Arhmen for H(censur) da! {{forumTopicSubject}}
Tjah, de fleste ved jo nok at gt'en har været turen igennem, og den står såmen egentlig rigtig godt. På nær motoren, som jo er den eneste del jeg ikke selv har lavet..
Nu er dråben ligesom faldet, der har fået bægeret til at flyde over.
Nyrenoveret motor monteret:
Det første jeg bemærkede var slør i krumtapslejerne da jeg monterede motor (nuvel, der kan være fejl i lejerne, men det burde stadig have været opdaget under renoveringen, man står jo immervæk og rykker i krumtappen for at kontrollere slør når man shimmer ind). Simmeringen i tændingssiden har ikke været banket helt på plads, jeg har været inde og efterjustere koblingen pga. MEGET ujævn tilkobling, nærmest helt hoppende, der er stadig træk på koblingen selv om man kobler helt ud, så der er en skive imellem skålene som er for tyk, det giver også problemer med gearskiftet, der er meget vandring på trækakslen, hvilket jo leder mig til at tro den ikke er shimmet rigtigt ind, og jeg kan jo ikke rigtig mærke vandringen på den anden aksel, så jeg ved ikke om den er i orden.
Den går også ad H til under kørsel når den bliver rigtig varm, den sprutter og hakker og hamrer og banker, så det lyder mildt sagt, elendigt, somom der er en der har smidt en håndfuld skruer ned i krumtapshuset, selv med den gamle krumtap med slør var der ikke så meget larm. Jeg prøvede med nyt tændrør for at se om det var årsagen til den ujævne motorgang, men nej. Jeg pillede så topstykket af, og til min rædsel så så jeg, at topstykke og stempeltop allerede var kokset helt til, maskinen har altså kørt UNDER 10 km siden den blev samlet, og det er først den anden dag den blev kørt rigtig godt varm. Så af med cylinder, mine værste rædsler bekræftet, krumtapshuset flyder med olie.. hurra. Jeg kan vist glemme alt om at bruge den til langtur her d. 5/6.
Så som i nok kan regne ud er jeg RIGTIG godt træt af det hele lige nu, og ISÆR af renoveringsarbejdet med motoren, det er, undskyld jeg siger det, simpelthen for dårligt. Hele missæren minder om et stykke arbejde jeg kunne have fundet på at lave dengang jeg var 16, og knap kunne finde ud af at bruge en fastnøgle, og jeg aldrig havde hørt om at shimme op...
Men vent, der kommer mere... Tror i så ikke at da jeg hev cylinderen af, stille og roligt, så kom der et højlydt *PLIIIING*, og der kom en halv stempelring flyvende. Hvordan i alverden det er lykkes ved bare at afmontere cylinderen, det ved jeg ikke, men jeg var liiiiiige ved at sætte en knytnæve på siden af den ellers bulefri tank, så jeg var HELT oppe i det røde felt...
Heldigvis fandt jeg et nyt mahle stempel i den rigtig tolerance for små 500kr, som jeg må få hjem når pengene er til det. Så bliver det uoriginale stempel da i det mindste skiftet ud.
Puha, tilgiv mig, men skulle bare lige ud med det..
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
Du må jo bare skrive til personen og forklare det på en pæn måde
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
Du kunne også få Torben eller Jesper til at se på den?
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
Det fik jeg ikke set så
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Eller du må lave den selv og kræve nogle af mønterne retur, selvfølgelig. I seniors forsvar kan jeg kun sige, at dette er langt fra hans standard, og jeg kan ikke mindes noget lignende... Inkl. min egen motor, som han stod mig bi ved, nu det var så forbandet længe siden, jeg sidst havde renoveret en.
Stempelringen kan have haft en svaghed - Mahle eller ej, så sker det! Og en død stempelring giver også godt med olie omkring krumtappen, da de halvforbrændte gasser ryger bagom stemplet... Lad os bare sige, jeg HAR været der! Og det var en LANG tur hjem fra Esbjerg med en død L-ring! 3. gear, fuld høne og vel en halv liter olie i udstødningen til følge samt en motor, der nægtede at fungere under 4.000rpm!
Lejefejl bemærkes ikke nødvndigvis under renoveringen. En af mine forrige motorer løb meget let med et sæt hovedlejer, da den blev samlet, og sløret var 0,02-0,03mm målt på uret. 10km senere begyndte motoren at skramle så mystisk, og sløret var pludselig hele 0,15mm! Den blev pillet fra hinanden og fik en shim på 0,1mm oveni. Så gik krumtappen pludselig stramt og låste på tredje omdrejning ved håndkraft!
En senere udmåling af inderringen på lejet viste et let ovalt og ditto skævt spor... Nåja, og en enkelt blå kugle!
Den inderste koblingskurv stod både du og jeg og så på blev samlet, og da møtrikken blev strammet, løb kurven fint fri af koblingshjulet. Min bider også lidt, når motoren er kold og olien ikke er helt fordelt i motoren, endnu. På min motor skyldes det en lidt skæv inderskål, og den ujævne tilkobling/justering stod vi to i øvrigt og blev enige om var lettest afhjulpet med motoren i stellet.
Det kan for det meste afhjælpes ved at rette evt grater af og polere, hvor metallamellerne glider op/ned + dreje skruerne en halv omgang mere ud.
Det KAN også være et symptom på, at skiven bag koblingshjulet ikke er tyk nok. En del af bevægelsen i håndtaget benyttes således til at rykke hele koblingen som samlet enhed.
Jeg køber en frisk inderkurv til seks plader for at løse problemet, men min kurv er dælme også SLIDT og VOLDTAGET til døde - du så selv hele koblingen, heh.
Men nej, det har hverken været tiden eller umagen værd.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Stempelringen var fin ved montering, og fin lige indtil stemplet var ude, og til stemplet faldt ud af cylinderen og ramte pindboltene, hehe. Det er naturligvis ikke noget jeg bebrejder nogen overhovedet..
Og angående sløret, jesper, motoren havde ikke engang været startet op da jeg bemærkede det, motoren sad stadig standeret op, og var ikke i stellet, så jeg kan ikke rigtig se nogen undskyldning for ikke at bemærke det, når man nu alligevel står og rykker i skidtet..
Jeg tror selv jeg vil gøre forsøget denne gang, så er det kun mig selv jeg kan blive gal på, hvis noget ikke er i orden. Men først må jeg have mikrometerur, lejeaftrækkere, koblingsaftrækker, for slet ikke at nævne, nye lejer og simmeringe, og en masse bunke shims hjem. Ergo, det bliver ikke i nærmeste fremtid pengepungen kan bære den udgift.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Derefter gled det over i, at du gerne justerer koblingen op ved brug af kickstarteren og derpå tager et kig med motoren startet, for at være sikker på, den er linet rigtigt op.
Tjek nu hellere, om inderkurven er skæv. Første tegn er, at koblingen binder, og det næste er, at pladerne kun passer i en bestemt rækkefølge.
Jeg justerede min slidte inderkurv op ved brug af en lille, let hammer, så kanterne kunne få ca. 0,1mm ad gangen. Til sidst gled alle plader i som om alt var nyt... Og de hænger stadig lidt i, så jeg har sikkert overset en rille. Det blev bedre efter turen til Middelfart, meeeeen IKKE tysk nok, lol!
Sløret kan opstå næste gang man flår i krumtapakslen. Det handler kun om, den et øjeblik får den eksakte belastning, som rykker rundt på tingene.
Spørg til efter afhjælpning næste gang. En løsning kan man altid finde.
Hvad den ujævne motorgang angår, ved du, ligesom jeg, at det kan være et væld af ting.
Den utætte simmerring kan have manglet 0,5mm for at slutte tæt, og nogle ting finder man bare først ud af, når motoren kører. Så er det skøjtende ligegyldigt, hvem der har samlet sagerne!
Jeg kan sgu godt forstå din frustration, og med fare for at virke både arrogant og over-pædagogisk, så hjælper det ikke en bjælde at blive hidsig!
Om nødvendigt havde jeg sgu gerne givet et bidrag til forsendelsen med GLS (30-40% billigere end Post DK!), bare for at komme med et eksempel.
