{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.328 visninger | Oprettet:

Kan ikke få motor igang {{forumTopicSubject}}

Hey

Jeg har lige brug for en lille smule hjælp her. Da jeg var ude og kører i dag og skulle op ad en bakke begyndte den ikke at kunne trække så godt og da jeg kom op til toppen af bakken gik den ud lige som når man slukker den og jeg kunne ikke få den i gang igen.
Jeg har tjekket gnist på tændrør (ok) at den får benz (ok) skiftet top og bund pakning kikket efter om den var utæt simmer ringe osv og det var fint. Tjekket membran (ok) renset kabu og skiftet tændrør og tjekket kompression på motor og ingen af disse ting hjælper ikke. Hvis man totalt over drukterner den kommer den med nogle små prut men kan ikke komme i gang. Har i nogle ideer til hvad det kan være.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke få motor igang
  • #1   20. mar 2013 Skift tændrør, det kan sagtens være defekt selvom der kommer gnist.

  • #2   20. mar 2013 tjek din tændrørs hætte for fugt evt skift den ud

    og tjek din tændspole om den levere godt nok strøm


  • #3   20. mar 2013 Det har jeg og også med 2 gamle.

  • #4   20. mar 2013 Min gjorde det samme - en kombination af tændrør, utæt toppakning og noget slam ligendende i udstødningen og motor..

    Efter at have haft udstødningen afmonteret, starter/kører min perfekt igen..


  • #6   20. mar 2013 Så længe der kommer en god gnist burde tændspole ikke fejler noget.

  • #7   20. mar 2013 tror også det er en el fejl.

  • #8   21. mar 2013 Hvad med stempel ringe?

  • #9   21. mar 2013 Den har det også helt fint. Da jeg skilte den ad var der ligesom noget hvidt skum ved ikke lige hvad det har været men kan forstille at det er fordi at jeg har jogget så mange gange i kickstarterne.?

  • #10   21. mar 2013 lyder underligt

  • #11   21. mar 2013 Tændspolen er i orden hvis der er gnist.
    Dog er den elektriske modstand når der er kompression så hjernedødt høj at gnisten får svært ved at hoppe på tændrøret. Tag derfor tændrørshætten af tændspolen og se hvor langt gnisten kan hoppe. Den skal helst kunne hoppe 5 cm i fri luft med en klar, blå farve. smiley

    Derudover skal der være god forbindelse fra motoren til minus-polen på batteriet. Dette kan godt fejle på denne årstid, når der kommer en sjat saltvand på. smiley

    Derudover skader det aldrig at skifte til iridium tændrør. Det giver kraftigere gnist og længere levetid på grund af mindre elektrisk modstand og højere smeltepunkt, hvilket giver nemmere start, bedre gasrespons og (i Autolite's egne test) 3,7% flere hestekræfter. De ekstra kræfter kan du ikke mærke alene, men hvis du har flere småforbedringer lægger det sig jo sammen og at skifte tændrør er tilmed en helt lovlig ændring. smiley


  • #12   21. mar 2013 Okay det vil jeg lige kigge på i morgen.

  • #13   21. mar 2013 Babbi har du et link til det tændrør?

  • #14   21. mar 2013 Vil osse gerne se et link babbi. smiley

  • #16   21. mar 2013 Jeg ved ikke hvordan gevindet og størrelsen er på det tændrør han skal bruge, men iridium tændrør laves både af ngk, hvor de har endelsen ix (eller ir hvis man har fået fat i de helt vilde, men de laves vist kun til racerbiler) og af denso samt mange andre mindre producenter. smiley
    Men når jeg kommer i skole kan i da få et par link til generel viden om teknologien. smiley

    Desværre er dette endnu en vigtig del af motoren som speedline har overset at kan forbedres, så der skal søges på nettet hvis man skal have det. smiley


  • #18   21. mar 2013 tjek stempel har lige lavet en der lige pluselig gjorder det samme og der var stemplet dødt.. smiley

  • #19   21. mar 2013 Jeg har kigget på stemplet og det ser helt nyt ud.

  • #20   21. mar 2013 Nu har jeg målt på det hele og tændspolen skal have en modstand på 13,6 til 20,4 og jeg kan måle 7,50 så det må være den der er død.

  • #21   21. mar 2013 okay smiley

  • #22   28. mar 2013 Nu har jeg skiftet tændspolen og stempelringe for en sikkerheds skyld men kan stadig ikke får den i gang. Nogle gade forslag på hvad det ellers kan være.?

  • #23   28. mar 2013 Det er en svær en, men der må jo være noget der er overset. smiley

    Som altid er der kun tre ting der skal være i orden:
    - Benzin tilførsel og -blandingsforhold.
    - Kraftig nok gnist på det rigtige tidspunkt.
    - Kompression og evnen til at holde blandingen i cylindren.

    Kompressionen og evnen til at holde blandingen i cylindren bør man kunne krydses af, når du har skiftet pakninger og stempelringe og hvis du har spændt boltene til det rette moment. Du kan se hvor højt drejningsmomentet bør være her:
    http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_tilspendingsmoment.php

    Der bliver tilført benzin, hvis tændrøret bliver vådt, men uden en lambda-sonde er der er ikke nogen måde at tjekke blandingen på når motoren ikke kan starte. Du bør derfor, hvis din motor har originaldele, så vidt muligt bringe karburatoren tilbage til grundindstillingerne og sørge for at dit luftfilter ikke er tilstoppet, så du giver den største mulighed for at blandingsforholdet er i orden. smiley

    Tændingen bør være i orden når du har skiftet tændspole og tændrør og der kommer en fin gnist, men tændingstidspunktet kan være forkert, hvis CDI'en er i stykker.

    For at tjekke tændingstidspunktet bruger man en tændingspistol ((link fjernet) som man sigter på svinghjulet, og der bør blinkes når mærkerne er ude for hinanden. Man bør dog, hvis man kan, finde ud af hvor mange grader tændingen skal være på ved hvilke omdrejningstal, og så have en omdrejningstæller til at kontrollere at det hele er som det skal være mens man kontrolleret drejer motoren ved højere og højere omdrejningstal. smiley

    Det er meget begrænset, hvad der skal til for at en motor kan starte, og med en 1-cylindret, karburator-fødet motor er der ret få steder der kan være problemer. Jeg håber at du ikke har lavet alt for mange ændringer på motoren, for at begrænse fejlmulighederne og jeg håber at du kan bruge dette til at finde fejlen. smiley


  • #24   28. mar 2013 tændingstidspunktet buret være fint da magneten på svinghjulet står ud for pickuppen når stemplet er i top.
    CDi´en er også skiftet men den kan stadig ikke starte.
    Karburatoren kan jeg kunne indstille tomgangen på og ikke blandingsforholdet så det kan ikke være den.

    Jeg bemærket da jeg satte stemplet i cylinderne at stemplet kunne gi sig en lille smule fra side til side men det mener jeg også den buret kunne men er ikke sikker.?


  • #25   28. mar 2013 Altså du bør kunne stille blandingsforholdet ved tomgang. smiley

    Karburatorer har mange dele der hver især har til funktion at kontrollere blandingsforholdet ved forskellige forhold, da der jo kommer forskellig mængde luft ned i motoren alt efter hvor meget gas du giver og hvor mange omdrejninger du kører med og så videre. smiley

    Det skal være inden for tolerencerne. Jeg ved ikke hvor høj tolerencen må være, men du kan prøve at måle på lidt af hvert som der gøres her:
    http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_motor.php
    Hvis tolerencerne er for store vil blandingen jo forsvinde ned under stemplet igen i stedet for at blive komprimeret over stemplet, og der vil så ikke være kraft nok til at starte eller køre motoren. smiley


  • #26   28. mar 2013 Det vil jeg lige kigge på sener.

  • #27   29. mar 2013 prøv og løsn udstødningen og se om det gør en forskel. hvis den er stoppet kan den heller ikk starte. Tjek svømmer osv. Falsk luft måske? hvis du åbner spjældet helt og sprøjter æter eller bremserens eller sådan direkte ned i membranen skulle den jo gi livstegn så længe kompression og tænding er ioorden. Gør den ikke det har du udelukket alt andet end tænding og kompression.

  • #28   29. mar 2013 Lad være med med at sprøjte æter ned i motoren. Jeg aner ikke hvordan kemien er i bremserens, men æter kan til en vis grad opløses i olien, hvilket gør at olien smører dårligere og man risikerer at motoren smadres. På en to-takter er den slags NO-GO da det kommer direkte i kontakt med olien og det der skal smøres, og selv på en firtakter, hvor det kun under indsugningstakten kommer i kontakt med cylindervæggen skal det bruges med omtanke. smiley

    Husk at to-taktere i forvejen har rigtig dårlige forhold for oliens smøreevne når det forurenes af benzin, hvilket jo er grunden til at de så ofte får varmesætninger når olien ikke kan smøre ordenligt. smiley


  • #29   29. mar 2013 Ja hvis man følger bogen så må man nok hellere lade vær;) Jeg vil påstå der intet sker ved sådan et lille pust igennem karbu. Den kommer garanteret ikke over 800omdrejninger så længe man ikke overdriver. Hvis man er ved at rive håret af over en motor er jeg sikker på cylinder osv ikke tager skade af de par sekunder med startgas..

  • #30   29. mar 2013 800 omdrejninger er deromkring den kommer op hvis man træder på kickstarteren. 1200 omdrejninger er ekstremt lavt og oftest ligger tomgangen med en karburatordreven motor omkring 1600-2200 omdrejninger. smiley

    Altså, jeg vil våge at påstå at det med starthjælp er en dum metode, da det kan skade motoren. Den er jo hverken en dieselmotor eller elektronisk styret, så der er intet at vinde ved at have den i gang i kort tid, når den alligevel går ud så snart gassen er brændt af uden at køre bedre end før man gjorde det. smiley


  • #31   29. mar 2013 Du har sikkert helt ret, men tør man så er det jo et guldkorn. Hvis man ser bort fra om det slider eller ej så finder man ud af om motoren overhovet kan starte. Kan den det på startgas er det jo et problem med benzinen. Siger ikk det er den rigtige måde men siger at hvis man vil ha hurtigt svar på om der er kompression og tænding så virker metoden..

  • #32   29. mar 2013 Jeg foretrækker bare den "rigtige" måde at fejlsøge på. smiley

    Hvis det er kan man jo også bare sprøjte noget benzin fra en forstøverflaske ind i indsugningen, det brænder også meget godt, og helt uden at skade motoren. smiley
    Eller man kan forstøve lidt ethanol ind. Hvis man forstøver det brænder det hele jo godt, men man skal ikke vælge noget der har det med at opløse sig i olien. smiley


  • #33   29. mar 2013 Hvis jeg giver den en lille slat benzin ned til cylinderne kommer den en lille smule i gang med ful gas hvorefter den går ud igen.

  • #34   29. mar 2013 Cylinderne? Altså i flertal? Aaaarh, du har vel kun én cylinder? smiley

    Nå. Det er højest sandsynligt benzinblandingen eller en utæthed i benzinens vej fra karburator til cylinder så, men det kan stadig være det meste, dog højest sandsynligt ikke et problem i tændingen. smiley


  • #35   29. mar 2013 hvis jeg ikke giver den en lille sat benzin så er tændrøret vådt af benzin så den skulle jo starte.

  • #36   29. mar 2013 Hvis tændrøret er vådt er det muligt at gnisten ikke får varmet det nok op til at forbrændingen går ordenligt i gang. Hvis tændrøret er for vådt og man har startproblemer plejer man jo også at tage det ud og lade det tørre inden man prøver igen. smiley

  • #37   29. mar 2013 Kan det være fordi at den får for meget benzin og når jeg så giver den mere benzin så giver den brøl fra sig.?

  • #38   29. mar 2013 Hvis reagerer positivt når du giver mere benzin er det højest sandsynligt fordi den får for lidt eller suger falsk luft et sted, så der ikke er tilstrækkeligt benzin i blandingen. smiley

    Det virker som dumme spørgsmål, men jeg bliver nødt til at spørge:
    - Har du skiftet alle pakninger når du har haft motoren åben?
    - Da du rensede karburatoren, har du da sikret dig at der ikke sidder stumper af papir i dyser eller andet, og har du skilt det hele ad og samlet det i rigtig rækkefølge?
    - Har du husket at sætte dit luftfilter ordenligt på efter at have haft karburatoren af? smiley


  • #39   29. mar 2013 -Alle pakninger er skiftet og dem der ikke er skiftet er tjækket om de var tætte.
    -karburatoren er renset og samlet som den skal.
    -Luftfilter kan man ikke sætte forkert.

    Tror lige at jeg kikker på den i morgen.


  • #40   30. mar 2013 På min kan man godt komme ud for at filteret ikke sidder helt ordenligt på karburatoren på undersiden, hvor det er svært at se, med det resultat at den suger en masse luft dér og man får en mager blanding. smiley

    Men hvis du mener at dit luftfilter slutter helt tæt til karburatoren er det heller ikke problemet. Hvilke pakninger er det du ikke har skiftet og hvordan har du tjekket at de er tætte? smiley


  • #41   30. mar 2013 Jeg har skiftet topstykke pakning og cylinder pakning og det er samme tykkelse som de gamle var. Resten at pakningerne har jeg tækket ved at sætte trykluft ned i cylinderne og så ellers sprøjte sæbevand på pakningerne og se og der var noget der begyndte at boble.

  • #42   5. apr 2013 Så er problemet løst. Jeg lånte rigtig trykprøveset af en mekaniker og jeg fandt ud af at det var en simmerring der var en lille smule utæt og det var derfor jeg ikke kunne får den i gang.

  • #43   6. apr 2013 Nåårh, det giver god mening og det havde jeg aldrig tænkt på da jeg ikke arbejder i to-taktere smiley
    Godt at du kan komme ud og køre igen smiley


Kommentér på:
Kan ikke få motor igang

Annonce