{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
862 visninger | Oprettet:

Sym vs Peugeot {{forumTopicSubject}}

Hvis I skulle købe en NY knallert 30 km/t, hvilken af de følgende modeller ville I vælge ift driftssikkerhed:

- Peugeot Kisbee
- Peugoet Streetline
- Peugoet Speedfight
- Sym Fiddle

Ved godt Sym ikke har det bedste ry, men gud hvor ser Peugoeterne ikke ud af meget ift hvad de koster

Rigtig god søndag til jer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sym vs Peugeot
  • #1   29. okt 2023 Sym er helt fine og det er Peugeot også.
    Peugeot er crazy fucking dyre i reservedele.
    Det er Sym ikke.
    Jeg har selv haft en Sym GTS 300i EVO. Dejlig maskine.
    Min ene søn har en Sym Orbit II fra 2017. Den trækker super fint og har et stort sæderum.
    Jeg tror dog ikke at jeg ville give 25.000 kr for en ny scooter i dag.
    Det er fandme mange penge, når man kan få dem for små penge, brugte og kun et par år gamle.
    Vi gav 4.000 kr for min søns Sym Orbit II for et år siden og der havde den kun kørt cirka 5.000 km.
    Udstødningen er rustet så der er hul i den, så jeg har lige købt en ny for 999kr.

    Husk at rengøre forgaflen ofte, så den ikke ruster. Det sker for alle scootere.


  • #2   29. okt 2023 Afhænger af kørselssbehov, bagageog hvor høj føreren er.
    Da jeg prøvede en speedfight4 synes jeg den var for trang til mine over 180cm, og for sportsorienteret i indretningen til hverdagsbrug.
    Jeg har en piaggio nrg og den er meget mere komfortabel, god plads, god til bagage og vejer 8kg mindre selvom der er mere plads til en. Den har usd forgaffel og en bedre motor, men den ville også koste endnu mere end en speedfight4 hvis man stadig kunne få dem.
    Den indbyggede tlf holder i speedfight 4 er praktisk, og den kører godt i forhold til mange andre scootere, så helt dårligt er det ikke. Men jeg har altid synes den har været lidt ligegyldig. Den gør ikke hverken det praktiske eller det komfortmæssige eller det økonomiske eller det sportslige rigtig godt.

    Kisbeen er ret praktisk og velkørende, især i bykørsel. Og kvaliteten er god. Men ja reservedele er dyre hvis du styrter eller støddæmper skal skiftes til en ny original.

    Sym fiddle ser lovende ud. Jeg har ikke fået prøvet sådan en så ved ikke hvordan de er i praksis. Ud fra foto og video at dømme ser den en anelse trang ud. Tænker man ikke ska ha meget længere ben end jeg har.
    Men den er modelleret efter den ikoniske vespa, som jeg har prøvet og er dybt forelsket i. Man sidder ekstremt godt på vespaerne, der er absurd meget benplads, sæderummet er gigantisk, man har et stort handskerum foran knæene der åbnes uden nøgle med et tryk på tændingslåsen. De kører super godt. De holder også super godt men de koster jo desværre så også det en god ost ská koste.

    Sym fiddle er jo 15000 kr billigere end en vespa, så hvis bare den gør det 70% så godt som en vespa vil jeg mene den er en seriøs overvejelse værd.

    Men jeg vil anbefale at sætte en dag af til at komme ud hos en stor forhandler der har maskinerne i showroomet, så du kan få sat dig på de forskellige og smækket benene op og pillet ved knapperne og kigget i spejlene og mærket sædet med bagdelen, få kigget i spejlene og prøv at åbne sæderummet og læg en hjelm derned og se om du ka lukke igen.

    En lille prøvetur på dem du overvejer ka være svært at lokke ud af nogen forhandlere, men det giver en del lige at prøve at mærke efter i praksis, og så tage hjem uden at tage beslutninger, sove på det og regne efter hva der ka svare sig bedst.

    Lad dig ikke narre af udseendet på moderne kinesiske maskiner. De ser pæne ud når de er nye men når garantiperioden udløber har de det med at falme i det klare plastik, lakeringerne har det med at forgå og gummi bliver hårdt og så videre. Hvis du en dag sælger maskinen igen, istedet for at tage den med i graven, så er det ofte billigere at købe dyrt i starten end at skifte mange reservedele og ende med at sælge den meget billigt i forhold til hvad man får for en ældre kvalitets maskine hvor lakeringerne holder, plastikken ikke falmer, den bliver ved at køre godt og man får færre problemer og mere køreglæde.

    Der er mange gode grunde til piaggioerne koster den smule ekstra i startpris.
    Hvis du får mulighed for at prøvesidde en piaggio eller to, så vil jeg anbefale det så du ved hvordan en scooter fungerer og føles når den er rigtig godt lavet. De er altoverlegne.
    Og sælger man den videre efter f.eks. 8 år (så længe holder de færreste andre scootere med 5000+ km om året) eller bare 3 år, så resulterer den lave afskrivelse pga. deres eftertragtethed og holdbarhed ofte i at de er billigere at køre på end en budget scooter der taber mere af værdien.

    Jeg anbefaler dig ikke at købe piaggio.
    Jeg fraråder dig det heller ikke, jeg fremhæver dem bare som eksempel for at sætte fokus på vigtigheden af ikke at fokusere for meget på indkøbssprisen.
    Når der står 20'000 kr for en kisbee så er det kun oprettelsesgebyret... Dertil kommer et hav af udgifter til benzin og olieskift og service hos autoriseret mekaniker eller værktøj til dig selv, forsikring, låse, hjelm, tøj og så videre.

    Jeg begyndte først at regne på hvad det havde kostet at køre på de forskellige scootere jeg har haft gennem livet da jeg havde haft min nrg i et par år.
    Det er slående hvor billigt det har været at køre på de "dyre" scootere og hvor tit det har været billigere end de kymco og adly og skyteam og cpi jeg også har haft


  • #3   29. okt 2023 Har lige genset er billede af en rusten peugeot udstødning og kom i tanke om de kører med gy6 motor.
    De er udviklet og produceret i taiwan.
    Så det er ikke ægte europæisk.
    Mange af reservedelene er produceret i kina.
    Dog er scooterens funktionelle design europæisk. Og specifikt beregnet til det europæiske marked først og fremmest.

    Så om den ekstra pris for dem ka svare sig afhænger af om du synes designet fungerer for dig når du har den i hænderne.
    Eller om den fuldblods taiwanesiske scooter gør det ligeså fint for dig til en billigere pris.

    Det er mig bekendt kun piaggio-group der laver 50cc scootere i europa nu??
    Ikke at der er ret mange forskellige i kina heller. Longjia og zhongneng.

    Men ka godt forstå hvis der er et svært valg.
    Udvalget er virkelig småt i danmark, især nu hvor markedet internationalt også svinder ind.
    Elcykler har taget størstedelen af 50cc scooter kunderne.

    Og inflationen og reglerne i danmark har gjort at priserne er stukket helt af på knallerter.

    Hvis jeg var dig ville jeg alvorligt overveje sådan en her hvor du får box og vindskærm med i prisen for noget det er langt mere værd og holder værdien langr bedre end en ny taiwan der er dyrere
    https://www.dba.dk/vespa-lx/id-508342318/


  • #4   29. okt 2023 I er simpelthen for nice! Tak for jeres grundige svar!:)??

  • #5   29. okt 2023 #3
    Du linker til en 2 takter med en udstødning, som ikke er lovlig.
    Så han kan lige starte ud med at bruge 2.500 kr på en original udstødning, som er den eneste godkendte til en 30 kmt.

    https://kgi.dk/scooter-og-knallert-dele/vespa/vespa-lx-50-2-t/udstoedning/udstoedning-original-11444-da

    Den kan nok findes billigere på www.eBay.it men så er han på 20.000 kr for en 2 takter der er 8 år gammel og som har kørt 10.000 km.

    Jeg havde hellere valgt noget med en GY6 motor.
    Den er tæske billig at skrue på og en godkendt udstødning koster kun 999 kr hos KGI og den kan sikkert findes billigere andre steder.
    Den Vespa LV er også ret tørstig, sammenlignet med en GY6 motor.
    Den larmer også mere.
    Jeg havde valgt en GY6 model, med elektronisk begrænsning, så den kan trække fuld power, indtil at den rammer omdrejningerne hvor at den cutter.
    Samtlige 2 taktere er begrænset voldsomt i ydelsen, for at få omdrejningerne ned ved de 38 kmt.

    Udover det, så har du helt ret i at de italienske er af bedre kvalitet.


  • #6   29. okt 2023 https://www.scootergalleri.dk/sym-fiddle2/id-1343661
    Sprit ny, med fuld garanti og nul rust på bolte, støddæmpere, ledninger, bremser osv.
    Den havde jeg nok valgt, som hverdags transport scooter.


  • #7   29. okt 2023 Korrekr udstødningen er ikke godkendt, men man får ikke bøde for at køre med den. Og især ikke når scooterens topfart er lovlig.

    Vespaen er opgivet til at køre 33 km/l og taiwaneseren 30 km/l
    Så det er ikke nødvendigvis korrekt at den sluger mere benzin sådan en vespa.

    Det er dog korrekt at de larmer mere.
    Men de yder også godt de hiper motorer selv når de er begrænset. Den sidste jeg havde som lovlig knallert med den motor på kørte ihvertfald op med eller fra alle 4takterne.

    Bemærk især hvordan en 8 år gammel taiwaneser med 9500km på bagen ser ud, sammenlignet med sådan en vespa.

    Må sige jeg har før kigget på sym som hverdags knallert, specifikt en jet4 som på papiret ser fin ud.
    Men en prøvetur overbeviste mig lyn hurtigt om at den ville jeg ikke fordømme mig selv til at sku køre på efter jeg kom ud og prøve den.
    Den kørte simpelthen for dårligt, for langsomt, var for medtaget efter 3-4 års brug (jeg prøvede en brugt) og jeg sad for dårligt på den sammenlignet med en brugt piaggio zip der var 7 år ældre men i bedre stand, med samme km tal, kørte langt bedre, med bedre komfort.

    Jeg har ikke været nødt til at skifte udstødning på zippen endnu og har kørt snart 10000 km på den.
    Har givet den to små service og et nyt gaskabel da det knak, ellers har den kørt og kørt og kørt. Og der er handskerum og den kører næsten ligeså langt på literen som en lovlig sym, selvom jeg har tun cylinder på.

    Jeg kan godt forstå kineserne virker lovende uden at man har prøvet dem. De er nyere og billigere og originale godkendte reservedele er super billige fordi de jo faktisk er kina reservedele.

    Skuer man hunden på hårene så er kineserne klart bedst.
    De er nye de er billige de er pæne der er garanti på.

    Det er først når man har investeret i dem og står med krapylet der ikke vil starte og ikke har plads at man opdager km/l opgivelsen ikke passer i virkeligheden pga ringen i vario og måske er heldig at prøve en kvalitets maskine og indser at nu er man bundet til ens kineser da værdien allerede er faldet drastisk at man finder ud af hvorfor de sælges så billigt fra ny med såkaldt "garanti" smiley

    Men som sagt det afhænger. Ingen regel uden undtagelser. For nogen er de billigste scootere man kan købe den bedste investering.
    Det er bare min erfaring at de fleste bliver taget ved næsen med pgo og kymco og kineserne. Og de finder først ud af det når de er så heldige, eller uheldige, at prøve en rigtig scooter og regner på udgifterne samlet over f.eks. 8 år (hvis ikke budget scooteren er skrottet til den tid så sammenligningen er umulig at lave 1 til 1)
    Så er i advaret fremtidige nye scooter ejere smiley

    Hvad jeg havde gjort afhænger som sagt af så meget.
    Men i praksis har jeg gjort det at jeg kun har honda og piaggio og aprilia maskiner for tiden. Og jo længere der går jo gladere bliver jeg for mit valg, og de får ikke lov at stå stille og glo for de er så gode at køre på man næsten ikke kan lade være selv om vinteren smiley


    profilbillede
  • #8   30. okt 2023 Jeg er en Peugeot mand har en speedfight men min er en 2 som er en gammel model der kan man godt få en masse dele til den til ok pris. Men så kommer det vis man kun køber originale dele så koster det kassen bare hurtigt en udstødning 2500kr krumtab 2300kr og så cylinder ligger også omkring 2000-2500kr derfor bruger man tit brugt eller tun dele som er meget billiger. Kender ikke Sym men det er sikket en fin scooter også

Kommentér på:
Sym vs Peugeot

Annonce