1.653 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

Alt for høj dyse på hot Alt for høj dyse på hot

Hej sg, nu søger jeg hjælp ednu en gang. Det drejer sig om en std "lovlig" hot 50(udover cyllinder).

Det hele startede der jeg skulle gøre den lovlig. Jeg putter en ny 50cc støbejern cyllinder kit på, std karburator og std udstødning. Der kørte den fint med begrænsning i luftfilteret og dyse 72. Tændrøret var en dejlig cocio brun som den skulle.

Den holdte den farve i ca 2 uger indtil jeg tog en længere tur(40 km). Efter jeg havde kørt 20 km slukkede motoren og cyllinder blev ridset. Den kørte dog de sidste 20 km og så 40 km tilbage uden at dø igen(dog med halv gas). Før jeg kørte de 40 km tilbage tjækkede jeg tændrøret og den var helt hvid/grå. Så den fik alt for meget luft. Den kunne heller ikke stå i tomgang.

Så der jeg var kommet hjem igen puttede jeg en dyse 76 i med det samme. Det hjalp, men den skal stadig ha større dyse(mit bud ligger på 80).Pillede cyllinder af for at kigge efter skader og den var helt ridset til. Så købte jeg en 50cc alu kit fra thansen. Tænkte at den kunne havde blevet utæt i bundpakningen fordi der var olie under cyllinderen. Men det hjalp ikke. Har også tjækket for utætheder med en dåse start spray men det hele er tæt(har også tjækket simmerringe men de er tørre på begge sider).

Har også fået den til at nogle lunde stå i tomgang ved at skrue helt op for tomgangen. Men det gør den kun efter chokeren slår fra. Når chokeren er tændt tager den ca 4500 omdrejninger og kører af sig selv hvis man ikke holder bremsen ind.

Ved godt at når man skifter cyllinder, så skal man også omdyse, men den fejler noget og kan simpelthen ikke finde fejlen. Håber der er en som kan hjælpe mig her.

Den har indtil vider fået ny cyllinder med pakninger og 2 nye membran pakninger. Lagde mærke til at membranen er revnet imellem ydre siden af membranen og oppe mod en af bolte som holder den ned. Tænker dog ikke at det betyder så meget, der den stadig har en lag pakning til fra bolten og til indresiden af membranen.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alt for høj dyse på hot
  • #1   31. dec 2022 Når du skriver lovlig,mener du så 100% lovlig eller kører du uden tragt?
    Hvilket topstykke har du på?
    Er det den originale cylinder?


  • #2   31. dec 2022 Uden tragt, std pgo topstykke og som sagt, så sidder der thansen alu cyllinder

  • #3   31. dec 2022 Thansens alu cylinder ikke godkendt.
    Den har en anden portning.

    Hvor mange gange har jeg sagt at en PGO motor dør, hvis man kører uden tragt, samtidig med at man har ring i vario?
    Jeg er helt sikker på at din cylinder ikke havde været død, hvis du havde haft tragten i den.

    Sælg din PGO, når du har skiftet cylinderen.
    De går for ret mange penge.

    Køb en 4 takter med elektronisk begrænsning.

    Jeg sværger vitterligt på, at min søns Sym Orbit II 2015 er ekstremt meget hurtigere i optrækket, end min datters PGO Hot 50 2015.
    Begge er lovlige.
    Og jeg tør slet ikke tænke på benzinforbruget...
    Eneste øv er at du skal skifte olie for hver 2-3.000 km.


  • #5   31. dec 2022 Den anden cyllinder døde ikke bare fordi den ikke havde tragt i der jeg passede på omdrejningerne. Den døde pga for mager blandning. Det er det jeg prøver og løse her.

    Ved godt den cylinder ikke er godkendt til pgo, men den har heller ikke tilføjet noget effekt. Den er så sløv som en støbejern cyllinder.

    Og igen som jeg har sagt på andre forums, jeg er ikke interreseret i at købe en ny knallert


  • #6   31. dec 2022 Har du så den originale udstødning på, med alle begrænsninger i?
    Hvor langt ude står din luftskrue?


  • #7   31. dec 2022 Min fætters hot skulle op i dyse 86 efter kun at have pillet tragten.

  • #8   31. dec 2022 #7
    Det passer ikke...!

