mange spørsmål om tuning! {{forumTopicSubject}}
1. Hey sg jeg Har lige købt noget brugt tun af en ven, og jeg vil høre hvordan jeg vil kunne få det næsten som nyt?? Jeg har renset følgerne. cylle, stempel, top og karburator, med noget benz, en pinsel og en kompresser, nu vil jeg så ha lagt stemplet i olie men skal det være noget specielt olie eller bare mad olie?? Er der andre måder jeg kan klargøre det på inden det skal på blokken??
2. Blokken er blevet sandblæst og malet og blueprintet til cyllen. Skal jeg polere skyllekanalerne?
3. 45mm anthena membrandt cylle: (skal jeg blueprinte den til uds eller ville det være dumt? Har også tænkt på at polere diverse steder såsom, uds kanal og indsugnings kanal, er der andre steder jeg kan polere, eller vil polering være dumt?)
4. 45mm topstykke (fra 7,5 hk tunsæt): (kan jeg gøre noget ved den så den kan yde max?)
5. 45mm anthena stempel (kan jeg gøre noget andet for at få det til at yde max?? Ville filing være dumt)
6. 20mm karburator (også fra 7,5 sættet ): (den er renset og klargjort, er der andet jeg kan gøre med den? Hvad for et filter ville lyde bedst? K&n eller twin air eller noget helt tredje?)
7. Serpent udstødning: ( er blevet tætnet for huller, er der andet jeg kan gøre ved den?)
8. vil de være nødvendigt at skifte krumtap og lejer og ting som dette??
9. Ville indsugnings forstærker virke på denne opsætning?? <regner med at lave den selv>
10. Ps hvad for en gearing ville være bedst for både optræk og topfart??(og hvordan indstiller jeg min tænding bedst? Skal lige siges jeg ved ikke hvordan man indstiller, hvordan gør jeg?)
11. Bare kom med alle de gode råd i har om maxi tuning, BARE FYR LØS!!!
Grunden til at jeg har skrevet tal foran er det for at gøre det nemmere for jer at svare (f. eks!! 3. Og så jeres svar) bare sådan hvis i ikke havde regnet den ud! Hehe!
SKAL LIGE SIGES HER TIL SIDST, GODT NOK VED JEG LIDT OM TUNING, MEN JEG VED GODT JEG IKKE SKAL HÆLDE SUKKER ELLER VAND/SALTSYRE I TANKEN!!!
PÅ FORHÅND MANGE MANGE MANGE TAK!!!!
nov 2004
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 2 Emner: 83 Svar: 870
Skrevet: 20-08-2005 23:38:46
1) Ja stemplet skal være smurt i 2 takts olie inden det kommer i cyllen. Og hvis der er ridser i cyllen så få den honet et sted, og få et nyt stempel og kør den til igen.
2) Hvis du vil have det bedste resultat så højglans poler både skylle kanaler og krumtaphus
3) Det er en god ide også at polere ind og uds kanal. Men lad vær med selv at porte den til serpent udstødning. Køb desuden en anden udstødning, serpent er for dårlig til athena 45mm membran kit. Køb denne: (link fjernet) (Den er med 28 mm forrør, serpent er kun med 20 mm)
4) Du kan plane det lidt, men det vil jeg fraråde fordi stemplet ikke kan holde til det i længden
5) Hvis du har mulighed for at dreje noget af det "ikke så vigtige" metal af kan du det, for at gøre stemplet lettere
6) Du kan (også) polere din karbu inden i for et bedre flow. Jeg ville vælge K&N filter, det er blær
7) Som nævnt tidligere køb LeoVince. Den er bare meget bedre
8) JAH!!! Det er absolut nødvendigt. Og så nogle c3 lejer
9) En indsugnings forstærker vil godt kunne give en smule. Jeg ville sætte det på lige gyldigt hvad!
10) Gearing. Der skal du bare have det mindste bagtandhjul du kan få. Og så kan du selv prøve dig frem med fortandhjulet, alt efter om du vil have sindsyg topfart eller acc.
11) Så skal du også have en CDI og/eller en innerrotor tænding
Link til CDI: (link fjernet)
Innerrotor: www.maxitun.dk
Og hvis du engang vil have din maxi så vild som muligt så skal du have gilardoni og jolly moto
maj 2005
Følger: 39 Følgere: 38 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 31
jun 2004
Følger: 16 Følgere: 15 Scootere: 11 Emner: 5 Svar: 1.166
At du har malet og sandblæst blokken har jo ikke noget med sagen at gøre.. Du er altså villig til at bruge en del tid på dette projekt kan jeg høre. Men åbenbart ikke penge..
2. hvis du absolut vil have alt kræft rykket ud af cylinderen, ja så er det godt du har "blueprintet"
Det er ikke en nødvendighed at polere skyllekanalerne, men gør det bare.. det kommer desuden an på hvordan den ser ud efter blueprint.
3. Du kan polere hvor du vil, det kan ikke skade, og det giver en lidt. Du skal nok ikke begynde på de helt vilde ændringer af selve cylinderen, det har fabrikken nok mere forstand på og de har gjort det de kunne for at få en god cylinder, så den skal du ikke rode med, du kan rense den og polere kanalerne.
4. Rens det og poler det meget fint, så det kommer et godt flow i motoren.
5. Ja
6. Du kan polere den igennem gangen med rens den ordenligt bagefter, og polere handler ikke om sandpapir eller stålbørste!! Køb et filter og lad være at tænke på sådan noget pjat. Det lyder som det lyder alt afhængig af hele motorens opsætning og så kan du jo købe et andet en dag.
7.Den kunne også åbnes og poleres indvendigt, men nej sådan noget begynder man ikke på..
Rens den evt hvis den er sodet til, (hør ad hos tidligere ejer..)
8. Altså hvis det virkelig bare skulle gå rigtig stærkt, så skal du købe det ordenligt fra staren. Skift lejer hvis det er nødvendigt. afh. af slid? Nye lejer, simmerringe og motorpakninger kan ikke skade.
9. Ikke voldsomt, og den koster 200 så køb da en, tror du at du kan lave den bedre, så gør det, virker det ikke så pil den af?..
10. Prøv dig lidt frem, lille tandhjul foran og stort bagved giver optræk og omvendt topfart, et sted midt imellem..
11. Du har et tunsæt, så sæt det på og kør.. der er ikke så meget andet at gøre? Maxi tuning generelt handler om at bore og hakke og lign, eller det store tunsæt..
Jeg tror ærlig talt du kunne tænke dig til svarene på alt det du har spurgt om...
Jeppe Jensen
mange spørsmål om tuning!