{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.760 visninger | Oprettet:

Fusk ang mass {{forumTopicSubject}}

Hehe, jeg havde helt glemt hvordan det var, det der med at købe en gammel Kreidler, som jo egentlig så rimelig anstændig ud, på overfladen, men når man går i dubden er virkeligheden en anden, hehe.

Jeg købte jo den hersens tyskerkreidler med håndgear, da jeg snakker med gutten får jeg at vide den sagtens kan starte, men at den skal justeres i gear. Allerede her lugtede det langt væk af fusk. Da jeg så har kørt de 100km ned til gutten siger han, at der pludselig ikke længere er gnist, så jeg kan desværre ikke høre den igang. Nåja, jeg jogger nu alligevel lige på kick'en, og bliver mødt af den velkendte lyd af slidte krutapslejer, nå ja, det er hvad der er. Jeg går den løseligt igennem, lige hjul, ingen slør i hjullejer, dog larmede de forreste lidt. Heller ingen slør i bagsvinger, men en del i kronrørslejerne, pyt de skal sikkert bare strammes op. Tilsyneladende gode dæk, så alt i alt, ser jeg da potentiale til at bygge noget op, eller bruge den til dele. Det værste på dette punkt i historien, er nok at forgaflen er ubrugelig, pga. rust på glide delen af benene. Vi forhandler en pris, som jeg er godt tilfreds med, fik noget afslag i og med han jo havde lovet jeg kunne høre maskinen igang.

Jeg får slæbt maskineriet hjem, og gør ikke mere ved det. Nogen dage efter går jeg så i værkstedet, hvor jeg ser at begge hjul er flade for luft. Jeg er slet ikke klar til at gå igang med maskinen endnu, men jeg kunne nu alligevel ikke dy mig. Jeg kobler gearskiftet til, og beslutter mig for at se om gearene er der. Det lyder det til, men noget spøjst sker når jeg sætter den i gear og trækker med den. Krumtappen bliver ikke trukket med rundt. Min første tanke var slidt kobling, men det kunne jo ikke passe, når man godt kunne trykke på kick'en.. Så kommer jeg i tanker om at jeg for mange år siden oplevede et tandhjul som ikke var ordentligt spændt, hvor det resulterede i at hullet blev slidt rundt, så jeg besluttede mig for at afmontere sideskærmene.

Det er så her jeg ser, at hullerne i de påsvejsede ophæng på koblingssiden, er boret ud og drejet op til 8mm gevind.. Smukt. Endnu en grund til ikke at genbruge dette stel. Nå, men min mistanke ligger jo i tændingssiden. Her er det ene bolthul af en eller anden grund slebet større. Konklusion: Nye sideskærme må til, eller større reperationer på de oprindelige må til. På den lyse side, så var den oprindelige grå lak intakt på indersiden, hehe.

Det viser sig min mistanke er korrekt, tandhjulet sidder løst, og drejer bare rundt på akslen. Heldigvis ser akslen ikke ud til at have taget skade. Så, forhåbentlig er gearkassen intakt. Jeg får dog også øje på noget spøjst. Øjet som bliver brugt på modeller med fodskifte til akslen for gearpedalen, er her blevet brugt til at montere noget af fodhvilerkonsollen fra en monza. :s Det ser ikke ud til at tjene noget formål, må se om blokken har taget skåde når jeg afmonterer motoren for renovering.

Mens jeg sidder der ved motoren, og studser mig noget over alt den fusk, så går det op for mig at koblingskablet sidder forkert. Ved nærmere eftersyn ser jeg at det er trukket fra grebet, ind under lygteholderne, op under tanken, ind under sædet, ned ved bagskærmen, og ind gennem bagsiden af stellet.. tsk.. Her går det for alvor op for mig, at denne maskine har været i hænderne på nogen som virkelig ikke har haft forstand på skidtet. Da jeg så rejser mig op kommer jeg til at se på tanken. Så ser jeg at den er svejset, hvor sædet støder op til tanken.. Er den tæt gør dette dog ikke noget. Nå ja, jeg ved sgu heller ikke lige hvad der er gået galt med de forreste skærmstivere, men der må ihvertfald også nye til..

Manner.. Jeg er ikke engang begyndt at ode med maskinen endnu, og allerede ser det meget sparsomt ud, med genanvendelige stumper, jeg gruer virkelig for hvad der møder mig, når jeg for alvor går igang med at skille den ad, hehe..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fusk ang mass
  • #1   7. maj 2011 Hvis hullerne er med M8-gevind, kan du sikker få en bøsning at proppe i, så de bliver 6mm igen og endda i stærkere materiale end org. smiley

    Koblingskablet kan jeg sgu godt forstå er trukket den vej - hvis man ikke ved, hvordan det fungerer, er det svært selv at fabrikere et kabel, der virker, og så må man være lidt opfindsom. Og lige dét der er ikke det værste fusk, der findes, hehe. smiley

    Hvis øjet til fodskiftet er 100% intakt, så gem motoren til at bygge fodskifte op med - det går nemlig BRANDgodt, når hullerne ikke er slidt!

    Så kan man med fordel bruge et krumtaphus, hvor øjet ER slidt, og så bygge om til håndskifte.

    Hvis der er olie i motoren, så er gearkassen intakt. Samme regel gælder for alle brugte maskiner, der ikke kører fantastisk: Renover motoren - slut! smiley


  • #2   7. maj 2011 Så vidt jeg har set jesper, så skal vi op i M9, for at finde en gevindbøsning som går ned i M6.. Men det er dog flere år siden det har været nødvendigt for mig at granske i det, hehe. Min største "undskyldning" for ikke at anvende stellet, ud over at det jo er tysk, er, at modellen er født uden sidekasser, men at der her er fusket sidekasser på. Jeg har ikke lige set hvordan det er gjort, men resten af fusker arbejdet taget i betragtning, så er det sikkert noget med nogen svejsninger i stellet, hehe.

    Det er egentlig heller ikke så vigtigt nu. Jeg kommer netop fra stumpemarked i aars, hvor jeg er "kommet til" at købe endnu en Kreidler, med henblik på at bygge de 2 om til en. Den nye er, utroligt nok i endnu ringere stand, og har en del mangler, men den var billig, og der er mange genandvendelige reservedele, bl.a. en tank som er noget bedre end den på tyskerknallerten, en forgaffel uden rust (ihvertfald på glide delen af gaffelbenene), men som skal have nye tætningsringe, et umiddelbart fint WJA stel (desværre til sidekasser), og så er der også dele til RS'en, bl.a. blev jeg forsikret om at cylinderen var lovlig og umodeficeret, det håber jeg da passer. smiley Der er også lygteholdere med tårn, som sikkert godt kan pudses op og monteres på RS'en, og et af de hersens sjældne Magura gashåndtag, fra den første RMC (Se evt Torben S' orange RMC), og lidt andet tingel tangel, og til prisen er det sgu nok alligevel godtnok. Ud over maskinen købte jeg også en 3 gearet motor uden cylinder og top, til reservedele, og utroligt nok, endnu en motor til den lille mofa, denne gang med svinghjulsdæksel, men uden koblingsdæksel, lol..


  • #3   9. maj 2011 Helicoil hedder de Gevindbøsninger og fåes som m8-m6 :=)
    mvh


  • #4   9. maj 2011 når du kommer forbi mig har jeg en popnitte tang til gevind (helicoils) (nuts) kært barn har mange navne! du kan låne



Kommentér på:
Fusk ang mass

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce