{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.739 visninger | Oprettet:

Valg af KabineScooter? {{forumTopicSubject}}

Nogle gange gør livet bare at man ikke længere har et kørekort, men man skal jo stadig rundt omkring !

DSB er jo et alternativ, og der er da også en togstation i min by, men det duer altså kun til langture mellem landsdele fx, ikke bare rundt til familie/venner osv i ens nærområde.

Derfor overvejer jeg seriøst en kabinescooter !, så jeg stadig kan sidde i tørvejr, have varme på, og høre musik og køre på "striben" uanset vejret GG.

MEN - der er et "hav" af mere eller mindre ukendte mærker inden for den kategori, og nogle af dem koster næsten det samme som en lille bil, så det er en stor investering.

Så hvad skal jeg kigge efter? Det vigtige er ikke om den kan tunes og sådan, da det mest er til småture, max 10 km hver vej, de fleste under 5.

Ved heller ikke lige om jeg skal vælge en med Elmotor, eller benzinmotor?

Hvis med elmotor, så skal batteriet være let aftageligt, da jeg bor på 2. sal, og ikke har i sinde enten at slæbe hele scooteren op i min lejlighed, eller have et 30 meter forlængerkabel ned gennem hele opgangen !

Alle erfaringer er velkomne !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af KabineScooter?
  • Jørgen S
    Jørgen S Tilmeldt:
    okt 2020

    Svar: 3
    #1   7. dec 2020 Hej.

    Jeg skrev dette indlæg d 15 oktober, måske er der lidt guldkorn.
    Jeg ved ikke hvordan man henviser til et tidligere indlæg, så her er en kopi:


    Vi har for godt et år siden købt en Fønix City Cabino, Pris ca 35.000 kr. På det tidspunkt var det næsten den eneste model, med plads til 2 personer.
    Vi vil ikke anbefale denne model.

    Jeg vil starte med at skrive om de gode ting ved Cabinoen:
    Er så smal, at der forsigtigt kan overhales på cykelstierne.
    Er lidt billigere end andre kabinescootere.
    Forholdsvis lang rækkevidde.
    Forholdsvis god plads i den lille kabine, vi kan være 2 voksne med 7 alm fyldte indkøbsposer indendørs.
    Avanceret lader, der passer godt på blybatterierne.
    Leverer dør til dør transport.

    Ting vi synes der er træls:
    Forhandleren oplyser, at Cabinoen kører 28 km/t. Det er ikke rigtigt, den kører 22 km/t målt med flere forskellige GPS'er. Forhandleren har været på besøg, og kan/vil ikke gøre noget ved problemet. Efter et år, reklamerer de stadig med den falske hastighed.
    Lovet varme kan kun lige holde forruden fri for dug.
    Kabinen er meget utæt, kan dog tætnes af køberen (tager noget af trækken).
    Støjer rigtig meget indvendig, så meget at det er et problem at snakke sammen. Støjen lyder som støj fra differentialet (tandhjulsstøj).
    Mangler indvendigt lys.
    Ingen sprinkler.
    Triptæller nulstiller når nøgle fjernes, dvs man ved ikke hvor langt man har kørt siden sidste opladning.
    Meget dårlig samlekvalitet, køber skal selv i gang med at tilpasse tætningslister mm.
    Leveret med nye bagdæk, næsten uden mønster.
    Speedometer lyser meget kraftigt, køber skal selv lave afdækning til natkørsel for ikke at blive blændet.

    Jeg har beskrevet oplevelserne på Scootergrisen.org, er en lidt lang omgang læsning. Står under afsnit "Dig og dit elektriske køretøj".
    Samme sted er der en brugerbeskrivelse af en CityElf, titel "Så jeg blevet Elbilsejer". Tror at det er et meget bedre køb end vores Cabino, og den koster ikke meget mere.

    Vi har nu kig på Thansens nye VGA CabEasy, som tilsyneladende er lydløs. Vi har kun hørt den køre forbi, hvor der ikke var nogen støj fra køretøjet. Hastigheden vil jeg personligt måle med en GPS før køb, da vi er blevet snydt med Cabinoen. Vi venter formentlig til næste efterår med udskiftning, hvis ellers Cabinoen kan holdes kørende så længe.

    //Jørgen


  • #2   7. dec 2020 Uha !

    Nok derfor jeg tøver med at "trykke på køb-knappen".

    Der er godt nok mange kritikpunkter som du har helt ret i.

    Men ja den skal gerne være godkendt til 2 personer, så jeg enten kan have en ny dame, eller min datter med i den jo.

    Det er ikke helt så vigtigt om den kører 22 eller 28 dog, da vi 99 % af gangene kun skal under 5 km, og det er næsten ingenting i tid.

    Noget helt andet: Hvordan oplever du at bilerne er overfor sådan en, når man kører måske 26 hvor bilerne må 50 ? Jeg skal ikke køre i indre by eller noget, bare småture i en ret lille by, fx til købmanden, eller ned og hente min unge ved toget.

    Jeg så en der på papiret kan magte 70 km på en opladning, men det går jeg ud fra jeg skal tage med et gran salt?

    Det bare fordi jeg kunne køre i den hjem til mine forældre til jul, der er ca 25-30 km, så skal jeg ikke regne med at kunne køre hjem medmindre jeg oplader batteriet hos dem så?

    Men du har i alfald anbefalet en model jeg IKKe skal købe, da det lyder som om du har mere negativt end positivt at sige om den ! gg

    Måske egenligt bare en Piaggio Ape er det rigtige?


  • #3   7. dec 2020 Især ting som triptæller som nulstiller og dæk uden mønster, det skriger til himlen "lad vær", men man må da kunne få en ornlig en?

    Ved ikke lige om det skal være ny eller brugt, eller vi snakker 10.000 kr, eller 40.000 kt, begge muligheder er der.

    Men dårligvarme og alt det pis, det duer jo ikke. Det hele skal spille ! Så jeg må nok frem med de store bobs.

    Keneder du dem fra Lindebjerg ? De kommer endda ud og viser en den model man er interesseret i, man skal ikke engang komme til deres butik (da det jo typisk er til gangbesværende og lign"?


  • #4   7. dec 2020 Ps Thansen køber jeg aldrig noget i igen. De har fejlet for mange gange, alt de sælger er vist 2. sortering.

  • Jørgen S
    Jørgen S Tilmeldt:
    okt 2020

    Svar: 3
    #6   7. dec 2020 Hej.

    Ang bilister, de er stort set alle meget tålmodige og hjælpsomme over for vores lille kabinescooter. Vores kørestil er nu også lidt udmyg, forstås på den måde at vi hellere kører ind til siden, frem for at mase sig frem. Af og til holder bilisten også ind til siden hvis der kun er plads til et køretøj på vejen, og så bliver vi vinket frem. Vi synes at bilisterne i Herning er hensynsfulde.

    Hvis du vælger en 30km/t kabinescooter, skal du så vidt det er muligt/praktisk køre på cykelstierne.

    Jeg har ikke set nogle kabinescootere med udtageligt batteri, findes de?

    Det er bestemt at foretrække, at kunne parkere kabinescooteren i en kælder eller garage. Der er et par stykker i Herning, der ikke har den mulighed. Deres kabinescootere har problemer med vand og dug indvendigt, pga det manglende varmeapparat. Man kan få et rigtig varmeapparat, prisleje 10.000 - 15.000 kr. Jeg har en enkelt gang stukket hovedet ind i en sådan opvarmet kabinescooter, der var lækker varmt derinde.

    For et par uger siden, prøvede jeg en kort tur i en Nordic 30. Virker tiltalende, og prisen er fornuftig (noget med 35.000kr). Min prøvetur var så kort, at jeg ikke vil bedømme på så spinkelt grundlag.

    Ang rækkevidde, så bør man i dagligdagen ikke køre batterierne længere ned end til ca 50%. Det slider med "dybe" afladninger. Så hvis rækkevidden er 60 km, bør man normalt ikke køre længere end ca 30 km mellem opladningerne. Ofte kan man jo lade hos dem man besøger, oplades fra en almindelig stikkontakt.

    Ang Piaggio Ape, så har vi ingen erfaring. Så her må andre berette. Støjer meget når de kører forbi, men har en meget længere rækkevidde. Der kan vist også kun være en person i køretøjet.

    Admin på Scootergisen.org laver et stort arbejde med at finde data på scootere, men igen er der mange at vælge imellem. Admin skriver også hvem der er forhandler, ofte bliver samme scooter forhandlet af flere (under forskellige navne).

    //Jørgen





Kommentér på:
Valg af KabineScooter?

Annonce