855 visninger
|
Oprettet:
Vest-Jysk TunerCrew! Ks # 9 !
Tilmeldt:
7. apr 2008 Følger: 14 Følgere: 14 Scootere: 11 Emner: 58 Svar: 35
Tilmeldt:
7. apr 2008 Følger: 14 Følgere: 14 Scootere: 11 Emner: 58 Svar: 35
Rieju RS2 kan man monterer MC dæk? {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Har en Rieju RS2 og har tænkt på om der er nogle der har sat motorcykel dæk på ?
kører den optimal og er der nogle ulemper???
På forhånd tak..
jul 2009
Følger: 13 Følgere: 66 Scootere: 25 Emner: 16 Svar: 252
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Scootere: 11 Emner: 58 Svar: 35
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.429
Folk synes kawasaki z125 kører meeeget mere frisk og motorcykelagtigt end honda grom.
Det er til dels på grund af de smallere dæk.
Ser ikke så mc agtict ud men føles mc agticg at køre på.
Bredere dæk vil blive lidt mere scooter / cruiser-mc agtigt at køre på.
Og sving kan føles meget underligt hvis baghjulet er for meget bredere
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.429
Nej lol men der er en grund til at moto2 racere kører med smallere dæk på deres maskiner og moto3 med noget der ligner rs50/tzr50 hjul.
Hvis hjulene er større /tungere /bredere end nødvendigt giver det flere problemer end fordele.
Det er meget meget almindeligt i motorcykelkredse at folk med stylede superbikes kører på for brede dæk og ikke har brugt tid på at få indstillet støddæmpningen til deres vægt, så styreegenskaberne er helt i skoven.
I motogp kører de med dæk der giver maximalt greb ved leanangles omkring 35-65° og med så meget contact patch som kan svare sig, inden dækket bliver for meget tungere pr ekstra hk man kan få ud af kontaktfladen med vejen.
Motorcyklen er derefter tilpasset til dæk dimensionerne så den ikke hælder skævt...
Tænk på hvis du satte et 2 meter bredt dæk bagpå.. ved godt de ikke findes men lad os sige du fik det bredeste dæk der findes.
Hvis du så tog et sving med 45° hældningsvinkel på kværnen, så ville bagenden jo blive løftet højt op i luften for at baghjulet kunne ligge på skrå.
Det betyder ret meget i sving med bare 50km/t, hvis bagenden pludselig løftes bare en Cm fordi man har et oversize bagdæk på.
Derfor er der som regel store brede chicken strips på de stylede motorcykler der har ekstra bredt bagdæk på
Geometrien bliver skævvredet.
Omvendt, forestil dig hvor mærkeligt en motorcykel med et 20% MINDRE bagdæk på ville køre gennem sving
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.429
Det gjorde sååååå godt at få det 130/90 på den oprindeligt er designet til at køre med. Helt vildt.
Ku mærke stor forskel.
Lige til info for trådstarter osv.
Et 130/90-12 dæk er
130mm bredt
90% så højt som det er bredt
Og til en 12tommer fælg.
Jeg gik altså fra et mere wide agtigt dæk til en mere skinny/høj dæktype.
Samtidig fik jeg så også mere bredde hvilket jo pynter
Og også lidt større omkreds på dækket så topfarten steg ligge under 5%.
Det var så fordi jeg havde for lille dæk på før ift hvad den er designet til.
Hvis du absolut vil have oversize dæk på så enten vær klar over at maskinen ikke opfører sig helt som den bør på grænsen af dens formåen.
sørg evt for at begge dæk er ens oversize mæssigt. Hvis du vil minimere spøjse køreegenskaber på grænsen.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.429
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.429
Du kan ikke genkende den super typiske begyndefejl folk laver med bare at smide et mere bredt og mindre buet bagdæk på uden at vide hvad det er de giver afkald på?
Ok jeg skal skære min pointe helt ud i pap.
Hvis du vil besudle mig med ord som ævl så hav i det mindste overskud i dit liv nok til at påpege hvad jeg skrev der var forkert.
Ellers er det bare besudlende nonsens.
Der ér fordele og ulemper ved at vælge hhv større/mindre og højere/lavere dæk.
Det er Ikke lige meget!
"Man" kan absolut godt mærke forskel
Er der for lille kontaktflade med vejen til vægten, så griber gummien ikke i vejen så godt og vil glide lettere.
Er der for meget kontaktflade med vejen til vægten, så er det samme effekt.
Om man mærker forskel afhænger af hvor meget større dæk man kører med.
Og så vil man ABSOLUT kunne mærke forskel hvis man ændrer på dækkets form.
Et fladere formet dæk giver anderledes køreegenskaber end et mere højt dæk.
Og hvis for og bagdæk ikke passer sammen får du de ovenfor beskrevne ulemper m.fl.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.429
Du smider ikke bare større dæk på og tror det ikke ændrer noget eller nødvendigvis er bedre til en hvilken som helst cykel.
Mere er kun bedre til en vis grænse.
Over den grænse kan man sige Too much of anything will kill you.
Rieju RS2 kan man monterer MC dæk?