{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  logitech z-5500 digital tilslut tv
  • #1   22. feb 2011 kig bagpå der er en flipknap ;b

• #2   22. feb 2011 Oki må jeg lige prøve imorgen c",) og tak få det

• #3   22. feb 2011 der os en knap der hedder effekt, der nogle forskeldige muligheder som stereo og stereox2 film musi osv tryk lige på den og se om det virker

• #4   22. feb 2011 Oki prøver lige det imorgen c",)

• #5   22. feb 2011 ellers mega godt anlæg

• #6   22. feb 2011 Ja sq også glad få det c",)

• #7   22. feb 2011 er jeg os selv har haft det i 4 år nu

• #8   22. feb 2011 Bare fordi signalet er digitalt og derfor kan overføre suround sound, så betyder det jo ikke at kilden er suround.

Kilden er med garanti kun i stereo. Prøv at finde en digital HD kanal som viser en nyere actionfilm. Så burde der måske være suround alt efter om TV stationen har valgt at sende suround lyd;)

Switchknappen omme bagpå er kun til analog forbindelse. Når swtich'en står på det ene, virker grøn som stereo, sort som baghøjtalere og orange som center/subwoofer. Så kan du skifte mellem steroe, stereox2 osv.
    Står knappen på den anden, så virker grøn som stereo 1, sort som stereo 2 og orange som stereo 3. Så kan du i stedet for at skifte mellem stereo, stereox2 osv, skifte imellem forskelige kilder.
    Fx hvis du har din computer sat til stereo 1, din mp3 afspiller til stereo 2 og din radio til stereo 3, så kan du skifte imellem dem ved hjælp af fjernbetjeningen.

<b>mich</b>
    Det med at skifte imellem stereo, stereox2 osv virker <b>kun</b> når anlæget er sat til analog. Dvs minijack eller "hovedtelefonstik".
    Når det er sat til med digitale kabler(altså enten optisk toslink eller coax) så kan man ikke skifte imellem dem, da kilden(fx computeren eller TV'et) selv giver anlægget besked om hvilken modus den skal køre.
    Og når det er digitalt, så er det imellem Dolby digital(der er en milliard af dem), DTS(en milliard af dem også) og sikkert et par andre - det kommer an på kilden.

Så fik vi det på plads også:)

• #9   22. feb 2011 Oki takker få hjælpen venner c",)

• #10   22. feb 2011 men hvis du skal have alle til at spille på samme tid (gælder dog ikk centeren) så skal du have den på Stereo x 2 ;b

• #11   22. feb 2011 Oki takker c",)

• #12   22. feb 2011 <b>Stenze</b> Ja men som jeg lige har skrevet så fungerer det ikke når man kører digitalt over toslink eller coax. Det er <b>kun</b> når man kører analog at man kan skifte imellem direct 6CH, stereo, stereoX2, DolbyMusic og DolbyMovie. Det kan man <b>ikke</b> med digital forbindelse.
    Desuden giver stereoX2 ikke sorund lyd. Som navnet så er stereoX2 bare samme lyd i højre front og baghøjtalere og samme lyd i venstre front og baghøjtalere. Dvs baghøjtalerne er en kopi af fronthøjtalerne.
    Derfor ikke suround lyd, men meget praktisk til musik, da musik ikke er i suround, men med stereo x2 får man alligevel rigtig lyd ud af de lfeste højtalere(undtagen center, da den jo ikke er knyttet til hverken højre eller venstre kanal af tracket)

Jeg vil vædde med at 90% af alle Z5500 ejere kører analogt med minijack indgangene og bruger derfor kun en brøkdel af deres Z5500 når de ser film og spiller spil.

• #14   23. feb 2011 Ja altså Coax er bedre end optisk på under 10 meter. Går man over 10 meter, så er optisk bedre. men jeg tvivler på at nogen kan høre forskel på det med et Z-5500. Der skal nok en virkelig lyd enthusiast og et anlæg til mange tusind før man kan høre forskel.

Jeg har selv brugt optisk da min gamle PS3 jo kørte med det.

