Ny knallert 30 ejer og dumme spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
Hej, ja som opslaget overskrift siger, så er jeg en ny knallert 30 ejer og jeg har derfor nogle dumme spørgsmål jeg gerne vil stille, i det jeg aldrig har ejet et motoriseret køretøj før, (det er helt pinligt det her!).
Jeg har en VGA Explora Euro 4 og jeg har følgende spørgsmål:
- 1. Hvor mange liter benzin kan den indeholde og hvor meget koster en fuld tank ca. Samt hvor meget anbefaler i, at fylde den når den skal tankes?
- 2. Hvor ofte skal batteriet ca. lades op og hvordan gør man helt præcist? Jeg ved, at man skal have fat i nogle start kabler og mere ved jeg ikke om den del.
- 3. Hvor bange skal man være for at ens nye baby bliver stjålet? Og hvad udover skivelås og kædelås kan man sikre den med, som kunne være en god ide?
- 4. Hvor vigtig synes i at kasko forsikringen er? Ville i bare nøjes med den almindelige selvrisiko (lovpligtige) eller ville i også investere i kasko?
Jeg håber, at der er nogle venlige sjæle, der vil hjælpe mig med mine uintelligente spørgsmål.
Kh. N00ben
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.410
Jeg bruger kædelås derhjemme og skivelås når jeg parkerer ved netto osv.
Det er de få gange hvor man ikke lige låser den fordi man kun er væk x tid at den forsvinder. Eller når man er ude og den står ulåst derhjemme. Som regel.
Tanken fylder du bare helt op.
Gætter på der ka være en 5-6 liter og den kører nok 20 km/l plus det løse så ca hver 100-120 km ska den ha for en 80 kr benzin vel.
Batteriet skal i en batterilader som er egnet til små mc batterier.
De fleste knallert ejere lader det bare være og skifter til nyt batteri når de er trætte af sløvt batteri. Man kan altid kickstarte og batteriet lader når man kører så ved jævnlig brug skal det ikke lades. Jeg har en del knallerter så har en lader og holder dem fra at dø så vidt muligt, men det er og bliver en forbrugsvare sådan noget batterier
Kasko er til møg dyre udstillings stykker og den slags. Har aldrig brugt penge på det til køretøjer.
For mig er lidt ridser helt fint, jeg køber som regel brugte ting helst med ridser. For de penge 1 års kasko koster kan du købe 10 nye spejle og 14 nye blinklys.
Der er selvrisiko hvis uheldet er ude og forsrikringspræmien stiger når du bruger den.
Mit råd er drop det, når den er en brugsgenstand.
Almindelig ansvar som du forhåbentlig aldrig får brug for er rigeligt, og så planlæg med at den taber den lille smule værdi den gør, når den får skrammer og bliver tabt et par gange eller tre i løbet af de X antal år du ejer den inden den bliver solgt videre.
Det er langt langt billige end kasko. Kasko x 3 år = alt for mange penge. Især på en vga som er noget af det sidste i verden jeg ville kasko forsikre.
Lås den når du forlader den af syne mere end 100 sekunder.
Folk der stjæler knallerter, gør det ikke for penge.
De gør det for at køre på den, tisse i modvind og så køre den i en sø.
De har ikke værktøj til at bryde de mest simple låse op, og bare man gør det mindste for at forebygge tyveri så går de bare hen til en af de mange andre knallerter rundt omkring som bliver stillet uden lås.
Som man siger man behøver ikke at kunne løbe fra bjørnen. Man ska bare kunne løbe fra sine venner
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.410
https://www.thansen.dk/scooter-mc/laase-og-alarmer/skivebremselaas/disc-reminder-til-skivebremselaas/n1388158447/pn-1601624368
Den er lidt dyr hos thansen, jeg har bestilt en håndfuld i div farver på kina webshops til 10-20 kr stykket og bruger dem på alle mine låse.
En bonus ved at bruge dem er at det er nemt at fiske ssivelåsen frem og sætte den på og tage den af når den wire er sat i skivelåsen.
Kan låse skivelåsen på forhjulet op med 1 hånd på nøglen og lade låsen hænge i wiren, og så tage wiren af bremseklingen og dingle låsen ned i hvor jeg nu lægger den. Og omvendt ved påførsel, men jeg har en skivelås hvor man ikke behøver nøgle for at sætte låsen på.
Det er et stort plus, fandt jeg ud af da jeg fik en lås engang hvor man sku bruge nøglen til at låse den med.. Gal det blev jeg træt af hurtigt. Så gav den væk..
Ny knallert 30 ejer og dumme spørgsmål.