{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor!?
  • #1   6. maj 2017 Kan være der er røget en ledning eller noget som kan være en begrænsning.

  • #2   6. maj 2017 Hmm ja måske det er bare pisse irriterende når man ikke har så meget styr på mekanikken

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.501
    #3   6. maj 2017 Prøv og sæt alt det elektriske til igen og se om den kører som før.

  • #4   6. maj 2017 Har ikke pillet noget fra andet end lygter men det må prøves

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.501
    #5   6. maj 2017 Kan du høre den køre med flere omdrejninger end før?
    Kan du mærke på farten at den er hurtigere end før eller er det bare speedometeret der viser mere?


  • #6   6. maj 2017 Den virkede bare hurtigere end før, syntes ikke den trækker flere omdrejninger. Jeg tog så en tur på den med gps i lommen og den målte 46, sidst målte den 31

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.501
    #7   6. maj 2017 Prøv og kig på CDI-boksen.
    Den sidder måske på højre side ved sædeboksen.
    Står der AC6 eller AC8 på den?
    Er der andre der har lavet noget med din scooter?
    Kan være de har sat en CDI-boks i til en stor knallert.


  • #8   7. maj 2017 Jeg kigger lige, skiven var piller før jeg fik den, men den blev sat på igen, den kørte jo også 30 før jeg tog skjoldene af

  • #9   7. maj 2017 Lygterne kan ikke komme på kun baglygte, og på Cdi boksen er den vendt sådan at man ikke kan se hvad det er for noget, men det giver ingen mening hvis det er cdi boksen. Jeg må købe nye lygter og så se hvad den gør, men tak for svar

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.501
    #10   7. maj 2017 Det burde være rimelig let og vende CDI-bokse og se hvad der står.

  • #11   7. maj 2017 Okay jeg prøver

  • #12   7. maj 2017 Syntes bare den sad ret godt fast

  • #13   7. maj 2017 det kunne være afstandstykket i varioskjold/kickstarterskjold, det bliver nemlig slidt efter lidt tid og lige pludselig så køre en 45 km i timen, og den slider SIG SELV smiley

  • #14   7. maj 2017 Hvordan fikser man det, det skal ikke bliver for dyrt

  • #15   7. maj 2017 det er en af de der forbandede begrænsninger. det er ikke særligt dyrt overhoved tror jeg da det er en ring der bliver slidt og skal skiftes, men tag den hos en mekaniker eller en ven der vil lave den. men den sider under kickstarterskjoldet.

  • #16   7. maj 2017 Okay tusind tak

  • #17   7. maj 2017 Men hvordan kan jeg se at den er slidt ned

  • #18   7. maj 2017 Evt billede

  • #19   7. maj 2017 selv tak smiley

  • #20   7. maj 2017 ved at den sidder og dasker (løs) det er en sort skive.

  • #21   7. maj 2017 Okay prøver at kigge tak

  • #22   7. maj 2017 Oversigt
    Her følger en oversigt med kendte begrænsninger, billeder og en kort forklaring.

    En længere forklaring af de fleste begrænsninger findes længere nede på siden.

    Variator
    Der kan sidde en løs ring mellem de forreste remskiver i variatoren.
    For at fjerne denne begrænsning skal ringen fjernes.

    På gliderøret kan være en forhøjning.
    For at fjerne denne begrænsning skal man købe et glat gliderør og udskifte det.

    Der kan være en plade bag på skålen med rullerne.
    For at fjerne denne begrænsning skal pladen fjernes.

    begrænsning i variator ring på gliderør
    begrænsning i variator
    ring på gliderør

    begrænsning i variator gliderør med forhøjning
    begrænsning i variator
    gliderør med forhøjning

    begrænsning i variator plade bag på remskive
    begrænsning i variator
    plade bag på remskive


    CDI
    CDI-boksen kan begrænse hvor mange omdrejninger motoren maksimalt kan køre med.
    For at fjerne denne begrænsning skal CDI-boksen skiftes ud med en ubegrænset CDI-boks eller der kan på nogle modeller fjernes en ledning, klippes en ledning over eller saves et bestemt sted i boksen for at save en ledning over inden i boksen.
    CDI fra Kymco Super 8 4T
    CDI
    fra Kymco Super 8 4T

    ECU
    ECU boksen kan ligesom CDI-boksen være begrænset.
    For at fjerne denne begrænsning kan man for eksempel omprogrammer ECU'en med et specielt elektronisk værktøj.
    ECU fra Honda Zoomer og Aprilia DITech
    ECU
    fra Honda Zoomer og Aprilia DITech

    Controller
    Controlleren (findes på elektrisk scooter) kan ligesom CDI og ECU være begrænset.
    For at fjerne denne begrænsning kan man for eksempel hive et stik fra hinanden.
    Controller fra Giantco e-Buddy med stik til at fjerne begrænsning
    Controller
    fra Giantco e-Buddy med stik til at fjerne begrænsning

    Pickup ved kobling
    En pickup i variatordækslet kan være forbundet med CDI-boksen for at måle hvor hurtigt koblingsklokken og dermed baghjulet drejer rundt.
    For at fjerne denne begrænsning skal ledningen fjernes fra stikket og muligvis samles med en anden ledning.
    pickup i variatordækslet ved koblingsklokke
    pickup i variatordækslet ved koblingsklokke



    Karburator
    Karburatorens hoveddyse kan have et mindre hul (mindre indre diameter).
    For at fjerne denne begrænsning skal der sættes en større hoveddyse i og samtidig skal begrænsningen i luftfilterkassen fjernes så benzin/luft blandingsforholdet forbliver korrekt.

    Der kan sidde en skrue på indersiden af vakuumlåget som forhindre vakuumstemplet i at komme helt op.
    For at fjerne denne begrænsning skal skruen fjernes.

    Ved tomgangsskruen kan sidde en "stopper" som gør at vippegasspjældet ikke kan drejes fuldt.
    For at fjerne denne begrænsning skal "stopperen" bukkes eller saves af.

    karburator fra Kymco Super 8 4T
    karburator
    fra Kymco Super 8 4T

    skrue undet vakuumlåg i Baotian karburator
    skrue undet vakuumlåg
    i Baotian karburator

    begrænsning på karburator vippegasspjældstopper
    begrænsning på karburator
    vippegasspjældstopper


    Ruller
    Jeg er ikke sikker på at rullerne bruges som begrænsning, men der kan i hvert fald være forskel på rullernes vægt alt efter om køretøjet er begrænset eller ej.
    variator remskive med ruller Kymco Super 8 4T
    variator remskive med ruller
    Kymco Super 8 4T


    Tragt i luftfilterkasse
    Der kan sidde en tragt i luftfilterkassen som giver større modstand for den luft som suges ind.
    For at fjerne denne begrænsning skal tragten fjernes og samtidig skal hoveddysen i karburatoren skiftes til en større hoveddyse så benzin/luft forholdet forbliver korrekt.
    begrænsning tragt i luftfilterkasse Kymco Super 8 4T
    begrænsning tragt i luftfilterkasse
    Kymco Super 8 4T


    Kobling
    Den store koblingstrykfjeder kan være for stram så de bagerste remskiver ikke kan komme helt fra hinanden.
    For at fjerne denne begrænsning skal koblingstrykfjederen skiftes ud med en tilpas stram fjeder.
    Koblingsstøttebøsningen kan også være for høj.
    Rullernes vægt skal muligvis ændres hvis man sætter en anden koblingstrykfjeder i så rullernes vægt og koblingstrykfjederens hårdhed passer sammen.
    kobling koblingstrykfjeder bagerste remskiver Kymco Super 8 4T
    kobling koblingstrykfjeder bagerste remskiver
    Kymco Super 8 4T


    Isolatorstykke, tragt og plade med huller
    Isolatorstykket mellem indsugningsstudsen og topstykke kan have en mindre indre diameter som giver modstand for benzin/luft gennemstrømningen.
    For at fjerne denne begrænsning skal isolatorstykket skiftes ud med et isolatorstykke som har samme indre diameter som indsugningsstudsen eller diameteren kan bores op.

    Der kan sidde en tragt under indsugningsstudsen som begrænser luft/benzin gennemstrømningen.
    For at fjerne denne begrænsning skal tragten fjernes.

    Der kan sidde en metalplade mellem karburator og luftfilterkanalen som begrænser luft gennemstrømningen.
    For at fjerne denne begrænsning skal metalpladen fjernes.
    Der skal muligvis også en større hoveddyse i karburatoren samtidig med at metalpladen fjernes så benzin/luft blandingsforholdet forbliver korrekt.
    begrænset og ubegrænset isolatorstykke
    begrænset og ubegrænset isolatorstykke


    begrænsning tragt mellem indsugningsstuds og membran
    begrænsning tragt
    mellem indsugningsstuds og membran

    begrænsning tragt under indsugningsstuds
    begrænsning tragt
    under indsugningsstuds

    begrænser plade med huller på karburator
    begrænser plade med huller
    på karburator


    Udstødning
    Forrøret på udstødningen kan have mindre indre diameter.
    For at fjerne denne begrænsning kan man skrue forrøret af og købe et ubegrænset forrør og sætte på, ellers kan hele udstødningen skiftes til en ubegrænset udstødning.

    Der kan sidde en påsvejset ring/tragt i starten af forrøret som også giver mindre indre diameter.
    For at fjerne denne begrænsning kan svejsepunkterne bores væk og ringen/tragten fjernes.

    Der kan være svejset et blindrør på forrøret.
    For at fjerne denne begrænsning kan man på nogle udstødninge afmontere forrøret og skifte det ud med et ubegrænset forrør uden blindrør. Eller blindrøret kan savnes af nær forrøret hvorefter stumpen kan klemmes sammes og svejses.
    begrænsning ring påsvejset i udstødning
    begrænsning ring
    påsvejset i udstødning

    forrør med blindrør
    forrør med blindrør



    Gearskift
    På modeller med for eksempel 6 gear kan gearskiftemekanismen være begrænset så man for eksempel kun kan bruge de laveste 3 gear.
    For at fjerne denne begrænsning skal gearskiftemekanismen udskiftes med en ubegrænset gearskiftemekanisme.
    begrænset og ubegrænset gearskiftemekanisme
    begrænset og ubegrænset gearskiftemekanisme


    gearskiftemekanisme
    gearskiftemekanisme



    Tandhjul
    På modeller med kædetræk kan forreste og bagerste tandhjul have en anden størrelse (antal tænder) som giver en lavere gearing.
    For at fjerne denne begrænsning skal for eksempel det bagerste tandhjul udskiftet med et tandhjul med færre tænder eller det forreste tandhjul udskiftet med et tandhjul med flere tænder.
    tandhjul 14 og 48 tænder
    tandhjul
    14 og 48 tænder


    Plomb i cylinder
    I indsugningshullet på cylinderen kan sidde en såkaldt plomb (kan vel også staves plumb) der er en aflang ring der begrænser luft/benzin gennemstrømningen ved at gøre diameteren mindre.
    For at fjerne denne begrænsning kan ringen fjernes, bores ud eller man kan købe en ubegrænset cylinder uden plomb.
    begrænset cylinder med plomb i indsugningshullet
    begrænset cylinder
    med plomb i indsugningshullet


    Cylinderstopper
    I motorblokken hvor cylinderskørtet sættes i kan der være en kant som gør at uoriginale cylindere ikke kan sættes i fordi skørtet rammer kanten.
    Den originale cylinder kan sættes i fordi den har et tilsvarende indhak på cylinderskørtet.
    Kan ses på Hjælp til speedfight 2.
    For at fjerne denne begrænsning kan hakket i motorblokken slibes væk.
    cylinder til begrænset motorblok med indhak på cylinderskørt
    cylinder til begrænset motorblok
    med indhak på cylinderskørt


    Knækbolte
    Knækbolte er ikke begrænsninger men de kan indikere hvor begrænsningerne er.
    Hvis der sidder en knækbolt på indsugningsstudsen eller på forrøret så kan det være tegn på at der er en begrænsning under indsugningsstudsen eller at forrøret er begrænset.


    Topstykke
    PGO Dr. Big skulle kunne fås med et lav-kompression topstykke.
    Der er billeder på Forskellige mina topstykker.
    Variator
    På nogle scootere er variatoren begrænset med en løs ring på gliderøret.
    På andre scootere med en forhøjning på gliderøret.
    gliderør med og uden forhøjning og en løs ring ved siden af
    gliderør
    med og uden forhøjning og en løs ring ved siden af

    gliderør med og uden forhøjning og en løs ring sat på det glatte gliderør
    gliderør
    med og uden forhøjning og en løs ring sat på det glatte gliderør
    Og på andre scootere er der en plade bag på den inderste remskive.

    Ringen, forhøjningen og pladen gør at remskiverne ikke kan komme helt sammen som gør at kileremmen ikke kan komme ud og kører i det yderste af remskiverne.
    remskive slid
    remskive slid

    Resultatet er lavere topfart, unødigt høje omdrejninger, højere benzinforbruget, mere støj, mere slid på delene og mere varmeudvikling.

    Fjern variatordækslet og fjern møtrikken ved de forreste remskiver.
    variator med variatordæksel
    variator
    med variatordæksel

    variator uden variatordæksel
    variator
    uden variatordæksel

    variator den yderste remskive er fjernet
    variator
    den yderste remskive er fjernet

    Ring på gliderør
    Hvis der sidder en løs ring på gliderøret så er det den løse ring der er begrænsningen.
    Fjern den løse ring for at fjerne begrænsningen.
    gliderør med ring
    gliderør med ring



    Forhøjning på gliderør
    Hvis der er en forhøjning på gliderøret så er det gliderøret der er begrænsningen.
    Tag den inderste remskive ud med 2 fingre bag på remskiven så rullerne ikke falder ud.
    variator remskive gliderør
    variator remskive gliderør

    Her ses et begrænset gliderør med forhøjning.
    begrænset gliderør i forreste indre remskive
    begrænset gliderør i forreste indre remskive

    For at fjerne begrænsningen skal man købe et glat gliderør.
    gliderør glat
    gliderør glat


    ubegrænset og begrænset gliderør og forreste indre remskive
    ubegrænset og begrænset gliderør og forreste indre remskive

    Forhøjningen på det begrænset gliderør rammer bøsningen inderst i remskiven.
    sted hvor begrænset gliderør rammer i forreste indre remskive
    sted hvor begrænset gliderør rammer i forreste indre remskive



    Plade bag på inderste remskive
    Hvis der er 3 skruer bag på den inderste remskive så er det en plade som er begrænsningen.
    For at fjerne begrænsningen skal pladen fjernes.
    remskive med bagplade
    remskive med bagplade


    remskive med bagplade
    remskive med bagplade


    Ring ved remskive ved kobling som måske gør at kileremmen ikke kan komme helt ned mellem de bagerste remskiver.
    remskive med ring
    remskive med ring


    remskiver med og uden ring
    remskiver med og uden ring

    CDI
    CDI-boksen kan begrænse motorens maksimale omdrejninger.
    For at fjerne begrænsningen kan man skifte CDI-boksen ud med en ubegrænset CDI-boks.
    CDI
    CDI


    På nogle CDI-bokse kan kan fjerne begrænsningen ved at fjerne en ledning fra stikket hvor der går en ledning ud fra CDI-boksen og ind igen.
    Eller ved at klippe en ledning over.
    CDI begrænsning ledning på Kymco Super 8
    CDI begrænsning ledning på Kymco Super 8


    Peugeot V-Clic CDI begrænsning
    Peugeot V-Clic CDI begrænsning

    Eller ved at save en ledning over inden i CDI-boksen.
    Kymco Agility CDI begrænsning
    Kymco Agility CDI begrænsning


    Piaggio Zip 4T CDI begrænsning
    Piaggio Zip 4T CDI begrænsning


    Piaggio Zip 4T CDI begrænsning
    Piaggio Zip 4T CDI begrænsning


    På CDI-boksen til Baotian (BT139QMA/BT139QMB) kan man muligvis se forskel på en 25 km/t CDI og en 45 km/t CDI ved at kigge i bunden af stikket.
    CDI-boksen til 25 km/t skulle være sort i bunden.
    CDI-boksen til 45 km/t skulle være hvid i bunden.
    Desuden mangler der et ben eller der er kun 1 grøn ledning til 45 km/t CDI-boksen hvor der til 25 km/t CDI-boksen er 2 grønne ledninger.
    Måske kan man fjerne begrænsningen på 25 km/t CDI-boksen ved at fjerne den grønne ledning som mangler på 45 km/t CDI-boksen.
    CDI
    CDI


    Pickup ved koblingsklokke
    CDI-boksen kan være forbundet til en pickup i variatordækslet som måler hvor hurtigt koblingsklokken drejer rundt og dermed hvor hurtigt scooteren køre.

    Her ses pickupen og forhøjningen på koblingsklokken som passere tæt forbi pickupen.
    pickup i variator skjold ved koblingsklokke
    pickup i variator skjold ved koblingsklokke


    forhøjning på koblingsklokke
    forhøjning på koblingsklokke


    forhøjning på koblingsklokke
    forhøjning på koblingsklokke

    Pickupen er forbundet med CDI-boksen gennem en ledning som går ud forrest på variatordækslet.
    inderside af varitordæksel hvor der sidder en pickup
    inderside af varitordæksel hvor der sidder en pickup


    pick med ledning til fartbegrænsning
    pick med ledning til fartbegrænsning


    ledning som går til pickup inden i variatordækslet
    ledning som går til pickup inden i variatordækslet

    Begrænsningen kan fjernes ved at trækker stikket fra hinanden så pickupen ikke længere er forbundet med CDI-boksen.
    stik mellem pickup i variator og CDI
    stik mellem pickup i variator og CDI


    adskilt stik mellem pickup i variator og CDI
    adskilt stik mellem pickup i variator og CDI


    CDI med ekstra ledning til pickup
    CDI med ekstra ledning til pickup

    På nogle modeller køre scooteren muligvis langsommere hvis man fjerner ledningen også skal ledningen fra CDI-boksen muligvis forbindes med en anden ledning på CDI-boksen.


    Advarsel
    Hvis du kører med ubegrænset CDI og begrænset variator så kommer motoren til at køre med høje omdrejninger og jeg har læst at dette kan føre til motorskade.
    Så gør variatoren ubegrænset FØR du gør CDI-boksen ubegrænset.
    Ruller
    Jeg er ikke helt sikker på om ruller bruges til at begrænse scootere men det tror jeg nok.

    Rullerne ligger på bagsiden af den inderste remskive.
    variator ruller
    variator ruller


    Standard rulle vægt kan for eksempel være 6,5 gram men variere fra scooter model til scooter model.

    Jeg har læst i en reservedels manual til CPI Popcorn at deres 25/30 og 45 km/t modeller har 6,3 grams ruller og deres 58 km/t model har 5,8 grams ruller.

    Hvis koblingens trykfjeder er meget stram er det ikke sikkert at rullerne er tunge nok til at blive slynget helt ud.
    Karburator
    Hoveddyse
    I bunden af karburatoren sidder en hoveddyse.

    Her ses en hoveddyse størrelse K80.
    hoveddyse i karburator
    hoveddyse i karburator


    tomgangs hoveddyse
    tomgangs hoveddyse


    Hoveddysen kan skrues ud og erstattes med en større hoveddyse.
    For eksempel størrelse 82 eller 85 som har en større indre diameter.
    Dermed kan der komme mere benzin igennem ved fuld gas.
    Kig i scooterens servicemanual og se om der står noget om hoveddyse størrelse.
    Hvis hoveddysen gøres ubegrænset så skal luftfilterkassen også gøre ubegrænset så luft/benzin forholdet er korrekt.

    Her er nogle dyse størrelse. Det godt nok fra 2 takt scootere men jeg har ikke andet.

    Piaggio, Gilera, Vespa112 KB
    PGO373 KB
    PGO112 KB
    Suzuki356 KB


    Stopper under vakuumlåg
    Der kan sidde en skrue på indersiden af karburatorens vakuumlåg.
    messingskrue i karburatorens vakuumlåg
    messingskrue i karburatorens vakuumlåg


    messingskrue i karburatorens vakuumlåg
    messingskrue i karburatorens vakuumlåg

    Denne skrue begrænser vakuumstemplet i at bevæge sig hele vejen op så der ikke kan komme så meget luft og benzin gennem karburatoren.

    For at fjerne begrænsningen skal man fjerne skruen.


    Stopper ved vippegasspjæld
    Ved siden af tomgangsskruen på karburatoren kan der sidde en "stopper" som gør at vippegasspjældet ikke kan drejes fuldt når gashåndtaget drejes.
    karburator vippegasspjældstopper
    karburator vippegasspjældstopper

    Denne begrænsning kan formodentligt fjernes ved at bukke "stopperen" eller ved at save den af.
    Isolatorstykke
    Under indsugningsstudsen sidder et isolatorstykke.
    isolatorstykke
    isolatorstykke

    Isolatorstykket kan have en mindre indre diameter end normalt sådan at der ikke kan komme så meget benzin og luft igennem.
    isolatorstykke
    isolatorstykke

    For at fjerne denne begrænsning skal isolatorstykket skiftes ud med et isolatorstykke som har samme indre diameter som indsugningsporten i topstykket.
    Man kan muligvis bore hullet op eller bruge bruge en fil til at lave hullet større.

    Der kan også sidde en metal tragt eller en plade med huller i mellem indsugningsstudsen og karburatoren som har samme funktion.
    For at fjerne disse begrænsninger skal tragten eller pladen fjernes.
    Luftfilterkasse
    I luftfilterkassen kan der sidde en tragt som begrænser den mængde luft som suges ind gennem luftfilteret.
    luftfilterkasse Kymco Super 8
    luftfilterkasse Kymco Super 8

    På denne tegning kan man se at hullet i luftfilterkassen først er 25 mm i diameter man at tragten gør diameteren mindre til 15 mm.
    luftfilterkasse med begrænsende tragt
    luftfilterkasse med begrænsende tragt

    Her ses tragten i luftfilterkassen.
    begrænsning tragt i Kymco Super 8
    begrænsning tragt i Kymco Super 8


    begrænsning tragt i Kymco Super 8
    begrænsning tragt i Kymco Super 8

    I enden af tragten kan man se at den indre diameter bliver mindre så der ikke kan komme så meget luft igennem.
    begrænsning tragt i Kymco Super 8
    begrænsning tragt i Kymco Super 8

    Fjerner man tragten suges der mere luft ind i karburatoren.
    For at benzin/luft forholdet skal passe sammen så skal man også skifte til en større hoveddyse i karburatoren hvis tragten fjernes.
    Hvis man fjerner tragten uden at skifte til en større hoveddyse så vil motoren få for meget luft i forhold til benzin.

    Jeg har prøvet at fjerne tragten uden at skifte hoveddyse og hvis jeg så giver fuld gas med det samme køre den langsomt.
    Hvis jeg drejer langsomt på gashåndtaget og venter til scooteren er kommet op i fart så kan man give mere gas også køre den fint men kan ikke opnå topfart når hoveddysen er begrænset.
    Desuden gav det en dybere lyd da jeg fjernede tragten på min scooter.



