Hvilke cylinder? {{forumTopicSubject}}
Hej sg, går med tanken om at opgradere min malossi 70cc sport til noget der har mere smæk på. Har kigget rundt og syntes en stage 6 sport pro ville passe godt sammen med resten af mit opsætning. Ville den passe ok til opsætningen eller burde jeg købe noget andet?
Opsætning lige nu:
Malossi 70cc sport
Top racing(jasil) ø10 krumtap
STD tændning
Polini scooterteam 3 knæk
19 mm stylepro karburator(std filter og std indlæg)
Malossi membran plader(dem der kommer med cylinder kittet)
Malossi multivar med 3stk 8 grams ruller og 3 stk 8,5 grams ruller(de lyder tunge, men det er dem som passer på)
Polini blæserhjul
Std kobling med stage 6 medium trim
Std trykfjeder
Std rem
Zoot torque drive remskiver(stejle stilling)
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Men på tuningmatters testen står den til at være en anelsr mindre end yasuni Z.
Mig bekendt kan malossi sport følge med op til yasuni r og smide 10hk.
Men yasuni Z ka køre med 500-1000 omdr mindre og yde 9hk sååå.
Men altså s6 sport pro er jo med højkomprimerer topstykke og kan yde rigtig fint over et temmelig bredt område så mon ikke det er den cylle der vil give mest.
Fordelen ved polini team udstødningen, hvis ikke den test jeg har set er meget fejlvisende, er jo at den yder ved et forholdsvis lavt omdrejningstal ift den alligevel yder næsten som en yasuni Z.
Det passer sikkert rigtig godt med polini sport cyllen fordi den også kører med lidt lavere omdrejkingstal. Så får man bedre ydelse ved std omdrejningstal.
Men jeg ville overveje at få en større skorsten på hvis du vil have fuld smæk ud af s6 sp mk2 eller athena evo f.eks.
El.lign. højkomp alu cylle.
Ellers evt airsal sport 70cc med malossi sport topstykke der er planet ned en lille smule?
De har airsal sport på maxiscoot.
Synes bare ikke det er pengene værd for så lille forskel.
Havde hellere sat sport pro på og byttet din udstødning til en brugt R / c16 eller 11k.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
Har kigget på s6 sp der jeg har en ven der kører med den og hans hot trækker bare voldsomt. Han har det følgende på:
C16
Stage 6 sport pro mk2
24mm karbu
Italikit
Komplet or kit
14/41
Hans hot trækker LANGT bedre end min. Altså jeg ville ikke kunne følge med ham. Han kører så også 105-110 på toppen.
Tænkte at vores opsætninger var relative tæt på hinanden da vi havde ca samme udstødning og karburator.
jan 2010
Følgere: 281 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 24.700
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Kompressionen er en del højere, så du får en fed gas respons.
Husk at shimme vario, så du får træk fra starten af, for den skal have lidt flere omdrejninger, men trækket er virkelig godt.
HUSK at du SKAL indstille squish.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
JA...!
Man skal ALTID måle og indstille squish på en alu cylinder.
Jeg blev selv helt paf, da jeg modtog min Malossi 182 ccm cylinder til 3500 kr og der så kun var en enkelt bundpakning med og den ene vandkanal i cylinderen var halvt blokket af en støbefejl.
Når man vælger alu, så får man muligheden for kompression omkring 14 eller mere.
Det udviklet virkelig meget varme, men det giver en gasrespons der helt fantastisk og en træk der virkelig kan mærkes.
Og det giver flere omdrejninger.
Til Stage6 Sport Pro, der ville jeg nok vælge 0,6 mm squish.
Det er do underligt, hvis der kun er en enkelt pakning med til et sæt der yder 15 HK, når porttiderne er så vigtige, for at opnå den ydelse.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Det er simpelthen derfor det kommer med kun 1 bundpakning
Meningen er en billig nem sport cylinder med fordelene ved alu og højkomp.
Hvis du alligevel investerer i c16 til at starte med, så gir det mere mening at vælge en midrace-racing cylinder.
Athena evo eller s6 racing mk2 f.eks.
Stage6 sport pro kan følge med på en c16, lige akkurat, men der hvor den virkelig skinner er med yasuni R og stage6 pro replica på.
Især yasuni R. Det yder en del ved lavere omdrejninger, som yasuni R kan. Og kan rende ligeså langt ud som yasuni r og stadig holde max effekt.
Og med lovliglignende udstødninger som GG kan den stadig yde ved lave omdrejninger, men man får virkelig krydret den lovlig lignende opsætning op ift til en alm støbejerns cylle.
Den gir max effekt på rigtig mange setups
Vil sige det er en god investering, og så ka du overveje at få en bedre udstødning på senere hen.
Jeg sloges lidt med squishen da jeg satte mit kit på min nrg.
Den lå omkring 0,85-0,9 med den bundpakning der fulgte med.
Men det giver stadig en del power ift normal sport cylle.
Og så er holdbarheden en smule højere...
Du får en del mere knald ud af at sænke squishen lidt, men kun til en vis grænse.
Manualen sagde så hut jeg visker 0,7mm på hiper.
Det er nok et godt kompromis mellem holdbarhed og ydelse..
Go for it. Bedste sportcylle på markedet længe
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
F.eks. kører alle 125cc med alu uanset om det er en touringmaskine en sport maskine eller en racing maskine.
På scootere er grænserne med ret store gråzoner...
Generelt er sport tun beregnet til std tap tænding oliepumpe m.v. og holder sig under 10500 men over de 7-8000 der er standard for henholdsvis mina og hiper.
500 lavere cirka for pgo.
Over 10500 kommer du ind i racing segmentet. Men omdrejningstallet afhænger igen af klasse. F.eks. ligger 50cc cylindre en del højere end 70cc kits i omdrejninger, og 80-100cc kits typisk lavere end tilsvarende i hver klasse.
Hyperracing er igen lidt en løs kategori.
For nogen er hyper = uden for klasse.
For andre såsom malossi er deres hyperracing serie brugbart til 70cc løbsklasser ud af æsken.
For andre igen betyder racing bare at den er inspireret af racing produkter.
Men i tuningsvineau er sport pro mk2 en midrace cylinder.
Med potentiale for at køre rimelig fornuftigt som sport cylinder... (træk også ved lavere omdrejninger... lige over lovlig setup)
Streetrace er en fuldblods sport cylinder
I nogens terminologi er s6 racing mk2en hidsig midrace cylinder. Simpelthen fordi den yder for lidt ud af æsken, til at være en rigtig racecylinder med niveau på mhr og 2fast osv.
Stage6 har det med at lave nogen rimelig banebrydende produkter....
Kan fuldt ud tilslutte mig at kalde s6 racing mk1 for en midrace cylinder.
Især nu hvor den sælges under navnet athena evo, der af alle beskrives som en midrsace cylinder.
C16 er også kun lige niveauet over sport udstødning.
Og c16 udnytter s6 sport pro til fulde.
Så ja sport pro er en midrace/sport cylinder som er 1ring højjkomp alu.
Sjældent men sandt.
Airsal sport er alu men 2rings.
Yderst sjældent også.
Airsal sport 80 som jeg har på min aprilia er underligt nok også en midrace cylle.
Hvad producenten vælger at kalde den har tydeligvis ingen forbindelse til produktets kæassifikation ift tuningsniveau
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
jan 2010
Følgere: 281 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 24.700
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Det er krumtappen der knækker.
Hvis du er i tvivl, så skift til en R-Setup tænding med lys.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Bemærk at R-Setup tændingen kun har 35 watt, så hvis du kører med 35 watt i forlygten, så har du nul tilbage til batteri, horn, blinklys, baglys, bremselys, choker, lysmodstand og instrument.
Vælger du denne vej, så overvej at skifte til LED og lav dit ledningsnet om til ren DC strøm.
Så står lyset heller ikke og "hopper", når motoren er i tomgang.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Men den sidder for godt fast, og krænger sig selv af. Så det ender som regel med tappen knækker ude i tændingssiden så lige inde bag svinghjulet.
Så længe du kører med den udstødning du har på nu, kan du godt køre med sport pro.
Den udstødning sku vist holde den lige under 10'000 også med sport pro på.
I den her test dør den polini team ud inden den når 9000 omdr
https://www.tuningmatters.com/reviews/exhausts/scooter-tuning-exhaust-test/
Men sætte du større udstødning på også, så kommer du over 10'000.
Og så ska der tænding på.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Den test er totalt ubrugelig, når der skiftes fra 70 ccm støbejern på cirka 9-10 HK, til en alu cylinder på cirka 14-15 HK.
Stage 6 Sport Pro kan sagtens komme over 10.000 rpm, med en passende udstødning og passende karburator.
Den test du linker til have været lidt mere retvisende, hvis det havde været Polini Corsa, som de havde testet den med.
Eneste problem jeg har med Polini Team 3 udstødninge, er at det grangiveligt ligner en udstødning der er lavet til 50 ccm, da den har et langt og tyndt forrør.
70 ccm udstødningerne har et kort og tykt forrør.
Se blot forskellen mellem R-Setup 9K og GG.
Det kan være med til at holde omdrejningerne nede, at der er valgt en udstødning der er lavet til banebrug i 50 ccm klassen.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Vil snarere sige det er ubrugeligt med polini corsa.
Hva satan ska man teste udstødninger på polini corsa for?
Polini corsa er jo den eneste cylinder der er som den.
Ku være meget interessant at se faktisk, hvordan hhv c16 og c10 og så videre, kører på det misfoster af en støbejerns cylinder.
Man ska jo skifte tap og tænding for at køre med lortet?
Hvorfor så vælge støbejern?
For at spare 500kr?
Mens man bruger 4000kr på tap og tænding?
Aaaarh.
Testen er super brugbar.
Fordi den viser trådstarters udstødning i det segment den er tilregnet.
Sport støbejerns cylindre.
Testen er en udstødningstest..
Ikke en cylinder test.
Selvom den alligevel siger rigtig rigtig meget om den gennemsnitlige 70cc støbejerns cylinder.
Den viser hvad der sker hvis du sætter et vredt spænd af PASSENDE udstødninger på DET MEST ALMINDELIGE TUNSETUP I HELE VERDEN.
Støbejern lavtportet sport cylinder, med en 21mm på.
Derudover viser den spænd på arbejdsområde på diverse udstødninger.
Ja s6 sport pro er ikke til at vælge udstødning på ud fra den test.
Men udstødningen er til at vælge cylinder til ud fra den test..
Den er tydeligvis beregnet til polini sport 70.
Jeg kan linke til tests med specifikt s6 sport pro...
Og ja den kan rende ud over 10'000 med den rigtige udstødning osv.
Det er de færreste i tvivl om nu her
Jeg linker til sport pro tests for trådstarters skyld.
Testene er ikke ubrugelige, selvom de ikke er skræddersyet til dit behov.
Videnskabelige undersøg er heller ikke ubrugelige bare fordi de er udført på en mus.
Tværtimod.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Selv med sport pro på.
Du kan se forskellen på leovince zx og og polini team, og så korrigere for det på kurven med zx og sport pro.
Testen er desuden udført på hiper. Som ligger 500-1000 omdr højere end minarelli. Og højere endnu end pgo.
Så ud fra det er du under 10'000 omdr selv ved topfart.
Men cylinderen gir kun rigtig mening at bruge penge på hvis du kan udnytte den.
Ellers ka du ligeså godt sætte racing cylle på en gg og få samme resultat.
Dyr cylinder. Næsten ingen gevinst i power.
Jeg kom til at antage indledningsvist at du har skiftet tpnding også, nu du havde skiftet tap.
Men med std tænding såååå.
Så skal du både skifte udstødning og tænding for at få noget rigtig ud af cyllen.
Og så er vi tilbage ved startlinjen for mig.
Kan kun fraråde at smide så mange penge og tid i en skrot.
Sælg den, køb en maskine der koster det samme.
Og vupti så kører du stærkere. Bedre i sving. Sidder bedre. Bedre lys. Kører længere på literen.
2-3000 kr mere i en hot, for at få den til at køre bare lidt stærkere øøøøh. Så hellere 1000kr i en piaggio som du så får noget ud af.
Men jaaa vil sige enten køb cyllen for den smule mere træk.
Ellers køb en yasuni r.
Ellers ska du købe tænding cylle udstødning nye ruller osv.
Når du kigger på tests af forskellige opsæt kombinationer længe nok, så blir det ret nemt at estimere omdrejningstal ud fra cylinder, udstødning og motortype.
https://www.pedparts.co.uk/blog/stage6-sport-pro-mkii-cylinder-kits-a-closer-look
Her er lidt forskellige resultater med forskellige opsætninger, så du ka se hvad det er lavet til og hvad der sker hvis man sætter det sammen på tværs af kategorier (gg på s6 racing f.eks. hvordan vil det køre? Det kan jeg også vise test på)
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
Men kan du så svare mig på den her spørgsmål med ja eller nej.
Kan jeg smide en stage 6 sport pro mk2 på min hot uden at skulle skifte tændning?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Så vælger du rullerne ud fra at den ved fuld gas aldrig kommer over 10.000 rpm.
Så kan du også se om den kommer over 10.000 rpm ved topfart og holder dig så under den fart der giver for mange rpm.
Og så er den del klaret.
Koso laver nogle fede nogle.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Hvis du bare sætter sætter s6 sport pro på som din opsætning er nu, så kører den stadig ikke med mere end 10'000 omdrejninger om så JA.
jeg kom lige herind nu her fordi det slog mig du måske ikke ved at udstødningen er diktator på en totakt motor.
Hvis du sætter en gg på den vildeste racing cylinder du kan finde. Beregnet til 14000omdr eller 16000omdr Så kører den stadig med gg omdrejningstal.
Fordi udstødningen i princippet virker ligesom en prop i udstødningen. Hvis den er for lille.
Der kan simpelthen ikke blæses mere luft igennem den end der kan.
Af den grund er den første tundel jeg vælger, når jeg skal tune en maskine, udstødningen.
Udstødningen bestemmer omdrejningstal, støjniveau, og maximal ydelse.
Når den er valgt så vælger jeg de dele til der bedst understøtter den effektkurve jeg har valgt.
Det slog mig også at jeg gad vide om krumtappen er skiftet fordi den gamle var død, eller fordi du troede det var nødvendigt med 70cc dengang.
Du har jo haft anden tap i længe, sååå.
Men tænkte over det fordi det jo egentlig er et sørgeligt brug af penge. At sætte anden krumtap i en malossi sport med en mindre udstødning end yasuni z på.
Selv på pgo skulle det absolut ikke være nødvendigt.
Men hvis den gamle tap var radbrækket giver det selvfølgelig god mening at sætte en tap i der kan tage lidt mere, nu man alligevel er der.
Det gir selvfølgelig ikke økonomisk mening at købe en anden scooter, hvis du gerne vil beholde pgoen.
Mener bare det havde været en god investering førhen, og det er det vel egentlig stadigvæk.
Hvis du køber hiper efter 2003 får du overrange og tænding der ka tage 12000 omdr med i handlen gratis.
Så er det bare sport pro på den og brug overskuddet fra hotten til at købe en s6 pro replica fordi hotten den sælges jo for mere end en hiper købes for.
Så har du byttet hot og lidt knofedt for en piaggio der kører 105-110 men larmer mindre og kører længere på literen end din vens hot. Har bedre lys plads affjedring bremser og holder værdien bedre.
Men som sagt hvis du gerne vil beholde din pgo så er det jo bare om at poste endnu flere penge i den. Eller købe en scooter ved siden af bare for hyggens skyld med at gå og gøre den fed, så du ka sælge den når du ska ha bil og købe en bil.
Du ka jo lave penge på at købe sælge kvali scootere og gøre pæne.
Men hvis hotten bare ska ha lidt bedre optræk så jaaa sport pro giver lidt.
1hk cirka.
Du får ca det samme ud af at sætte yasuni R på.
Men så kommer du omkring 10000 og skal skifte tænding også.
Og det er satmer dyrt for 1-2 hk.
Så gir det mere mening at købe for 1500kr mere og få 5hk mere istedet for kun 1-2 for det yasuni r og tænding koster.
S6 sport pro koster dig nok kun en 1500 at opgradere til.
Din udstødning holder den under 10000 omdr, men holder også effekten nede til de knap 9 hk ca.
Jeg ved godt spørgsmålet er meget simpelt for dig.
Du har en hot. Hva cylle ska du købe.
Men det er lidt som at svare en pilot i et fly uden vinger, hvor hurtigt han skal køre på runwayen for at lette.
Hvis man ikke ved så meget om motor tuning giver spørgsmålet måske meget god mening.
Men der er også snart lagt så mange penge i den hot, inden for så kort tid, for at finde ud af hvordan man letter uden vinger, at det snart kun giver mening alt sammen hvis du beholder den som udstillingsobjekt fordi du elsker den for den den er.
Det vil være synd at sælge den til markedspris for at købe en bedre scooter der, selvom den er bedre, ikke er det værd som du har lagt i pgoen.
Dog er stoploss measures bedre sent end aldrig
Den bedste cylinder du kan købe til prisen til dit nuværende setup er sport pro ja.
Men du ville få mere ud af at trille ind i hangaren og hoppe over i et fly med vinger istedet.
Jeg troede du havde skiftet tænding da jeg sagde go for it første gang.
Men når det er standard tænding såååå. Altså det er det eneste du rigtig ka gøre ved scooteren der giver lidt mening. Også økonomisk
At sætte en hidsigere cylle på for 1000-1500kr.
Men jeg ka nemt finde på noget andet der ville give mere mening man ku gøre ved scooteren
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Det er den bedste måde at indstille sin scooter.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
Jeg kan godt lige min hot. Har prøvet forskellige maskiner og jeg kan bare ikke lige dem. Jeg er en fyr på 197cm og som vejer lidt mere end man burde. Jog as er bare alt for lille. Jog r føler jeg også er for lille. Stalker var enlig ok, men den føltes mærklig når man kører på den i sving(har dog heller ikke kørt særlig meget på den). Har også prøvet en derbi atlantis som jeg bare symtes er grim.
Syntes bare at jeg sidder godt på hot og jeg syntes også at den er pæn. Ville enlig bare ha min knallert som jeg bruger til at køre i byen med til at køre ordenligt. Fornuftig optræk og god topfart til de længere ture.
Jeg køber stage 6 sport pro til den. Køber også en polini rpm måler.
Køber også en 13:43 primær gearing til den.
Så skulle det give den mere optræk, men også mere på toppen.
Udstødningen ville jeg helst ikke skifte da den jeg har nu har minimal rust på. Den er rimelig ny nemlig. Fik den billigt af en ven. Syntes også at lyddæmperen er det smukkeste lyddæmper som jeg har set på knæk før. Dejlig mat sort med polini logoet.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
https://www.ebay.com/itm/284601691700
https://www.ebay.de/itm/123029620999
Du kan få en for under 500 kr.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
https://www.dba.dk/piaggio-zip-2005-hej-dba/id-1094180955/
Max 6500
https://www.dba.dk/piaggio-new-zip-2t-2005-8000/id-1094151782/
Max 2500
https://www.dba.dk/piaggio-nrg-power-dt-2009/id-1093998639/
Max 6500
https://www.dba.dk/piaggio-nrg-power-dt-2007/id-1093595304/
Fin pris.
Bare på med std luftfilter, sælg gg'en og kæb en yasuni R.
Så kører du 105-110 med 10hk ca
Brug ect overskuddet fra hotten til et s6 sport pro, sælg det dr evo den har på for 250kr.
Og så har du en maskine der sku yde 12hk og køre 110 cirka
Plus 350kr til omreg.
Plus diverse hængepartier eller grim styling du ska fikse.
Men du får måske bedre dæk med så der er lidt bonus også ved at sælge pgoen og få prøvet noget andet.
https://www.dba.dk/piaggio-nrg-power-dt-2007/id-1093677817/
Max 7200
Jeg søgte kun på piaggio. Hverken gilera aprilia yamaha eller beta.
Det er perfekt årstid at købe scooter lige nu.
Siger det bare. Så vidt jeg kan se på regnskabet vil det være det bedste du ka gøre med hotten som den er nu.
Vask puds tag billeder og sæt til salg.
Får du et bud på 8000+sååå ka man overveje det og få sig noget hurtigere og lidt penge i lommen
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Den optimale gearing er den der gør at dit vario er kørt ud præcis ved topfart på flad vej, uden vind.
Så udnytter du dit vario bedst muligt.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Det ligner virkelig meget en udstødning til 50 ccm banebrug.
Men den ligger nok så højt i ydelsen på 50 ccm, så den passer fint til de små 70 ccm.
Held og lykke med projektet.
Gå langt uden om Zip.
De er alt for små til 197 cm.
Det er en Hot 50 sådan set også, men der findes intet godt til personer med så lange ben, hvis det skal være 50 ccm.
Måske Peugeot, men de er ikke nemme at hive HK ud af.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Er ikke engang sikker på om en tap ikke gerne må se sådan der ud
Sideværs slør i plejlstangen ska der være lidt af.
Lodret må der ikke være noget.
Men ok den ligger godt nok meget skævt der. Ikke sikker på der ska være så meget slør sideværs, ikke engang i pgo
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
Jo peugeoter er rimelig irriterende at arbejde med. Har tunet wn kissbee 4t og en speedfight 2
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
Nej den sad til siden permanent. Den ville havde gået op og nej hvis jeg drejede krumtappen på videoen. Den smed 2 malossi 70cc kits før jeg så at den var skæv
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Det sku gi en del på hot.
De scootere du har prøvet er ret små.
Vil sige en nrg power er en af de mest rummelige scootere jeg har prøvet, af 50cc.
Har kært gilera dna, gilera runner, gilera storm, piaggio nrg, zip, vespa.
Yamaha slider og prøvet jog space og aerox.
Og neos. Både den gamle og den nye.
Og så stortset alle kymcoerne.
Og så aprilia sonic, sr50 ditech, sr50 factory. Og rallyen.
Så er der peugeoterne. Stortset alle sammen prøvekørt.
Har ikke prøvekørt djangoen men har siddet på den et par gange.
Pointen jeg vil frem til er at de europæiske maskiner typisk er bedre til høje mennesker.
Simpelthen fordi gennemsnitlige franskmænd er 179cm
I taiwan er de 171cm.
I japan er det tal 170cm.
Yamaha er japansk
Kineserne er også super små.
Tyske franske og italienske scootere er langt bedre indrettet til høje mennesker.
Ka anbefale dig at prøvesidde dem hvis du får muligheden.
Jeg sidder personligt bedre på en zip end på en hot.
Er selv 184 så er alt for høj til en hot.
Men på en zip er der faktisk plads til mig.
Afstanden fra sædet til fødderne er større på zippen.
Der er mere plads til knæene.
Sædet er suuuuper godt og næsten fladt bagud, så man ka sætte sig dejlig langt tilbage.
Dog vil jeg sige du er for tung til den hvis du er til den tunge side.
En af 13" maskinerne derimod mmmm ville gøre underværker tænker jeg. Ville anbefale dig at få prøvet en, meeeen
...det blir vist ikke relevant nu hvis du er glad for hotten, ska ha bil inden længe og er lykkeligt uvidende om hvad du går glip af.
Men så igen. Jeg kørte bil 2 år og så fik jeg scooter abstinenser.
Købte en gilera dna og den kørte 100 bare med en technigas silent sport på.
Så hvis du blir 20år og får abstinenser ka det være du ville være godt tjent med at prøve nogen af de større europæiske maskiner.
Det samme for maxiscootere og motorcykler.
Europæiske og amerikanskr brands er generelt mere velegnede til folk over 180cm.
Ingen regel uden undtagelser men....
Du ska nok mærke det på egen krop før det er noget du husker om 3-4 år.
Men jeg ka ikke gøre andet end at sige det.
Ellers ska du køre til københavn og booke en tid så du ka komme i garagen her og få prøvet lidt nrg og zip.
Men du står ikke og ska købe knallert nu så det ser du vel ingen grund til. Udover for nysgerrigheds skyld
Der lyder til du får et meget meget fornuftigt setup på din hot, af en pgo at være ihvertfald. Også til prisen, ift det er en pgo
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Sikker på rullerne ikke er gået hen og blevet for lette nu siden den tager så mange omdr?
Det er jo c16 territorie
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
Og jo det var med den polini scooterteam 3 knæk
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
sport pro med yasuni R og 5.5 grams ruller til hvid malossi tryk tog kun 10200-10500 omdr på min nrg
Har 6 grams i istedet
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Det burde hjælpe en hel del.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
Tror jeg putter min gul malossi tryk og 7 grams ruller
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 768 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.865
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Man ka godt krænge en udstødning lidt længere ud med sportpro på, som du ku se i pedparts testene med cylinder kit https://www.pedparts.co.uk/blog/malossi-sport-vs-polini-sport-vs-stage6-sport-pro-70cc
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
https://www.pedparts.co.uk/blog/stage6-sport-pro-mkii-cylinder-kits-a-closer-look
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Leovince ZX ligner noget til 50 ccm, ud fra de omdrejninger den yder i ( eller rettere ikke yder i ), når den sættes på en 70 ccm cylinder.
Det ligner at den bliver fyldt op for hurtigt.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
En 70cc cylinder er jo ikke bare en 70cc cylinder....
ZX er en anelse større end polini scooter team udstødningen, iflg den her test jeg linker til her https://www.tuningmatters.com/reviews/exhausts/scooter-tuning-exhaust-test/
Ca på størrelse med yasuni Z.
Inden du siger testen er ubrugelig, uden at besvære dig med at give en grund, så bid mærke i at det er et bredt spænd af udstødninger der testes for at vise forskellene, i een bestemt kontekst. Ikke en test der skal afdække den enkelte udstødnings potentiale i alle andre kontekster.
Den test illustrerer meget godt forskellene på de udstødninger vi taler om nu her, i en kontekst der er passende for de udstødninger vi taler om.
Det kan testen godt bruges til.
Polini scooter team ser ud til at være til polini sport, som er den lavest ydende sport 70 cylinder jeg har set. Postbud ville elske den. Super lavt portet så den trækker max rimelig lavt i omdr.
Ikke max ydelse. Men max diskretion.
Billedet viser leovince ZX på diverse sport 70cc cylindre
Alle sammen støbejern undtagen sport pro.
Det er den fin til den udstødning.
Som skabt til
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Og det er den jo som skabt til
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Yasuni Z er jo også en 50 ccm udstødning.....
Der er tydeligt at den er til 50 ccm.
Den kvæler de fleste 70 ccm og med 50 ccm standard cylinderen, der kommer den til på mange af 70 ccm cylindrene.
Det er bare en af de bedre 50 ccm udstødninger og derfor yder den markant bedre end den skrækkelige GG.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
I hjemlandet er der jo kun 45ere, så yasuni R er en lovlig udstødning...
Og normal. Så diskretion er mindre et spørgsmål. Ergo er de beregnet til 50cc
Gad godt se nogen tests med udstødningerne på 50cc.
Jo flere kubik jo tidligere i omdr går udstødningen i resonnans, så gad vide hvad omdrejninger de udstødninger tager på 50cc
Jeg har bare sjovt nok aldrig set det testet. Bedste 50cc udstødning. Underligt nok egentlig.
Jo til gear knallert har jeg set det. Udstødnings sammenlignings tests på 50cc.
Men ikke på scooter
I udlandet synes jeg også de er mindre resolutte omkring hvad cc en udstødning er beregnet til.
50/70
70/80
80/90
250/300.
I manualen til Airsal 72 sport kittet til gearknallerter står der at cylinderen er lavet til at køre med orginal udstødningen og original karburatoren.
Selvom original udstødningen er den mindste du overhved kan få
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.136
Det er nok blevet testet i Spanien eller Italien.
Internettet er efterhånden så omfangsrigt, så det kan være svært at finde det man leder efter, i den evige række af resultater.
Næste gang du er på ferie i Spanien eller Italien, så gå på Google dernede ( den tjekker din IP adresse og giver sig sider fra det land ).
Og brug de ord de bruger dernede.
F.eks. istedet for udstødning, så brug ordet marmitta.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Har aldrig fundet en test af 50cc scooter udstødninger.
Ej heller hørt det omtalt på nogen af de fora hvor de snakker udstødninger hverken på spansk tysk fransk eller italiensk.
Har ellers fundet mange tests med effektkurver på diverse tundele til div. Setups.
Men test af flere udstødninger mod hinanden på 50cc har jeg aldrig set skyggen af
Der er vel ikke den store interesse for det.
Alle og enhver køber en 70cc cylinder før de begynder at gå op i effektkurve. Og de kører 125cc fra de er 15-16 år.
Det er nok hovedårsagerne
Hvilke cylinder?