Svær at starte kold {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en stalker der er meget svær at starte når den er kold, når den er varm starter den med det samme, hvis jeg tager luftfilteret af og holder hånden for så starter den. Hvad kan det være? Jeg tænker det kan være vacumhanen?
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 35 Svar: 78
Det er sikkert chooker der ikke virker.
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
Du kunne også prøve at drejer gashåndtaget lidt når du starter.
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Vejret kan også være en faktor da det har svinget rigtig meget mellem kulde og varme i løbet af natten og dagen her de sidste par dage.
Har kammerat der allerede må bruge karburatorsprit på hans maskine, den var også svær at få igang da den var kold.
Jeg ville gennemgå dit indsugnings system da du jo allerede har fundet ud af den starter nemmere med et skud meget brandfarligt direkte ind i karburatoren.
Kan være alt fra dårlig vacuum, pakning(er) til membranplader der så småt er i gang med at være færdige.
Er den med autochoker?.
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
Det er en jeg har købt i mandag's. Så det ved jeg ikke.
Men jeg tænker det måske er vacumhanen.
Ja det er med autochoker.
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Jeg ville nok stadig tjekke dit indsugnings system igennem, det tager jo ikke andet end en lille times tid hvis du ikke finder nogle fejl.
Der skal ikke meget til før det føles som en stor fejl når vi snakker indsugningen.
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
Hvordan tænker du jeg skal tjekke det?
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Pakninger, membranplader eller dårligt filter, alt hvad der giver en utæthed, eller er for slidt til at gøre arbejdet korrekt skal skiftes og kan have stor effekt angående starter træk osv.
Jeg ved jo ikke hvor gammel din maskine er eller hvornår den sidst er blevet set efter, men er det længe siden er der nok noget der trænger til at blive skiftet.
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
Det hele er blevet set efter men vil lige tjekke menbranen her i weekenden.
Ja det er standart luftfilter.
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
Det burde være ren logik..
Startspray er LAVET til formålet..
Bremse rens er til at RENSE bremser med..
- Det har INTET med hinanden at gøre..
Men det er din egen motor du smadre, så gør hvad du vil
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Har den tidligere kørt/startet fint med kold motor med den opsætning du har nu?
Hvorfor karburator sprit ?? i dag tilsættes der jo ethanol i benzinen hvilke vel skulle have samme virkning.
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
Det ved jeg ikke, købte den i tirsdags.
Det var bare om det virkede.
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
Men igen, det er din motor du smadre..
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Stol ikke på alt du læser på nettet.
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 115
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Der er sikkert mange der køber og anvender karburator sprit uden det enligt er nødvendigt.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Der er i dag tilsat 5%
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
Derfor anvender man STADIG karburator sprit på biler med karburator, og også flere scootere.. PGO er slemme til at brokke sig uden..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Begge typer er altså alcohol.
an fortælle at karburator sprit ikke er helt uskadelig, til bådmotor anbefales det ikke at man anvender karburator sprit.
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
Selv min gamle golf 1 vil ikke køre uden sprit npr vi nærmer os 2-4 plus grader..
Der er MANGE herinde der har løst deres problemer med karburator sprit i de kolde måneder..
Det er ikke bare for at undgå vand og fugt, men for ikke at danne is i karburatoren, hvilket kan ske allerede ved plus 7 grader i nogle tilfælde..
- Specielt ved brug af 70cc cylinder på standard karburator..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Hovedparten i din karburator sprit er ethanol.
Så det er direkte forkert at påstå at det ikke har samme virkning.
måske du bør læse om alcohols indvirkning på benzin /vand.
Desuden bør man vide at alcohol kan have en skadelig effekt på en motor, kan bla. betyde at 2 Takter ikke smøres optimal.
Desuden kan der være visse gummi typer der tager skade af at i blande sprit.
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
Det er korrekt at nogle billige karburator væsker bruger en større mængde ethanol end ISO (dette skyldes ethanol er tæt på gratis, og ISO er ret dyrt).. Men at påstå ISO og ethanol er det samme er langt fra korrekt..
De 5% ethanol Fabrikanterne tilsætter gøres kun for at holde deres egne pumpesystemer fri for problemer om vinteren..
Norge har gjort det utrolig længe, og Danmark er næsten lige begyndt..
Det er også korrekt at nogle motore ikke tåler høje koncentrationer af væsken.. Men dette er oftest ældre motore..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Jeg har på ingen tidspunkt påstået at ethanol og isopropyl er det samme, men skrev at hovedparten (op til ca 80%) i langt de fleste karburator sprit er Ethanol.
Alcohol binder vand og benzin sammen og får det derved ud af systemet, hvilket betyder at der ikke er vand i tank /svømmerhus, derfor ingen is.
Men jeg vil påstå at alcohol har samme egenskab, det binder vand til sig og kan derved opløses /bindes til benzin hvilket bevirker at det kommer ud af systemet, og det uanset hvilke alcohol vi taler om.
Du skriver at benzinselskaberne kun tilsætter ethanol for at deres tanksystem skal køre fejlfri om vinteren. hvor har du det fra
Det er en lov (miljø) der er indført og ikke benzinselskabernes påfund, før 2010 blev der ikke tilsat ethanol til benzin, og kan ikke huske at der var problemer med at tanke dengang.
En 2 takter har ikke godt af alcohol, det bevirker at smørrevnen forringes, ny som gammel motor.
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
Isopropylalkohol er også kaldet isopropanol eller propan-2-ol..
Forskellen på isopropanol og ethanol er at isopropanol fortrænger vand, hvor ethanol indkapsler det..
Virkningen er dog lidt den samme i brændstoffet..
- Det binder vandet og dette aflejres derfor ikke i tanken eller bundkaret..
Men det er ikke det der er det ENESTE problem..
Karburatorvæske har flere egenskaber, det er ikke kun vand/fugt i tanken og bundkaret detbinder og derved fjerner..
Men det hindre også isdannelse i karburatoren..
Problemet opstår i karburatorens venturi, og i toppen af dysen..
Og det er ikke vand eller fugt i benzinen der er problemet, men fugten i indsugningsluften.
Mellem 0 og 7 grader er luftfugtigheden høj og temperaturen lav.
Luft hastigheden over dysen er meget høj grundet venturi efekten.
Fordampningen og for støvningen af benzinen afgiver ekstrem kulde, og dette krystallisere fugten i luften til is, som så kan fryse karburatoren til.
Vand i benzinen har ikke indflydelse på dette..
Er motortemperaturen høj, kan isen danne vandråber i motoren som vil få denne til at hakke.
Af samme grund har blandt andet nogle CPI scootere opvarmede karburatore, for at undgå problemet uden sprit.
- Hæld lidt benzin på håndryggen og lad det fordampe, du vil opleve at det bliver koldt..
Prøv så gør det samme, mens du puster på det, så vil du opleve det bliver mange mange gange koldere..
Derfor er der større chance for is, når man blander en lille karburator med en stor cylinder, da hastigheden gennem karburatoren derved øges kraftigt..
Læs her for at blive klogere..
http://dan.wikitrans.net/Isopropanol (egenskaber og anvendelse).
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Isopropanol
https://shop.grene.com/store/industry-dk/da/product/1803160 (Læs lablen).
http://borupkemi.dk/farve-kemi/auto/karburatorvaeske (Tjek databladet for indhold).
http://www.ox-on.dk/Admin/Public/Download.aspx%3FFile%3DFiles/Billeder/MediaDB/Originals/datasheet_Karburatorvske.pdf
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Men jeg tror vidst ikke jeg behøver komme med nogen lang besked, det ser ud til Ralle har skåret det ud i pap så vi alle kan forstå det ikke er det samme produkt.
Men som jeg skrev er det jo forholdsvis simpelt.
Hvis ikke karburatorsprit virkede ville folk stoppe med at købe det, hvis folk stopper med at købe det stopper omsætningen hos leverandøren.
Når de ikke længere tjener penge må de dreje nøglen og så der ikke længere noget der hedder karburatorsprit.
Så at bare slynge ud det ikke virker er vidst noget værre vrøvl, men pyt med det, vi har jo alle en mening.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Jeg har skrevet at alcohol har samme effekt, det binder vand så det blandes op i benzin og derved kommer ud af systemet = der står ikke vand i tank / svømmehus, er det forkert ?
Efter benzinselskaberne nu blander 5% ethanol i benzinen er der derfor ingen vand de steder, er det forkert ?
Og der e rigtig mange der blander karburatorsprit i benzinen helt unødvendigt.
Jeg har skrevet at især på 2 takts motor kan det have en uheldig effekt, det kan bevirke at motoren ikke smørres optimalt, er det forkert ?
Jeg har ikke siden 2011 haft eller kender nogen der har haft scooter eller bil hvor det har været nødvendigt med karburatorsprit og kender da til en del forskellige scooter i den tidsrum.
