{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.725 visninger | Oprettet:

Min årlige disciplin... {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg laver et par cylindre hvert år - eller, jeg trimmer et par stykker om året, altså! smiley

Denne gang blev det en 40mm KT, som jeg fik i fødselsdagsgave! Herunder et link til vores forum, hvor der også findes lidt fotos, omend ingenaf det færdige eksemplar... Endnu! smiley Der er dog ikke den store forskel at se.

www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kreidlerforum/phpBB2/viewtopic.php?f=32&t=2446

Nuvel! Den blev i dag monteret og testkørt. Herunder forløbet:

O'JUBEL! Hullerne i stemplet åbner IKKE det fjerneste i indsugningskanalen! Første gode tegn og en ubetinget nødvendighed for kørsel uden membran! smiley
Alt monteret, trådte på kickstarteren (tænding = OFF!) og hører tydeligt, at stemplet akkurat rører topstykket!
I med en toppakning, jokker på kickstarteren, ingen fare, tænding = ON, jokke én gang og.........
...klippestabil tomgang i 10min! PERFEKT!

Efter 10min's hvil, får motorenliv igen, KØRETUR!!!!!
Fint bundtræk... Fint liv allerede fra 5-6.000rpm! Uh, det tegner jo helt godt!
2km senere, stempelringen er på forhånd kørt til i en anden cylinder med samme stempel, så den fik lige lov at æde fulde snoninger op til 10.500rpm:

Væsentligt bredere trækområde end min Mahle, mere træk gennem gearet og et 100% rent skift til fjerde gear! WOW!!! Ren power fra 6.800-10.000rpm med en standardpotte?! WHAT?!?

Temperaturangivelsen på min Koso-omdrejningstæller svinger en sjat, men ok... Lidt blowby pga. den nye cylinder kontra det lidt brugte stempel (300km gammelt) skaber nok lidt forskelle + det trods alt er relativt billig/sløv elektronik!

Rolig kørsel derefter, stabil temperatur og et fald på næsten 20 grader ift fuld gas! Dejligt!

Ind på en sidevej, rooooligt afsted, stadig med stabil temperatur... Og så lige et gear ned og afsted fra 6.000rpm:

Lækkert som 5min tidligere, fint træk og ved 8.500rpm tæsker temperaturen op på 125 grader for så at dykke til små 95 grader og *KNALD* efterfulgt af stilhed og jeg trækker koblingen!
Et gear ned, slippe koblingen motoren kører igen men er sløj under 5.000rpm, tikker en sjat ved 8.000rpm; Jeg kender om nogen lyden af et stempel med en brændt stempelring!


Ganske rigtigt! Mild varmesætning 15mm over udstødningskanalen, ca. et frimærke af stemplet er brændt fast på udstødningssiden! Tændrøret er kridhvidt på halvdelen af porcelænet, og her begynder mysteriet:

Jeg er vant til en svag tikke. Fra de fleste uoriginale stempler. Det benyttede er en gammel kopi, som er fint til tests, men det slides hurtigt. Ingen grund til dyre stempler, når man kan nøjes smiley
Den klirren virkede bekendt, men jeg tilskrev den upræcis forarbejdning af stemplet, hvilket er normalt for dette mærke (husker ikke navnet- firkløver på skørtets inderside), men det var sgu da detonation!
Ydermere har den kørt temmeligt magert, men ift. de beskedne forskelle fra en org. Mahle, giver det IKKE mening, at den kører perfekt med dyse 100 uden filter, som keg prøvede senere! Det er 22 numre over standard, og selv med powerfilter skal en 18mm Bing sjældent over 90-92!

Min 44mm Parmakit kørte med dyse 75 i en 23mm Bing og var NOGET hidsigere portet!!!

Denne 40mm skal mindst op i 85 MED org. filter! Det er decideret sygt! Cylinderen skal lige prøves på en anden motor, da jeg antager, noget er utæt på denne motor - ellers giver ovenstående IKKE mening for mig!


Noget helt andet og meget positivt:
Jeg har nu fået bekræftet, at jeg har 100% styr på, hvordan porttiderneskal være, for man med en KT-cylinder får samme ydelse, som man finder i Kreidler GS50/Kreidler gade-crosser (8HK/9.500rpm)!
Og det VIRKER! Bredere trækområde, adgang til gode stempler til rimelig pris (Vertex: Under 700kr! Mahle: Op til 1.200kr!), flere omdrejninger på toppen!

Disse porttider, tilretninger af kanaler, vinkler på boostere osv., leverer en BEDRE ydelse end de originale cylindre! Og det hele matcher en bred vidte af udstødninger, inkl. de meget sejtræksfremkaldende fra de schweiziske maskiner og helt op til Homoet 6P! 12.000rpm er absolut max for disse porttider, men det er også rigeligt til ca. 8-9HK på hjulet.

