afrundet udstødnings bolt {{forumTopicSubject}}
davs sg jeg fik lige sat min udstødning på min Piaggio New Typhoon 2T 2017 igår og opdagede så den retard af en tidligere ejer har på en eller anden måde rundet bunden af udstødningsport bolten af så jeg kan ik få skruet en møtrik på nu i den ene side
vil bare høre om i har nogen forslag til hvordan jeg kan få den bolt skiftet da jeg normalt vil kontra spænde men det kan jeg jo ikke når jeg slet ik kan få nogen på
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Skru den ud og sæt en rigtig bolt i.
Det letteste er at tage motor eller cylinder af og arbejde med den hvor den er fri.
Evt brug en gasbrænder, til at varme den op med, så den slipper.
jun 2023
Følger: 7 Følgere: 182 Emner: 33 Svar: 794
sep 2006
Af med cylinder eller hele motoren.
Giv den godt med varme, fra en lille gasbrænder.
Skru den ud med en rørtang.
Problem løst.
https://www.harald-nyborg.dk/bahco-roertang-320-mm
Den er alle pengene værd.
jun 2023
sep 2006
Så køber man en lille en.
https://www.harald-nyborg.dk/skandi-gasbraender-assorteret-farve
Det er rigeligt.
jun 2023
Kan ik lige huske hvordan det er på Hiper men de bruger kun Toppakning og bundpakning ik?
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 770 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.933
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.440
Lidt varme gør enormt meget.
Evt skær skikdtet af hvis muligt
jun 2023
sep 2006
Hvordan fik du den så ud?
jun 2023
dog den møtrik jeg så sat på den nye skulle selfølgelig så lige blive rundet af så den mangler 1cm før den er helt på så udstødning er nok lidt utæt men ved ik mere før jeg får den testkørt
grunden til den blev grundet af er fordi husker det som motor ophængtet sidder lige under den udstødningsbolt side så man kan kun sidde med en svensknøgle og skrue den på som så var det jeg gjorde da den olietank som sidder et lorte sted jeg havde skruet ud og hvilt lige oppe på den metal bar du ved der sidder lidt over cylinder som du normalt skruer sæde til osv faldt ned og smadrede ind i min hånd som så gjorde den smuttede og skruede skæft så gevindet på den møtrik er rundet af håber dog ik den er utæt nu for meget næsten ik at skulle stå med det lort ogs
Sorry for den lange unødvendige forklaring
sep 2006
jun 2023
kan dog godt give dig ret i jeg vil fandme ik klage over noget nyt værktøj
sep 2003
Altså vil sige til enhver opgave er der et perfekt værktøj.
Jeg har ekstremt meget forskelligt værktøj.
Noget af det er godt...
Men det er kommet med tiden. Når jeg absolut har sku bruge noget har jeg købt det.
Når jeg gerne ville ha haft noget, nok gange, så køber jeg det.
Men altså der gik 15 år før jeg købte en slagnøgle på ledning.
Og har købt en masse tændrørsnøgler gennem tiden, har så foræret nogen væk og smidt nogen væk. Så her for 3 måneder siden står jeg så med en opgave som er psykopat besværlig uden en tændrørsnøgle, og så har jeg pludselig ikke nogen... og nægtede at købe en fordi jeg har sku købt så mange. Gal det tog lang tid. Havde ærligt været nemmere at ta ud og tigge pengene til en ny, gå krabbegang til thansen og hjem igen og så gøre det med det rigtige værktøj.
Nøj
Long story short...
Men ja man ska la vær med at brænde hele budgettet på køb af knallerten.
Der ska være lidt til værktøj og nye dæk og bolte osv når man finder fejl hen ad vejen
jun 2023
hvordan jeg så får den møtrik af er så et godt spørgsmål
sådan nogle møtriksknuser ved i om de rent faktisk virker? de er vist ik ret dyre og syntes selv det virker som en lidt mere simpel løsning end at skulle have afmonteret cylinder igen og sidder og svejse eller en anden besværlig løsning?
sep 2006
Alternativet er en god tårn-møtrik.
Den rykker ofte møtrikken væk fra forrøret.
Så kan man komme på den med en fastnøgle.
På nogle maskiner, der er.de nemmere at arbejde på, hvis man kobler bagerste støddæmper fra, så scooteren falder lidt sammen.
jun 2023
sep 2003
Ulempen ved det er at det er lidt svært at få boltene i gevindenene i cylinderens udstødningsport, hvis man spænder udstødningen fast i ophænget bagitl før man spænder den ved cylinderen.
Men en nem løsning på dét er bare at hænge den løst op i een af boltene i ophænget, så få en bolt i hver side af cylindertilslutningen, stadig løst, så den anden boilt i ophænget bagtil, og så stille og rolig walk them in, lidt af gangen.
Så ender udstødningen også med at hænge rigtigt uden at være spændt skævt fast.
Det reducerer sandsynlighedenm for skader ved styrt, risikoen for at bolte rasler sig løse, og risikoen for at bolte sætter sig fast og kværner gevindene
mht how to remove møtrikken øøøh tang med tænder man ka holde godt fast. Har tit virket for mig. Og så i lokummet med den møtrik og skyl stort ud.
Jeg absolut hader møtrikker op ad forrøret som man ikke ka få hverken en top eller skralde på så man ska fukke rundt i 45 minutter for at få spændt en enkelt møtrik
jun 2023
Men nogen ideer til et fjerne den afrundet møtrik? da jeg kan høre den er utæt så gider ikke engang og testkøre den
sådan nogle møtriksknuser ved i om de virker koster en lille 50kr i biltema dog den mindste størrelse er 12-16mm og den møtrik er 10mm men det går vel nok har nemlig en slagnøgle jeg ville ku bruge til det
eller har i nogen andre ideer som ik kræver svejsning og som helst ik kræver jeg skal afmontere cylinder igen for hold da kæft det fandme besværligt på en new Typhoon
jun 2023
jun 2023
afrundet udstødnings bolt