3.846 visninger
|
Oprettet:
Hvad er opvarmning? {{forumTopicSubject}}
Hej SG.
Nu er det vinter, og jeg forstår ikke hvad i mener med at opvarme motoren først før man kører.
Min bliver ikke varm bare ved at stå i tomgang. Ville i hvert fald tage lang tid hvis den gjorde. Så jeg giver en smule gas, så den ikke tager fat, men stadig kommer en smule op i omdrejninger.
Hvis det virkelig har været koldt, gider den ikke tage gas før den er nogenlunde varm. Og når man kører halv gas, kan man godt mærke den kører dårligt. Så varmer altid op.
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 35 Scootere: 31 Emner: 78 Svar: 336
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 1.398
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 1.398
Den er standard så den tager kun halv så mange omdrejninger som den kan, så jeg kører bare der.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 8 Emner: 259 Svar: 4.873
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 37 Scootere: 5 Emner: 48 Svar: 340
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.459
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 7 Emner: 124 Svar: 3.459
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.311
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 92 Scootere: 1 Emner: 108 Svar: 1.380
apr 2010
Følger: 90 Følgere: 104 Scootere: 14 Emner: 42 Svar: 7.665
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
apr 2010
Følger: 90 Følgere: 104 Scootere: 14 Emner: 42 Svar: 7.665
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Den med at der skulle være flere kræfter på kold motor grundet at motoren ikke har udvidet sig endnu er også lidt noget hø. Cylindren og topstykket er oftest lavet af stål eller støbejern mens stemplet er lavet af aluminium. Fordi aluminium har en større varmeudvidelseskoefficient (udvider sig mere) end stål/støbejern og fordi cylindren er relativt kølig i forhold til stemplet, som er en af motorens varmeste dele er forbrændingskammeret altså mindre tæt når motoren er kold end når den er varm.
Enhver effektforøgelse kommer af at luften på vej gennem motoren ikke varmes så meget op og derfor er tættere. Derudover ændres effektbåndet for både cylinder og udstødning også med temperaturen af benzinblaningen henholdsvis før og efter forbrændingen da lydens hastighed kommer an på temperatur. Men jeg ved nu ikke hvor stor en betydning et par grader fra eller til gør. Jeg ved blot at man ved at have en lidt forsinket tænding når man kommer over ens udstødnings effektbånd kan udvide udstødningens effektbånd fordi udstødningsgassen så er varmere.
Anyway, nu har jeg jo en fir-takter, så det er ikke sikkert at det kan sammenlignes, men min temperatursensor på en af boltene der holder ventildækslet viser her om vinteren først 60 grader efter 20 minutters kørsel, mens den om sommeren er fuldt opvarmet på 70 grader inden for 10 minutter. Dette har blandt andet noget at gøre med at køleluften er koldere og der derfor køles mere på maskinen, selvom den ikke er varmet op. Vil man gøre noget ved dette skal man have et termostatstyret spjæld der lukker for køleluften indtil motoren er varm, ligesom man havde på luftkølede biler i sin tid.
Hvad er opvarmning?