Kan ikke få motor igang {{forumTopicSubject}}
Hey
Jeg har lige brug for en lille smule hjælp her. Da jeg var ude og kører i dag og skulle op ad en bakke begyndte den ikke at kunne trække så godt og da jeg kom op til toppen af bakken gik den ud lige som når man slukker den og jeg kunne ikke få den i gang igen.
Jeg har tjekket gnist på tændrør (ok) at den får benz (ok) skiftet top og bund pakning kikket efter om den var utæt simmer ringe osv og det var fint. Tjekket membran (ok) renset kabu og skiftet tændrør og tjekket kompression på motor og ingen af disse ting hjælper ikke. Hvis man totalt over drukterner den kommer den med nogle små prut men kan ikke komme i gang. Har i nogle ideer til hvad det kan være.?
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.432
feb 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 65
og tjek din tændspole om den levere godt nok strøm
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 3 Scootere: 1 Emner: 10 Svar: 26
Efter at have haft udstødningen afmonteret, starter/kører min perfekt igen..
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.742
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.742
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Dog er den elektriske modstand når der er kompression så hjernedødt høj at gnisten får svært ved at hoppe på tændrøret. Tag derfor tændrørshætten af tændspolen og se hvor langt gnisten kan hoppe. Den skal helst kunne hoppe 5 cm i fri luft med en klar, blå farve.
Derudover skal der være god forbindelse fra motoren til minus-polen på batteriet. Dette kan godt fejle på denne årstid, når der kommer en sjat saltvand på.
Derudover skader det aldrig at skifte til iridium tændrør. Det giver kraftigere gnist og længere levetid på grund af mindre elektrisk modstand og højere smeltepunkt, hvilket giver nemmere start, bedre gasrespons og (i Autolite's egne test) 3,7% flere hestekræfter. De ekstra kræfter kan du ikke mærke alene, men hvis du har flere småforbedringer lægger det sig jo sammen og at skifte tændrør er tilmed en helt lovlig ændring.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 52 Scootere: 25 Emner: 168 Svar: 4.742
okt 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Scootere: 4 Emner: 23 Svar: 327
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Men når jeg kommer i skole kan i da få et par link til generel viden om teknologien.
Desværre er dette endnu en vigtig del af motoren som speedline har overset at kan forbedres, så der skal søges på nettet hvis man skal have det.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/tendror.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Iridium
http://www.densoiridium.com/faq.php
http://www.ngksparkplugs.com/products/spark_plugs/iridiumix.asp?mode=nml
De kan eksempelvis købes her:
http://www.ebay.co.uk/sch/sis.html;jsessionid=608708A6DB67ACEFDDB04963BA75D6E2?_nkw=NGK%20IRIDIUM%20IX%20BR7HIX%207067%20MOTORCYCLE%20SPARK%20PLUG%20NEW&_itemId=190389145117
http://www.fg-hobby.dk/motor-og-motordele/t-ndr-r-og-t-nding.htm
Så fik jeg vist også sagt noget om nogle IR rør, som er bedre end IX
http://www.ngksparkplugs.com/products/spark_plugs/laser_iridium.asp
feb 2013
Følger: 31 Følgere: 31 Scootere: 3 Emner: 68 Svar: 251
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
feb 2013
Følger: 31 Følgere: 31 Scootere: 3 Emner: 68 Svar: 251
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Som altid er der kun tre ting der skal være i orden:
- Benzin tilførsel og -blandingsforhold.
- Kraftig nok gnist på det rigtige tidspunkt.
- Kompression og evnen til at holde blandingen i cylindren.
Kompressionen og evnen til at holde blandingen i cylindren bør man kunne krydses af, når du har skiftet pakninger og stempelringe og hvis du har spændt boltene til det rette moment. Du kan se hvor højt drejningsmomentet bør være her:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_tilspendingsmoment.php
Der bliver tilført benzin, hvis tændrøret bliver vådt, men uden en lambda-sonde er der er ikke nogen måde at tjekke blandingen på når motoren ikke kan starte. Du bør derfor, hvis din motor har originaldele, så vidt muligt bringe karburatoren tilbage til grundindstillingerne og sørge for at dit luftfilter ikke er tilstoppet, så du giver den største mulighed for at blandingsforholdet er i orden.
Tændingen bør være i orden når du har skiftet tændspole og tændrør og der kommer en fin gnist, men tændingstidspunktet kan være forkert, hvis CDI'en er i stykker.
For at tjekke tændingstidspunktet bruger man en tændingspistol ((link fjernet) som man sigter på svinghjulet, og der bør blinkes når mærkerne er ude for hinanden. Man bør dog, hvis man kan, finde ud af hvor mange grader tændingen skal være på ved hvilke omdrejningstal, og så have en omdrejningstæller til at kontrollere at det hele er som det skal være mens man kontrolleret drejer motoren ved højere og højere omdrejningstal.
Det er meget begrænset, hvad der skal til for at en motor kan starte, og med en 1-cylindret, karburator-fødet motor er der ret få steder der kan være problemer. Jeg håber at du ikke har lavet alt for mange ændringer på motoren, for at begrænse fejlmulighederne og jeg håber at du kan bruge dette til at finde fejlen.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
CDi´en er også skiftet men den kan stadig ikke starte.
Karburatoren kan jeg kunne indstille tomgangen på og ikke blandingsforholdet så det kan ikke være den.
Jeg bemærket da jeg satte stemplet i cylinderne at stemplet kunne gi sig en lille smule fra side til side men det mener jeg også den buret kunne men er ikke sikker.?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Karburatorer har mange dele der hver især har til funktion at kontrollere blandingsforholdet ved forskellige forhold, da der jo kommer forskellig mængde luft ned i motoren alt efter hvor meget gas du giver og hvor mange omdrejninger du kører med og så videre.
Det skal være inden for tolerencerne. Jeg ved ikke hvor høj tolerencen må være, men du kan prøve at måle på lidt af hvert som der gøres her:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_motor.php
Hvis tolerencerne er for store vil blandingen jo forsvinde ned under stemplet igen i stedet for at blive komprimeret over stemplet, og der vil så ikke være kraft nok til at starte eller køre motoren.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 13 Scootere: 3 Emner: 16 Svar: 1.114
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Husk at to-taktere i forvejen har rigtig dårlige forhold for oliens smøreevne når det forurenes af benzin, hvilket jo er grunden til at de så ofte får varmesætninger når olien ikke kan smøre ordenligt.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 13 Scootere: 3 Emner: 16 Svar: 1.114
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Altså, jeg vil våge at påstå at det med starthjælp er en dum metode, da det kan skade motoren. Den er jo hverken en dieselmotor eller elektronisk styret, så der er intet at vinde ved at have den i gang i kort tid, når den alligevel går ud så snart gassen er brændt af uden at køre bedre end før man gjorde det.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 13 Scootere: 3 Emner: 16 Svar: 1.114
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Hvis det er kan man jo også bare sprøjte noget benzin fra en forstøverflaske ind i indsugningen, det brænder også meget godt, og helt uden at skade motoren.
Eller man kan forstøve lidt ethanol ind. Hvis man forstøver det brænder det hele jo godt, men man skal ikke vælge noget der har det med at opløse sig i olien.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Nå. Det er højest sandsynligt benzinblandingen eller en utæthed i benzinens vej fra karburator til cylinder så, men det kan stadig være det meste, dog højest sandsynligt ikke et problem i tændingen.
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det virker som dumme spørgsmål, men jeg bliver nødt til at spørge:
- Har du skiftet alle pakninger når du har haft motoren åben?
- Da du rensede karburatoren, har du da sikret dig at der ikke sidder stumper af papir i dyser eller andet, og har du skilt det hele ad og samlet det i rigtig rækkefølge?
- Har du husket at sætte dit luftfilter ordenligt på efter at have haft karburatoren af?
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
-karburatoren er renset og samlet som den skal.
-Luftfilter kan man ikke sætte forkert.
Tror lige at jeg kikker på den i morgen.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Men hvis du mener at dit luftfilter slutter helt tæt til karburatoren er det heller ikke problemet. Hvilke pakninger er det du ikke har skiftet og hvordan har du tjekket at de er tætte?
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 14 Svar: 210
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Godt at du kan komme ud og køre igen
Kan ikke få motor igang