877 visninger
|
Oprettet:
Bedre optræk på motocr hot 50 {{forumTopicSubject}}
Hej
Er der nogen der ved hvordan man får bedre optræk på sin motocr hot 50 uden at gøre den ulovlig eller skifte på farten?
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Remmen starter for højt på vario på grund af begrænsningen i vario.
Trimfjedre modvirker det så den ikke er så sløv fra 0-5 kmt
Medium trimfjedre aka det thansen kalder koblingsfjedre 1500 omdr
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Det er kun strafbart at blive opdaget i det
Og det er der lige præcis 0% risiko for hehe.
Man må heller ikke løfte fødderne fra pedalerne på cykel for at køre gennem en vandpyt uden at få våde fødder.
Meeeeen. Ska vi ik bare slå halv skade og kalde det en ulovlighed af den tilladte slags
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Men om der falder brænde ned for det.
Den bliver jo ikke tunet som sådan. Motoren er lovligt opsat til at køre i europa, også uden den ekstra ting med ringen/forhøjningen på gliderøret som skal begrænse topfarten. Og forhindrer remmen i at gå i bund på varioen og i top på bagerste remskiver som bivirkning.
Uden for EU sælges motoren uden europæisk topfartsbegrænsning, bare som billig 50cc scooter med den topfart de nu har.
Der er forskellige forureningsgrænser i de forskellige regioner i verden. Som den motor tilpasses til.
Der er støjgrænser den skal overholde ved et givent omdrejningstal.
Så længe den kører det den må i danmark og ikke er tunet til at køre stærkere så er politiet og loven ligeglad med om den accelerer dårligt fordi den er fabriks modificeret på en halvdårlig måde til at overholde en lov, eller om den accelerer fra 0-10 kmt helt normalt og lovligt fordi fabrikanten har begrænset den elektronisk til en topfart på 30 kmt så den accelerer normalt fra 0-10 istedet for den måde med ring i.
Den eneste måde de kan finde ud af at trimfjedrene er den forkerte farve (den lovlige trykfjeder er rød så how would they know. Der står ikke noget på trimfjedrene så om de er hvide eller røde eller gule... hvordan sku man vide det)
Den eneste måde de nogen sinde sku finde ud af det med en dybtegående efterforskning af sagen, er ved at tage en knallert der lyder og accelerer normalt og har 100% lovlig topfart, og konfiskere den og køre den til stationen på et falck fejeblad og få et team af detektiver til at finde ud af om trimfjedrene har den styrke der var i den model da den blev typegodkent i EU-regi tilbage i 2017-18. Hvilket muligvis foregik i kina
jan 2024
Emner: 1 Svar: 3
maj 2023
Følger: 17 Følgere: 560 Emner: 173 Svar: 400
Det er da også præcist det samme
maj 2023
Følger: 17 Følgere: 560 Emner: 173 Svar: 400
Ja det kan du godt gøre uden overhovedet at være bekymret for at få en bøde.
Du kan også skifte ruller til lidt lettere men, det vil tage en smule på topfarten.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Så det tager ikke engang noget af topfarten af ændre til lettere ruller heller
Så man ka godt gå 10-20% ned i rullevægt også og få lidt bedre optræk der på bekostning af benzinforbruget og forureningen.
Uden at det tager noget af topfarten
jan 2024
Emner: 1 Svar: 3
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/pgo/hot-50/kobling/n1712458032/
Er ikke 100% på det skal være 1500omdr+. Eller 1000omdr+. Eller +2000 omdr.
Alternativt kgis sæt med alle sæt i for 75 kr plus forsendelse
https://kgi.dk/scooter-og-knallert-dele/motocr/motocr-hot-50-4t-e4/kobling/koblingsfjedre-saet-3-armet-stylepro-6380-da
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Er det en Euro 4 eller Euro 5?
Er den med indsprøjtning eller med karburator?
Hvis du er i tvivl, så løft sædekassen af og tag et billede.
jan 2024
Emner: 1 Svar: 3
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Den cutter ved et bestemt antal impulser fra pickupen, som sidder ved koblingsklokken der jo er direkte forbundet til baghjulet, og derved ved den hvor hurtigt baghjulet roterer og altså hvor hurtigt man kører.
Da jeg tunede en motocr hot50 ramte den 34kmt og så cuttede den gnisten.
Uanset hvad ruller der var i og uanset om ringen var fjernet.
Hvis der derimod var cdi så ville den rigtig nok cutte ved et bestemt motoromdrejningstal
Ecu'en er også omdrejningsbegrænset, men ikke ved så lavt omdrejningstal at den vil cutte gnist pga lidt lettere ruller.
Og tricket med trimfjedrene får den ikke til at tage flere omdrejninger end den ellers kører med.
Tværtimod får manglen på strammere trimfjedre den til at køre med absurd lavt omdrejningstal fra 0-5 kmt fordi remmen ikke kan gå i bund når der er ring i.
Motoren er indrettet til også at køre med begrænset omdrejningstal i lande hvor de kører uden ring.
Så hvis bare man holder sig til udbedring af problemet med for lavt omdrejningstal fra 0-5 kmt så bliver det aldrig et problem at den er begrænset på max omdrejningstal for den kommer kun til at køre med det omdrejningstal den er beregnet til.
Ringen i varioen giver samme effekt som at mangle shim. Eller have en for kort rem i. Eller en for bred rem i.
Ligesom når remmen starter for højt på vario.
Svarer til at starte fra grønt lys i bil i 2. Gear.
Så skal der files en del kobling.
Derfor man kan sætte strammere trim i, så filer den koblingen så det passer og den kommer af sted fra 0-10 kmt en anelse friskere end hvis man bare slipper koblingen i bilen med 1kmt i andet gear.
10-20% lettere ruller sku den også godt ku tage men jeg ved ikke hvor meget der er at hente på den motor ved hvad omdrejningstal og hvor mange omdr den ka tage.
På min zip kommer de standard med 10 grams ruller i..
Jeg har haft 6,5 grams ruller i og dem synes jeg stadig var for tunge.
Da der var 10grams i var de absurd meget for tunge.
Til gengæld larmer den minimalt og forurener minimalt og kører super langt på literen når der er så ekstremt tunge ruller i.
Det er derfor fabrikkerne gør det med at smide for tunge ruller i. Nem måde at efterleve strengere og strengere krav til co2 og den slags. Og samtidig kunne hævde at have en motor der "kan" yde godt.
Bedre optræk på motocr hot 50