{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.550 visninger | Oprettet:

Tænding/RacerTænding Monza 3G ? {{forumTopicSubject}}

Hey..

Står med følgende opsætning på min Monza 3G..

http://scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=245101


og nu har den så fået lov at stå stille.. fordi at uanset hvordan jeg drejer og indstiller tændingen og kabu... så har tændingen med at rive sig ud af indstillingen forstået på denne måde :

Efter jeg en dag havde cruiset omkring 40km, gik lortet ud på det mest uheldige tidspunkt.. og kunne ikke starte den igen.. fordi tændingen havde rykket sig...

og kabu.. tja... den er godt nok ikek original men har da fået den til at køre nogenlunde, men... når vi snakker om tomgang.. så står den ikke i samme omdrejnings moment, den holder og gasser op, og ned, og holder generelt ikke samme omdrejningstal.. hvilket frusterer mig helt vildt... da man uanset luftskrue/tomgangs indstilling, ikke kan få den til at løbe stabilt... og eller ved Kobling ... så ved snart ikke hvad jeg skal stille op...

eller jo måske... hvis bare jeg vidste hvor man kunne skaffe en original fabriks ny tænding, eller racer tænding -.-'''


PLZ HJÆÆÆLP >_< har ikke ligefrem pengene til en ny motor.. og ønsker ikke at skaffe mig af med min knallert. da jeg har lagt en masse tid i den -.-''


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænding/RacerTænding Monza 3G ?
  • #1   7. jul 2012 vis du skal havde en racer tænding så køb en hpi tænding fra holland de er pisse gode og nu kan du osse købe en lysspole til den så man kan få lys på en rigtig god tænding det med tomgangen kan os være fordi din tænding står forkert ikke i platiner men i afrivningen

  • #2   7. jul 2012 tak for respons så hurtigt...

    Evt, Link til site? smiley Kunne være fedt!

    og platinerne skulle være i iorden og har måttet indstille dem igen og igen, og ahr ikke rigtigt kunne få dem til at stå ordentligt, >_<


    Og grunden til at jeg vil ud i en racertænding er at, min nuværende ikke laver nok strøm, til både for/bag lys, og horn osv.. hvilket frustrerer mig grænseløst, men hvis nu der var en komplet racer-tænding "ankerplade" med alle komponenter, ville det være fedt

    hvad med mener du egentligt med afrivningen? :S ved det sikkert når det kommer til stykket.. er bare lidt i vildrede atm :$



  • #3   7. jul 2012 + at jeg har en mistanke om at det er tændingen som ikke er tiptop, da den jo ikke kører omdrejningsmæssigt, regelmæssigt, uanset tomgangs indstilling -.-''

  • #4   7. jul 2012 som custom moped's jeff har linket til den tænding. afrivningen er når du stiller den i top også skal der være 7til 11 mm mellem tændspolens metal del og frem til først magnet på svinghjulet og på monza er det den først magnet til venstre

  • #5   8. jul 2012 Hej christian

    Sådan som du beskriver problemet, så er jeg nåsten 100% sikker på at det eneste du skal anskaffe til din monza, er en ny tændspole. Jeg har set det problem 1000 gange i min læretid som knallertmekaninker.
    Problemet er at nogle af kobbertrådene inde i tændspolen kan være brændt, som bevirker at der ikke bliver oplagret nok spænding i spolen, når magneterne på svinghjulet suser forbi. dette medfølger at gnisten på tændrøret til tider kan være svag, eller helt udebliver. Dette kan også forklare problemet med at den ruller op og ned i omdrejninger i tomgang.
    1. Skift tændspole, kondensator og tændrørsledningen
    2. stil platiner (0,35-0,45mm)
    3. stil tændingstidspunktet (2 mm før top)
    Når ovenstående 3 ting er i orden, så vil jeg næsten æde min gamle hat på at den starter i første hug, og går som en symaskine.

    Mvh Henrik Thomsen


  • #6   8. jul 2012 Tak for din Ekstremt præcise respons Henrik som altid ^_^

    kan sige med sikkerhed,, kondensator er ny, tændrørsledningen er også ny, og kører kun med en lysspole, og en tændspole, men uden hjælpe spole, da jeg ikke har kunnet finde en, men det med at legeringen måske er brændt, kan jeg godt give dig ret i.. men vil prøve at skaffe en ny tændspole og prøve at finde en hjælpespole..

    men men men... har ikke ekstraspolen som sidder inde i kroppen... da jeg ikke har alle de originale dele såsom batteri osv osv...

    og indstillingen skulle gerne passe.. men det virker bare mærkeligt at mit tændingspunkt ændrer sig engang imellem... faktisk tit O_O.... at den tænder for hurtigt... og giver sort røg, og puf lyde når man desperat prøver at jokke den igang -.-''

    ved ikke helt hvad det kan skyldes umiddelbart.... ved skam godt at det er normalt for nogle at tændings tidspunktet rykker sig.. men det er inden for 1½ måned at den rykkede sig.. og ja.. den har stået stille siden april -.-''

    så er efterhånden temmelig desperat for at komme ud og køre igen ^^



  • #7   8. jul 2012 og noget der er endu mere sjovt er:

    Efter jeg havde skiftet krumtap om til racer, og udskiftet lejer, og isat nye pakninger, så begyndte der at opstå de her problemer med tændingen med at den tændte for tidligt... men som jeg krev ovenover.. jeg vil prøve at skaffe en ny tændspole, og se om det virker,, men kan også godt være tændrøret da jeg har måttet udskifte det med et længere et, da det gamle blev brændt fuldstændigt af -.-'' det hold kun 2 uger, så var det brændt O_O....

