dyse op eller ned? {{forumTopicSubject}}
Davs Sg jeg er lige igang med at indstille karburatoren på min Storm og den har lige været ude en lille 15min tur med Bundgas så meget som muligt (der er dog ikke mange lange strækninger hvor jeg bor men gjorde mit bedste) og kan ik helt bestemme mig for om den skal op eller ned så vil give jer kloge hoveder her inde chancen
dog lå topfarten kun på 63kmt som jeg ogs syntes virker liiiidt mærkeligt?
Opsætningen lyder på
Cylinder: Polini sport 70cc
Karburator: Naraku 21mm PHBG 90 dyse (uden choker)
Luftfilter: Intet pt (men kunne godt tænke mig og smide en original luftfilter kasse på når jeg lige får fundet en på dba/Marketplace med mindre det ik giver mening og jeg så må blive nød til at bruge åbent filter istedet? har i nogen forslag må i gerne komme med dem
Udstødning: Athena EVO knæk en bitte smule utæt ved udstødningsporten
Variator: Polini Hi-Speed //Polini 5G ruller
Kobling: Polini 3-G speedclutch
Rem: Polini kevlar
mangler dog lige og få indstillet tomgang og luftskrue ordentligt men luftskruen har haft været skruet helt ind og så 1.5 omgange ud ville lige ha haft gjort det ordentligt på den her tur men udstødningen slog/rystede sig selv løs så måtte køre hjem
i får lige et billed mere her under
jun 2023
Følger: 7 Følgere: 190 Emner: 37 Svar: 809
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 60 Scootere: 11 Emner: 3 Svar: 1.259
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 60 Scootere: 11 Emner: 3 Svar: 1.259
jun 2023
Følger: 7 Følgere: 190 Emner: 37 Svar: 809
og så skulle jeg rykke den helt op i toppen? ville det ikke give den en alt for mager blanding? altså risikere varmesætning?
og lige en sidste ting hvordan er det man rykker på nålen ???
feb 2023
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 17 Svar: 182
Men find den optimale luftskrue indstilling i tomgang og prøv selv at køre lidt med forskellige dyser og nålhak indtil den kører allerbedst igennem hele gassen.
Med nålen så tager du bare en tang på clipsen og trækker nålen af, så skubber du bare clipsen i det nye hak.
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Emner: 76 Svar: 1.392
Fortæl mig lige hvad for en side den skrue til at juster på den sætter på din karbruator
Sætter den skrue ved siden tæt på luftfilteren eller sætter den ved skrue tætteste på
Studsen hvor karbruator og studs mødes …
jun 2023
Følger: 7 Følgere: 190 Emner: 37 Svar: 809
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Emner: 76 Svar: 1.392
jun 2023
Følger: 7 Følgere: 190 Emner: 37 Svar: 809
Skal dog lige siges den ikke var været ordentligt indstillet jeg har bare sat skruerne til det rigtige altså luftskrue helt ind og 1.5 omgange ud og så tomgangskruen på øjenmål men det var efter karburator rensning så den mangler lige og få det indstillet ordentligt når motoren er varm kunne det bare være der problemet ligger?
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Emner: 76 Svar: 1.392
Indstillings skruen jeg taler om ( Det er den lille Kobber Skrue )
Jeg spørger om det for at vide hvad justerings skruen den arbejder med når man skruer på den fordi mange gør den fejl nemlig at tro skrue udelukket bestemmer hvor meget luft der skal blandes sammem med benzinen , Altså skruer du den med uret , altså ind i kaburatoren så blander den mindre luft i benzinen og skruer du den mod uret altså ud af karbruatoren så blander den mere luftninbenzinen. Og der hvor det så er at mange begår den fejl , er at de tror lige gyldig hvor skruen til at indstille på den sætter på karbruatoren så tror mange altid at det luft de arbejder med når indstiller på skruen.
Sandheden er at hvis den skrue til at juster på den sætter tæt på luftfilteren
Så betyder det at når du indstiller på skruen at så er det LUFT som du blander i benzinen
Hvis skruen sætter tæt på det sted hvor karburatoren fast spændes på studsen
Så betyder det at når du indstiller på skruen at så er det BENZIN du blander i luften
Ogi dit tilfælde bruges skruen så til at bestemme den mængde benzin man ønsker skal blandes i luften …..
Og da jeg ikke helt kunne bestemme mig for om din dyse var for stor eller lille når jeg ser på tændrøret da det er så nyt i nu , så ville det jo være sådan at hvis jeg troede din indstillings skrue den arbejder med luft blanding i benzinen , så i stedetfor at skifte dyse til en støre , så kunne du prøve at indstille på skruen da det er så lidt det det gælder , men hvis så jeg Beder dig om at skrue skrue lidt ind altså med Uret , sådan så den fik lidt mere benzin og mindre luft , også det at selve skruen den så oprigtig sætter på den side hvor den bestemmer mængden af benzin i stedet , så havde du jo gjort det at hvis du skruede den ind med uret at så havde pludselig lukket af for mere benzin i stedetfor , også ville den blive endnu mere varm , som den ikke skulle … altså stik modsat af hvad den skulle for at være bedre for motoren så ville det blive være …
Men nok om det ,
Jeg syndes dine tændrør virker lidt til at se ud som om den kan være en smule for varm
I nu … derfor så syndes i stedetfor at du skifter Hovede dyse så syndes jeg du skal prøve det her at du lige skruer din justerings skrue lidt mere ud altså Mod uret
Men du skal kun skrue den et lille bitte eller ca halv mm nyk mod uret ud … Dette prøver du lige og ser hvordan den så køre og hvordan tændrøret så ser ud ,
Hvis den køre dårligere allerede fra den første lille bitte micro nyk mod uret er gjort
Jammen så skruer du den tilbage til det sted den sad igen før. Hvis du syndes den begyndte at køre bedre bedre så så gør du det samme igen men husk kun meget meget meget små nyk pr skrue , dette gør du indtil du syndes at den begynder køre dårliger , og hvsi det sket såskruer du lige skuren tilbage igen det sted hvor den kørte bedst igen ,og viser tændrøret så en helt forkert farve , så prøver du lige før alt muligt andet at ændre nålen’s position ved at tage låsen af målen og sætte den 1 hak længer ned på nålen . Sådan så nålen bliver hævet med 1 hak ….
Så prøver du køre en tur igen ..
Skulle det vise sig at du syndes det hele bliver noget råd , så indstiller du bare det hele tilbage det sted hvor det er du startede ved. Så husk lige evt lige ved at sætte et lille mærke på indstillings skruen hvor det er den står nu pt før du begynder ,
Og som det sidste hvis du lige frem kan blive ved med at skrue på indstilling skruen
Uden du syndes det sådan rigtig ændre noget eller du ved det her at du lige frem har skruet den en hel omgang til sidst uden det sker noget eller ændre noget , så din
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Emner: 76 Svar: 1.392
Så tager du lige og for den rengjort ordenligt fordi sådan så alt skidt er væk på den …
jun 2023
Følger: 7 Følgere: 190 Emner: 37 Svar: 809
Dog syntes jeg bare det virker lidt underligt fordi den kører umiddelbart rimelig godt osv og tager gas helt fint men kører ikke mere end 63 topfart på gps? er det virkelig bare lige den sidste sjat indstilling her som kan være problemet eller tror du der er andet galt? fordi med den opsætning burde den jo mindst kører 80-90kmt?
og ved ik om beskeden blev for lang med du blev cuttet lidt af til sidst på den lange besked?
apr 2024
Følgere: 129 Emner: 22 Svar: 85
Hva for en tryk køre du?
jun 2023
Følger: 7 Følgere: 190 Emner: 37 Svar: 809
Den gamle storm jeg havde lå på 85 topfart på Speedo og 83 på gps med alt standard alle begrænsninger fjernet + En afdroslet Silent pro udstødning
trim har jeg ingen ide men kan kigge på det imorgen
apr 2024
Følgere: 129 Emner: 22 Svar: 85
Der er næsten ingen forskel på polini og dr. Begge 2 har 2 stempelringe, 1 udstødnignsport osv. Det bare om at bidde tænderne sammen, købe en rulle prøvesæt og en trykfjedre prøvesæt.
Prøv at start med 4.6-4.8g ruller. Det køre pisse lækkert på næsten alle 70 sport cyl (polini, dr, malossi sport, streetrace osv)
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.451
dyse op eller ned?