1.706 visninger
|
Oprettet:
Omregistering af 45 scooter til motorcykel {{forumTopicSubject}}
Hejsa Scooter galleri
Jeg går og leger med tanken om at tune min Aprilia SR 50 Ditech fra 2007 til MC. Jeg har både Bil og MC kørekort siden jeg var 18. Jeg er i dag 27 så jeg må gerne køre STOR MC
Det jeg tænker på er at jeg sætter et 70cc Malossi Cylinderkit på og Vario og Kobling og opgradere bremser og EU45 godkendt udstødning på.
Det cylinderkit jeg tænker på kan ses her -----> http://kgi.dk/product-11873-1.php og her -----> http://speedline.dk/da/scooter/cylinderkit-malossi-70ccm-s-m-3112044/
Kan det over hovedet lade sig gøre? Der skal vel også betales afgift?
apr 2011
Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 523
jul 2004
Følger: 31 Følgere: 29 Scootere: 26 Emner: 29 Svar: 1.873
jul 2011
Følgere: 111 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.297
sep 2004
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 27
sep 2009
Følger: 357 Følgere: 1044 Scootere: 61 Emner: 172 Svar: 6.193
Købt en 125 cc
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Opsummeringen er at man i teorien godt kan, da der ikke er noget lovmæssigt i vejen for det, men at det i praksis ikke kan lade sig gøre at få fat i godkendelser med de penge normale folk har.
Den længere forklaring er at scootere kun er godkendt til Euro2 emissionsstandard, mens motorcykler skal godkendes til Euro3. Derfor ville du selv skulle ud og betale dig fra det. TÜV Nord er godkendt til at foretage sådanne tests og prisen skulle ligge op til 10.000 kroner for at få emissionsgodkendt en modificeret bil ifølge en artikel i det gamle bilmagasin Vmax.
Støjgodkendelse og godkendelse af bremsekraft skal der også til, men det er i denne sammenhæng nemmere og billigere. Specielt fordi den lovmæssige nedre grænse for bremsekraft er den samme for knallert-45 og motorcykler.
Anyway, næste store udfordring er den strukturelle styrke af stellet. På biler kan man for ca. 200.000 kroner få lavet en Merkblatt 751 godkendelse af stellet hos TÜV, men loven siger at denne ikke er tilstrækkelig dokumentation for motorcykler.
Loven nævner ikke, hvad der så er tilstrækkelig godkendelse, så det må være en dokumentation fra fabrikanten/importøren eller et teknisk dossier udarbejdet af en kyndig maskiningeniør.
Erfaringen viser at du adrig får importøren til at give en tommel op og teknisk dokumentation, da det er meget arbejde for dem at få denne dokumentation fra fabrikanten og da de jo ikke tjener noget på det, hvis du gør sådan i stedet for at købe en færdig 125cc motorcykel af dem.
Så når vi til at få en maskiningeniør til at lave et teknisk dossier. Her skal du finde ud af, hvordan geometrien af den bærende konstruktion er, hvilke materialer der er brugt (stål er ikke bare stål) samt kvaliteten af svejsningerne.
Den bærende konstruktion må ingeniøren så måle sig frem til og det tager lang tid og det tager meget lang tid, da motorblokken er en del af den bærende konstruktion.
Materialetestene og undersøgelserne af svejsninger kommer nok til at koste dig omkring 10 stel og motorblokke til tests samt at testene skal udføres på maskiner der koster MANGE penge.
Hertil kommer at du så skal betale løn til ingeniøren i den tid det tager ham at arbejde baglæns og ingeniører tager en høj løn.
Så alt i alt er opsummeringen at det nok er billigere og nemmere at ansætte folk og lave en motorcykel fra bunden med en købt motor end at prøve at lave dokumentation der kan godkende en 45'er knallert som motorcykel uden hjælp fra producenten.
Omregistering af 45 scooter til motorcykel