Men ja det er da muligt at 1% af scooterne her inde har behov for at blande isopropanol i benzinen, om det har bedre egenskaber mod is via indsugningsluften end ethanol skal jeg ikke kunne sige, tror mere på det beror på en fejl konstruktion fra fabrikantens side hvis en scooter type har et problem.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Du får ret og den gamle trætte mand får fred.
Nu vi ude i ren latterlighed....
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
Som jeg skrev, opstår problemet oftest ved motorer der har stor cylinder, men lille karburator, da det giver øget flow over dysen..
- Dog er PGO slemme til at gøre det, selv på standard motorer..
Problemet opstår også kun mellem 0 og 7-8 grader, da der ved temperature under 0 grader ikke er noget fugt af betydning i luften længere..
Min Golf 1 kører f.eks. ingen steder om efteråret, hvis temperaturen går under 7 grader. (Kører dog heller ikke i den om vinteren).
- Grunden til man ikke ser det så ofte på biler idag, er at langt, langt under 1% kører med karburatorer, specielt ved de temperature da disse oftest holder til opmagasinering i de måneder.
Det er desuden bioetanol de blander i benzinen
- For at nedsætte CO2, og begrænse forbruget af fossilt brændstof (benzin og diesel), ikke for at undgå karburator is..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
de sidste 2 linier ved jeg alt om og skrev det enligt til dig da du påstod at at benzinselskaberne kun kom det i benzinen for at deres pumper skulle køre uden problemer
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
- For at fjerne problemer med kondensvand i deres underjordiske tanke..
Hvis de havde samme egenskaber, ville det heller ikke give meget mening, at mange karburatorvæsker er en blanding af de to
Men tror vi er ved at være lige så enige som så meget andet
Kort og godt, så koster det ikke mange basseøre at købe en dunk, og se om ikke det løser problemet..
- Det har det gjort for en del herinde også efterhånden.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Men ja løser det ens problem, så ville jeg da også selv bruge det.
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Nej, det der er latterligt er du skriver det op som om du bliver modsagt, hvilket ikke er tilfældet.
Jeg skrev tydeligt jeg var enig i at produkternes effekt er næsten ens, hvilket vi alle som sådan er rimelig enige i.
Nu ved jeg ikke hvor de 1% du har læst/hørt stammer fra, og om du snakker alle motoriserede køretøjer eller kun en bestemt kategori.
Men jeg kan da i hvert fald fortælle på det ene år jeg var ansat ved en scooter mekaniker, kørte en god slant af scooterne med karburatorsprit omkring efterårs/vinter nogle også tidligt forår månederne, har desværre ingen procent at kan fremvise da jeg ikke arbejder der længere.
Om slankemidler har effekt eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men når nu det omhandler folks sundhed, ligner det mere en påstand nogle fede mennesker har opfundet fordi de ikke gad at gøre en indsats selv...
Jeg holder stadig fast på min mening om en butik som ikke tjener penge, altså er i underskud må dreje nøglen og sige farvel og tak, og deres produkter udgår af marked.
Ja man kan leve med underskud en kort rum tid, men ikke evigt.
Nu ved jeg jo ikke om din omgangskreds består af 2 eller 200 venner og hvad de kører i/på, men gætter på de fleste kører med indsprøjtning, og det har ikke det samme behov som en karburator.
Men nu snakker jeg heller ikke om du skal bruge karburatorsprit til ingen verdens nytte, og du skal selvfølgelig bruge det i korrekte mængder hvis du endelig bruger det.
Jeg har selv ejet to maskiner hvor karburatorsprit virkede, men har da ejet flere som ikke havde behovet.
Men grunden til jeg overhovedet kom med forslaget var grundet ingen andre havde nævnt det endnu, og til de få penge det nu en gang koster var det da et forsøg værd.
Undskyld det langsomme svar, der er lige andre ting der også skal ordnet.
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Men de omtalte her på siden kan
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Ralle har muligvis ret i at iso har yderlig gode egenskaber i luftstrømen gennem karburator / studs det skal jeg ikke kunne sige.
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
- Det var jo netop af denne grund man i utrolig mange år har tilsat det brændstoffet, men nu også er pålagt et krav på minimum 5% bioethanol..
sep 2015
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 190
Men du får det over for mig til at lyde som om det jeg skriver er forkert, sådan har jeg forstået det, men det er måske bare mig der skal have pudset brillerne.
Svær at starte kold