I modsætning til andre entusiaster, er vi her ikke for at mele vores egen kage! Og det er ikke møntet på nogen herinde, forstås!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Alle koblingsplader bevæges frit når håndtaget gribes, der er ikke nogen der "halter", og efter justering kører alt som sagt snorlige. så jeg tvivler på noget er skævt. Når jeg tager koblingen med motoren slukket trækkes svinghjulet også med rundt, til kompressionen rammes. Jeg HAR oplevet en skæv koblingsskål flere gange før, så jeg kender symptomerne.
Af erfaring bliver man klog, så når man har 40 års erfaring med sagerne burde man altså kende de små tricks og særheder ved dem, herunder hvornår simmeringen slutter tæt. Jeg tror at grunden til den utætte simmering i koblingssiden, er sløret i lejerne. Der er ikke noget der æder simmeringe, som slør.
Du har helt ret, ujævn motorgang kan forsages af rigtig mange ting, men når motorgangen inden adskildning var jævn og glat, så udelukker det ligesom en hel masse eksterne faktore. Når motoren også skramler og banker, ja, så er der nok en årsag relateret til en fejl i motoren. Igen falder mine tanker på sløret i lejerne, og et motorhus fyldt med olie. Sjovt nok har jeg ikke bemærket voldsom røg fra udstødning.
Jeg har som sagt skrevet til senior, i en ordentlig tone, jeg er ikke ude på at angribe nogen, og jeg tror dig skam også når du siger hans standarder plejer at være i orden. Jeg forbeholder mig til gengæld retten til at komme ud med mine frustrationer, når nu der denne gang har været så mange problemer. Jeg har til gengæld ikke omtalt ham personligt som noget negativt, som f.eks når en hvis herre herinde snakker om en hvis anden herre som ikke er i gruppen, men som også laver motore for andre, hehe.
Jeg er ikke i tvivl om at senior sikkert melder tilbage at jeg kan sende motoren til ham. Men det er bare at misse pointen, for hele grunden til at jeg valgte at få det gjort hos ham i forvejen, var at undgå alle disse problemer, så maskinen kunne være klar til turen. Nu, da jeg har en anden motor der skal laves, ja så skal jeg alligevel have værktøjet, og nu da tiden alligevel løber fra mig angående turen, og jeg ikke har økonomien til indkøb af stumper, så kan jeg såmen ligesåvel gøre det selv.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Det er nu guitar, han har spillet i 50 år - motorer er kommet ind i sammenhængen noget senere, da vi blev trætte af, at ingen kunne finde ud af at justere en motor op.
En simmerring bliver ikke spist over 10km, medmindre den er banket for langt ind, så den inderste lejering overopheder og æder gummiet - så hellere undvære 1mm og give den et sidste klap, efterfølgende.
Selv hvis simmerringen er gevaldigt utæt, så bliver krumtaphuset ikke "fyldt med olie", idet de ~3dL dårlig når over kanten, når maskinen står plant. Hvis der endelig er så meget olie i krumtaphuset, er det gevaldigt svært at starte maskinen, og den oser som bare pokker. Det giver sig selv, at 2-3-4-5-6x så meget olie i brændstoffet oser - drejer det sig om gearkasseolie, stinker det gevaldigt, og gearolien vil lugte kraftigt af benzin.
Hvis den midlertid IKKE oser, så fejler simmerringen på koblingssiden intet, og så dukker mistanken til enten heftig blowby eller defekt/fejltrimmet tænding op. Netop fejltænding + den sjovt indrettede skyllekanal i krumtaphuset tæsker gasserne direkte ned omkring krumtappen og gør området sort i en fart, når et eller andet er galt.
Og jo, en kondensator kan dø, hvornår det skal være. De er ikke og har aldrig været til at stole på, så dit scenarie udelukker intet. Et frisk tændrør bør heller ikke brænde af efter et par minutter, men ikke desto mindre har vi begge oplevet det.
