{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

tjeck her politi scanner {{forumTopicSubject}}

her står alt hvad i har brug for at vide

Er man typen der har brug for en undskyldning over for sig selv eller samleveren for at foretage en større investering kan den fornyede uro omkring Ungdomshuset vise sig at komme ret belejlig. For uanset hvad der sker, er der næsten statsgaranti for at der vil komme en del større politiaktioner i den kommende tid. Dels når brugerne af Ungeren besætter forskellige lokationer i København, som de allerede er begyndt på, og dels når politiet på et tidspunkt formentlig bliver bedt om at rydde ejendommen på Jagtvej 69.

Men hvad skal man tænke på når man kigger på scanner?

Tillad mig først at udrydde en misforståelse, der stadig florerer hos mange. DET ER LOVLIGT AT LYTTE TIL EN POLITISCANNER. Det har det været siden 1996 – man må blot ikke videregive informationerne.

Der er to væsentlige ting at holde øje med når man tjekker scannermarkedet, og det er antallet af kanaler og frekvensområderne som scanneren dækker.

Bor man i en mellemstor dansk provinsby kan man godt klare sig med scanner med 100 kanaler. Men er man bosiddende i Århus, Odense eller hovedstaden er en 200-kanals scanner det mindste jeg vil anbefale. En scanner fungerer nemlig på den måde, at du indtaster frekvenserne på de myndigheder, virksomheder og lignende du ønsker at aflytte. Scanneren står så og scanner frekvenserne og stopper ved en kanal når der bliver talt på frekvensen – og kører videre når der ikke længere tales. Man kan derfor sag-tens have en scanner liggende ved siden af sig, mens man laver noget andet – så som at skrive på sin blog. Med tiden optræner man helt naturligt en selektiv hørelse, hvor man ikke ænser de banale meldin-ger, men reagerer på meldinger som ”01-109 melder om kraftig røgudvikling”, ”Så har vi et røveri i gang i øjeblikket” eller ”Så har vi en 119 på Amagertorv”.

I de store byer er der således så mange interessante frekvenser, at det ikke skader med mange kanaler. På min egen Uniden UBC3000XLT har jeg 400 kanaler, der er inddelt i 20 banke af 20 kanaler. Det betyder at jeg kan vælge kanalerne til eller fra alt efter behov. De mest aktive politi- og redningsfrekvenser er altid medtaget i scanningen, mens frekvenser for tv-produktioner, fly, dørmænd, butiksdetektiver, militær, færger, busser og storvognstaxa’er kan medtages alt efter hvor meget eller hvor lidt der sker. Med mange kanaler og banke har man dem altid lige ved hånden og er ikke nødig at skulle ind på scan-nerentusiasternes mekka, dkscan, for at finde frekvenserne.

Min første scanner var en Uniden UBC120XLT, som jeg skiftede ud for nogle år siden for at få en scanner der dækkede flere frekvensområder. Det absolut væsentligste frekvensområde hedder 108-174 Mhz, og det dækker alle scanner – ellers er der ganske enkelt ikke tale om politiscannere, da det danske politis frekvenser ligger mellem 159 og 170 Mhz. Det samme gør sig for det meste gældende for redningstjenesterne. Blandt andet Københavns Brandvæsen har en del frekvenser i spændet mellem 25 og 88 Mhz, hvorfor dette område også er vigtigt at ens scanner kan tage. Mange virksomheders brug af radioer (vagtfolk, dørmænd, butiksdetektiver og lignende) foregår i området mellem 406 og 512 Mhz, hvorfor dette område også er et must, hvis man vil være bare nogenlunde seriøs med ens nye hobby. Min nuvæ-rende scanner kan også tage frekvenserne mellem 174 og 406 Mhz, hvor blandt andet militæret huserer, men det er ikke noget jeg benytter mig særlig meget af. Medmindre man bor midt i Borris Sønderland eller i Tora Bora-bjergene vil politifrekvenserne altid være de mest interessante.

Desuden skal man overveje om man vil investere i en stor kraftig bordmodel, eller om man vil have en mere mobil håndmodel, som man kan tage med sig hvis man vil have det audiovisuelle indtryk suppleret med et visuelt indtryk af begivenhederne. En håndmodel er helt klart at anbefale, medmindre man skal ernære sig som pressefotograf og vil montere scanneren i bilen oven over den almindelige radio.

Endelig kan det komme på tale at investere i en bedre antenne end den der følger med når man køber ens scanner. For mit eget vedkommende kan jeg fra Søborg lytte med på radiotrafik fra Glostrup og Roskilde i syd til Hillerød i nord med en 15 centimeter lang gummiantenne. Længst væk er det dog kun basestationerne der går i gennem.

Men hvad koster sådan en fætter så, vil du sikkert spørge. Hos en dansk forhandler af Uniden-scannere kan jeg se at den billigste scanner koster knap 500 kroner (dækker dog kun lige det allermest nødvendige frekvensområde 108 – 173 Mhz), mens scannere, der tager de frekvensområder jeg finder er et minimum at kunne aflytte, koster fra 745 kroner og opefter alt efter hvor mange kanaler og funktioner man har brug for. Uniden er et af kvalitetsmærkerne inden for scannere på linje med IBM, HP og Fujitsu-Siemens på pc-fronten. Der findes selvfølgelig mange andre mere eller mindre tvivlsomme fabrikater.

Skrevet: august 29th, 2006 under

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tjeck her politi scanner
Kommentér på:
tjeck her politi scanner

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce