7.417 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Bedre lys på scooter ? Bedre lys på scooter ?

Hey sg, det er sådan at jeg syntes det er træls når jeg kører på vejen og der kommer en modkørende enten med nær/fjernlys så kan jeg ikke se vejen længere da mit lys selv ikke er kraftigt nok.

så ville høre jer om i kendte en ordenlig pære/lys kit (evt. xenon) hvis det er nødvendigt til piaggio new zip som kunne få den til at lyse vejen ordenligt op.

håber i kan hjælpe mig her.
Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bedre lys på scooter ?
  • #1   26. nov 2012 Du kan altid skifte til en kraftigere halogenpære, men spørgsmålet er bare om der leveres nok energi til den. smiley
    Der findes et Xenon kit, hvor de skriver at det er e-godkendt, men så skal der både være lygteviskere og automatisk justerende højde for at det er lovligt. smiley

• #2   26. nov 2012 h4 pære

• #3   26. nov 2012 h4 er bare fatningen, det har intet med lysstyrken at gøre. smiley

• #4   26. nov 2012 øhh hvad?
    -h4 er sjovt nok også en pære h4 fire er også fatningen der passer på pære og derfor er det også en h4 pære? og jo den er kraftigere end en scooter pære

• #5   26. nov 2012 Det er hvor mange Watt pæren er på der siger hvor kraftig den er, ikke hvilken fatning den har. smiley
    h4 fatningen er jo bare hvordan benene sidder og har derfor intet med lysstyrken at gøre. smiley
    eks er denne meget kraftig: http://www.billigbilpleje.dk/product/philips-h4-rally-12v-10055w-p43t-1707/
    mens denne er mindre kraftig: http://www.billigbilpleje.dk/product/philips-h4-rally-12v-6055w-p45-41-1708/
    Men de har begge samme fatning. De to lygter er dog til biler og en scooter kan ikke trække så meget. smiley

Hvad jeg kan se af har Zip dog ikke h4 fatning, men prøv at se her:
    http://www.kgi.dk/catalog-205.php

• #6   26. nov 2012 Et godt bil batai og to Hella lygter så er der masser af lys smiley

• #7   26. nov 2012 hvis du skal have en pære med så mange watt, skal du til at lave ledning og relæer om på den, da de ledninger som sidder standard ikke kan overføre så mange watt, dog skal du også have et batteri med flere amperetimer. men din knallert kan ikke opretholde spændingen i batteriet, så derfor skal du nok have batteriet på laderen rimligt ofte.
    min ven har en 100w h4 pære i sin hot, og den lyser det samme, måske mindre end en standard.:D

• #8   26. nov 2012 (link fjernet)
    Kører selv med et 8000K HID-xenonkit på min scooter. Det der med at se noget er ikke noget problem da! smiley
    Det kan klart anbefales! Men har aldrig haft et sæt i hånden fra everlight og kan ikke svare dig på hvor kraftige deres pærer lyser osv. Men det sæt jeg kører med lyser uden problemer 2km lige frem smiley
    Men husk.. Det er ikke lovligt uden automatisk lygtejustering og lygtevasker..
    Men jeg er da blevet stoppet tre gange af politiet uden der er sket noget, og kører da forholdsvis tit i Randers med det tændt smiley

• #9   26. nov 2012 h4 pære som normalt sidder i biler er på flere watt end en scooter pære hva er det nu lige du ikke helt forstår? og jo den passer bare fuge den fast og sætte ledningerne på?

• #10   26. nov 2012 det kan slet ikke blive lovligt på en scooter.! det der med lygtevasker osv er altså til biler.
    jeg vil meget gerne se en lov på at en scooter godt må have xenon hvis disse krav er opfyldt, det er en konstruktiv ændring i belysning på knallerten.! smiley

• #11   26. nov 2012 Rasmus, det kan være du har ret og jeg har misforstået nogle af reglerne.
    Men én ting er vi enige om. Det er ikke lovligt! smiley

• #12   26. nov 2012 haha ja:D men man skal bare spille dum over for politiet.D:
    men det er fucking fedt lys og det lyser fucking meget:D

• #13   26. nov 2012 tak for alle svarende, tror jeg køber et xenon kit med en BA20D pære/fatning, men vil lige høre om det passer lige ind i standard parabol og den fatning eller om den skal skiftes ?

• #14   26. nov 2012 eller er der en der kunne linke til en BA20D pære som vil lyse kraftigere end den standard 12v35w

• #15   26. nov 2012 KGI har nogle på det link jeg gav til dig før. smiley

• #16   26. nov 2012 den kører jo med en BA20D og dem du linkede til er en anden model smiley ?

• #17   26. nov 2012 Dem jeg linkede til er skam også BA20D. smiley

eks: http://www.kgi.dk/product-3558-205.php

• #18   26. nov 2012 Altså ham politi manden jeg snakkede med da jeg kørte med xenon på min sfx sagde det var fuldt ud lovligt smiley

• #19   26. nov 2012 Tja, jeg har ingen lovtekster at henvise til, hvor der står hvad det kræver for xenon at være lovligt, men da jeg spurgte på et forum der stort set altid har styr på lovgivningen sagde alle at der skulle være viskere på, at højden skulle justeres automatisk samt at parabolen skulle være godkendt til xenon, således at det xenon-kit kun var en lovlig erstatning til motorcykler og scootere som er født med xenon (hvilket jeg ikke kender nogen der er). smiley

• #20   26. nov 2012 Team Mobbe: hvad ved en politi mand om den juridiske lov omkrint typegodkendelse af en knallert.?
    Baddi: knallerten skal synes med xenon, tror ikke at det er muligt at syne den, selvom at den opfylder de krav.:D

• #21   26. nov 2012 baddi : men den du linker til er da standard pæren ikke ?

• #22   26. nov 2012 Ikke hvis din standart pære er 12W35, for den jeg linker til er 35W35. smiley
    Eller er det mig der har misforstået dig? smiley

• #23   26. nov 2012 nej 12v 35/35w er standard smiley

• #24   26. nov 2012 jaa det ved jeg heller ikke men han mente da at det var fuldt ud lovligt han kunne da ikke se hvorfor man ikke måtte putte bedre lys på sin scooter? smiley
    -men altså i bund og grud man får da ikke en bøde for at køre med xenon? smiley

• #25   27. nov 2012 Det juridiske omkring ændring af belysning.

"(1) Fjernlyslygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve, b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.

(2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.

(3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.

(4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.

(5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige 225.000 cd.

6.02.003 Nærlyslygter

(1) Nærlyslygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet, d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,

e) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt,

f) skal være anbragt mindst 0,50 m og højst 1,20 m over vejbanen, og

g) skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og 10° indad."

og "§32. stk. 3 En knallert kan være forsynet med en fremadrettet, hvid eller gullig fjernlyslygte, en hvid positionslygte, gule retningsviserblinklygter, en bagudrettet, rød stoplygte og hvide, fremadrettede og røde, bagudrettede refleksanordninger, der ikke er trekantede, samt gule refleksanordninger til siden"

det vil sige at alle diss krav skal være opfyldt før dette er lovligt, dog er der en lov som modsiger det hele:

"§ 28. En knallert skal være standardtypegodkendt. "
    altså må knallerten ikke være udstyret med en anden belysning end den som maskinen er typegodkendt med, altså skal det være en lygte som har samme specifikationer som en orginal, eller en lygte som står skrevet i bruger manualen at er tilladt at anvende.

• #26   27. nov 2012 Det var sku underligt det der står i § 28, idet en knallert ifølge Bekendtgørelse af lov om godkendelse og syn af køretøjer ikke behøver vare standarttypegodkendt, hvis den har gået gennem et syn. smiley

• #27   27. nov 2012 det er korrekt, så skal du bare syne din kanllert igen, og på den måde bliver der jo også typegodkendt igen, med de andre dele, hvis den kan gå gennem syn.:D

• #28   27. nov 2012 Rettelse: Jeg har lige fundet ud af, at den lovtekst de henviser til på trafikstyrelsens hjemmeside er forældet og en knallert nu SKAL være typegodkendt og ikke kan godkendes ved syn. Jeg beklager fejlinformationen. smiley

Gammel lovtekst: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22315
    Lovtekst fra i år: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143115

Jeg er ved at skrive til dem om problemet nu. smiley

• #29   27. nov 2012 smiley

• #30   27. nov 2012 tror mit lys (fjernlys) lyser 3000 cd HØJST, der er næsten ingen lys i forhold til en bil.

• #31   29. nov 2012 efter som de jo reklamer med at de skulle være CE godkendt type E mærket så handler man jo som ikke andet i god tro og har jo en form for dokumentation hvis man da lige laver et screan print og printer ud og lægger under sædat så kan man jo dokumentere at man er blevet oplyst at det er et godkendt sæt man har købt så sender man nemlig aben vider til forhandleren da han jo fejlinformere sin kunde ved salg af et lys kit som ikke er lovlig at montere (link fjernet)
    men det der med lygtevasker og højdejustering gælder altså kun person last og vare vogne da du jo ikke har nogen bagaksel at montere en lygte højde regulæring på smiley

• #32   30. nov 2012 CE godkendelsen har ikke noget med om det kan typegodkendes, det er noget med den måde lygten er blevet lavet på, og om det elektronik der er i den er lavet korrekt. derfor gør det det ikke lovligt:D

• #33   30. nov 2012 CE har noget at gøre med arbejdsforholdene på fabrikken og hvordan materialer og kemikalier behandles, hvis jeg husker rigtigt. smiley
    E-mærket er derimod et mærke der godkender en del til et bestemt køretøj eller en lang række køretøjer. smiley

• #34   30. nov 2012 E-mærkning

e-mærkningen af færdigpakninger er en garanti for, at et produkt er pakket efter vægt eller volumen i overensstemmelse med EU?s regler.

e-mærkningen er indført for at bakke op bag princippet om fri bevægelighed af varer på det europæiske marked.

e-et kan bruges til færdigpakninger som holdes inden for
    •5 g. - 10 kg.
    •5 ml. - 10 l.

• #35   30. nov 2012 Du kigger på det forkerte. Se her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=21790&exp=1

Der er mange ting der hedder noget med e. Ekesempelvis er e-mærkning og e-godkendelse også navnet på en ordning der står bag troværdighedsundersøgelser af netbutikker. smiley

Kommentér på:
Bedre lys på scooter ?

Annonce