    og sidst jeg kiggede på gnisten, kom der næsten ikke nogen gnist -.-''


    så er efterhånden villig til at lade en kigge på den, self for en retfærdig pris.. men står og skal til at tage kørekort til bil nu her om 1½ måneds tid... så har ikke det store at gøre godt med smiley :/


  • #8   9. jul 2012 Hey christian

    Du beskriver at der er "næsten" ingen gnist..............
    HVIS FORBINDELSEN MELLEM PLATINER OG KONDENSATOR ER DÅRLIG (sort ledning) pga en "KOLD" lodning, eller at ledningen er dårlig pga den er delvis "knækket" eller afisoleret. SÅ VIL GNISTEN PÅ TÆNDRØRET BLIVE SVAG, DA STRØM ALTID TAGER DEN NEMMESTE VEJ.
    Køb en ny tændspole, den fra T-Hansen til maxi er ganske glimrende. Sørg for at ledningen fra tændspolen og platiner bliver "rigtig" lodet på kondensatoren, samt at ledningen mellem kondensator og platiner er "HEL" og "UDEN SKADER" er alt det i orden, og står tændingen korrekt, så skulle gnisten på tændrøret gerne være helt kongeblå.
    Sørg altid for at ankerpladen og skruen til platinerne er spændt ordentlig fast, når man har stillet på tændingen, så sku den ikke gerne kunne flytte sig.
    Mvh Henrik Thomsen


  • #9   9. jul 2012 Hey christian

    Den hjælpespole du omtaler er en baglysspole (grå ledning), det er den man montere oven på lysspolen (gul ledning) og det eneste den gør er faktisk at forpæren ikke springer, hvis bagpæren springer.
    Den primære lysspole (gul ledning) har jo også til opgave at man har strøm til horn og andet elektrisk udstyr, derfor montere man en "HJÆLPESPOLE" (grå ledning) for at aflaste den primære lysspole (gul ledning)
    OBS.... Den eneste spole der har betydning for tændingen, er den store sorte der sidder øverst på ankerpladen, ALLE de andre spoler, er kun til lys og elektrisk udstyr.

    Men hvis du gerne vil have sådan en baglysspole monteret, så har jeg da en du kan købe.

    Mvh Henrik Thomsen


  • #10   9. jul 2012 det vil altså sige, at det nok er tændspolen den er galt med siden den ter sig osm den gør.. og omvendt. kan det også godt være gnisten da det ikke er den helt store gnist der kommer, og ikke regelmæssigt.. men vil investere en 100lap på en ny tændspole og får tjekket ankerpladen igennem for fejl lodninger, og så se om det evt hjælper.. men dvs. at hjælpespolen ovenpå lysspolen ikke har noget rigtigt med gnisten at gøre?? eller jo at aflaste spændingen... men ellers generelt???

    ønsker helst at den bliver kongeblå så den virkelig kan sparke røv igen... men kan godt se på det hele.. at heg skal have revet alt ledninger ud, og isat nye ledninger -.-'' vist meget godt man har ferie ^^


    men vil se på det... men kan jeg ikke godt nøjes md en monza tændspole... eller skal det være en maxi?? smiley på forhånd tak (: (:


  • #11   10. jul 2012 Hey Christian

    De eneste 3 ting der har noget med gnisten på tændrøret at gøre er...
    1. Tændspolen (sort, sidder øverst på ankerpladen)
    2. Platinerne/ kontakterne
    3. Kondensatoren
    ALLE andre spoler der er monteret, laver kun strøm til lys og elektrisk udstyr.....
    OBS...For at opnå den BEDSTE gnist på tændrøret, skal forbindelsen mellem Tændspole, Kondensator og Platiner være 100% i orden, og UDEN BRUD, HVIS ledningerne er LODET på KONDENSATOREN, skal man sikre sig at LODNINGEN har været ORDENTLIG GENNEMVARMET, for at opnå den BEDSTE FORBINDELSE.
    Du kan sagtens bruge en tændspole fra en puch maxi, da det er samme tændingssystem de køre med. Den eneste forskel der er fra maxi til monza er omløbsretningen på motoren. Men det har noget med svinghjulet at gøre.
    Jeg kan sagtens montere platiner, kondensator og tændspole for dig mod betaling, men det kræver jo selvfølgelig at du sender hele ankerpladen + rep.dele til mig. Ring på 20978726 hvis du er interesseret, så snakker vi om det .

    Mvh Henrik Thomsen


  • #12   15. jul 2012 fandt disse to statore.. da jeg nok venter og så investerer penge på en ny ankerplade med alt. så der ikke skal bruges så meget tid på det...

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    mon ikke den nederste var en god idé.. ??


    da jeg har på fornemmelsen at det også kunne være magneterne som var sløve :s ??









  • #13   16. jul 2012 Hey christian

    Det er super fint det du har fundet, og det er lige meget hvilken en af de 2 ting du køber, det virker begge dele, den eneste forskel der er prisen.
    Men jeg har aldrig i min tid som knallertmekaniker, hørt eller set at magneterne i et svinghjul er blevet dårlige, og jeg havde bare købt en ny tændspole til en maxi i T-Hansen og monteret på den gamle ankerplade, så havde det spillet 100%
    Mvh Henrik Thomsen


Kommentér på:
Tænding/RacerTænding Monza 3G ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce