{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
248 visninger | Oprettet:

afrundet udstødnings bolt {{forumTopicSubject}}

davs sg jeg fik lige sat min udstødning på min Piaggio New Typhoon 2T 2017 igår og opdagede så den retard af en tidligere ejer har på en eller anden måde rundet bunden af udstødningsport bolten af så jeg kan ik få skruet en møtrik på nu i den ene side

vil bare høre om i har nogen forslag til hvordan jeg kan få den bolt skiftet da jeg normalt vil kontra spænde men det kan jeg jo ikke når jeg slet ik kan få nogen på


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  afrundet udstødnings bolt
  • #1   10. jul Det er bare en støttebolt.
    Skru den ud og sæt en rigtig bolt i.
    Det letteste er at tage motor eller cylinder af og arbejde med den hvor den er fri.
    Evt brug en gasbrænder, til at varme den op med, så den slipper.


  • #2   10. jul Har haft gjort det før men der havde jeg mulighed for at skrue 2 møtrikker på og kontra spænde for at få bolten fri det kan jeg jo så ik i det her tilfælde da gevindet på bolten i bunden er rundet af derfor jeg ik lige ved hvordan det skal gøres

  • #3   10. jul #2
    Af med cylinder eller hele motoren.
    Giv den godt med varme, fra en lille gasbrænder.
    Skru den ud med en rørtang.

    Problem løst.

    https://www.harald-nyborg.dk/bahco-roertang-320-mm
    Den er alle pengene værd.


  • #4   10. jul hvis man så ik har mulighed for at bruge en gasbrænder

  • #5   10. jul #4
    Så køber man en lille en.
    https://www.harald-nyborg.dk/skandi-gasbraender-assorteret-farve
    Det er rigeligt.


  • #6   10. jul yes så må jeg lige prøve og købe sådan en vel hvis der ikke er andre muligheder

    Kan ik lige huske hvordan det er på Hiper men de bruger kun Toppakning og bundpakning ik?


  • #7   10. jul Pil udstødning af. Find en passende tang og drej den ud

  • #8   10. jul Evt. Stormlighter.
    Lidt varme gør enormt meget.

    Evt skær skikdtet af hvis muligt


  • #9   11. jul har fået den skiftet men tak forslagene smiley

  • #10   11. jul #9
    Hvordan fik du den så ud?


  • #11   11. jul afmontere cylinder osv og så kender jeg en som havde lånt noget svejsegrej så fik svejset en møtrik på enden og så forsøge jeg bare med en varmepistol for at give den lidt da tænkte nok det var bedre end ingenting og så kom dem rimelig nemt ud

    dog den møtrik jeg så sat på den nye skulle selfølgelig så lige blive rundet af så den mangler 1cm før den er helt på så udstødning er nok lidt utæt men ved ik mere før jeg får den testkørt

    grunden til den blev grundet af er fordi husker det som motor ophængtet sidder lige under den udstødningsbolt side så man kan kun sidde med en svensknøgle og skrue den på som så var det jeg gjorde da den olietank som sidder et lorte sted jeg havde skruet ud og hvilt lige oppe på den metal bar du ved der sidder lidt over cylinder som du normalt skruer sæde til osv faldt ned og smadrede ind i min hånd som så gjorde den smuttede og skruede skæft så gevindet på den møtrik er rundet af håber dog ik den er utæt nu for meget næsten ik at skulle stå med det lort ogs smiley

    Sorry for den lange unødvendige forklaring


  • #12   11. jul Du skal have bedre værktøj, hvis det bedste du har er en svensknøgle.

  • #13   11. jul hvordan ville du da skrue den møtrik på? der er 4cm max fra motorophænget til møtrikken ?

    kan dog godt give dig ret i jeg vil fandme ik klage over noget nyt værktøj


  • #14   11. jul En skralde med et artikulerbart hoved på oh justerbar længde på håndtaget, meget gerne med mange klik i skralden for hver omgang, så man ka få den til at skralde selvom man kun har 20° plads at skralde i.

    Altså vil sige til enhver opgave er der et perfekt værktøj.
    Jeg har ekstremt meget forskelligt værktøj.
    Noget af det er godt...

    Men det er kommet med tiden. Når jeg absolut har sku bruge noget har jeg købt det.
    Når jeg gerne ville ha haft noget, nok gange, så køber jeg det.

    Men altså der gik 15 år før jeg købte en slagnøgle på ledning.

    Og har købt en masse tændrørsnøgler gennem tiden, har så foræret nogen væk og smidt nogen væk. Så her for 3 måneder siden står jeg så med en opgave som er psykopat besværlig uden en tændrørsnøgle, og så har jeg pludselig ikke nogen... og nægtede at købe en fordi jeg har sku købt så mange. Gal det tog lang tid. Havde ærligt været nemmere at ta ud og tigge pengene til en ny, gå krabbegang til thansen og hjem igen og så gøre det med det rigtige værktøj.
    Nøj smiley

    Long story short...

    Men ja man ska la vær med at brænde hele budgettet på køb af knallerten.
    Der ska være lidt til værktøj og nye dæk og bolte osv når man finder fejl hen ad vejen


  • #15   11. jul jeg har sådan et hoved der dog og ku ik få plads til den dog er det til et lidt større sæt så hvis den nu ender med at være utæt så får jeg købt et mindre et til mit andet sæt og så må jeg se om der er plads så jeg kan få det lavet ordentligt den her gang

    hvordan jeg så får den møtrik af er så et godt spørgsmål

    sådan nogle møtriksknuser ved i om de rent faktisk virker? de er vist ik ret dyre og syntes selv det virker som en lidt mere simpel løsning end at skulle have afmonteret cylinder igen og sidder og svejse eller en anden besværlig løsning?


  • #16   11. jul 4 cm plads, det er rigeligt.
    Alternativet er en god tårn-møtrik.
    Den rykker ofte møtrikken væk fra forrøret.
    Så kan man komme på den med en fastnøgle.
    På nogle maskiner, der er.de nemmere at arbejde på, hvis man kobler bagerste støddæmper fra, så scooteren falder lidt sammen.


  • #17   11. jul dog er 4cm nok for meget under den lange udstødnings møtrik er der måske 2cm max kan ikke engang få et topnøgle hoved på så hvis jeg skal have monteret det ordentligt må jeg bruge en normal møtrik næste gang

  • #18   12. jul evt. køb bolte med unbraco hoved. og smæk de bolte i istedet for det gøjl med bolte der skal møtrikker på.

    Ulempen ved det er at det er lidt svært at få boltene i gevindenene i cylinderens udstødningsport, hvis man spænder udstødningen fast i ophænget bagitl før man spænder den ved cylinderen.
    Men en nem løsning på dét er bare at hænge den løst op i een af boltene i ophænget, så få en bolt i hver side af cylindertilslutningen, stadig løst, så den anden boilt i ophænget bagtil, og så stille og rolig walk them in, lidt af gangen.

    Så ender udstødningen også med at hænge rigtigt uden at være spændt skævt fast.
    Det reducerer sandsynlighedenm for skader ved styrt, risikoen for at bolte rasler sig løse, og risikoen for at bolte sætter sig fast og kværner gevindene

    mht how to remove møtrikken øøøh tang med tænder man ka holde godt fast. Har tit virket for mig. Og så i lokummet med den møtrik og skyl stort ud.
    Jeg absolut hader møtrikker op ad forrøret som man ikke ka få hverken en top eller skralde på så man ska fukke rundt i 45 minutter for at få spændt en enkelt møtrik smiley


  • #19   12. jul har selv overvejet det men det var mere på den gamle storm der da den stadig er utæt afhelvedes til i udstødningen


    Men nogen ideer til et fjerne den afrundet møtrik? da jeg kan høre den er utæt så gider ikke engang og testkøre den

    sådan nogle møtriksknuser ved i om de virker koster en lille 50kr i biltema dog den mindste størrelse er 12-16mm og den møtrik er 10mm men det går vel nok har nemlig en slagnøgle jeg ville ku bruge til det

    eller har i nogen andre ideer som ik kræver svejsning og som helst ik kræver jeg skal afmontere cylinder igen for hold da kæft det fandme besværligt på en new Typhoon


  • #20   12. jul vil dog lige afklare noget jeg har sagt forkert det var ik en svensknøgle jeg havde brugt det var en åben ende fastnøgle så kan godt forstå i var helt op og køre over det smiley

  • #21   12. jul bare glem det har fået det lavet. så ingen problemer med den nu

Kommentér på:
afrundet udstødnings bolt

Annonce