• #16   23. feb 2011 Nej nemlig. Z5500 er måske et relativt godt sæt når man snakker "PC sæt", men inden for Hifi verdenen er det jo slet ikke engang accepteret som et rigtig sæt højtalere, men bare PC højtalere, hvilket er en anden kategori.

Bare tage n tur ind omkring Hifi klubbens hjemmeside og se på priserne pr højtaler. Så man skal nok have noget heftigt grej og en god fintfølenende hørelse, før man kan høre forskel på toslink og coax på korte afstande.

• #18   23. feb 2011 køre det selv over 5.1 såå smiley

• #20   23. feb 2011 Movie og Music hader jeg som pesten. Problemet er at den tager stereo sporet(dvs de 2 front højtalere) og behandler lyden og smider noget af den ud af baghøjtalerne. Dvs et kunstigt suround lydbillede og det lyder mildest talt af H til efter min mening. Især ved musik.

man kunne ligeså godt forsøge at høre musik under overfalden i en swimming pool, efter min mening.

• #22   23. feb 2011 Når du kører med analog signal, så SKAL du have alle 3 kabler sat til. Dvs både grøn, orange og sort. Og de skal selvfølgelig være sat til de rigtige porte på computeren. Hvis du ikke har portene på computeren, så kan dit lydkort IKKE behandle suround lyd(medmindre der er en optisk eller coax udgang selvfølgelig).

Når du har fået sat kablerne rigtigt i, så skal du sætte den på Direct CH6. Oversat til dansk betyder det "direkte 6 kanaler". Oversat til mere forståeligt dansk, så betyder det at den lyd der kommer fra det sorte kabel(til baghøjtalerne) er PRECIS den lyd som kommer ud af baghøjtalerne. Det samme gælder stereo og center/subwoofer kablerne.

Dvs så bliver højtalerne styret direkte af lydkortet. Hvis lydkortet får informationer fra en suround kilde(fx en film eller spil) så smider den også surund lyd ud til højtalerne. Hvis kliden er stereo(fx musik) så smider den kun stereo lyd ud til højtalerne og det er jo kun til de forreste højtalere. Det er derfor der kun kommer lyd ud af front højtalerne når man hører musik, da lydkortet kun giver lyd til front højtalerne.

Vælger man så StereoX2 så tager Z5500 og kopirer lyden direkte til baghøjtalerne og dette giveri kke dårligerel yd, da det er en perfekt kopi, hvorimod Music og Movie er kunstigt lavede lydspor, hvilket lyder elendigt.

Så den rigtige indstilning for analog(dvs de 3 kabler) er altså Direct 6CH hvis man ser film/spil eller evt StereoX2 hvis man hører musik.

Håber det gav lidt svar:)

• #24   23. feb 2011 Når man bruger optisk kabel eller coax, så er det ikke længere samme princip.

Med analoge kabler så forstærker Z5500 bare lyden fra lydkortet når Z5500 er sat til Direct CH6. Dvs anlægget behandler ellers ikke lyden overhovedet.

Når man bruger optisk eller coax, så sendes der ikke ren forarbejdet lyd til anlægget, men derimod delvist forarbejdet lyd, hvor Z5500 så behandler den sidste del. Desuden kommunikerer Z5500 og lydkortet direkte med hinanden, hvilket kun er muligt fordi det er en digital forbindelse.

Dvs Z5500 og lydkortet bliver "enige" om hvilket format der skal benyttes. Hvis kilden fx er en musik fil i stereo, så går jeg ud fra at Z5500 vælger noget Dolby et-eller-andet, men hvor det kun er stereo højtalerne der spiller.

Hvis man så ser en film, som har et lydspor i DTS format(som er bedre end det meste Dolby), så vil der stå på Z5500 at lyden afspilles i DTS format.

Bottom line er at når du kører med optisk/coax, så bestemmes formattet af den kilde(film, spil, musik eller whatver) og Z5500/lydkortet vil så finde det bedste format.

