{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.660 visninger | Oprettet:

Kreidler rmc forgaffel adskillelse {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Som nogen af jer ved er jeg jo igang med et Kreidler rmc projekt. Jeg har haft alt monteret nu men selvfølgelig er den utæt i forgaflen. Er der nogen der ved hvordan jeg kan skille den ad nemmest? Skal jeg virkelig have hele foran af, både cockpit, styr osv. Eller kan den bare skildes af nede i bunden hvor man så kan hive den ud? Eller kan jeg bare afmontere de nederste ben af, eller hvordan gør jeg?

Det er den her: http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/diverse_scooter/97622-kreidler_rmc_projekt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kreidler rmc forgaffel adskillelse
  • #2   2. mar 2013 Du kan godt skille den ad mens den sidder på, men toppladen skal af, så styr oc instrumentering skal af uanset, hehe.

Når toppladen er af, så skruer du de 2 "propper" af som er skruet i toppen af gaffelbenene, så tager du fjedrene ud (det er lettest med forgaflen afmonteret da du så kan vende den på hovedet så de bare glider ud), så skal du have fat i en 13'er top og så forlængere så du kan nå helt ned i bunden af benene, der skal lige et par stykker til, hehe. Så sidder der en 11mm bolt i bunden af gliderørende som du kan skrue ud mens du holder på 13'eren inde i forgaflen. Når den 11mm bolt er ude kan gliderøret tages af, så sidder der en lille stang hvor bolten har været skruet ind i. I den stang er der et hul, her sætter du en passende skruetrækker i så du kan holde stangen mens du løsner den 13mm møtrik inde i gaffelbenet.

Når den er løs kan stangen hives ud af benet, og det på indvendig side tages ud (igen, væsentligt lettest med gaflen helt afmonteret). På indvendig side finder du en 13mm låsemøtrik, og en mæssing "skive". Hvis du er heldig finder du også et plastikrør som sidder på den mæssingskive, og hvis du er endnu mere heldig så finder du også en gummiskive/membran som også sidder på mæssingskiven. Men, plastrøret som fungerer som stop når gaflen fjedrer, og gummimembranen der laver modstand når gaflen fejdrer, er typisk altid rådnet væk. Skift disse dele, også selvom de stadig er der, det er kun et spørgsmål om tid! Og utætheden kommer fra simmeringene som sidder i gliderørene, så skift også dem. Så gentager du hele proceduren i omvendt rækkefølge for at samle gaflen igen, så hælder du 1,1dl gaffelolie på, og så er du godt kørende igen, og du vil opleve en væsentlig forbedring i affjedringen, og ikke mindst dæmpningen. smiley

Huske at rengøre gaflen grundigt inden den samles igen, stumperne fra de gamle plastikdele ligger i gaflen, og de kan gøre voldsom skade på de nye dele.

• #3   2. mar 2013 Det står et sted i teksten. smiley

• #4   2. mar 2013 Mange tak for hjælpen, jeg prøver lige at se på det smiley

• #5   2. mar 2013 Det lyder vældig kompliceret alt sammen, men det er faktisk en utrolig nem operation når man kommer igang, og jeg vil lige understrege igen, det er aller nemmest når gaflen er adskildt fra maskinen, det tager nok ikke længere tid sammenlagt at hive den helt af, hvis man regner alle de problemer og udfordringer med, som man uden tvivl vil støde ind i hvis man lader gaflen sidde på maskinen, hehe. smiley

Kommentér på:
Kreidler rmc forgaffel adskillelse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce