. Skal op og se på en Giantco Stealth i morgen, er der noget bestemt jeg skal kigge efter mht standen smiley

  • #20   10. okt 2014 Altså jeg vil spørger indtil hvornår den sidst har fået tjekket ventiler for synes det giver et indtryk af sælger om den er passet i motoren eller ej. smiley


  • #21   10. okt 2014 Altså ham der har den nu, aner ikke noget om motor, men han sagde at den havde fået skiftet bremser og dæk inden for det sidste år, det kun speedometer drev og tankmåleren der ikke virker så tror den er godt passet på smiley

  • #22   10. okt 2014 Ja okay. Har du evt et link til den?

  • #23   10. okt 2014 Nej det har jeg desværre ikke, men ved at første ejer cirka har kørt 7000
    hvor den har fået service, og så har anden ejer cirka kørt 3000km smiley


  • #25   10. okt 2014 Ja skulle den gerne have fået justeret ventiler 3 gange. smiley

  • #26   13. okt 2014 Hvis den fra første ejer har haft fået service ved 1000, 4000 og 7000 kan det lige gå, hvis den kun har fået ved 1000 og 7000 bør prisen falde en del og har den kørt de første 7000 km uden et eneste tjek af ventiler eller olieskift er der grund til at tro at den nuværende ejer ikke har fortalt det hele, da det så vil være at anse som en meget misvedligeholdt motor. smiley

    Hvis det er således vil du sikkert få den billigt, men vær dog opmærksom på at dens kræfter og levetid nok er forkortet en hel del så. Hvis du køber den, så sørg for at skifte olie (motor og gear), tændrør, luftfilter, rem og ruller med det samme samt stil ventilerne. smiley
    Derudover skal du være opmærksom på at der efter 10.000 km kan være kommet skidt i karburator eller benzinfilter samt at vakuumslangerne kan være mørnede, men det skal du først kigge på når du har lavet service på den og hvis den så derefter ikke kører tilfredsstillende. smiley

    Husk at du på fir-taktere ikke må bruge stempelstop. I hvert fald ikke medmindre du er 100% sikker på at det er langt nok og at du er i den rigtige takt, hvor ventilerne er lukkede, for åbner ventilerne mens stempelstoppet er i vil du ødelægge ventilerne. smiley


  • #28   13. okt 2014 Jeg har hørt et trick med at putte nylonsnor/reb i passende tykkelse ned i tændrørshullet. Det skulle være mindre skadeligt for stemplet og nemmere at få op igen. Jeg har dog ikke selv brugt det, da min scooter har startergear på yderste forreste remskive, så et variotool kunne bruges. smiley

  • #31   13. okt 2014 Ah, der kan man se, jeg vidste slet ikke det var så anerkendt og gennemprøvet en metode. Jeg har kun hørt om den et par gange. smiley

    Det kunne være at jeg skulle investere i sådan et stykke snor til når jeg fikser andres maskiner. smiley


Kommentér på:
4 Takt Scooter

Annonce