Skal du bruge hjælp til spartling? KIG HER! :) Skal du bruge hjælp til spartling? KIG HER! :)
Der er nogen som har spurgt lidt efter hvordan man spartler, sådan her har jeg gjord, hvis du har nogen tilføjelser så så sig lige til så retter jeg det!
Hvis du gerne vil spartle skal du først havde noget spartel!
der findes 2 typer spartel som du skal bruge.
der findes glasfiber spartel og polyesterspartel.
DET ER VIGTIGT NÅR MAN SPARTLER AT MAN HAR GJORD OMRÅDET HELT RENT OG SLEBET DET RENT OG PLANT!
Glasfiber spartel:
Glasfiberspartel er det stærkeste spartel, og også det "grove" spartel og det bruger man som bund, det er lidt svært at arbejde med og man skal lige øve sig lidt før man hopper ud og leger med det!
polyesterspartel: der er lidt mere blødt at arbejde med og er lidt som modellervoks at lege med som man bruger som øverst lag.
det er til finde små riser osv. og til at dække glasfirspartlen.
Sådan gjorde jeg:
jeg var nede ved en autolakere som jeg købte nogen glasfiber "måtter" som man bruger til at ligge fx. bag ved lygten. også spartler man oven på.
Det er meget vigtigt når man spartler at man har har et underlag at spartle på.
men måtten dypper man i noget specielt lak/hærder som man så kileters bag på skjoldet for at lave en form for "plade" som spartlen kan hænge fast på (inden det har jeg slebet det hele ned så det kan hænge fast i skjoldet)
også bukker man det så pænt man nu kan ud af (med hansker på, da det er pisse giftigt) og sætter tap på ydersiden så det for den form du nu gerne vil havde.
så lader du det tørre. når det er tørt så tager ud tappen af og begynder lige så let at slippe glasfiber måtten plan og ren, så spartlen kan hænge fast.
så lægger ud glasfiber spartlen på(tykke lag er ikke godt, så hellere lave flere tynde lag!) og begynder at forme med det og glattere det ud. så tørre det. og så slipper du det ned til det er plant og glat. (DET ER VIGTIGT AT DU SLIPPER NED FOR HVERT LAG DU LIGGER!)
når du så syntes det er ved at havde en fin og god form lægger ud
polyesterspartel på. og gør det samme som med glasfiber spartlen.
og laver det sidste Finnish med spartlen.
Jeg håber du kunne bruge det til noget!
Så nu skulle du gerne stå med et færdigt spartel projekt, også skal du bare smide det til din maler som gør det sidste færdigt!
Hilsen Bastian Oestamann Karlshøj
BK Tuning
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 19 Emner: 338 Svar: 5.115
jun 2008
Følger: 39 Følgere: 37 Scootere: 6 Emner: 73 Svar: 225
Skal du bruge hjælp til spartling? KIG HER! :)