224 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
6 Svar
Aprilia/beta/derbi Aprilia/beta/derbi
Hej alle.
Står og skal vælge mellem en Aprilia sx50 en derbi senda 50 eller beta rr 50, hvilken ville I vælge? Kan man bare købe en i Tyskland eller Sverige uden at det giver problemer herhjemme? Mvh
0 synes godt om
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 31 Svar: 24.950
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.593
Ellers mega fed maskine. Men de er så vidt jeg ved ikke til at finde som 30er.
Leder du efter 45 er det ikke noget problem dog.
Ellers havde jeg valgt sådan en.
Ikke mindst fordi man ka få cylinderkits til am6 med udstødningsventil
Men står valget mellem senda og sx så ville jeg vælge den bedste maskine jeg ku finde...
Til hewled med mærket. De er stortset ens. Bare maskinen er god kval til ok pris så er jeg glad.
Jeg ville i øvrigt vælge en pro udgave.
Med USD forgaffel og link bagdæmper.
Ka du få en pro udgave som ikke er helt forsømt så gå efter den.
Den bedre affjedring er guld værd, medmindre du bare har tænkt dig at køre helt pænt som en konfi knejt eller pige aka som en gammel dame på cykelstierne uden at køre den til grænsen.
I så fald er der ikke den store forskel om du vælger dårlig affjedring eller den gode affjedring. Udover den gode affjedring har lidt ekstra lejer der skal være i orden og den billige dårligere affjedring er nemmere at holde i god stand fordi der er færre dele.
Jeg havde selv en honda hm moto crm derapage og var virkelig glad for den.
Men fandt ud af det er begrænset hvor meget sjov man ka en med en supermoto som knallert og kørte en masse offroad og sådan stunt og sådan. Så solgte den og købte en rx Factory istedet.
Både hondaen og apriliaen med pro affjedring.
Prisen for den bedre affjedring er næsten intet, og det gør en del forskel hvis man kører halvseriøst så det var et must for mig. Uanset om jeg tog sm eller enduro version.
Men der vigtigste er at den fungerer i affjedring og bremser osv ellers er det ligemeget hvad den hedder hvis den er misligholdt osv.
Så det afhænger alt sammen. Hellere en velholdt lortemaskine end en halvdød god maskine
jan 2024
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 2
sep 2003
De er alle sammen lidt svære at finde i helt lovlig stand brugt men der kommer et par håndfulde til salg herhjemme om året så de kan godt findes.
Det er forskelligt fra årgang til årganf hvordan de er indrettet med begrænsningerne men de er næsten alle med en begrænsning på 3 gear selvom de har 6 gear.
Det er i form af et skiftehjul på gearvælgeren der kun går til tredje gear.
Det er mig bekendt kun rieju mrt der kommer med 4 gear i lovlig stand.
Ellers er de med 3 gear alle sammen i lovlig stand.
Så gør det ikke den store forskel med alt det affjedrings snak.
De maskiner der kommer med am6 motor har balanceaksel så de vibrerer mindre.
Rieju mrt og generic trigger bl.a.
Jeg kendte en der kørte generic trigger lovligt og han var glad for den. Kørte ualmindelig meget på den.
De har stor tank og er nok den mest praktisk indrettede af dem. Med stor tank og god komfort og få vibrationer.
I sverige må de køre "45" knallert når de fylder 15 år så derovre finder man ikke rigtig gearmaskiner i 30kmt udgave.
I tyskland mener jeg det er 16 år man ska være for at køre 45 knallert så der findes de også ekstremt sjældent i 30 km udgave.
Med en lovlig udstødning på tager de ikke ret mange omdrejninger og har ok moment i de lavere omdrejninger så de kører fint nok.
Man ka godt sætte igang i 2. Gear hvis man filer lidt kobling så ved normal kørsel behøver man ikke skifte gear konstant hver gang der er et sving el.lign.
De kører gerne lidt mere end 30 kmt i lovlig stand, måske 32-37 kmt, og det går ikke så hurtigt med at komme op i fart så det opleves ikke som et problem at de har så mange gear ift. Den lave topfart.
De kommer typisk til salg pp brugtmarkeder herhjemme i lovlig stand og god velholdt stand ud på foråret.
Henover sommeren er de typisk svære at opdrive, enten fordi de bliver revet væk når de kommer til salg, eller fordi folk beholder dem for at køre på dem.
og hen på efteråret kommer de gerne til salg igen, lidt billigere, fordi det er ved at være sæson afslutning.
De findes ikke fra ny hos forhandlere herjemme da de danske regler har dræbt branchen. Importøren lukkede i 2018 og siden da er der kun importeret enkelte af mærket fantic, som absolut også er kvalitet.
Finder du en brugt hos en forhandler er prisen gerne astronomisk, 40 tusind for eksempel.
netop fordi der næsten ingen er til salg hos forhandlere men efterspørgslen er temmelig stor i forhold til antallet af udbud.
De er dog ikke steget så meget i pris på brugtmarkedet så det kan være dyrt i afskrivelse at købe en brugt fra en forhandler.
Det er lidt synd han ikke må køre 45er lovligt herhjemme. Det ville gøre jagten noget nemmere. Og en undersøgelse fra rådet for sikker trafik har vist op til 7x færre uheld pr kørte km på 45erne ift 30erne så det ville også være en del sikrere.
Men ingen tvivl om han stadig vil blive kiste glad over en lovlig gear maskine at køre cykelstierne på.
God jagt. Mvh
sep 2003
Fandt en rieju mrt til 39'999,-. Hos scooterworld i låsby.
Men fandt sådan en her der måske ku være interessant istedet
https://www.dba.dk/rieju-rs2-matrix-pro-2012/id-1108374782/
Vil forresten sige tjek guloggratis .dk også da de ikke tager penge for at oprette annoncer til over 5000kr.
Derinde har jeg fundet mine gearknallerter.
De oprettes tit derinde istedet for på dba fordi guloggratis er gratis at sælge på.
Facebook marketplace er også et sted man ka finde dem tit.
Det er gratis men møg besværligt at bruge. Men ja vil man ha en lovlig maskine i god stand til en fair pris, i danmark, så kræver det lidt ekstra indsats at finde frem til dem
jan 2024
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 2
Aprilia/beta/derbi