{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.534 visninger | Oprettet:

Kan lysspole og spændingsregulator holde til mere effekt? {{forumTopicSubject}}

Min knallert (Aprilia RS4 50) er født med en 35w forlygtepære (H8), men jeg har sat forlygten på fra en 125cc version, og den har plads til to forlygtepærer.
Lige nu har kører jeg med pærerne i serie for at sikre at jeg ikke trækker for meget strøm, men kunne nu godt tænke mig at køre dem i parallel for at få bedre lysudbytte, spørgsmålet er bare om lysspolen og spændingsregulatoren kan holde til den øgede effekt?
I parallel vil pærerne trække 70w.
Manualen siger at generatoren er på 85w, men jeg ved ikke hvor meget strøm resten af knallerten skal bruge.
Er der nogen der har nogle erfaringer med brug af kraftigere pærer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan lysspole og spændingsregulator holde til mere effekt?
  • #1   26. jul 2013 det er bare at prøve det, der er ikke noget der kan gå i stykker, din lysstyrke/spænding vil måske falde, men du kan måle det med dit multimeter

  • #2   26. jul 2013 tænker også bare lidt, mål om spændingen falder. det er muligt at noget af lyset vil forsvinde forfra når du bremser. er den nye forlygte udelukkende sat på fordi den er pænere eller? for så kunne du evt bare sætte en mindre pære i?

  • #3   26. jul 2013 Din spændingsregulator vil juble af glæde, for så skal den arbejde mindre.
    Som det er nu, så lyser dine pære stort set ikke.
    Hvad angår lys når du bremser, så vil det ikke være påvirket da lyset er AC og bremselyset er DC.

    Min pære i min NSR125 var tilsluttet forkert, så den havde serieforbundet kortlys og langt lys.
    Den lyste meget fesent.

    Lige nu har du 2 pærer på 35watt, som tilsammen lyser 17,5watt.
    Så din belastning er på 17,5watt på lysspolen.
    Sætter du begge pære til parallelt så trækker de 70watt og så har du absolut intet lys når du er under 3000rpm. Dvs meget lav hastighed eller når du holder stille.

    Fjern begge pære og sæt 2stk 25watt i den istedet for.

    Jeg er sikker på at RS125 hhar en pære til kort og eb pære til langt lys.
    Så tænder du begge lygter, så kører du både med kort og med langt lys.

    Brug lidt flere penge på et rigtigt Xenon kit til en lygte med 2 pære. Altså en pære til kort og en til langt lys.


  • #4   26. jul 2013 I lygten på en AprilIa RS4 er der plads til 3 paraboler, på 50cc udgaven er der nærlys i den ene side og fjernlys i den anden side, og det midterste hul er bare fyldt ud med en chrom "plade". på 125cc udgaven er der nærlys i begge sider og fjernlys i midten, og da jeg syntes det så noget bedre ud besluttede jeg mig for at skifte.

    Mht at sætte mindre pære i så er det noget jeg har tænkt på, men det er næsten umuligt at finde en pære med lavere effekt som passer i, men da jeg har fundet en ny ledetråd til hvor jeg kan få fat i den type der passer og har lavere effekt har jeg også besluttet mig for at jeg vil prøve igen og se om jeg ikke kan få fat i sådan nogle.

    Tommy: Du har næsten ret mht. de 17,5w, da jeg satte lygten på var min konklusion også at 17,5w var for lille en belastning for lysspolen, så jeg tilpassede tapperne på nogle H11 55w pærer, så jeg belaster teoretisk set lysspolen med 27,5w. Jeg siger teoretisk set, da pærens modstand jo er temperaturafhængig, og da den kun får den halve spænding er det svært at spå om hvad den reelt yder.
    Men som nævnt er det ret svært at finde en pære med lavere effekt end 35w til en PGJ19 sokkel.


  • #5   26. jul 2013 Helt rigtigt.
    Min NSR kører med H4 pære så det var 55watt og 60watt seriekoblet.

    Det lange lys var nærlys og nærlyset var begge pære seriekoblet.
    Polerne i fatningen var byttet rundt.

    Hvis du kan finde de små pære så prøv det.
    Ellers så find ud af om de findes i Xenon i så små, hvis du råd og vil bruge så mange penge på det.


  • #6   26. jul 2013 elnørder!!!! (-:

  • #7   26. jul 2013 Jeg kan ikke finde noget i xenon der passer som ikke også bruger 35w pr stk, men har lige været oppe og bestille 2 pærer hos renault, fandt nemlig ud af de bruger en 19w udgave i nogle få modeller som tågelys... Men de koster så noget der ligner 270kr/stk smiley ved godt man kan få xenon til den pris, men det hjælper ikke meget hvis det bruger for meget strøm smiley

  • #8   26. jul 2013 Pas lige på med de tågelys pære.
    Det er jo glødetrådens placering der bestemme hvor at lyset kastes hen.
    Ligsom en maglite lygte hvor det dog er parabolen der flyttes i forhold til glødetråden.

    Xenon kører på DC så bare du har batteri på, så suger den derfra.

    Du skal dog nok ha en bedre ensretter som kan tagr belastningen.

    Ellers så på med Xenon som helt sikkert findes i 25watt eller 35watt og tænd kun den ene lygte og i mørke kan den så få en lygte mere.


  • #9   26. jul 2013 2x 19watt er kun 39watt og ser du på de lumens som de giver, så var du meget meget bedre stillet med original lygten med 1stk 35watt.

    Så kan det klart bedre betale sig at beholde std lygten og smide 1stk 35 watt xenon i.


  • #10   26. jul 2013 Den originale H8 pære er jo også en tågelygtepære, men er selvfølgelig opmærksom på om glødetråden er placeret samme sted, hvilket de generelt er med pærer med samme base. H8 og H11 har jo også samme fokuspunkt og det er også begge pgj19 baser.
    Skiftet af lygte er mest for at jeg syntes at det ser bedre ud, ikke så meget for at få bedre lys, og det er meget sjældent jeg har brug for nærlyset for at kunne se.
    Jeg er også lidt imod at bruge xenon, da det ofte virker som en politi-magnet, samtidig med at jeg skal finde plads til ballast.


  • #11   26. jul 2013 zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

  • #12   26. jul 2013 Så kører du ikke nok i mørke.
    Jeg kørte i al slags vejr på min Runner og der savnede jeg mere lys om aftenen forår og efterår.


Kommentér på:
Kan lysspole og spændingsregulator holde til mere effekt?

Annonce