Så ja, lortet knaldede stemplet! Ok, men cylinderen har IKKE taget skade, og det overførte alu fra stemplet er fjernet! Stempelringen blev lirket løs og stemplet monteret igen - larmer ad helvede til, men det er latterligt at smadre et nyt stempel, hvis mere skulle gå galt. smiley Og den trækker fiiint, igen. Derfor kunne jeg også teste med en større dyse! smiley


Dette er kulminationen af alt mit sure slibearbejde, som har båret forskellig frugt fra tid til anden. Dette værk er det ultimative kompromis til gadebrug og hverdagskørsel, og når først jeg har fået styr på dyse og tænding, kan I beholde jeres Van Veen og 15.000rpm! ;D

Og kommer der et ordentligt 44mm stempel til gadebrug (RSP = race!) på markedet, skifter jeg tilbage til 44mm boring, men heller ikke før! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min årlige disciplin...
  • #1   1. maj 2012 Fårk, sikket indlæg! Og så via telefonen, heh...!

  • #2   1. maj 2012 Jeg var lige på vej til at skrive inde på kreidlerreg om du havde fået den prøvekørt. smiley

    Det var da heldigt at der ikke skete noget med cylinderen efter den varmesætning.


  • #3   2. maj 2012 Respekt.

  • #4   3. maj 2012 Tonny L >> Ingen respekt fortjent før den kører stabilt! smiley ;) smiley

    Men tak!


    Hvis den kører, som den gav indtryk af til at starte med, når den kommer ud at trille med et frisk stempel, bliver det første gang, jeg reelt har lyst til at optage en film med skidtet!
    De som kender lidt til mig, ved at jeg laver disse ting til mig selv, og at jeg derfor er flintrende ligeglad med at vise tingene frem... men hvis jeg vitterligt har ramt plet med portningen, så bryder dette portmap den grænse, som jeg har kæmpet for at overskride!


    En 44mm udgave vil trække langt bedre, men der findes endnu ingen tilstrækkeligt gode stempler til formålet. Derfor kører jeg nu 40mm, men dukker der nogle tilforladelige stempler op i 44mm? Så er jeg på dén vogn igen!

    Og jeg HAR fundet en leverandør, som påstår, at der er kommet nogle frem, som duer. Desværre ikke med L-ring, og det er alfa/omega for at fodre boostere ordentligt!
    Mit eneste reelle alternativ er at spytte 55.000kr i kassen for at få lavet 100stk på specialordre i England... av-av-AV!
    Jeg har forhørt mig, og de samlede omkostninger beløber sig på 3-4.000kr for det første testeksemplar inkl. opmåling af cylinder og beregning af stemplets form. Dernæst kommer testkørsel + indkøb af mindst tre cylindre for at tjekke den gennemsnitlige tolerance + hvad der potentielt kan gå i stykker under processen, som jeg således skal være forberedt på.

    Jeg er entusiast, men jeg er dælme ingen rigmand!


  • #5   3. maj 2012 Det er da underligt der ikke er nogen stempler der passer i god kvalitet.

    Hvad mærker mener du er god kvalitet? Der er jo en del stempel producenter på markedet alligevel smiley


  • #6   3. maj 2012 Jo holder mig som regel stadig til 50cc.

  • #7   3. maj 2012 Stempel, ja der er bestemt ikke alle der er lige gode,,holdebare.
    Skal meget køling og god olie til.
    Hvad olie køre du med.


  • #8   3. maj 2012 Jeg mener, der ikke findes et eneste 44mm stempel til luftkølede gademaskiner, som er brugbart!

    KT, Parmakit, Barikit er slidt op i løbet 5.000km, ingen af dem matcher topstykket, og KT's har for bredt spor til ringen.
    RSP er for konisk, så til alm gadebrug under langt mindre ekstreme forhold end på banen, fiser gasserne forbi stempelringen + cylinderen slides skævt. Ligegyldigt til racing, men vigtig på en hverdagsmaskine!

    Vertex producerer derimod korrekt formede stempler til 40mm, og jeg betaler gerne 7-800kr for et stempel, som holder 3x længere end et til 400kr, som ikke matcher hverken cylinder eller forbrændingskammer!
    Især til Parmakit bør man overveje at få specialdrejet sit topstykke! Toppen af stemplet er meeeega-rund, og KT's kan endda ramme topstykket!!!
    Der er masser af producenter, men ingen laver 44mm stempler, som duer til Kreidler. De rigtig gode scooterstempler findes kun til hyperracing og vandkøling = for stor konusitet! Stemplet til Polini Sport med luftkøling er langt fra imponerende. Stage6/Athena er ok, men 47,6mm er der ikke plads til på Kreidleren!

    Holdbarheden er ligegyldig for de mennesker, som kun kører 1.000km om året, men det kører jeg altså ofte på en uge eller i hvert fald to!


    Olie-valget er stort set ligegyldigt. Den billigste fra T.Hansen sviner, men den smører fint. Køling er der nok af på Kreidleren, uanset model! De store cylindre var ren salgsgas til gadebrug. smiley
    Jeg kørte med T.Hansens mineralske olie til 39kr/L sidste år og den var fin med 3% til 13-14.000rpm. Masser af sod, ja bevares, men intet øget slid eller andre problemer.


  • #9   3. maj 2012 44mm stempel. må vel kunne findes et fra sasch ,,,eller crosser.

  • #10   3. maj 2012 Sachs har for høj kompressionshøjde og off-set krydspind. Findes desuden sjældent i andet end 38, 40, 42, 45 og 48mm, og så er de pænt tunge.

    Crosser-stempler duer generelt ikke, fordi de er indrettet til at køre under høj belastning ved høje omdrejninger = stor konusitet.

    Jeg har været gennem alle instanser, efterhånden, og det samme har en af de tyske klubber! Flere er begyndt at gå tilbage til 40mm af samme grund som jeg!

    Bedste alternativ er at bygge blæsekølet med en scootercylinder, men så skal der fræses i blokken, laves en ny studs og cylindrene med rigtig gode stempler er til hyper racing/over 11.000rpm... 12mm krydspind er en detalje, som jeg reelt er ligeglad med, men det kan være en hindring for andre...

    Stage6 Pro Sport til lodret Minarelli er perfekt til formålet, siges det. Kræver lidt ekstra arbejde, men andet end plads til skørtet, skal der ikke laves noget ved blokken! Porttiderne synes jeg dog er for hidsige.


  • #11   4. maj 2012 Blæser kølet,,ja vis ikke til gade brug, så kan man lige så godt gå hele vejen og lave lc,,vis der skal fræses og svejses i blokken.
    Der findes mange gode senda cylindere i 40 mm, har selv kørt med nogle af dem,,,og så kan mand bruge orginalt kreidler stempel.

    Løse foringer, der er snart kommer mange på marked, har du nogen erfaringer med hvilke der er bedst,,har en stor pin cy og ligge der kunne trænge til en ny,,eller bare nu hår forcroming.

    Bedset set op til almindelig værdags kørsel, er ved at købe en ny kreidler en 5g eletronik med stor pind, tanken er at få den på plader.


  • #12   4. maj 2012 Blæs har den fordel, at man kan gemme alt godt af vejen og give folk en overraskelse, når man drejer håndtaget. Og så er den indkapslede motor en pæn sjat mere stille.

    Ingen grund til at rode i specielle foringer, hvis man har adgang til drejebænk + evnerne til at bruge den. Drej en Derbi-cylinder ned og brug den som foring! Jeg ville MEGET gerne gå den vej, men jeg kender ingen med hverken værktøj eller tilstrækkelig erfaring. Krympepasningen skal ligge omkring de 1-2/100mm, så vidt jeg har forstået.


    Fordelen med cylinderen til lodret Minarelli er, at den skal spaces ca. 4,3mm, og man kan derfor nøjes med at bruge spaceren som overgang til skyllekanalerne. Skørtets diameter er 50,9mm og der skal derfor fræses i blokken, men 1mm er så lidt, at krumtaphuset reelt ikke er ødelagt - vil man være på den sikre side, kan man let lave en styretap i krumtaphuset.
    Ydermere har Stage6-stemplet en helt plan top, så man kan nøjes med at dreje knap 1mm af et org. 40mm topstykke til blæs. På den måde bliver en del af pakflade til et squishband, og man kan montere blæseskjoldet som originalt!

    Vil man ikke køre med 15.000rpm og en 28mm karburator, er det ganske let at lave en studs, som kan bruges. Den oprindelige membran på cylinderen til lodret Minarelli er en flad, dobbelt-bladet konstruktion, som man kan smide en aluplade ovenpå og så spænde en svingstuds derpå.

    Priser:
    Udfræsning af blokken: Alt fra en 6-pack til 1.000kr
    Cylinder inkl. stempel: 1.500kr
    4mm aluplade: 200kr
    Div. gør-det-selv og en gang Durafix: Et par weekenders tilpasning +3-400kr
    Pakninger: 200kr
    Special-nåleleje (12x18x15): 250kr
    Minarelli-flange svejset på rør til brug med spændebåndsforrør: 6-pack eller 200kr

    Fin holdbarhed, god effekt, kører fint med masser af bundtræk med standardpotte, masser af træk med Homoet 4P, god effekt med Homoet 6P...

    Ok, så vi havner snildt på 6.000kr, men kører man mange kilometer, bliver prisen hurtigt nogenlunde ens ift. at smide 4-600kr efter skodstempler hver 5.000km, når et Stage6-stempel holder 3-4x længere og koster ca. det samme.


  • #13   5. maj 2012 Ja er da inig, men er stadig vild med den store fart vind kølet cylinder, Er lidt i mine øjne det der gør det til en kreidler.

  • #14   5. maj 2012 Enig... Men jeg er villig til at gå på kompromis ift. de fartvindkølede, hvis stumperne bliver bedre, billigere og mere let tilgængelige smiley

  • #15   5. maj 2012 Stumperne bliver måske bedre, men dyre og svære tilgængelige bliver de nok desvære også smiley

  • #16   5. maj 2012 Jeg taler om at montere en scooter-cylinder på Kreidleren! De er både billigere og bedre end KT's lorteskrammel, som skal slibes efter overalt for at yde nogenlunde... Og tilgængelige er scooter-cylindre da vist nok lige! smiley

  • #17   5. maj 2012 Ja det er de smiley Og det er også til nogenlunde priser

Kommentér på:
Min årlige disciplin...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce