De lette HK De lette HK
Ja, nu har jeg forsøgsvis rodet lidt med forskellene i en del år. Vi har mange fjender i vores jagt på tophastighed og acceleration, og mange af dem skabes af dårligt vedligehold!
Kæden:
Max 1cm slask, op/ned, velsmurt med tykt FEDT. Olie bliver slynget af.
Når kæden hopper rundt, bliver effekten til varme i kæden, og en dårligt vedligeholdt, slap kæde koster op mod 20km/t på toppen, hvis man er tilstrækkeligt doven.
Dækvalg:
Smalle, lave og lette dæk med højt dæktryk har lavere vind- og rullemodstand. Desuden bør man reducere rulleomkredsen/diameteren, idet man derved også mindsker den mængde energi, der skal til at snurre hjulet rundt.
For hver fordobling af diameteren, kvadreres den nødvendige mængde energi.
Altså, Diameter x 2 = energi^2 !!!
Det samme gør sig gældende omkring svinghjulet. Derfor anbefaler jeg klart Kokusan-tændingen.
Et højt dæktryk overlader desuden affjedringen til de rette komponenter, og der går mindre energi tabt i dækket.
Støddæmpervalg:
Ved at montere højere støddæmpere øges vægt og vindmodstand. Desuden øger man med en højrøvet maskine også skyggearealet - dvs. maskinen fylder mere, og førerens krop tager mere imod vinden.
Sammenlign det med at krybe ned over styret vs. at sidde oprejst.
Gode støddæmpere (f.eks. Hagon, som laves på bestilling = ca. 2.000kr) lader desuden maskinen blive på vejen. Har baghjulet ikke fat i vejen, så kommer man altså ikke fremad. Jeg sparer stadig sammen til et sæt, i øvrigt.
Blot med en slap, halvtør kæde mistede min Kreidler 3km/t på toppen. Kæden er IKKE slidt, men jeg lod den forblive tør efter en tur i regnvejr, og så slækkede jeg den en sjat.
Forskellen på at køre med 2,2 bar i begge dæk og op til de 3,2 bar, jeg normalt kører med, var 1km/t.
Dvs. 4km/t pga. et par små-detaljer. Jeg har bevidst benyttet forgaflen fra en 80cc Kreidler, fordi den kan sænkes, og den står derfor 5mm lavere end med en RMC-gaffel. Støddæmperne er 10mm kortere end org., og jeg har LANGT lettere ved at runde 95km/t (98km/t@speedo - har sammenlignet med GPS) end hidtil.
Samlet set trækker jeg desuden en 7,5% tungere gearing, end jeg har betragtet som muligt, førhen. Jeg kører nu med 14/35 i modsætning til 13/35, og der er INGEN problemer, trods min vægt er steget fra ca. 75kg til 82kg, siden da.
Jeg skal have gearingen reduceret til 13/33 eller med lidt held 13/32. Uden yderligere ændringer bør jeg således komme 1-3km/t op i hastighed. Det er s'gu' da billigt!!!
Den eneste forskel er vedligehold, som jeg for et par år siden ikke antog som vigtigt.
Dette forsøg har jeg kørt over de sidste to år for sjov skyld, og resultaterne er _altid_ de samme.
Næste gang I undrer jer over, at jeres 6HK motor ikke kan trække forbi 80km/t, så prøv lige at gå alt efter. Kør med max. dæktryk (står på siden af dækket) osv.
Bare et par gode tips.
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
feb 2008
Følger: 233 Følgere: 235 Scootere: 8 Emner: 124 Svar: 1.788
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg har som sagt aldrig skænket disse detaljer en tanker, men som tiden er gået, har jeg afluret, hvad der ofte er forskellen fra de maskiner, som går godt, og dem som går faaantastisk. Når det kommer til små motorer, så gør de små ting også større forskelle!
Det giver sig selv, at en større motorcykel med 100HK stadig trækker som død og helvede, selv om kæden er lidt tør osv., fordi motoren har masser af overskud.
Men vi er altså nødt til at være nørder! Det er s'gu' lige før, det kan betale sig, at højglanspolere hele maskinen for at trække 0,5km/t mere ud af den, lol. Og tro mig - der er forskel på, om man kører med 13L eller 3L i tanken. Det er alligevel en del at spare 0,5sek fra 0-60km/t...
feb 2008
Følger: 233 Følgere: 235 Scootere: 8 Emner: 124 Svar: 1.788
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
Du er og blir blæret og nørdet Jesper ;=)
Men takket været typer som dig,blir vi andre klogere og vi for alle afprøvet div teorier og ting praktisk osv.
Du er af stor betydning for kreidler verden i DK!
Og altid været go og flink til at svare eller hjælpe med problemer.
mvh :=)
De lette HK
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside