batteri på knallert (ciao) {{forumTopicSubject}}
hejsa
Jeg syntes engang jeg har læst en how-to herinde ,til hvorledes man kan montere et batteri på en knallert uden dette org.
Jeg har en polini speed engine , med en lyspole der leverer 12v.
Lysspolen levere som sagt 12v ac , watt svinger i forhold til omdrejninger går jeg udfra ? ... Kan man evt. Montere en ensretter på + ledningen fra lysspolen og derefter til batteriet? ...
Vil batteriet så blive opladet kontinuerligt ? , kan batteriet holde til de forskellige watt spolen levere ved forskellige omdrejninger ?
Hvorledes skal -ledningen monteres ? , er det direkte stel fra karosseriet eller skal der også en ensretter imellem denne ledning og batteriet ?
Hvis der er nogen der har et diagram eller en vejledning til hvorledes man laver sådan et set-up ... Så vil jeg rigtigt gerne se det.
Projektet skal kunne trække høj/lav lys, baglys, bremselys, horn, 12v ATV blæser. Så det er derfor jeg gerne vil have et batteri monteret sådan jeg får strøm nok til alle disse ting
På forhånd tak for god input !
Mvh s
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Scootere: 7 Emner: 16 Svar: 12
Dette gøres på følgende måde.
Du skal bruge, 1spændingsregulator (aprilia sonic 12v), 1batteri.
Derefter tilslutter man battteriet via lysspolen, ledningen fra lysspolen skal monteres på det stik der vender til venstre, når du vender regulatoren med stikkene ned mod jorden, med køleribberne mod brystet.
Derefter tilsutter man batteriet som på eldiagrammet til en sonic:
http://www.scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=7756
, dvs. på det ben yderst til højre, når regulatoren vender som før.
Nu kan du tilslutte lys, dioder, anlæg, etc.
I mit tilfælde havde jeg mulighed for at tilslutte en 12v dc ventilator til at køle min motor.
De fleste sider jeg har fundet på nettet der beskæftiger sig med overnstående, anbefaler at lade-spændingen ikke går over 14v og under 13,8 , men min ladespænding i tomgang lå omkring 12,8v.
Så jeg troede jeg var "shit outta luck", men Tommy2670 som har hjulpet mig med dette set-up, fortalte at man sagtens kunne lade ved denne spænding. Desuden stiger voltene ved kørsel, men ikke for meget, da spændingsregulatoren sørger for dette.
Jeg har nu kørt med batteri på min ciao i ca.3uger uden problemer, lys og ventilator kører perfekt ( og hele tiden).
Over´n´out
batteri på knallert (ciao)