Umidlbart er digital forbindelse altid bedre en analog forbindelse. Det svært at forklarer uden at kunne illustrere det, men du/i ved nok at lyd har forskelig frekvens. fx 50hz eller 200hz eller 20.000hz.. Den analoge forbindelse overfører lyden ved hjælp af direkte strøm, som så bliver sendt afsted med forskelige frekvenser. Men disse frekvenser kan <b>meget</b> nemt blive forstyret af omgivelserne, sådan at det er forkerte frekvenser der bliver sendt afsted.

Det svarer til at man forsøger at finde en god radio kanal og man finder ud af det lyder godt ved en frekvens på 100. Hvis man så prøver 99,5, så kan man stadig godt høre lyden, men det er skrattende og der er støj med.

Så når man overfører med analog så kan det kommer "støj" for forstyrelser med.

Digital derimod fungerer faktisk på en meget mere simpel måde. I stedet for en helveds masse frekvenser, så er der kun 2. "0" og "1". Altså det binære talsystem. Dette er nemlig skidesmart for så kan en lille bitte stump lyd nelig se sådan her ud:

0010110

Hvis så pludselig at signalet bliver forstyret, så kan lyd stumpen fx komme til at se sådan her ud:

1010110

Altså det første 0 bliver lavet om til et 1(det kan være hvilket som helst af cifrene der bliver lavet om - dette er kun et eksembel). Det betyder selvfølgelig en fejl i lyden. Det der er smart ved digital overførsel er at reciveren(altså den enhed der modtager signalet - Z5500 i dette tilfælde) selv regner ud at der ikke skal stå 1 i starten, men 0. Dvs at den retter selv fejlene.
    Derudover så er der kontakt mellem lydkort og reciever, så de kan snakke sammen.

Det er jo alt sammen super godt. Der dog 2 problemer. Det er nemlig at lyden i en MP3 film faktisk er analog. Dvs den består alle disser forskelige frekvenser. Når så man benytter optisk eller coax overførsel, så skal lydkortet konvertere lyden til digital lyd. Når så lyden er overført, så skal Z5500 konvertere lyden tilbage til analog, for højtalerne kører jo analog(det er jo bare strømkabler der går til dem og det kan ikke laves om da en højtaler består af en spole som kræver strøm med frekvenser for at spille).
    Det er disse 2 konverteringer der er det store problem. For det første vil der ALTID gå lidt information tabt i konverteringerne. For det andet, så betyder det at man kan have et nok så godt lydkort til 3.000kr, som konvertere lyden rigtig godt, men hvis reciveren er dårlig, så får man ikke så meget ud af sit dyre lydkort. Omvendt, så kan mah ave et anlæg til 20.000kr, men hvis det er et almindeligt indbygget skod lydkort, så er lydkortet en kæmpe flaskehals.

Det er netop ovenstående problematik der gør at rigtige lyd enthusiaster stadig bruger analog forbindelse, da det uden tvivl er det bedste til musik. Skal man se film eller spille spil i suround, så er optisk dog bedre, da man ikke kan udnytte rigtig Dolby(de der modes i Z5500 er jo bare noget funktioner der laver kunstig lyd) eller DTS med analog forbindelse.

Z5500 er nok et af de billigste DTS certifigerede anlæg, men netop det at det er DTS og THX certifigerede betyder at konverteren er rimelig, men har du et lydkort til 1.000kr eller derover, så får du mere ud af musik ved at benytte analog forbindelse, for så kan Z5500 overhovedet ikke følge med længere.

Puha, det var en længere forklaring, men nu har du også lært en masse om fordele og ulember ved optisk/coax og analog signal samt hvordan de hver især fungerer;)

• #26   23. feb 2011 Nu har du jo en masse basisviden fra mine tidligere indlæg, så jeg vil tillade mig at svare lidt kortere denne gang.

Stereop lyd har KUN 2 spor. højre og venstre lydspor. Når du så kopirer lyden til baghøjtalerne ved at vælge stereoX2, så er det stadig kun 2 lydspor, som så bare bliver kopiret til 4, hvor de 2 og 2 er identiske.

Men centerhøjtaleren er jo hverken højre eller venstre, så derfor får du ikke lyd ud af center højtaleren og det skal du heller ikke. Det er IKKE muligt at få musik ud af center højtaleren, medmindre musiken er optage i suround, men ALT musik bliver optaget i stereo.

Når du vælger Music eller Video laver Z5500 en mellemting mellem højre og venstre lydspor og sender det ud igennem centerhøjtaleren, men dette er altså et falsk lydspor(for det eksistere ikke ved kilden). Det samme er det med de bagerste højtalere. Det er falske lydspor.

Du mp tænke lidt logisk på det. Du har vel forstået det med at stereo højtalerne, baghøjtalerne og center/subwoofer har hvert sit kabel. Når det så KUN er stereohøjtalerne(dem foran i siderne) der får lyd, hvordan kan Z5500 så vide hvad der skal komme i baghøjtalerne?
    Man må jo gå ud fra at lyden der kommer i baghøjtalerne er lyden som kommer bagved kameraet i filmen(altså hvis du nu stod inde i filmen, så kom lyden bagved dig/kameraet), så hvis Z5500 kun får informationer om hvad der kommer foran(stereohøjtalerne), hvordan kan Z5500 så vide hvad der sker bagved kameraet i filmen?

Håber du forstår det sådan;)

Hvis det er fordi du stadig kører optisk og ikke forstår hvorfor der ikke kommer suround lyd, så er det fordi din kilde ikke understøtter det. Jeg havde aldrig held med at få suround med Z5500 igennem Optisk kabel til min computer, men det fungerede fint med min PS3. Så det er et spørgsmål om indstillinger, men jeg kan ikke rigtig guide dig, da jeg ikke er ved min stationære(er på ferie i kbh) og desuden står mit Z5500 i garagen, da det er ved at være så knebbet efter 4 års brug(inkl 1 år på efterskole!!) at det ikke lyder så godt længere, så nu er det røget i garagen til når jeg roder med knallert.

Køber et Edifier S730 snart eller spare sammen til et rigtig anlæg, men MC og bil kørekort kommer sku først:)

• #28   24. feb 2011 Det er jo smag og behag og kan du lide musiken på den måde, så er det jo fint.

Bare husk at hvis du sider og ser en film hvor der er rigtig suround lyd, så får du IKKE suround lyd når den står på Musiceller Movie, da den kun tager information fra stereo kablet og det er jo lidt synd så. Så ser du en film, hvor du er sikker på at der er suround ludspor, så sæt den lige på Direct 6CH eller hva der nu passer når det er optisk smiley

• #30   24. feb 2011 Nånå du kan ikke lide mine lange svar hva? smiley Det her bliver også kort.

Det er som sagt flere år siden jeg sidst havde mit anlæg sat optisk til og jeg kan ikke sidde og lege med det nu, da jeg er i kbh og mit grej står i Fr havn.

Anyway jeg husker at da jeg havde mi sat til PS3'eren, så valgte PS3'eren selv hvilken mode, den skulle være i når jeg afspillede et eller andet. Fx så understøttede ikke alle spil DTS, så de var i et eller andet format, son jeg ikke husker(sikkert dolby et-eller-andet).

Det kan sagtens være at hvis du bare ser fx TV2 nyhederne, så får du jo nok ikke "suround sound nyheder". Det er jo nok bare et stereo spor. Så kan du nok vælge mellem movie og music.

Når du så ser en stor, dyr film som fx Avatar eller sådan noget, så bliver den nok sendt i suround(5.1 eller 7.1) og så tror jeg den automatisk går over på DTS eller dolby et-eller-andet(ikke music/movie).

Jeg tror det er sådan det foregår, men det er som sagt lang tid siden og jeg har aldrig prøvet at sætte Z5500 til et TV, da jeg ikke havde et(har stadig ikke et...).

Men at du får høj kvalitets suround lyd kræver vel også at du ser en HD kanal. Altså ikke bare almindeligt tv, men HD kanaler. Hvid du ikke gør, så tror jeg ikke du kan få suround lyd. Det skal være HD før du kan få DTS osv.

Nå men det var jo meget kort:D

Kommentér på:
logitech z-5500 digital tilslut tv

Annonce