{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
371 visninger | Oprettet:

snak fra Rådet For Større Færdelss. {{forumTopicSubject}}

Hey. jeg skrev lige en mail til dem om vi ikke kunne få sat farten op på scootere lovligt, da biler overhaler som vanvittige. jeg syntes lige i skulle læse svaret...


Tak for din mail.

Når vi taler om trafiksikkerhed, kan der ofte være stor forskel på, hvad trafikanterne selv oplever som farligt, og hvad der reelt er farligt. Men når man oplever noget er farligt, er man mere opmærksom og afværger derfor som regel, at en farlig situation ender i en ulykke.



Da scooteren/knallert 45 blev introduceret på det danske marked, var der i Rådet og blandt trafikforskere bekymring for netop den type ulykker, som du peger på, nemlig at knallert 45 ville få mange ulykker, fordi de blev klemt - og at disse ulykker ville være de typiske.



For et par år siden blev der lavet en rapport om knallert 45 fra Danmarks Transportforskning ( www.dtf.dk), som har studeret ulykker med knallert 45 over en årrække.

Det interessante er, at den hyppigste form for ulykker er eneuheld, hvor der ikke er andre trafikanter indblandet. Det skyldes hovedsageligt, at spiritus er den vigtigste ulykkesfaktor blandt knallert 45-kørere. Mere end 25 % af de forulykkede knallertkørere var spirituspåvirkede.



Dernæst er de hyppigste ulykker med knallert 45 i kryds, hvor knallert 45 bliver overset af svingende bilister.



Så skal vi forebygge ulykker med knallert 45, er det altså primært spritkørsel og krydsulykker, vi skal fokusere på.

Det betyder ikke, at man også kan pege på, at bilister skal vise større hensyn overfor knallert 45. Det er ikke her vi sparer mange ulykker, men vi kan skabe større tryghed.



Det er en kendsgerning, at risikoen for at blive dræbt eller alvorligt kvæstet på 45-knallert er mindst 20 gange større per kørte kilometer end for bilister. Sagt med andre ord er knallert 45 dermed sammen med MC og almindelig knallert blandt de farligste transportmidler - meget farligere end cykling.



Hvad angår hastighed er det en veldokumenteret kendsgerning, at risikoen for ulykker stiger når hastigheden stiger - især den type ulykker - sprit og kryds, som allerede i dag er de mest hyppige.



Så når du spørger Rådet er svaret klart:

Hvis der tillades højere hastighed for knallert 45, vil det kun øge antallet af dræbte og kvæstede.



Men en lovændring er ikke noget Rådet bestemmer, det er en politisk beslutning.

Så hvis du fortsat ønsker højere hastigheder for knallert 45, vil jeg anbefale dig at skrive til Justitsministeren.

Pernille Ehlers
projektleder
Rådet for Større Færdselssikkerhed
Tlf. 39 16 39 57
email: pe@rfsf.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  snak fra Rådet For Større Færdelss.
Kommentér på:
snak fra Rådet For Større Færdelss.

Annonce