{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.643 visninger | Oprettet:

om scooter og luftforurening {{forumTopicSubject}}

23. november 2009
1 knallert sviner lige så meget som 29 biler

Kilde: 24 Timer 24.dk

Helbredsskadelig partikelforurening fra knallerter er 29 gange højere end fra biler. Politikerne erkender problemet, men har ikke fundet løsningen

Gashåndtaget i bund og derudaf.

Hvad end der er tale om en rusten Puch Maxi med mælkekasse bagpå eller en moderne scooter tunet til bristepunktet, er der god grund til at holde vejret, hvis man ligger i halen på en knallert.

Udstødningen fra de små tohjulere rummer nemlig en aldeles usund cocktail, som i tilstrækkelige mængder kan medføre både blodpropper, astma og kræftsygdomme.

Ifølge udregninger fra Danmarks Miljøundersøgelser udleder en knallert 29 gange flere skadelige partikler og 15 gange flere såkaldte kulbrinter end en bil ved én kilometers kørsel.

»Knallerter forurener grotesk meget. De er en kæmpe forureningskilde. Og når man så tænker på, at der kan sidde fem personer i en bil, mens der kun er plads til én på en knallert, bliver det hele ekstra absurd,« siger civilingeniør Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd.

Årsagen til den store luftforurening skyldes de små totaktsmotorer, som langt de fleste af de 169.000 knallerter i Danmark er forsynet med. Langt de fleste biler ¿ og moderne firetaktsknallerter er i dag udstyret med katalysator, der begrænser udledningen af både kulbrinter og partikler betragteligt.

For at stikke en kæp i hjulet på de tohjulede forureningskilder og i stedet lokke folk til at købe de lidt dyrere el-knallerter mener Det Økologiske Råd, at der skal grønne afgifter på benzindrevne knallerter.

»Den allerbedste måde at regulere det her på vil være at pålægge benzindrevne knallerter afgifter. Både ved anskaffelsen og ved en årlig grøn ejerafgift på for eksempel 500 kroner. Så ville de eldrevne knallerter blive mere attraktive,« siger Kåre Press-Kristensen.

Professor Steffen Loft fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet er enig:

»Både ud fra en sundheds- og en retfærdighedsbetragtning burde knallerter være pålagt grønne afgifter på lige linje med motorcykler og biler.«

Luften i de danske byer er så spækket med forurening, at EU-Kommissionen truer med at indbringe Danmark for EU-domstolen. I stedet for at gribe ind over for den massive partikeludledning har miljøminister Troels Lund Poulsen (V) meldt ud, at Danmark forsøger at opnå dispensation, så vi først skal opfylde kravene til ren luft i 2011.

Samtlige af Folketingets trafikordførere erkender, at de beskidte knallerter er et problem, men ideen om grønne afgifter falder ikke i god jord.

»Vi vil gerne se på øgede krav til producenterne i form af filtre, men knallerter står for forsvindende lidt af den samlede luftforurening, så jeg synes helt ærligt, at det vil være at skyde gråspurve med kanoner og ikke mindst synd for de unge, hvis vi pålægger grønne afgifter,« siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

SF vil forbyde benzindrevne knallerter i de planlagte miljøzoner i byerne og er med på at skærpe kravene til filtre på knallerter, mens Socialdemokraterne først vil skabe bedre muligheder for opladning af el-knallerter i byerne og så muligvis senere indføre begrænsninger for benzinknallerter.

Hos Dansk Folkeparti mener man dog ikke, at hverken billigere el-knallerter eller bedre opladningsmuligheder vil få flere af de yngre knallertkørere til at vælge en model med elstik i stedet for benzindæksel.

»Vi ved godt, at de her knallerter forurener ad helvedes til. Men jeg tror under ingen omstændigheder, at en ung mand på 16 vil vælge en el-knallert. De unge skal jo kunne høre skidtet,« siger Kim Christiansen.

2,9 heste, centrifugalkobling og tandremstræk.

»Nice,« siger Johan Kjær og stirrer fascineret på den blå og sorte Baotian Rocky, mens han prøvende vrider i gashåndtaget og trækker i bremsen. Der findes næppe større glæde end hos en teenagedreng, der lige har fået sin første knallert.

Johan Kjær har valgt at brænde konfirmationspengene af hos Scooter-hjørnet i Søborg. I morgen bliver han 16 år, og eftersom han også lige mangler at bestå de afsluttende prøver til sit knallertkørekort, er det far Benny, der må køre sønnens stolthed hjem til Ballerup.

Men det betyder ikke, at Johan har tænkt sig at holde sig inden for lovens rammer, når først han har fået sit kørekort.

»Jeg skal have nogen venner til at kigge lidt på den, den skal jo helst kunne køre lidt stærkere men ikke mere end 80, så bliver det nok for farligt,« siger han.

Johans nye knallert er udstyret med firetaktmotor og katalysator, så den forurener i udgangspunkt minimalt. Men når først han har tunet den, vil knallerten være blandt dem, der sender mest partikelforurening i den københavnske trafik.

»Det dér med forurening tænker jeg måske ikke så meget over, men det er selvfølgelig ikke så godt,« grubler Johan.

Til hans forsvar skal siges, at de klassiske to-taktsmotorer forurener meget mere, end hans nye firetakter nogensinde kommer til.

»Totaktere sviner ad helvedes til, så dem sælger vi slet ikke. Det burde være ulovligt at indføre dem,« siger indehaver af Scooter-hjørnet Brian Jensen.

Grunden til, at to-taktere stadig er populære, er den hurtigere acceleration, forklarer Brian Jensen. Og selv om han mærker en stigende efterspørgsel fra det ældre knallertpublikum, tror Brian Jensen ikke, at han nogensinde får solgt drenge som Johan en el-knallert.

»Det gider de sgu da ikke. De vil have fart, benzin og noget, de kan rode med,« konstaterer han.

Det er nærmest en naturlov. Ting, der er sjove, er sjældent særligt fornuftige. Sådan forholder det sig også med knallerter.

De tilladte 30 kilometer i timen er sjældent nok for fartglade unge. Det har nærmest karakter af rituel manddomsprøve for teenagedrenge at file, bore, skif-te og skrue på deres knallert, så den kan køre hurtigere end det tilladte ¿ og helst meget hurtigere end kammeraternes.

Men med høj fart følger forurening. Ifølge Henrik Tarp fra Motor- og Køretøjsteknisk afdeling, Teknologisk Institut, udleder tune-de knallerter langt flere skadelige partikler og kulbrinter end lovlige. Og det gælder også nye firetaktsknallerter, der ellers fra fødslen er forsynet med katalysator.

»Så snart en knallert er tunet, gør en medfødt katalysator ikke meget gavn. Problemet er, at langt over halvdelen af de knallerter, der kører rundt, ikke er lovlige,« forklarer han.

Civilingeniør Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd mener, at man kan komme problemet til livs ved at indføre lovpligtig syning af knallerter, som vi kender det fra biler:

»Det kunne sætte en stopper for de mange 'modificerede' knallerter, der kører rundt. De forurener og støjer meget mere, end producenterne har bygget dem til.«


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  om scooter og luftforurening
Kommentér på:
om scooter og luftforurening

Annonce