    En 100% original PGO Big Max fra 1996 og 1998 kørte med dyse 75 fra fabrikken.
    Og i 1996 havde den endda booster stempel, med skråt område ved udstødningsporten.
    Modellerne i 90erne var de modeller der havde flest HK.

    Hvis du ender i dyse 86, så er motoren utæt.


  • #9   31. dec 2022 Den kørte perfekt med std 72 dyse før, og efter tragten blev fjernet, kunne den ikke tage gas. Dysen blev skiftet til en 86, og så kørte den igen perfekt.

  • #10   31. dec 2022 Udstødningen er den helt originale pgo udstødning med katalysator og blindrør. Luftskruen står helt ind nu


  • #11   31. dec 2022 #10
    Så er den helt sikkert utæt.
    Luftskruen skal stå mellem 1-2 omgange ude.
    Den bør ikke stå helt inde.
    Når den gør dette, så er den utæt eller tomgangsdysen er for lille.

    Og eftersom at den er helt lovlig, så skal tomgangsdysen passe.


  • #13   31. dec 2022 #12
    Det er 68 eller 72, alt efter årgang.


  • #14   31. dec 2022 Men det jo så problemet. Har testet over det hele for utætheder med startspray. Eneste sted hvor jeg ikke kunne komme til er bundpakningen på cyllinderen. Dog har den jo ny bundpakning

  • #16   1. jan 2023 Ja det tænkte jeg nemlig også. Den der bundpakning burde være ok.

    Kan den måske være utæt ved afløbet på karburatoren eller sådan noget?


  • #17   1. jan 2023 Det kan jo også være fordi der pludselig ikke er benzin flow nok. Så lort i dyse, eller benzinhane der er halvstoppet. Mager blanding kan jo komme af både en utæthed som giver mere luft, eller af at der pludselig mangler benzin til luften. Hvis benzinhane kun og kun lige kan følge med til at holde den kørende, men der stadig er lidt mangel på benzin vil det give samme resultat.

  • #18   1. jan 2023 Det rigtig nok. Kigger lige på benzin systemet

  • #19   1. jan 2023 Husk du karburatorsprit, nu hvor at det er så koldt.

  • #20   1. jan 2023 Nej det bruger jeg ikke

  • #21   1. jan 2023 #20
    Der skal ikke ret meget vand i bunden af karburatoren, før den blokker en dyse til.

    Årsagen til at du skal op på dyse 86, finder du i de alt for høje omdrejninger.
    Ved den rigtige dyse, der tager din motor alt alt for mange omdrejninger, i forhold til hvad den er designet til og derfor bliver den alt for varm og du får et hvidt tændrør.

    Når du skifter fra dyse 72 til 86, så bliver din blanding federe, som giver mere smørrelse og indre køling, samt temperaturen på forbrændingen falder.
    Ydermere så kan motoren ikke ramme samme høje omdrejninger med så stor en dyse, så alt i alt, så ender du med en koldere motor.

    Og så er vi tilbage til at den manglende tragt nok har kostet dig en cylinder.
    En alu cylinder kan tåle mange flere tæv, så havde det været støbejern, så havde den ikke holdt så længe.

    Sidste mulighed er at din oliepumpe ikke virker.


  • #22   1. jan 2023 Oliepumpen er pillet helt fra og blander selv.
    Motoren bliver ikke for varm der tændrøret bliver ikke mørke grå. Den er bare hvid med en lille bitte smule brun. Har fået sat en br8hs tændrør i der en br7hs resulterede i en mørke grå tændrør der lugtede brændt.

    Har kigget på benzin systemet. Den virker helt fint før karburatoren udover at noget benzin kører igennem vacuumhanen selvom man ikke suger i den. Når man suger i vacuum slangen kommer der ordenlig benzin ud. Karburator har jeg tidliger prøvet og rense, men uden held(tænkte at tomgangsdysen var måske tilstoppet som så gav de problemer). Har dog lagt mærke til at der er vådt omkring luftskruen. Der er også vådt under karburatoren. Alt andet er tørt. Så den kan vel være utæt der. Der sidder et luftskrue fra thansen i nu(den originale knækkede ved hovedet hvor man løsner den. Der blev lavet et nyt "rille" i så man kunne fjærne den og putte en ny i. Karburatoren fik dog ikke skade).

    Har ikke et andet std karburator og skifte ud med. Har kun en 19mm. Kan den bruges på std/lovlig hot? Tænker mere på motoren og ikke så meget på lovgivning osv


  • #23   1. jan 2023 #22
    Det bliver nok noget rod, men det kan godt lade sig gøre.

    Er det ikke noget lort altid at køre rundt med halve løsninger?
    Alu cylinderen koster 799 kr.
    En original cylinder koster 799 kr.
    En original karburator kan købes brugt for små penge.
    Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor du vælger at køre ulovligt og så stadig beholde begrænsningerne i motoren.

    Det ændrer alle forudsætningerne for motoren, at den skal arbejde under de betingelser.


  • #24   1. jan 2023 For mig er det kun vigtigt at den kører under 42 på rullefeltet. Den må gerne ha noget ordenlig optræk der hvis man putter tragten i, så bliver den helt vild sløv.

    Kan vel prøve med den 19 mm karburator jeg har. Har kun dyser 80 og højere til den, men det er vel fint. Bare den kører ordenligt. Prøver mig lige frem med det så.

    Og mht at købe en brugt karburator, jeg har kigget og der er ikke nogle tæt på mig. Så er jeg også stram på penge så det hjælper ikke


  • #25   1. jan 2023 #24
    Du er vel godt klar over at de 42 kmt på et rullefelt kun fungerer som en guide?
    Hvis der er konstruktive ændringer, så konfiskerer de den jo alligevel.

    Du blev jo påkørt af panserne for nogle måneder siden og der fik du vel den første streg i papirene?!


  • #26   1. jan 2023 Er din pakning ved bundkar tæt?
    hvis der kan dryppe benzin ud kan der komme luft ind med garanti.
    Jeg kan kun give Tommy ret, enten køre man med alle begrænsningerne i, eller også er skiven pillet, man kan ikke køre kun med tragten pillet og skiven i, det svare sku lidt til at du sætter bilen i første også bare køre derudaf med speederen i bund, det der INTET der kan holde til.
    så fyr den tragt der i igen eller fjern din skive også begræns motoren elektronisk istedet.

    vil så også tilføje, efter jeg har købt en scooter med lodret mina og en med Hiper motor, så er pgo sku ik så god at skrue i som jeg troede i forhold til "rigtige" motore smiley


  • #27   1. jan 2023 Jo jeg ved godt at det er en "guide". Men har sgu aldrig oplevet at blive rullet og få tager knallerten. Rammer den mindre end 42, så er den lovlig i øjne på de fleste betjente.

    Pakningen til bundkaret er tæt. Den er kun våde på den ene side ved luftskruen. Selve luftskruen og området rundt om den er også våd


  • #28   1. jan 2023 har du prøvet en anden karb?
    lyder som om din karb er færdig.. hvordan har du lavet den nye "rille" på den knækkede luftskrue ?


  • #29   1. jan 2023 har ikke prøvet en anden karburator ednu, der jeg kun havde en 19 mm som reserve. men prøver med den større karburator i morgen.

    Jeg lavede den der rille med en vinkel sliber . self med karburatoren af osv, så det blev pænt. selve karburatoren har kun fået ridser efter turen med vinkelsliberen, der skruen var for det meste ud


  • #30   1. jan 2023 Så du har skåret i din karb med en vinkelsliber og undre dig over den er utæt efter? det er 90% sikkert derfor der drypper benzin ud der fordi der er kommet riller, prøv en anden karburator også er jeg sikker på dit problem er løst smiley

  • #31   1. jan 2023 Jo men du forstår det ikke. Der blev skåret på luftskruen. Det eneste karbuen har fået er en par ridser.

    Plus det er lang tid siden det skete. Vi snakker om over 1 år. Den har virket fint indtil den ikke virkede


  • #32   1. jan 2023 men det er der den er utæt?
    Jeg er stadig sikker på dit problem bli'r løst.
    min big ku jeg slet ik indstille med den 17,5mm jeg havde købt fra kgi. bøvlede med for mager blanding selv med dyse 122..
    Skiftede til polini Cp 21mm og nu den lidt for fed med dyse 98.
    resten af opsætning var ens som med 17,5, kun karb skiftet. 47,6, knæk osv


  • #33   1. jan 2023 Ja det er den der 17,5 karburator med automat choker. Noget lort. Har selv en stylepro 19mm, men det er en god karburator. Havde en dyse 102 til stage 6 sport pro og std filter med andet skum i.

    Men ja tilbage til min std karburator, jo det er sikkert der den er utæt. Jeg skifter til den anden karburator og ser om det bliver bedre


  • #34   1. jan 2023 #27
    Det er heller ikke meningen at man skal opleve at få taget knallerten.
    Jeg forstår simpelthen ikke din vilde besættelse med at køre på en Hot 50.
    En skide Hot 50. Det er jo ikke fordi at den kører pisse fedt, kører langt på literen eller giver en masse street credit.

    Skift dog til en scooter der er helt lovlig og som har det optræk, som du søger.

    Så kan du grine af panserne, når du bliver stoppet.


  • #35   1. jan 2023 Tommy jeg gider ikke og skifte knallert. Det er jeg ikke interreseret i. Beholder min hot indtil jeg får bil. Det er ikke det mest praktiske knallert, men det er noget som bare kører og som jeg er glad for

  • #36   1. jan 2023 #35
    Så må du håbe at den ikke bliver taget og du får udsat dit kørekort.


  • #38   2. jan 2023 #37
    Så du køre altså sprit på en tunet knallert og er stolt`?


  • #39   2. jan 2023 #38
    Det er ikke unormalt i socialt udsatte områder.


  • #40   2. jan 2023 #39
    Jeg er fuldstændig flad af grin "Det normalt i udsatte områder" Hahaha
    Kan ikke se ideen i at se en knallert Som en legitim sprit raket, men desværre er der mange der gør det, oftest dem som mister førerretten til bil pga sprit, som så fortsætter på knallert. og desværre går det som regel mest ud over dem de rammer og ikke dem selv..


  • #41   2. jan 2023 Nårh opdatering. Jeg har installeret 19 mm karburatoren på. 88 i dyse og fjærnet luftfilter begrænsning, så kører det. Den står i tomgang og det hele. Den har enda fået noget mere power.

    Skal dog lige tjække tændrør og færdig indstille den(ville helst begrænse luftfilteret igen, dog så mangler jeg dyser. Har ikke lavere end 88)


  • #42   2. jan 2023 #41
    Godt ven, Jeg var 90% sikker på fejlen var din karb smiley

    Køre du med standard studs? for mener ikke diameteren på den er mere end 18mm smiley
    Så du skal hvertfrald ikke højere op, og er ret sikker på den vil køre endnu bedre med en 17.5mm men skal den være lovlig så skal du ha fat i den originale 12.5mm
    Er sikker på du kan finde den billigt brugt smiley


  • #43   2. jan 2023 Jeg kigger efter en billig 12mm, men har ik så mange penge

  • #44   2. jan 2023 hvor du fra?
    har en liggende du kan købe biligt


  • #45   2. jan 2023 Har skrevet pb

  • #48   3. jan 2023 #46
    Jeg sagde ikke at du var fra et udsat boligområde.
    Jeg sagde at det var ret normalt i et udsat boligområde.


  • #49   3. jan 2023 Ednu en opdatering. Har nu kørt en længere tur for at se hvor effektivt den kørte. 19 km per liter som den er nu. Slet ikke dårligt. Tror næsten det er bedre end std karburator og den kører uden luft begrænsning i filteret.

    Den kører nogle dejlige 8500 omdrejninger med kvart gas på lige vej og kan nu nemt komme oppe i omdrejninger selvom man kører oppe ad bakker(det har den altid haft det svært ved med std karburator).

    Gasresponsen er også langt bedre. Når jeg giver gas så gasser den også bare op. Ednu en ting den aldrig kunne med std karburator.

    Så er der det med at jeg nu har manuel choker og en strammer fjæder i karburatoren, så der er mere modstand i gashåndtaget.

    Tror sgu den bliver på. Kører pisse godt, flere indstillings muligheder og det betyder ikke så meget mht benzin forbrug. Så skal den bare indstilles, men det kan jeg selv gøre. Tak for hjælpen alle sammen!


  • #50   3. jan 2023 #49
    Held og lykke med det.
    Fint at den virker nu.


Kommentér på:
Alt for høj dyse på hot

Annonce