    Der skulle også kunne sidde en begrænsning midt i luftkanalen som gør den indre diameter mindre.
    begrænsning midt i luftfilterkanal
    begrænsning midt i luftfilterkanal

    Kobling
    Koblingstrykfjeder
    Koblingstrykfjederen kan være for stram til at bæltet kan komme ned i den inderste del af remskiverne.
    Hvis man skifter den stramme koblingstrykfjeder ud med en svagere fjeder skulle det øge topfarten og give bedre brændstoføkonomi.
    Koblingstrykfjederens hårdhed kan ofte ses på dens farve.

    koblingstrykfjeder
    koblingstrykfjeder

    Det lader til at en stiv koblingstrykfjeder er velegnet til racing brug og får bæltet til at tage hurtigere fat.
    Og at en svag koblingstrykfjeder er velegnet til bykørsel, men at bæltet ikke bider så godt fast, altså langsom acceleration.

    På min Kymco Super 8 4T sidder en stram koblingstrykfjeder med en klat blå maling.
    Det lader til at en hvid eller grøn (malossi) fjeder skulle være bedre på min scooter.
    Udstødning
    På 2 takt scootere er udstødningen ofte begrænset i modsætning til 4 takt scootere hvor udstødningen så vidt jeg ved næsten aldrig er begrænset.

    Her ses nogle blindrør.
    udstødning med blindrør 2 takt motor
    udstødning med blindrør
    2 takt motor

    afsavet blindrør
    afsavet blindrør


    udstødning med blindrør 4 takt motor
    udstødning med blindrør
    4 takt motor
    Blindrøret er et stykke rør som er svejset på forrøret for at begrænse scooteren.
    For at fjerne denne begrænsning kan blindrøret saves af og hullet lukkes ved svejsning eller udstødningen kan udskiftes med en uden blindrør.

    Her ses en udstødning med blindrør og aftageligt forrør.
    udstødning med blindrør og aftageligt forrør
    udstødning med blindrør
    og aftageligt forrør
    Her kan man nøjes med at skifte forrøret ud med et ubegrænset forrør uden blindrør.

    Forrøret på udstødningen kan have en mindre indre diameter som begrænser scooteren.
    Her ses en udstødning hvor forrøret kan skrues af som skiftes ud med et ubegrænset med større diameter.
    udstødning
    udstødning


    Der kan sidde en skive mellem udstødning og cylinder som giver en mindre indre diameter og dermed begrænser scooteren.
    begrænsning ved udstødning
    begrænsning
    ved udstødning

    begrænsning ved udstødning
    begrænsning
    ved udstødning

    begrænsning ved udstødning
    begrænsning
    ved udstødning

    begrænsning tragt på Generic Trigger forrør
    begrænsning
    tragt på Generic Trigger forrør

    Se også Rieju begrænsninger.
    Knækbolte
    Knækbolte er ikke en begrænsning men de kan gøre det svære at komme ind til begrænsningen.

    Knækbolte er bolte hvor en del af boltens hoved knækker af når den bliver spændt.
    Det vil sige man kan ikke bruge det samme værktøj til at skrue bolte af som det der blev brugt til at spænde den fast.

    Knækbolte bruges for at gøre det svære at få delene af som ved tændingslåsen eller steder hvor motoren er begrænset.
    Så hvis der er en knækbolt på motoren et sted kunne det være tegn på at der er en begrænsning.

    Her ses et forrør som er sat på udstødningen med 3 bolte hvor af 1 af boltene er en knækbolt.

    knækbolt
    knækbolt


    knækbolt på udstødningsforrør
    knækbolt
    på udstødningsforrør

    Knækbolte kan også sidde hvor udstødningen monteres på cylinderen eller hvor indsugningsstuden monteres på motorblokken.


  • #23   8. maj 2017 Tak for det

  • #24   8. maj 2017 glad for at jeg kunne hjælpe smiley

Kommentér på:
Hvorfor!?

Annonce