380 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Svar på Scooter vs. knallert. Svar på Scooter vs. knallert.

Hey alle sammen.

vi snakkede om hvad forskellen egentligt er på en scooter og en knallert... vi kunne jo ikke blive helt enige, så vi aftalte at jeg spurgte de kloge.
jeg sendte en mail, og her er svaret fra trafikrådet:

Kære Mads Bekker

Mange tak for dit spørgsmål om scootere og knallerter. Det er et meget godt spørgsmål, som ikke kan besvares helt entydigt. Scooter er mere en betegnelse for en bestemt type køretøj med to hjul og motor. Derfor bliver de nye knallertmodeller, som er meget populære også kaldet "scooterknallerter" i almindelig tale. Men der er tale om et køretøj med forholdsvis små hjul i modsætning til en motorcykel og med motoren placeret lavt og tæt på baghjulet. I gamle dage mindede en knallert mere om en motorcykel - og var det tit også i udlandet.

De to betegnelser, som eksisterer er knallert 45 og knallert 30. Det er ofte den samme model, men de er indstillet forskelligt så de kun kan kører enten 30 eller 45 km/t. Det ulykkelige er, at de ofte er lavet til at køre dobbelt så hurtigt og derfor let kan tunes til at køre langt stærkere.

Knallert 30 må man køre hvis man har knallertkørekort(eller trafktorkørekort) og er mellem 16 og 18 år, mens det er tilladt den dag man er fyldt 18 år at køre på en knallert 30 uden nogen form for kørekort. En knallert 45 kræver, at man har et kørekort til enten bil eller motorcykel og er fyldt 18 år.

Fra næste år skal knallert 30 have nummerplader lige som knallert 45 og de kommer så til at hedde lille og stor knallert i loven.

Jeg har ikke lige kunnet finde ud af om scootere der kan køre mere end 45 km/t og kræver et motorcykelkørekort er nævnt i færdselsloven med betegnelsen cooter, men de findes næsten ikke mere på markedet.

Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål ellers er du velkommen til at vende tilbage.

Venlig hilsen

Paul Metelmann

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svar på Scooter vs. knallert.
Kommentér på:
Svar på Scooter vs. knallert.

Annonce