{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Grundforløb: Elektrisk system {{forumTopicSubject}}

Hey SG.

Jeg har trukket emnet: Det elektriske system. Til grundforløbs eksamen som mekaniker.

Jeg sidder PT med en skriftlig prøve, der skal afleveres mandag.

jeg har derfor 2 spørgsmål jeg godt kunne tænke mig en forklare eller to på (så det kan forstås)

Spørgsmål 1:

Hvad er bilens klart største strømforbruger? Giv en forklaring på hvorfor det forholder sig sådan.

Altså jeg selv siger at det må være starteren. Og hvorfor den er den største strømforbruger må vel være at det er den der skal hive det hele rundt for at få gang i systemet?

Spørgsmål 2:

Hvordan udføres en korrekt spændingsfaldsmåling på et elektrisk system og hvad kan det bruges til?

Altså spændingsfalds målinger har jeg lavet på en forbruger (i dette tilfælde en pære) Dog ved jeg ikke med hele systemet? hvordan jeg lige skal gribe det an.

Og målingerne kan vel bruges til at konstatere hvis der er en defekt ledning, som tager for meget spænding og at man kan se hvor meget der i sidste ende kommer ud til forbrugeren?

Håber nogen vil tage sig tid at hjælpe mig lidt.

Takker mange gange på forhånd!

Mvh Michael

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grundforløb: Elektrisk system
  • #1   30. jan 2013 Hvis du nu tænker dig om, hvad tror du så bruger aller mest strøm på en bil? Det burde du kunne regne ud.
    Tror det spæningsfald du skal måle og forklare er det på batteriet. Du tager dit multimeter, sætter over polerne, og aktivere en kraftig forbruger. men den kraftige forbruger er aktiveret, vil spæninding falde. Man kan også måle ude ved forbrugeren, både på blus og minus siden. Det gør man for at se om der er dårlige forbindelser et sted fra batteriet til forbrugeren.

• #2   30. jan 2013 Og det hele står i din bog... du skal bare åbne den

• #3   30. jan 2013 spurgte ikke hvordan man lavede en spændingsfalds måling. ville bare have bekræftet /afkræftet om det var i HELE det elektirske system eller bare det som vi nu har gået og øvet på. smiley

Som skrevet ang startermotoren ås har jeg fundet lidt hist og her, som jeg kan bruge. smiley
    alt det som du beskrev med selve målingen har jeg helt styr på. smiley

• #4   30. jan 2013 Spændingsfald måles sådan:
    Du tager en ledning fra plus til plus på forbrugeren. Og bagefter tager du en ledning fra Minus på batteri til minus op forbruger. MED FORBRUG!!!!!!!!!

Det er vel starteren der er den største forbruger.

PS. har du ikke fulgt med i jeres timer, siden du ikke kan måle spændingsfald? smiley

• #5   30. jan 2013 det er på samme måde ved alle forbrugere?

• #6   30. jan 2013 har helt styr på målingerne hvordan det gøres osv osv. smiley var bare i tvivl om spørgsmålet når der står:

Hvordan udførste en korrekt spændningsfaldsmåling på det elektriske system. Om man så bare skulle forklare på f.eks en pærer ? smiley det var sådan set det jeg var i tvivl om. smiley

Starteren er den største forbruger, men hvorfor? Går vel ud fra at det er fordi at den skal hive så meget rundt. Den skal jo hive det hele op i omdrejninger til den starter og kan holde sig selv.

Jeg har skam fuldt med i undervisningen. Det er en vej til min uddannelse som jeg tager meget seriøst. smiley

• #7   30. jan 2013 ja du skal bare forklare på en hvilken som helst forbruger.

Er der andre forbrugere end starteren der bruger mellem 80-300 Ampere?

• #8   30. jan 2013 Ikke så vidt hvad jeg ved.. men på længere sigt vil kabine blæserene, eller pærene måske løbe op i det lange løb. smiley

• #9   30. jan 2013 du kan jo bare lige tjekke hvor store sikringerne er i bilen

• #10   30. jan 2013 tro helt klart startern trækker mest lige noår du starter den, jo os derfor du har nogle start amper på et bil batteri der meget højer end hvad batteriet har af normal amper smiley tro klart det bruger mest for når den først er tændt lader genaratorn jo med mange amper, men vis den nu var i stykker tro jeg selve billens tændingsandlæg trækker en del strøm smiley

• #11   30. jan 2013 I skal have tak smiley

Kommentér på:
Grundforløb: Elektrisk system

Annonce