Derved udelukkes IKKE, at der kan være fejl i opmålingen af motoren. Fejl kan alle begå, uanset navn, alder og rang... Jeg har gudhjælpemig oplevet en mekaniker, som glemte at hælde kølervæske på en bil, der havde fået skiftet kølerslanger + en anden, der havde glemt at spænde et sæt hjulbolte!
Du har skrevet til ham, ja, men du har ikke bedt om et forsøg på afhjælpning, og det må dælendulme være første skridt i stedet for at komme med vage antydninger om at nogen har 'lavet' motoren.
Om du kan bruge det til noget, at motoren i værste fald skal sendes retur, er en øv-detalje, men ret beset er det kun et problem for dig. Et frustrationsmoment? Ja, naturligvis!
Hvis du køber en defekt elpisker og dagen efter ringer til butikken og proklamerer, det er et lorteprodukt, som virker ad helvede til, får du ikke en ny, hvis du ikke beder om den og bringer den nye/defekte til butikken.
Hvad mine kommentarer om Christian angår, så understøttes de af rigtig mange menneskers oplevelser. Forskellen ligger i, at han i en sammenhæng som denne ville kalde dig for en idiot og i øvrigt tage 1.500kr i ren arbejdsløn...
For Seniors og mit vedkommende, er dette på et rent hobbyplan. Ingen af os laver en motor om ugen men højst et par stykker om året. Hvis vi klokker i det, står vi ved det, for ellers kommer man sgu ingen vegne, og maskinerne skal altså bare ku' køre!!!
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Temperamentet har jeg selv = jeg kan brænde af OG koge over på samme tid. Jeg er levende bevis på, at sølle 78kg fordelt på 172cm dværg i blindt raseri kan løfte en Vespa Bravo over hovedhøjde og kaste maskinen et par meter ind over en græsplæne...:
Skidtet ville ikke starte, trods jeg havde gjort alt efter bogen, men det er ikke let at få en motor til at køre, når stemplet er 0,15mm under den tolerance, der er banket ind i stempeltoppen! Den skød ret heftigt gennem karburatoren, mehehe...
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Det er som sagt først for nylig jeg har haft mulighed for at køre en længere tur og køre maskinen varm. Blowby tvivler jeg stærkt på der har været noget af, medmindre stemplet direkte har den forkerte længde, og en kanal er åben hele tiden. Cylindervæggen er som ny, og stemplet er KUN sort på toppen, ikke engang under den første ring, elringen er der skyggen af sod, så det kan vel siges med rimelig sikkerhed at det har sluttet tæt. Stemplet ser desuden rigtig fint ud, faktisk næsten nyt, og tolerancen er lige i skabet. ERGO, jeg tvivler meget meget kraftigt på at der har været nogen problemer her.
Jeg har ikke gjort andet end at give en status til senior, det er vel ikke nødvendigt at sige til ham "fyyyy, du har godtnok dummet dig, kan du SÅ rette op på det". Han er vel ikke 10 år, så det burde vel ikke være nødvendigt at tvinge noget ud af ham. Det hører vel med til at være voksen, at kunne indrømme hvis man har lavet en fejl, uden mor står bagved og prikker til en. Han sagde selv jeg endelig skulle skrive hvis der var noget, og det er det jeg har gjort.
Og igen må jeg sige, at jeg aldrig har oplevet en kondensator opføre sig sådan, jeg vil da ikke udelukke at den kan være på sine sidste stræk, men hvis motoren stadig ikke snurrer optimalt når jeg har haft den åbnet, ja så skal i nok få det at vide, så tager jeg bare en renovering af tændingen også, meeen, jeg tvivler nu på det er den.
Jeg har været lidt heldig her til morgen imidlertid. Mor kom og sagde at søster havde fået lidt håndøre, så det skulle jeg da også have. Så, stempel er bestilt, jeg fandt et sæt nye lejer på dba, de er bestilt, simmeringe er bestilt, og et nyt pakningssæt er på vej, i tilfælde af at det er grunden til olien i krumtapshuset. Så er jeg nu på vej ud og hente aftrækkersæt, og mikrometerur, koblingsværktøjet må jeg ud og få lavet selv. Så nu er jeg også en meget, meget fattig mand, til gengæld kan jeg så selv renovere min motor fra nu og til tid og evighed, hehe.
Jeg mangler dog stadig shims, så er der nogen der ved om diameteren på shims fra gearkassen er den samme som dem på krumbassen? Jeg har et par gamle 3 gears motore som jeg med lidt held kan finde nogen i.
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
Håber det kunne hjælpe lidt Priserne i thansen er ihvertfald alt alt for høje!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Så mangler vi bare målene på akslerne, er der nogen som tilfældigvis lige kender dem/har løse aksler og krumtap, og som lige gider måle efter, eller må jeg ud og skille en motor ad?
Det er selvf. yderdiameteren på krumtap, gearaksler, og kickstart aksel (i tændingssiden).
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
Men det er da værd at prøve igen.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg betvivler ikke, at du kan kende forskel på de to typer olie. Til gengæld ved jeg, at de kan være svære at skelne fra hinanden, hvis simmerringen kun er en smule utæt, og ingen er i tvivl, hvis den er meget utæt, lol... 10% olie med konstant frisksmøring af krumtaphuset med gearolie ryger vanvittigt
I øvrigt giver jeg dig alle tænkelige løsningsforslag, som kan hjælpe i fejlsøgningen. Om seniors arbejde så er årsagen eller ej, betragter jeg som sekundært - det vigtigste er nu engang at få motoren ud at køre!
Vel har du skrevet til ham, at arbejdet ikke er vellykket, men forvent ikke, at folk læser dine tanker og straks tilbyder at gøre tingene om. At starte denne tråd en halv time efter beskeden til Torben udviser ikke ligefrem tillid, lige som du straks kaster dig over at investere i værktøjet til at gøre jobbet om.
Det kan jeg dog godt forstå, og det var årsagen til, jeg i første omgang netop rådede dig til dét, når du nu engang ER ferm nok til det arbejde. Det er ikke ligefrem raketvidenskab, omend det kan være tidskrævende og drille gevaldigt.
Superfedt at KJ værktøj har shims, forresten! Det er jo lige i nabolaget og mindre end 7km fra min adresse! De oplyste 100stk er ved køb af en hel kasse. Man kan således godt købe dem enkeltvis, men de vil sikkert helst sælge 100 ad gangen Jeg vil i hvert fald have en god stak til værkstedet, i år. Jeg skal i det hele taget have gjort klartil at renovere motorer, så jeg kan komme i gang med nogle sjove projekter!
Koblingen med ligeskårne tænder er desuden lidt speciel at justere op, så jeg skal da have målt shims i den kommende weekend.
Nogen der kan have interesse i en 3g motor med 44mm slaglængde, 47mm boring og 6-pladet kobling, mon?
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
49,95kr/stk + 65kr i forsendelse... Pr stk, mehhe! Man har vel lært NOGET af T.Hansen?!
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
I min erfaring giver utætte ringe et sort stempel, omkring samlepunktet, det var der hverken denne gang, eller da jeg adskilte cylinderen inden første motorrenovering, men det er også fuldstændig underordnet, nu da mahle stemplet er kommet, så kan DET ihvertfald ikke være problemet længere. Meeeedmindre tolerancen er forkert.. Og med mit held lige med den kreidler, såååå, hehe.
Jesper, nu er det jo ikke sådan at den sidste besked er det første senior hører til sagen, han har modtaget 2 beskeder foregående, én lige da jeg konstaterede slør, og det er jo altså ved at være længe siden, og en efterfølgene, som jeg så aldrig fik svar på. Da senior ikke er så hurtig som sin kreidler når det gælder om at svare på beskeder herinde, så ville jeg jo ikke bombardere ham med beskeder hvis nu han ganske simpelt ikke havde set den foregående besked.
Han har tilbudt at gøre arbejdet om, det får han lov til, så kan jeg bruge de nye dele på den 3 gearede motor jeg har der venter, ihvertfald de dele som nu passer, så er jeg da fri for at bruge pengene på de dele én gang til.
Og du har ret, sagens kerne er at den kommer til at gå som den skal.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Arhmen for H(censur) da!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside